Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Verkligen - snyggt :)

Ang. Felicientexten. Det som slår mig när jag börjar läsa igenom texten är att det nog behövs någon form av inledning eller introduktion. Strukturen just nu är Stämningstext -> Kronologi -> Geografi. 200 ord om vad Felicien är, varför Felicien är fräkt etc - och kanske de klassiska "Vad den snikne köpmannen säger" texterna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu när vi skall ta oss an Felicien är det ett och annat som måste klargöras och som kan vara bra att ha i bakhuvudet när vi jobbar med texten och kanske undrar varför det ser ut som det gör och varför vissa viktiga bitar fattas.

1) Felicien är huvudsakligen skrivet av DrHus som trots efterlysningar verkar ha lämnat projektet. Ordlyd och stämning är hans.

2) Felicien var när DrHus tyvärr försvann inte färdig enligt projektets mål och standard. Bl.a. saknas bitar så som de Peter påpekar.

3) Felicien är så som det ser ut i wikin inte färdigredigerat utan texterna är i princip bara ditflyttade av olika personer för att de skulle samlas och inte glömmas bort.

Men jag är övertygad om att vi skall få ordning på det hela! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rubicon har dessutom modifierat krigsväsendet, vilket jag inte tror har hamnat i wikin än.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Peter skrev:Strukturen just nu är Stämningstext -> Kronologi -> Geografi. 200 ord om vad Felicien är, varför Felicien är fräkt etc - och kanske de klassiska "Vad den snikne köpmannen säger" texterna?
Stämningstexten borde ge en bild över det fräcka med Felicien, vilket jag tycker den misslyckas med att göra. Den är dessutom på tok för lång för att kunna fånga in läsaren. Jag funderar på att gå in och stryka bort mängder av den för att få den mer lättförståelig.

Eftersom Felicien är i korrekturläsning så har jag antagit att allting är klart. Annars är det totalt meningslöst att korrläsa. Jag postar i nästa inlägg det som var att fixa för tre månader sedan.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Allt är inte klart.
Detaljkorr bör därför vänta.
Innehållsanalys och utvärdering passar dock nu.
Inledningen är väl någon slags hstorisk berättelse va? Då kan den inleda kapitlet om historia istället. Tycker inte den ska strykas bara flyttas och så kan någon skriva "Ankomma till Felicien" eller liknande. Det finns en del stämningstexter i EA och KK att inspireras av. Ska det vara en felicier vi hör eller en besökare?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Rickard skrev:
Rickard skrev:1. "Köpmannen om Felicien" och liknande texter.
MIN KOMMENTAR: det här känns som något vi kan lämna till slutet. Dock lämnar jag det fortfarande öppet för någon frivillig skribent att ta på sig det i förtid.
Finns fortfarande kvar att göra.

Köpmannen om Felicien
Rickard skrev:
Rickard skrev:
2. StäderI nuvarande text finns endast huvudstaden Tyros.
MIKAEL SKREV:
Har börjat sammanfatta Darition.
Är Darition klar? Hur står det till med Tyros?

Jag ser ingen information om de andra städerna i wikin. Kan folk fylla på med vad de har skrivit? Jag vet att Sidon saknar en skribent, men att birke har några lösa kommentarer utöver sitt arbete med Elikon. Dela gärna med er av ert material så att andra kan fylla i.

MIKAEL SKREV
Information om Tyros

SPELKNEPE SKREV:
Information om Sidon

BIRKE SKREV:
Introduktion till Elikon
Information om Elikon
Inga av städerna finns nu som text i wikin. Det här behöver vi åtgärda.

Mikael skrev: "Darition är ännu en lite mager text, men om andra kan godta den så ok. "
Rickard skrev:5. Lag&Rätt - Vad är ok och ur straffar vi övertramp.
GRISODLAREN SKREV:
När det gäller lag och rätt så bör Felicien ha en del lagar rörande hanteringen av slavar. Straff från antikens Grekland kanske också kan tjäna som inspiration. Jag läste att grekerna hade en del bisarra straffmetoder, som t ex att köra upp en rädisa eller mullusfisk i anuset på den man som låg med en gift kvinna (http://en.wikipedia.org/wiki/Rhaphanidosis). Straffmetoder som har med vatten eller liknande att göra torde vara lämpliga för en sjöfararnation som Felicien.

