Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Underbart! Idel applåder och hurrarop.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vart tog DrHus vägen? Här finns ju så multum mycket godis som väl är klart för wikin?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Lite inspirationsförlust och mycket arbete gör att jag inte följer forumet särskilt mycket längre. Men det material jag postat här är ni alla välkomna att använda rakt av eller bearbeta vidare.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag är litet nyfiken på katter i Felicien. Jag utgår ifrån att det handlar om domesticerade vildkatter, men har de några speciella särdrag eller har pälsen kanske någon utmärkande färg eller teckning?

Jag funderar hur som helst på varifrån huskatten kommit till Trakorien i allmänhet och Nastrôl i synnerhet. Någon nämnde visst också "kimzoner" på Trakorien-forumet - vad är det det för folk, egentligen?

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Läs genom tråden, där hittar du svaren! :wink:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Någon nämnde visst också "kimzoner" på Trakorien-forumet - vad är det det för folk, egentligen
Kimzonerna är "härskarätten" i Felicien. Ädlaste av folken, eller i alla fall anser de själva detta i alla fall 8)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Börjat wikifiera DrHus mästerliga texter så smått. Bistå mig gärna :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Felicien-pdf

Inlägg av birkebeineren »

Felicien-pdf

Tror ni om det, har vi tillräckligt material och är det någon som vill göra arbetet? :?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Felicien-pdf

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Felicien-pdf

Tror ni om det, har vi tillräckligt material och är det någon som vill göra arbetet? :?
Det kanske är dags att börja skissa på en handritad karta...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det tycker jag Adragoor! :)

Alla nya platser och namn skall vara wikifierade. De många solunska kolonierna vore också kul att få med på en karta... Vart kolonierna DrHus har satt ut framgår av texterna tror jag men de jag placerad är kanske mera oklara. Syns här: http://img228.imageshack.us/img228/3502 ... vetkx0.png
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Åh vad kul det vore!

Jag har som ni säkert förstått av min (brist på) aktivitet här, haft mycket för mig under en tid, men ska försöööka fatta skisspenna och block för att bidra till feliciens illuminering. Med denna lätta handske (ABS 0) kastad, hoppas jag att även mäster Anders vill ta upp den...

PDF layout hoppas jag att ngn annan, mer välbevandrad än mig vill ställa upp med...

Och mästerAndragoor, handritad karta och tjusiga border ser jag förväntansfullt framemot :)

Superarbete, mäster Birke med mäster Hus suveräna texter.

critical error, supelativ overload
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

DrHus har ofta använt sig av den kimzônska varianten framför den feliciska (västjoriska) vid flera ställen där ett namn ges på båda språken.

kimzôn - feliciska
Kithagil - Kuthegil
Philodon - Philas
Anatadan - Felis
Porto Haryni - Porto Horyni


Skall vi i wikin använda oss av det namn som förekommer i källorna eller skall vi låta det vara lite blandat så som nu? Är det Philodonkulten eller Philaskulten som skall få en arikel/länk i Religionartikeln? Kithagil eller Kuthegil Halvskägg i Regentlängden och som Personprträtt?

:?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker huvudregeln skall vara källornas feliciska namn, men inom parantes kan väl det kimzonska namnet/ordet stå?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det saknas namn på flera av de perioder Feliciens historia är indelat i så här kommer två av dem med den motivering som ligger bakom de feliciska historikerna själva använder (och Mandelmunkarna som anammat systemet just för Felicien):

Jättesköldpaddans tidevarv
-likt jättesköldpaddan efter färd genom det djupa havet lägger sina ägg på stranden inför framtiden bosatte felicierna nytt land och såg det talrikt befolkas av nya generationer.

Nätkrabbans tidevarv
-likt nätkrabban som skadat fångar sig själv i ett bo för att där växa och stärkt bryta sig ut ockuperades Felicien av de efariska dermanerna innan det slutligen återhämtat sig och dets folk mäktigare än någonsin kunde slå sig fria och återta sin plats som Kopparhavets härskare.
Senast redigerad av birkebeineren den 2011-04-15 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Projekt Felicien

Inlägg av Rickard »

Fafnir skrev:PDF layout hoppas jag att ngn annan, mer välbevandrad än mig vill ställa upp med...
Jag anmäler mig till detta. Spelknepe får dock ta och maila över Indesign-filen och fonterna till Caddo, för jag sitter med min laptop i Melbourne nu för tiden. :)

Jag tar även i viss mån på mig att vara projektledare. Jag kommer inte kräva en massa av folk, men jag kommer kasta ett övervakande öga över projekt Felicien och ibland försöka putta saker i rätt riktning.

Fafnir, kan du ta in önskemål på bilder och hantera vilka som ritar vad?

Mikael, behövs det korrekturläsare till texten? Har du någon uppfattning om när texten kan bli klar om du, Birke och eventuellt fler frivilliga går igenom den?

Målet för mig med pdf:en är enkel: den ska bli klar. Det behövs inte ett visst sidantal, det behövs inte ett visst antal bilder, utan det behövs bara en känsla om att pdf:en är såpass klar att den kan släppas.

Och folk: ha roligt! Det är inte meningen att det ska kännas som en arbetsbörda. Personligen uppskattar jag allt arbete folk har lagt ned hitintills: Birkes och Mikaels arbete med wikin har varit enormt och bilderna som folk har producerat imponerar på mig ständigt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar