Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke, något om Elikon på g kanske?
Vi fick ju en bild av en modell av staden Sidon med hamn presenterad för ett tag sedan.
http://1.bp.blogspot.com/_MTeoymf-ahw/T ... bour+2.jpg
Senast redigerad av Mikael den 2012-05-18 21:28, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: Sen tycker jag att åtminstonde de fyra viktiga städerna i Felicien alla bör beskrivas: Tyros den gyllene, Sidon den drömmande, Elikon den pärlskimrande och Darition. Försöker mig på Elikon själv men någon annan som vill ta sig an Sidon?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har gjort ett utkast till en beskrivning av Elikon men sen avstannade inspirationen lite. :( Skall leta upp och försöka färdigställa men kommer inte åt min dator där texten ligger för om ca en vecka...

Kan nämna att Elikon den Pärlskimrande grundades av Helikana som var Garumnos sista drottning och hustru till den store kung Kiolomon. Hon lämnade sin man och sitt älskade hemland för att som mor skydda sin son Kalameikos på resan mot väster. Helikana var av Kaliopasernas stam och i Elikon kom därför deras stamsäte att ligga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon som är duktig på kartor som kan tänka sig att överföra modellen till stadskarta? Låt bordskanterna var stadsmurens fortsättning.
Mikael skrev:Vi fick ju en bild av en modell av staden Sidon med hamn presenterad för ett tag sedan.
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Blev det några kommentarer eller invändningar mot texten om Perdano?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker det ser bra ut. Perdano är som sagt ett av kimzonernas nio stamfästen och föreslår följande tillägg:

Perdano är säte för Melpomenastammen, en av kimzonernas nio stammar och för närvarande räknat som en av de mäktigaste i Felicien om man skall se till vilka stamfurstar som valts ut att sitta i Kungliga Skeppsrådet. Furst Lakadon DiAlofor har dock de senaste två åren plågats av ormfeber från sin ungdoms resor längs Fuktkusten i Samkarna och hans stol i Stjärnkammaren står därför ofta tom. Melpomenastammens två domare 610 eO är Isenta DiTaltokemana och Poreldon DiKas.

Tycks om det?
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-05-27 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det tycks bra! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska se om jag kan wikifiera detta idag
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

På uppmaning av Spelknepe ställer jag en enkel fråga (som är desto svårare att besvara):

Vad är kvar att göra på Felicien?

Vad jag vet:
Beskrivning på någon stad? Vilka/vilken?
Inte helt nöjd med beskrivningen av den Feliciska militärmakten, ska redigera till den under de närmsta dagarna.

En till fråga: Hur ska Felicien och felicierna benämnas i skrifterna? Felicier eller Kîmzoner? Och när ska man skilja dessa benämningar åt?
Undrar mest för att undvika missförstånd och syftningsfel när man skriver.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Beskrivning på någon stad? Vilka/vilken?
Jag tror nästan alla utom Tyros och Perdano. Birke har något utkast till Elikon. Skulle du kunna skriva upp vad du har Birke om Elikon?
En till fråga: Hur ska Felicien och felicierna benämnas i skrifterna? Felicier eller Kîmzoner? Och när ska man skilja dessa benämningar åt?
Undrar mest för att undvika missförstånd och syftningsfel när man skriver.
När man talar om "Felicier" så är det ju Kimzoner, Tolaner, Geroner och möjligtvis slavar som vi menar. För att inte utesluta någon grupp, så tycker jag att vi benämner dem just... Felicier.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förutom då just Kimzoner avses förståsss.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke listade någonstans de viktigaste städerna, de med tillnamn + Darition.
Tyros, Darition, Elikon...vilka fler Birke?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tobald har tagit sig an uppgiften att granska texten vi har på vår wiki angående Felicien. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Lysande :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Postar inlägg från Kroppskonsttråd även här;

Bild

De två korslagda shekelesherna över bröstet tyder på mannens krigiska bakgrund. De kan ha intatuerats efter ett storts slag, en duell eller i samband med vapendans. De kan också tyda på religös övertygelse riktad mot Galadon. Kanske är bäraren en avskiljd.

Bläckfisken kan ha med mannens hustillhörighet att göra. Den kan också möjligen ha med det innevarande "Bläckfiskens tidevarv", ta del av bläckfiskens styrka eller fungera som en skyddstalisman mot just jättebläckfisken.

Mönstret över handen är hajtänder. Tatuerat över händerna anses den ge en hajs kraft i bärarens attacker. Det kan även finnas en koppling till huset Carai.

Bild

Hajen på bröstet tyder på tillhörighet till huset Carai. En haj kan även ge del av styrka eller snabbhet, men motivets detaljrikedom och storlek gör alternativ ett mer sannolik.

Nät på händerna är ursprungligen fisketatueringar som skulle hjälpa fiskaren att dra hem större fångster. De anses dock hjälpa bäraren att behålla greppet om det mesta. Allt från vapen för en krigare och guld för en köpman går sällan ur händerna på en bärare av nät.

Benen pryds av en tatuering kallad "Vågvandrare". Ett stiliserat hav med ett framträdande vågmönster. De anses hjälpa sin bärare att färdas vattenvägen. Resor går snabbare och tryggare. OM bäraren faller i havet ger den bäraren kraft nog att simma i land och undvika drunkningsdöden.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar