Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Människan skapas

Philodon hade samlat jord från Landets alla hörn och han format en människokropp när Paridons röst andades liv i människokroppen, ty Paridons ande är det livgivande molnet. Människan kom till liv och i kropp och ande var hon stark. Dagon såg Människan och för första och enda gången talade han: "Så börjar det. Ingenting skall vara omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Det Ni nu har skapat ska vända sig mot er och förinta Er eller förintas av Er". Dagon reste så sin hand och hans gåva till Människan var Döden, ty enbart i Döden kan Människan finna evigt liv.
Senast redigerad av Mikael den 2013-08-05 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Justering av administrationen:

Skeppsråd
Styresformerna hos kimzonerna varierar något mellan stammarna men är i grunden baserat på Furstens skeppsråd som varje år röstar fram tre Domare som leder stammens affärer och tre Äldste som reser till Tyros och för ett år blir medlemmar i Riksrådet. I dagligt tal kallas Furstens skeppsråd för "Skeppsrådet" eller helt enkelt "Rådet" och Det Kungliga Skeppsrådet för "Kungarådet". För övrigt är feliciska politiker förtjusta i retoriska klichéer som "Alla kimzoner sitter i samma båt", "Statens skepp tarvar dugliga rorsmän" eller "Nu är det dags att vi alla ror åt samma håll!".

För att delta i skeppsrådet måste man vara "man av kimzonsk kvinna född" och bära "spjut eller åra". Mötesplatsen för skeppsrådet är ofta ett större torg eller ibland ett öppet fält utanför staden då antalet deltagare ofta är flera tusen, i exceptionella fall som årets första möte över tiotusen. Domarna och åldermännen som väljs tillhör ofta De Stora Husen (sk. "Storkimzoner") som manipulerar valen via patron-klientförhållanden till den majoritet av kimzoner som tillhör De Mindre Husen (sk. "Småkimzoner"). Utöver domarna och åldermännen väljs också flera lägre ämbetsmän och religiösa funktionärer av skeppsrådet. Alla ämbeten är tidsbegränsade till ett år och det finns lagar som säkerställer att samma person inte kan sitta på samma post konsekutiva år. Skeppsrådet stiftar också stamlag och medlemmar ur skeppsrådet sitter i jury i brottsmål mellan kimzoner eller mellan kimzoner och andra grupper. Många unga kimzoner av börd och ekonomi ger sig in i politiken och arbetar hela sitt liv på olika poster givna av skeppsrådet, ofta med ambitionen att bli domare eller äldste även om det är få förunnat.
Ibland kan kvinnor delta i skeppsrådet. Dessa är änkor vars söner är minderåriga och kvinnor vars män är "i krig eller segel" och som givit fullmakt till sin hustru att föra deras talan. Eftersom många kimzonska män är till sjöss under långa perioder är det relativt vanligt med kvinnor som är aktiva i den officiella politiken.

Det Kungliga Skeppsrådet stiftar rikslag, ansvarar för rikets civila styre och bestämmer över krig och fred. Kungarådet består av femton personer, tre från vart och ett av de fem administrativa områdena Väst-Kritos, Öst-Kritos (skilda åt av floden Afaka), Väst-Pelenos, Öst-Pelenos (skilda åt av floden Senir) samt Nord-Pelenos. De tre personerna representerar militären, handeln samt områdets styrande. Militären utser sin representant, gillena och bönderna sin, samt skeppsråden sin. Här förekommer ofta intriger, rackarspel och kohandel då områdena omfattar flera militärcentra, vapenslag, städer, stamfurstar och skeppsråd. För att inte tala om böndernas eviga dragkamp med sina kunder borgarna och bägges kamp med de stora handelshusen.

Monarken är rådets ordförande och är den som leder genomförandet av rådets beslut. Varje rådsperson har en röst men Kungen har fyra. Systemet är tänkt att förhindra att en yrkesgrupp och Kungen ska kunna driva igenom något utan stöd från minst en annan rådsperson. Som ytterligare en säkerhet kan sex av de nio av stamfurstarna ena sig och lägga in veto mot Kungarådets beslut. I övrigt låter stamfurstarna influera rikets styre genom stöd till "sina" representanter, samt ibland genom Riksrådet.


Det Kungliga Skeppsrådet utser flera viktiga administrativa poster som kungliga koloniers guvernörer, ambassadörer till tolanerfurstarna och främmande makter, riksskattemästaren, rikshovmästaren, kungliga uppbördsmän hos stammarna, m.fl. Militära poster som Storamiraler, Marinkårens och Havskårernas regementschefer etc. utnämns direkt av monarken. Det Kungliga Skeppsrådets magnifika rådhus upptar ett helt kvarter i Tyros och är rikt smyckat med friser och målningar som avbildar episoder ur Kalameikiden och Stammarnas och Husens hjältesagor.
Nuvarande kung av Felicien är Kuthegil Halvskägg

Riksrådet
Till stöd i genomförandet av Det Kungliga Skeppsrådets beslut har monarken Riksrådet i vilket de nio stammarnas 27 Äldste samt rikets högsta ämbetsmän sitter, även om närvaron varierar. Riksrådet ska hjälpa och rådge Monarken vid genomförandet av Kungarådets beslut. Riksrådet kallas ofta för för "Stjärnkammarrådet" då deras möteslokal i det kungliga palatset är en kammare vars kupoltak på insidan är täckt av en målning som avbildar stjärnhimmelen. Monarken kan själv välja om även andra ska sitta i Riksrådet, men traditionen bjuder att drottningen (eller prinsgemålen om monarken är en drottning), en eller flera kungliga prinsar, en eller flera stamfurstar och de högsta militära, administrativa, religiösa och judiciella ämbetsmännen får delta. Antalet medlemmar vid varje beslut överstiger dock sällan ett dussin. Riksrådsmedlemmar kan leda sk Oktetter, grupper om åtta höga ämbetsmän, som har befogenheter inom vissa områden (befästningar, ambassadörer/spionage, väghållning, religion etc.). Oktettmedlemmar väljs ofta, men inte nödvändigtvis, från Äldste.
Senast redigerad av Mikael den 2013-08-06 15:36, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den berendiske riddaren säger: Felicien, denna Tolans förbannelse. Lömska och utan ära är de. De suktar efter vårt vackra land men har inte mod att stå för att de med pirater försöker knäcka vår handel. Deras arrogante kung drev för många år sedan även ner Erbulas svartfolk för att plundra våra södra län och folk. Jag patrullerade själv passen på den tiden och även om de feliciska inkräktare vi nergjorde eller tvingade tillbaks inte var oävna krigare, var de sannerligen inga riddare. Från havet i lönndom är deras strid. Förvisso är deras flotta deras styrka och det som en gång knäckte det nobla Zorakins dito...
Deras vin är inte dåligt, men jag föredrar vårt ärliga runda vin framför deras sträva saft. Faktum är att det mesta från Felicien stinker fisk.
Ska jag säga något av värde att hämta i Felicien är det deras pärlor och ädelstenar. Dessa vackra smalugger sattes på svärdsfästet redan på min farfarfars tid.
Senast redigerad av Mikael den 2013-08-05 23:06, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mitt internet är struligt så jag kan inte visa de sista skeppsbilderna. Får komma när de kommer. Däremot så vill jag att all text som vi satte upp som mål två månader sedan är klara. Språk-avsnittet är helt OK att det inte är klart men det övrga vill jag gärna kommer in i wikin nu. Det som inte är klart stryker vi.

Efter detta kommer vi att gå in i en korrekturläsningsfas. Grisodlaren och Rubicon, hur har det gått? Mikael har gjort en del ändringar i wikin och birke vet jag inte om han är tillbaka från semestern.

Fafnir får gärna sammanställa alla bilder som gjorts till Felicien, både sina egna och andras verk.

En återblick på vad vi hade kvar kan vi se nedan. Adragoor har tagit över språkbiten, antar jag?
Språk? - Rubicon är ansvarig. Adragoor kan assistera.

Skeppstyper? - Rubicon är ansvarig.

Lag och straff? - Grisodlaren förde detta på tal så jag utser honom till ansvarig.

Måttenheter? - Rubicon är ansvarig. Birke och Mikael kan assistera.

Wikifiering - Birke och Mikael kan titta igenom så att det som skrivits kommer in wikin. Vi kommer sedan att utgå från wikisidan för att skapa ett textdokument.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag kom hem från semester i går och har precis börjat gå genom vad som gjorts de senaste veckorna. Skeppsbilderna ser mycket bra ut, måttenheterna fina och så även Mikaels modifikationer. Lite puts har jag hittat och även några ifyllande tillägg här och var. Återkommer om dessa.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Är för närvarande i London men reser åter till Svea rike i morgon kväll. Ska försöka sammanfatta illustrationerna då :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag kan putsa till och posta det jag har nu under veckan. Har inte haft direkt ork eller tid att skriva något den senaste månaden.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Det nedan är vad jag har än så länge. Många av straffen är sådana som använts i vår egen värld. Det smått underliga straffet vid våldtäkt är inspirerat av medeltidslagar i Wales (http://www.academia.edu/1466827/The_Pri ... _and_Wales)

Vi kanske kan utveckla en del tillsammans? Ska t ex geroner som inte kan betala bot (hamnar i skuld) kunna bli slavar igen? Hur skiljer sig de tolanska lagarna? Vad har de livegna för rättigheter?

Brott och straff i Felicien
Nedan följer en kortfattad förteckning rörande handlingar som uppfattas som brottsliga i Felicien, samt hur lagbrott bestraffas. Notera skillnaderna mellan fria män (kimzon/kimzan), frigivna slavar (geron/geran), livegna (tolanin) och slavar. Halvfolk räknas som geroner juridiskt. Förstagångsförbrytare får ofta mildare straff. Slavar anses inte ha några större rättigheter. En fri man som dödar annans slav är dock tvungen att ersätta ägaren, ibland fastställs bot upp till slavens tredubbla värde. I vissa bedrägerimål och fall av stöld så anses slavens ägare vara kärande.

Bedrägeri
Fri man:
Första gången: Böter i förhållande till brottets natur.
Andra gången: Bot och brännmärkning

Geron:
Första gången: Bot och brännmärkning.
Andra gången: Bot och stympning (vanligtvis hand eller tunga).

Tolanin/slav:
Första gången: Stympning (hand). Ägaren betalar en symbolisk bot.
Andra gången: Slaven mister livet i strypstocken. Ägaren betalar full bot. (Tolanin): Tolaninen säljs som slav. Köpeskillingen utgör boten.

Blodskam
Fri man/geron:
Första gången: Brännmärkning
Andra gången: Snöpning

Tolanin/slav:
Förbrytaren snöps och mister sedan livet i strypstocken.

Dråp
Fri man:
Första gången: Mansbot
Andra gången: Mansbot och landsförvisning

Geron:
Mansbot, gatlopp och landsförvisning

Tolanin/slav:
Ägaren betalar mansbot om utomstående drabbats. Slaven mister livet i strypstocken och steglas. Har eget hushåll drabbats kan ägarfamiljen välja att själv avrätta slaven på lämpligt sätt. Vid nya dråp av ägarfamiljens slavar så förlorar familjen rätten att äga slavar under tre års tid. Resterande slavar auktioneras ut offentligt och ett tionde av köpeskillingen utgör mansbot. Den skyldige slaven mister livet i strypstocken och steglas.

Förtal

Fri man:
Första gången: Böter
Andra gången: Skampåle och bot

Geron:
Första gången: Bot och skampåle
Andra gången: Bot och gatlopp

Tolanin/slav:
Första gången: Spöstraff och skampåle. Ägaren betalar bot.
Andra gången: Stympning (tunga). Ägaren betalar bot.

Helgerån
Fri man/Geron/Tolanin
Förbrytaren dränks insydd i en säck tillsammans med giftormar.

Slav:
Förutom att slaven möter döden på ovannämnda sätt så är slavens herre tvungen att betala bot i silver. Helgerånets natur bestämmer bötesnivån.

Högförräderi
Fri man/Geron/Tolanin:
Storkimzoner halshuggs med svärd. Övriga störtas utför närmaste lämpliga klippa. Hushållets eventuella slavar pålas.

Slav:
Avrättas genom pålning

Misshandel
Fri man:
Första gången: Mansbot
Andra gången: Stympning (hand)

Slav:
Första gången: Stympning (hand). Ägaren betalar mansbot.
Andra gången: Slaven hängs. Ägaren betalar mansbot.

Mord
Fri man/Geron/Tolanin:
Den dömde störtas utför närmaste lämpliga klippa.

Slav:
Slaven mister livet genom rådbråkning och steglas därefter. Har eget hushåll drabbats kan ägarfamiljen välja att själv avrätta slaven på lämpligt sätt. Har utomstående drabbats så har ägaren förverkat rätten att äga slavar för all framtid. Resterande slavar i dennes ägo auktioneras ut offentligt. Köpeskillingen tillfaller brottsoffrets familj.

Mordbrand
Den skyldige bränns på levande på bål. Storkimzoner får mot blygsam avgift tillåtelse att tömma en giftbägare innan de bränns.

Smuggling
Fri man/Geron/Tolanin:
Första gången: Spöstraff
Andra gången: En månads straffarbete på galär i flottan.

Slav:
Ett års straffarbete på galär i flottan. Ägaren betalar dessutom en symbolisk silverbot.

Stråtröveri/piratverksamhet
Stråtrövare möter döden i strypstocken och steglas därefter. Piratkaptener dränks i säck, piratbesättningen döms till livstids straffarbete på en slavgalär i flottan.

Stöld
Fri man:
Första gången: Böter
Andra gången: Brännmärkning, gatlopp och förvisning (från staden/regionen)

Slav:
Första gången: Ägaren betalar bot. Slaven får spöstraff och brännmärks.
Andra gången: Stympning (hand). Ägaren betalar bot.

Svartkonst
Fri man:
Straffet är att järnspikas på ett kors och brännas. Askan blandas med järnfilsspån. I vissa undantagsfall, t ex ungdomligt oförstånd, kan felicierna visa nåd och straffet reduceras till tatuering med järnoxidsfärger.

Slav:
Bränns på bål enligt ovan. Ägaren betalar böter om någon utomstående drabbats. Har det egna hushållet drabbats betalar ägaren för kors, spik och ved till bålet.

Tidelag
Fri man:
Första gången: Böter
Andra gången: Böter och gatlopp

Slav/Tolanin:
Första gången: Brännmärkning
Andra gången: Snöpning

Tvegifte
Fri man:
Första gången: Mannen betalar bot till hustrun i det illegala äktenskapet. Äktenskapet annulleras.
Andra gången: Spöstraff och böter. Äktenskapet annulleras.

Geron:
Spöstraff och böter (icke frigivna slavar kan inte ingå juridiska äktenskap överhuvudtaget).

Våldtäkt

Fri man:
(Första gången): Bot. Bötesnivån är alltid en tredjedel av årsinkomsten för brottsoffrets fader, broder eller make. Att undlåta att betala bot inom given tid medför förvisning från staden/regionen.
(Andra gången): Bot och spöstraff

Geron:
Första gången:Spöstraff och böter enligt ovan
Andra gången: Bot och brännmärkning

Tolanin/slav:
Första gången: Ägaren betalar halv bot. Den dömde snöps.
Andra gången: Brottslingen mister livet i strypstocken. Ägaren betalar full bot.

Vållande till annans död
Fri man/geron:
Mansbot

Tolanin/slav:
Ägaren betalar mansbot. Tolaninen/slaven får motta spöstraff.

Äktenskapsbrott (Hor/lägersmål)
Fria kvinnor som begår äktenskapsbrott straffas alltid med döden. Det är strikt tabu för fria kvinnor att få avkomma med icke-kimzoner. Sådan avkomma straffas också med döden. De dömda sys in i en säck och klubbas till döds.

Fri man:
Att ha sex med en gift, fri kvinna straffas alltid med höga böter, gatlopp och förvisning från regionen (eller staden). Boten är avsevärt högre för gifta män som begår hor med gifta kvinnor (dubbelt hor). En make som upptäcker äktenskapsbrytarna i akten anses ha laglig rätt att slå ihjäl dem bägge. Att en kimzon eller geran har sex och får avkomma med slavar räknas inte som hor i Felicien.

Tolanska skillnader
Här är bot av varierande grad, skampålen och stocken är de absolut vanligaste bestraffningsmetoderna. Återfallsförbrytare straffas ibland med stympning av kroppsdelar. Hängning är det vanligaste dödsstraffet (halshuggning för de med hög status) för de grövsta brotten (t ex mord och stråtröveri). De avrättade hängs ofta upp i järnburar tills de ruttnat. Häxor, svartkonstnärer och tempelskändare bränns alltid på bål. Högförräderi bestraffas med hängning, dragning och fyrdelning.

Straff till sjöss

I den feliciska flottan är spöstraff det absolut vanligaste utdömda straffet för mindre förseelser, som t ex mildare lydnadsbrott. 10–20 rapp med den niosvansade katten är standard, men vissa kaptener av den hårdare skolan har inga problem att beordra upp till 50 rapp. Den bestraffades skador behandlas med en mixtur av vinäger och salt mot infektioner.

Gatlopp på skeppsdäck är en förekommande variant av spöstraffet och utdöms ofta vid mindre stölder. Det är då upp till skeppsbesättningen att själva piska den dömde med knopförsedda reptampar. Vid grövre stöld så rakas tjuvens huvud och kokande tjära hälls över skulten. Brottslingen landsätts sedan vid första tillfälle.

Vid grövre brott, som t ex misshandel, så är kölhalning ett vanligt straff. Brottslingen kan också draggas efter skeppet under kortare tid.
Om en besättningsman dödar en annan så surras den skyldige fast vid den döde och sänks i havet. Myterister och upprorsmän döms alltid till döden. De hängs eller binds till händer och fötter för att sedan dumpas i havet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut Grisodlar'n.
Kanske kan man på något sätt få med feliciernas förakt för halvfolken, men även utlänningar...framförallt om de är offer?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag kommer att vara upptagen i två veckor med NärCon, begravning och en kompis trettioårsfest. Detta i kombination med svajande internet kommer att göra att min närvaro sjunker. Under tiden kan någon gärna ta på sig att dra igång korrekturläsningen. Vi måste dock vara klara med att allt skrivet och diskuterat är infört i wikin. Det är också dags att slå fast saker istället för att diskutera.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:?:
Visst finns det något skrivet och bilder avs kimzonsk tatueringstradition?
Då ingen opponerat sig mot mina jsuteringsförslag i rött kan jag wikifiera dem, eller?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det finns lite skrivet om tatueringskonsten. Och det finns bilder. Jag ska försöka ta tag i det hela i kväll:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mikael skrev::?:
Visst finns det något skrivet och bilder avs kimzonsk tatueringstradition?
Då ingen opponerat sig mot mina jsuteringsförslag i rött kan jag wikifiera dem, eller?
Här är vad som är skrivet om tatueringskonst i wikin;
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... roppskonst

Det nämner den kimzonska kulturen men i övergripande ordalag. Jag kan skriva en mer detaljerad passage...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rickard skrev:Mitt internet är struligt så jag kan inte visa de sista skeppsbilderna. Får komma när de kommer. Däremot så vill jag att all text som vi satte upp som mål två månader sedan är klara. Språk-avsnittet är helt OK att det inte är klart men det övrga vill jag gärna kommer in i wikin nu. Det som inte är klart stryker vi.

Efter detta kommer vi att gå in i en korrekturläsningsfas. Grisodlaren och Rubicon, hur har det gått? Mikael har gjort en del ändringar i wikin och birke vet jag inte om han är tillbaka från semestern.

Fafnir får gärna sammanställa alla bilder som gjorts till Felicien, både sina egna och andras verk.

En återblick på vad vi hade kvar kan vi se nedan. Adragoor har tagit över språkbiten, antar jag?
Språk? - Rubicon är ansvarig. Adragoor kan assistera.

Skeppstyper? - Rubicon är ansvarig.

Lag och straff? - Grisodlaren förde detta på tal så jag utser honom till ansvarig.

Måttenheter? - Rubicon är ansvarig. Birke och Mikael kan assistera.

Wikifiering - Birke och Mikael kan titta igenom så att det som skrivits kommer in wikin. Vi kommer sedan att utgå från wikisidan för att skapa ett textdokument.
Sammanställning bilder;

http://www.nys.nu/dodbocker/Felicier4_2.jpg
http://www.nys.nu/dodbocker/felicier12_2.jpg

Gunthers illustrationer av felicisk officer

http://fc04.deviantart.com/fs34/f/2008/ ... oirART.jpg
svartanka av Delanoir
http://fc02.deviantart.com/fs34/f/2008/ ... oirART.jpg
Magiker om det behövs, av Delanoir
http://www.erebaltor.se/bilder/Felicier2_35.jpg
Felicisk kapare av mig
http://img833.imageshack.us/img833/9125/tolantattoo.jpg
Tolansk tatueringskonst;
Tolanerna efterliknar i stort kimzonernas tatueringar, men motiven hämtas från deras omgivning. Symboler från husets/klanens heraldik är vanliga, liksom motiv som går att utläsa bärarens namn eller epitet.

Tolanen på bilden har en korp över bröstet. Den kan tyda på klantillhörighet, på korpens mytiska betydelser som listig eller liknande.

På torsos sida syns en eldsprutande varg. Det kan ha med namnbruk att göra, skildra en mytisk best eller helt enkelt förstärka den redan kraftfulla vargsymbolen.

Längs benet bär han en orm. Det kan visa att han överlevt ett bett från en fruktad giftorm, eller helt enkelt skydda mot giftiga etterkryp.

Tjuren över blygden skall sannolikt öka fertiliteten och underlätta i avlandet av en stark avkomma.

Ekbladen på vänstra underarmen kan tyda på att tolanen är från skogstrakter, men är också en majestätisk symbol som kan tyda på god härkomst.

Runt höger handled bär han en form av "dåds"tatuering. Bäraren har utfört något av vikt och belönats med tatueringen. Dessa byggs ofta på i lager då fler dåd utföres. Just denna är i tre lager.
http://www.erebaltor.se/bilder/Bergstolan.jpg
Bergstolan av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/Pearldiver3.jpg
Pärldykare av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/TestKimzon.jpg
Kimzon av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/anders/catwoman.jpg
Minns inte om kattmän nämndes någonstans i samband med Felis, men om dom gör så finns en kvinnlig dito av Anders Blom...

http://www.erebaltor.se/bilder/anders/jordukaerl.jpg
m det behövs en jordukaerl vid passager om allianser etc, s¨finns en av Anders Blom här...

http://www.erebaltor.se/bilder/anders/morelv.jpg
Nämns morelverna? Här finns av Anders Blom...

http://www.erebaltor.se/bilder/anders/piratanka.jpg
Piratanka av Anders Blom

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Anka.jpg
Piratanka av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Felis.jpg
http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/FelisBG.jpg
2 varianter av Felisstaty av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Fiske.jpg
Sjöormsfiske av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/IP1.jpg
Smed. slav? av min far

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/IP3.jpg
tjuv, förrymd slav eller liknande. Av min far

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/IP4.jpg
lönnmördare, tjuv eller annan mystisk filur. Av min far

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Kimzan.jpg
http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/KimzanBG.jpg
Kimzan av mig

http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Tat1.jpg
Kimzonska tatueringar;
De två korslagda shekelesherna över bröstet tyder på mannens krigiska bakgrund. De kan ha intatuerats efter ett storts slag, en duell eller i samband med vapendans. De kan också tyda på religös övertygelse riktad mot Galadon. Kanske är bäraren en avskiljd. 

Bläckfisken kan ha med mannens hustillhörighet att göra. Den kan också möjligen ha med det innevarande "Bläckfiskens tidevarv", ta del av bläckfiskens styrka eller fungera som en skyddstalisman mot just jättebläckfisken. 

Mönstret över handen är hajtänder. Tatuerat över händerna anses den ge en hajs kraft i bärarens attacker. Det kan även finnas en koppling till huset Carai. 
http://www.erebaltor.se/bilder/fafnir/Tat2.jpg
Kimzonsk tatuering;
Hajen på bröstet tyder på tillhörighet till huset Carai. En haj kan även ge del av styrka eller snabbhet, men motivets detaljrikedom och storlek gör alternativ ett mer sannolik. 

Nät på händerna är ursprungligen fisketatueringar som skulle hjälpa fiskaren att dra hem större fångster. De anses dock hjälpa bäraren att behålla greppet om det mesta. Allt från vapen för en krigare och guld för en köpman går sällan ur händerna på en bärare av nät. 

Benen pryds av en tatuering kallad "Vågvandrare". Ett stiliserat hav med ett framträdande vågmönster. De anses hjälpa sin bärare att färdas vattenvägen. Resor går snabbare och tryggare. OM bäraren faller i havet ger den bäraren kraft nog att simma i land och undvika drunkningsdöden.
http://img198.imageshack.us/img198/4576/ww92.jpg
Kung Kithagil. av mig

Det var vad jag hittade, utöver båtarna som Rickard har gjort och de han fått av mig :)

(Länk till bilderna som det sen gjordes siluetter av: viewtopic.php?p=33739#p33739 /Admin.)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Då ingen opponerat sig mot mina jsuteringsförslag i rött kan jag wikifiera dem, eller?
Jag har inte jämfört originaltexterna med dina ändringar men de verkar vara ok. Hittar jag något så säger jag till. Har några modifikationer angående armén men återkommer om dessa.

En tanke att skriva "Vad den vittbereste sjöfararen säger" istället för "..den salte piraten"? Återkopplar mer till gamla EA?
Skriv svar