Nedan är några andra länkar som kan tjäna som inspiration. Det kan också vara värt att läsa lite om Drakon, Solon och Lykurgos:

http://www.crystalinks.com/greeklaw.html

http://www.fordham.edu/halsall/ancient/ ... laves.html

http://law2.umkc.edu/faculty/projects/f ... impro.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment

http://en.wikipedia.org/wiki/Solon

http://en.allexperts.com/q/Ancient-Clas ... cution.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_law

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_me ... punishment

http://www.neatorama.com/2007/05/29/thi ... execution/

MIN KOMMENTAR: bra sammanställning. Nu behöver någon ta tag och få ihop lite lagar och regler. Det behöver inte vara mycket, utan man kan ta inspiration från hur det är uppställt i Kandra.
MIKAEL SKREV:
Lag och Rätt: Rippa lista från Kandra och byt ut påföljderna.

RICKARD SKREV:
Skulle kunna nämna en del unika lagföreteelser [utöver Kandras lista], exempelvis att de räknar släktskap genom kvinnan. Har det några konsekvenser i rättsväsendet?

GRISODLARN SKREV:
Dråp
Fri man: Första gången: Mansbot Andra gången: Mansbot och Landsförvisning
Slav: Första gången: Ägaren betalar mansbot om utomstående drabbats. Slaven sys in i en säck och klubbas till döds om den dräptes familj så önskar. Har eget hushåll drabbats dräpts bestraffas slaven på lämpligt sätt av ägaren. Andra gången: Ägaren betalar mansbot och slaven mister livet i strypstocken.

Förfalskning
Första gången: Brännmärkning Andra gången: Stympning (hand)

Förtal
Fri man: Första gången: Böter Andra gången: Skampåle
Slav: Första gången: Spöstraff. Ägaren betalar böter. Andra gången: Stympning (tunga)

Lemlästning
Fri man: Mansbot
Slav: Stympning (av samma kroppsdel)

Mord
Storkimzoner halshuggs med svärd. Övriga störtas utför närmaste lämpliga klippa. Har en slav mördat sin herre avrättas samtliga slavar i hushållet.

Mordbrand
Bränns på korset

Skändning av tempel eller grav
Dränks insydd i säck tillsammans med giftormar.

Smuggling
Fri man: En månads straffarbete på galär i flottan.
Slav: Ett års straffarbete på galär i flottan. Ägaren betalar en symbolisk bötessumma.

Stöld
Fri man: Första gången: Böter Andra gången: Brännmärkning, Gatlopp och Förvisning
Slav: Första gången: Ägaren betalar bot. Slaven får spöstraff och brännmärks. Andra gången: Stympning (hand)

Svartkonst
Fri man: Straffet är att järnspikas på ett kors och brännas. Askan blandas med järnfilsspån. I vissa undtagsfall, t.ex. ungdomligt oförstånd, kan felicierna visa nåd och straffet reduceras till tatuering med järnoxidsfärger.
Slav: Bränns på bål enligt ovan. Ägaren betalar böter om någon utomstående drabbats. Har det egna hushållet drabbats betalar ägaren för kors, spik, ved och bränsle.

Det borde vara rätt vanligt med lagar som rör hanterandet av slavar också. Läste också i tråden att kimzonska kvinnor som får barn med slavar, geroner och tolaner straffas med döden.

Brott till sjöss torde straffas hårt. Det mildaste kanske är spöstraff, medan värre saker som myteri och liknande straffas med kölhalning, alternativt att man draggas efter skeppet (hajföda) eller sätts i en eka utan vatten, mat eller åror.

BIRKE SKREV:
I KK-modulen s. 39-40 står det om bestraffningar till sjöss. Här uttalar sig den feliciske översten Deminos Maghale från Havsjägarna också om diciplin och stränga straff. Till inspiration?

I EA-boxen står det om slavar att de behandlas väl och att de hellre säljs än dödas. Brott lär ju dock vara brott. Det står också att efter det stora slavupproret som följde den sombatzinska (egentligen stort sett efarier i sombatzinsk sold men det är en annan historia) invasionen 499-512 eO utfördes massavrättningar av slavar. De kastades i havet som offer till Paridon.
Antingen wikifierar vi detta eller så struntar vi i lag och straff.
Mikael skrev:Jag har sagt det förr och det kan sägas igen: Persongalleri behövs.

Kung Kuthegil
Storamiral Syrfronak DiRakhe
Felicier som finns i KKs persongalleri
Priorn/Mästaren för de Avskilda
Stamfurste, ex Idhram
Någon intressant person ur Huset Alkymades
Mer informion om dessa personer.

Kung Kuthegil "Halvskägg"
Storamiral Syrfronak DiRakhe
Tre kapare
Baros Alkymades

De är rödmarkerade (wikifierade?), men jag kan inte finna dem i wikin. För mig känns det som om det räcker med personporträtt.

---

Jag måste säga. Om jag jämför med listan från första början, så är det inte så mycket kvar att göra. Bra jobbat. De som har skrivit bidrag får gärna slänga in det på Felicien-sidan, annars är risken stor att texten inte kommer med.

Det är ingen idé att börja korrläsa förrän all text är på plats. Först då kan vi gå igenom strukturen. Just nu saknar vi texter som "Krigare säger..." och stadsbeskrivningarna.

[edit] Ändrade lite i början. Lade bland annat till en länk.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rickard skrev: Stämningstexten borde ge en bild över det fräcka med Felicien, vilket jag tycker den misslyckas med att göra. Den är dessutom på tok för lång för att kunna fånga in läsaren. Jag funderar på att gå in och stryka bort mängder av den för att få den mer lättförståelig.

Eftersom Felicien är i korrekturläsning så har jag antagit att allting är klart. Annars är det totalt meningslöst att korrläsa. Jag postar i nästa inlägg det som var att fixa för tre månader sedan.
Kan inte annat än helt hålla med. Dessutom är texten alldeles för high fantasy heartbreaker (sorry)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har lagt till kartan över Felicien i början på denna tråd!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Allt är inte klart.
Detaljkorr bör därför vänta.
Fast det var bra att Spelknepe gjorde GDrive-dokumentet, för det fick mig att ta tag i och skriva ihop vad vi hade kvar att göra. :)
Innehållsanalys och utvärdering passar dock nu.
Ja, jag tycker det är skitbra att Peter nystar i det. Att korrläsa är mer än att bara ordna med felstavningar och syftningsfel, även om det är vad folk mest menar med det. Vi borde ha en redaktör vars huvuduppgift är att gå igenom textstrukturen. Som ser om texten är lättläst och om den går att förenkla. Sådant är guld värt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Wikin måste därför redigeras om vi skall hämta texten därifrån som vi sen korrläser. Jag har gjort några mindre ändringar där (som enkelt kan göras ogjorda med en funktion i artikelns historik om vi så vill), bl.a. flyttat den omdiskuterade stämningstexten ner till Kultur. Även försökt få till en slags lösning till hur vi i wikiartiklarna för alla länder kan visa till Vad den xxx säger om... (vilket dock inte har med redigeringen av texten att göra), hittade nämligen i en forumtråd vad den snikne köpmannen säger enligt Spelknepe.

Wikin så som den har sett ut beror även på försök att anpassa de olika textbitarna från forumet till den gamla landsmall som för länge sen gjordes till wikin. Konstigheter kan ha med detta att göra.

Om vi skall ha en kort stämningstext i början av artikeln/dokumentet/pdfen kan vi kanske låta den joriska abboten vid Mandelordens lyceum i Mafor vara den som berättar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Noterade att smalugger och oposer i vår text anges utvinnas i Pärlskolonierna, men enligt källorna är det ur gruvor på södra Pelenos.

Texten om Pärlkolonierna bör därför skrivas om något. Borde räcka att ersätta smalugger och oposer med annan ädelsten eller pärla?

Samtidigt får det i texten om Bergsbruk läggas till något om smalugg- och oposgruvorna på södra Pelenos, ex i bergen norr om Ityke.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kring Koalintviken finner man några av Erebs rikaste familjer, framförallt handelshusen Khnaa, Kenaani, Alkymades och Phinix.

Handelshuset Alkymades
Alkymades är ett småkimzonskt hus som har gjort sin förmögenhet på slavar, vin och varierande finhantverk. Huset är ett av Felciens rikaste handelshus och deras framgång ligger mycket i kontroll på kvalitén och kostnaderna. Detta har man lyckats väl med genom att sköta alla led i hanteringen av varorna. Huset har stora lönelistor som inkluderar allt från slavjägare i Efaro till vinhandlare på Caddo. Alkymades har under många generationer haft ett stort intresse för lärdom och ny teknik. Med pengar från slavhandeln har man sedan länge försörjt lärda män och sponsrat lärosätena i Sidon. På senare tid har Feliciens militär intresserat sig för husets lärde och kontrakterar Alkymades för förbättringar och innovationer.

Handelshuset Phinix
Phinix är störst avseende ädelstenar från hela riket, men även import och transit av hel- och halvädelstenar man inte finner i Felicien. Familjen har sitt huvudsäte i Elikon men familjen har även stark närvaro i Ityke och Ehram. Det senaste decenniet har man betalt furst Idhram att skydda smaluggergruvorna mot de återkommande attackerna av gyllene drakar från Cereval.
Senast redigerad av Mikael den 2013-06-18 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Noterade att smalugger och oposer i vår text anges utvinnas i Pärlskolonierna, men enligt källorna är det ur gruvor på södra Pelenos.

Texten om Pärlkolonierna bör därför skrivas om något. Borde räcka att ersätta smalugger och oposer med annan ädelsten eller pärla?

Samtidigt får det i texten om Bergsbruk läggas till något om smalugg- och oposgruvorna på södra Pelenos, ex i bergen norr om Ityke.
Jag som skrivit texten om Pärlkolonierna där jag gjort en ändring i ordlyden från EA och kopplade samman Feliciens ädelstensutvinning och kolonierna i norra Soluna. Har inte tillgång till min EA-box där jag kan kolla upp detaljerna men jag vill minnas att jag använde en tvetydighet i texten som jag utnyttjade. Delvis något om hur det kimzônska ordet för ädelsten är porelo vilket på felicisk jori har blivit till pärla. I gruvorna på södra Pelenos utvinns silver, bly och järn av felicierna men de riktigt stora malmådrorna nås endast av vättar som enligt utvecklingen på forumet lever djupt nere i berget (även se såkallade ill-vättarna sägs ha sitt tillhåll i Pelenos underjord).

Det skulle självklart gå att lägga till att oposer och smalugger utvinns även på Pelenos men då föreslår jag att detta beskrivs som en verksamhget i liten skala jämfört med den nere i Pärlkolonierna på norra Soluna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Noterade att smalugger och oposer i vår text anges utvinnas i Pärlskolonierna, men enligt källorna är det ur gruvor på södra Pelenos.

Texten om Pärlkolonierna bör därför skrivas om något. Borde räcka att ersätta smalugger och oposer med annan ädelsten eller pärla?

Samtidigt får det i texten om Bergsbruk läggas till något om smalugg- och oposgruvorna på södra Pelenos, ex i bergen norr om Ityke.
Jag som skrivit texten om Pärlkolonierna där jag gjort en ändring i ordlyden från EA och kopplade samman Feliciens ädelstensutvinning och kolonierna i norra Soluna. Har inte tillgång till min EA-box där jag kan kolla upp detaljerna men jag vill minnas att jag använde en tvetydighet i texten som jag utnyttjade. Delvis något om hur det kimzônska ordet för ädelsten är porelo vilket på felicisk jori har blivit till pärla. I gruvorna på södra Pelenos utvinns silver, bly och järn av felicierna men de riktigt stora malmådrorna nås endast av vättar som enligt utvecklingen på forumet lever djupt nere i berget (även se såkallade ill-vättarna sägs ha sitt tillhåll i Pelenos underjord).

Det skulle självklart gå att lägga till att oposer och smalugger utvinns även på Pelenos men då föreslår jag att detta beskrivs som en verksamhget i liten skala jämfört med den nere i Pärlkolonierna på norra Soluna.
EA s 35 "Ädelstenar, främst gula oposer och gröna smalugger, utvinns i ovanligt stor mängd i gruvor på södra Pelenos, vilket stundom har lockat till sig gyllene drakar från Cereval." Så snarare är det på Pelenos som ädelstensgruvorna finns.
EA s 38 "...det lyckosamma pärlfisket längs Solunas grunda kuster..." Räcker väl med pärlor tycker jag?
Får jag lova att skriva förslag på ändrade texter?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Edriv, furste av Idhram
Tolanernas mäktigaste furste med kontroll över de rikaste av Feliciens gruvor. Tillgången på järn i Idhram har gjort att ett stort antal vapen- och rustningssmeder etablerat sig där och en av landets viktigaste silvermyntverk ligger inom en dagsmarsch från silvergruvorna. Här finns flera berömda mästare både inom rustnings- och silversmide, även om det mesta av metallerna transporteras vidare. Allt detta bidrar till furstens rikedom som gör honom inflytelserik ända in i maktens korridorer i Tyros. Nuvarande fursten - Edriv av Idhram – har också genom mellanhänder investerat i den berendiska handeln på Cereval. Edriv tjänstgjorde några år i sin ungdom som livvakt till en av Lirvellas rådsherrar och har fortfarande goda kontakter inom Lirvellas överklass. Vart femte år ansluter han sig inkognito till karavanerna med hästar, feliciska handelsvaror och gåvor. Det är snart dags för en ny sådan resa, men fursten vet inte om han kan genomföra den. Det Hynsolgiska inbördeskriget gör karavanerna osäkra och hemlandets konflikt med Berendien är minst sagt inflammerad. Efter hans senaste resa hade han med sig lirvelliska experter på drakrepelation vilka han lejt ut till innehavarna av smalugger- och oposergruvorna i sydväst, då dessa stundom råkar ut för ädelstensgiriga gyllene drakar som kommer från just Cerbergen. Det ryktas också att fursten har fått sumpdrakar i gåva från sina cerevaliska vänner. De ska hållas i ett svaveldoftande torn i furstens palats i Tyros, men ingen har sett dem.
Edriv är vältränad för sina 46 år och är en ytterst skicklig ryttare. Han bär den långa bruna hårpiskan i kimzonsk stil, men med band av silver, samt ett mörkt helskägg med ”silverstänk”. I strid föredrar han spjut och yxa, men har begränsad stridskapacitet sedan ett år tillbaka. Han råkade då ut för en sfinxattack vid ett besök på en av sina blygruvor. Sfinxen blev visserligen bortdriven, men Edriv förlorade höger ben en bit under knät och delar av musklerna i vänsterarmen blev allvarligt skadade. Edriv oroas nu av lystna brorsöners blickar och fruktar intriger mot honom, särskilt om han skulle fara till Cereval igen. Samtidigt misstänker Spindelns sällskap att Edriv sympatiserar med berendierna i anledning av furstens kontakter med de berendiska karavanhusen, men detta är helt fel då Edriv stöder en feliciesk expansion och gärna skulle delta i en invasion för mark i Berendien.
Senast redigerad av Mikael den 2013-06-18 21:02, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar