Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker namnen ser bra ut, tack Birke.

Om furst Idhram har jag skrivit följande i Tyros:
Särskilt imponerande är furst Idhrams högsträvande och vackra palats. Hans goda kontakter med cerevaliska furstefamiljer har startat ett rykte om att han i ett av tornet har friflygande sumpdrakar vilket skulle förklara doften av svavel och de täta gallren i det tornet. Andra säger att det är önsketänkande med tanke på mer otäcka alternativa förklaringar.
Om Alkymades:
Huset Alkymades palats ligger sedan 150 år i denna stadsdel nära sina hamnmagasin. Alkymades har under många generationer haft ett stort intresse för lärdom och ny teknik. Man är även lärdomssätena i Sidons främsta sponsor. Alkymadespalatset har ett imponerande observatorium konstruerat för 75 år sedan av en Furgisk stjärnskådare. Det anses vara ett av de bästa öster om Golwynda. Alkymades har köpt lärda sombatziska slavar i Efaro att sköta observatoriet.
Tornet lär också gömma ett slags eldkastande vapen kallat "Alkymades spegel" efter det handelshus som lät konstruera det. Vapnet är alldeles nytt och få vet därför hur det skulle fungera i strid.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tyros är på en för mig acceptabel nivå, men kom gärna med nya idéer. En Clercon-karta på Tyros baserad på Spelis vore väl trevligt, men känns inte nödvändigt.

Darition är ännu en lite mager text, men om andra kan godta den så ok.

Jag gillar att skriva KÖPMANNEN-säger-texter så det kan jag göra ett par, men det är väl fritt fram för den som känner sig inspirerad.

Likaså kan man väl med bas i det som finns om Personligheterna bygga vidar...pix-paxa ett namn och kör! :D

Pentagram som bränns i pannan tycker jag inte om, dessutom är det väl en tatuering som personen på bilden har. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Namn
Inkalides (KK s52)
Rittmeester? (KK s53)
Deminos Maghale (KK s39)

Galeasen ”Sankt Blottignidos diOliphanzia” (KK s10)

:?: Vem var Sankt Blottignidos?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Om furst Idhram har jag skrivit följande i Tyros:
Särskilt imponerande är furst Idhrams högsträvande och vackra palats. Hans goda kontakter med cerevaliska furstefamiljer har startat ett rykte om att han i ett av tornet har friflygande sumpdrakar vilket skulle förklara doften av svavel och de täta gallren i det tornet. Andra säger att det är önsketänkande med tanke på mer otäcka alternativa förklaringar.
Menar du verkligen den tolanska fursten av Idhram eller skal det kanske vara den kimzonska stamfursten för Uraniastammen som har sitt huvudsäte i Ehram?

Skriv gärna ett Vad den snikne köpmannen säger om Felicien. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Trodde stamfurstarna var tolaner?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Stamfurstarna är kimzoner men sen så finns det tolanska furstar i olika tolanska furstendömen. Står om detta här: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... mfurstarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev: En Clercon-karta på Tyros baserad på Spelis vore väl trevligt, men känns inte nödvändigt.
*GASP!* :shock:
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:
Mikael skrev: En Clercon-karta på Tyros baserad på Spelis vore väl trevligt, men känns inte nödvändigt.
*GASP!* :shock:
Eftersom det redan finns en karta på tyros så är det nog bättre om jag ritar en stad som idag saknar karta.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:
Mikael skrev: En Clercon-karta på Tyros baserad på Spelis vore väl trevligt, men känns inte nödvändigt.
*GASP!* :shock:
:lol:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Köpmannen om Felicien

"Vad jag tycker om Felicien? Blockader, pirater och långnäsade tolaner som vädrar uppror bland hederliga köpmän. Nä det är alldeles för riskabelt att ta sig till felicien ifall du inte har rätt flagga och en katapult i fören! Och är du dalk eller erebosier bör du stanna på torra land. Felicierna sänker handelskepp som aldrig förr. Vi stackars köpmän får snart sänka oss till slavhandel om man ska göra en vinst i felicien, tvi för det! Har du virke i lasten bör du ta dig till Sidon. Där har de fritaxering och felicierna köper virke och metall som aldrig förr. Jo nu när jag tänker på det så ligger ju felicien ganska bra till. Pärlor, vin, olja och fisk och alla dessa frukter. För att inte tala om statyer och pelare i finaste marmor. Felicierna själva är högfärdiga och tror sig vara lite bättre än andra. Ha, det gäller att ta dem på rätt sätt. Och att komma hem med en last feliciska varor är att stötta dess välfärd och göda kaparna säger dem. Men men, själv skulle jag aldrig kalla en felicisk köpman för kapare, men jag vet de som gör..."


Såga, gör om eller gör rätt! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Den vita tigrinnan
En berättelse om saltleden

Få har hört talas om saltleden eller det helvete som det utgör. Jag har varit där och vandrat saltleden, och såren på mina axlar, händer och fötter vittnar om det.

Saltleden stäcker sig från Jagor i väst till Ibilo i öst, två till synes ganska slitna samhällen med väderbitna gråa trämurar, hus i torkad lera och en befolkning som torde utgöra feliciens skithål. Det var just här - i Jagor som jag blev knuffad i land. Mina knän slog emot den torra marken och svedan jag kände skulle bara vara början till flera sargade år av mitt liv.

Som de flesta andra skulle jag bli förd till Cherso. Några svaga men lyckliga hade blivit sjuka under resan och hamnade livlösa i döbukten. Jag minns hur de flöt upp till ytan där de kunde beskådas av oss andra. När jag vände bort blicken tog en felicier tag om mitt hår och tvingande mig att se. Detta var ett öde som väntade oss ifall vi inte var starka, det språket förstod jag.

Vägen mot Cherso tog några dagar. Vi vandrade i ett långt led och jag minns hur solen brände oss i nacken. Söder om Pelennerbergen var landskapet torrt och kargt. Runt omkring mig kunde jag se oändliga slätter av sand och det där dallret i horisonten som bara syns när det är riktigt varmt. Vi kom slutligen fram till Cherso, och vid detta laget gjorde det ont i fötter och handleder...

Beläget på en sluttning ner mot en av saltlagunerna låg flera dussin tält och enkla byggnader i lera. Hettan här var stark och den torra luften tillsammans med saltblandad sand som yrde runt med vinden torkade ut min hy väldigt snabbt. Såren på mina fötter och handleder sved av saltet. Vi var tåligare än felicerna själva, och därför skulle vi arbeta i saltlagunen...


(kommer mer sen)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
Spelknepe skrev:
Mikael skrev: En Clercon-karta på Tyros baserad på Spelis vore väl trevligt, men känns inte nödvändigt.
*GASP!* :shock:
:lol:
Tittade just på Feliciens stadskartor. Tyros framstår som en mindre stad än de andra och den ska ju vara störst och mest myllrande. Detta åtgärdas antingen genom att myllra till bebyggelsen med fler "streck" mellan hus, men enklare genom att ha en helt annan skala än övriga städer.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tittade just på Feliciens stadskartor. Tyros framstår som en mindre stad än de andra och den ska ju vara störst och mest myllrande. Detta åtgärdas antingen genom att myllra till bebyggelsen med fler "streck" mellan hus, men enklare genom att ha en helt annan skala än övriga städer.
Var rädd för att du skulle upptäcka detta! ;)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:
Tittade just på Feliciens stadskartor. Tyros framstår som en mindre stad än de andra och den ska ju vara störst och mest myllrande. Detta åtgärdas antingen genom att myllra till bebyggelsen med fler "streck" mellan hus, men enklare genom att ha en helt annan skala än övriga städer.
Var rädd för att du skulle upptäcka detta! ;)
Typ något sånt här?

Bild

(Det är inte meningen att stjäla ditt jobb eller karta spelknepe, men om du vill så kan jag ordna resten av kartan också på samma sätt. Ett ganska enkelt förfarande)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon skrev: (Det är inte meningen att stjäla ditt jobb eller karta spelknepe, men om du vill så kan jag ordna resten av kartan också på samma sätt. Ett ganska enkelt förfarande)
Du är väldigt välkommen att fixa till den precis hur du vill. Vill du ha PSD filen?
Skriv svar