Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev:
Mikael skrev:Har kvinnor - i vår text - det inflytande och den roll som EA antyder? Det sägs att kvinnor är vanliga bland militärer m.m.

Känner att det finns för få kvinnliga maktpersoner. Funderar på att gör Baros Alkymades till kvinna. Vad tycker ni?
Mycket viktigt och mycket bra förslag, tycker jag. 8)
Kvinnors roll i Felicien
Som sagts tidigare har kvinnor, i alla fall kimzonska kvinnor, en särställning i Felicien. En position av inflytande och deltagande som är unik åtminstone för Kopparhavet. Den urgamla kimzonska traditionen att kvinnor inte ska utföra ansträngande kroppsarbete och det stora antalet slavar som sköter hem och barn har gjort att många kvinnor sökt sig till yrken som finhantverkare, räkenskapshållare, jurist, läkekunniga, köpmän m.m. Många har också tagit plats i politiken och inom det militära. Inom nämnda yrkesgrupper är kvinnor nästan lika vanliga som män.


…mer?
Senast redigerad av Mikael den 2013-07-07 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:
Mikael skrev:
"Azgigal, fågelgudinnan" är hon officiell, annars har vi källorna (EAK s20) Parikila, fåglarnas moder.


Tyckte mig hitta en Ezegela som fågelgudinna i wikin också...
Ett namn kan kanske vara kimzonska och ett annat feliciska. Möjligen ett jori också, om man tänjer det? :S


Är ingen viktig fråga frö Felicien, det kan ju finnas flera fågelgudinnor. Azgigal/Ezegela är kanske den Tolanska (gamla gudarna) gudinnan och Parikila den Golwyndiska gudomen? Eller så hör Parikila till någon annan religion i Ereb? Gudarna ska veta att andra än LV och antkens gudomar behöver berikas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ytterligare observationer från Källorna...dvs EA.

A) Finns det faktum att pärlfisket/pärlhandeln i Gerdilarkipelagen är centrerat till ön Kea med i wikin? Jag utgår ifrån att Kea är den ö där staden Ehram ligger. Fann det på kartan s 1

B) Feliciens administration måste justeras något för att passa bättre. Enligt EA har kungens råd 15 personer som representerar de 5 "stora" områdena i landet (varje område skickar en militär, en köpman/handelsman, en styrande/politiker). Sedan finns regler för hur röstning går till osv. Detta bör kunna vävas in. Se nästa sida

C) Viner Chyros hittade jag inte i wikin, det måste ju vara med.
:D Finns nu med.

D) Slavkonvojen från Bylos går varje sommar. Detta kan nämnas i texten om Bylos och i Sidon. Finns nu med

E) Armén har i fredstid 10 kårer, 1/"landsända". Ytterligare en administrativ indelning. Finns nu med, men behöver nog fyllas ut.

F) I religionen får vi nyansera lite så Zykidos urhavet, Paridons hem i djuphavet, vreden mot Philas, Philas vid ytan, skapandet av land och halvfolken, bondeprästerna m.m. finns med. Jag kikar på detta igen. Justerat eller förslag lämnat här i tråden.
Senast redigerad av Mikael den 2013-07-20 00:42, redigerad totalt 5 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Har kvinnor - i vår text - det inflytande och den roll som EA antyder? Det sägs att kvinnor är vanliga bland militärer m.m.

Känner att det finns för få kvinnliga maktpersoner. Funderar på att gör Baros Alkymades till kvinna. Vad tycker ni?
Nu är Baros istället Barsa och friseglaren DiLaak har också blivit kvinna.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Fafnir skrev:http://img198.imageshack.us/img198/4576/ww92.jpg

Om ngn vill slipa och rensa upp mer i photoshop, så knock yourselves out :)
Det är old school feeling över bilden. :) Schysst!
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev:
Fafnir skrev:http://img198.imageshack.us/img198/4576/ww92.jpg

Om ngn vill slipa och rensa upp mer i photoshop, så knock yourselves out :)
Det är old school feeling över bilden. :) Schysst!
:D Dystert men vackert! Sitter han och smeker sin skägglösa sida?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Ytterligare observationer från Källorna...dvs EA.
Får du inga svar så har du friheten att peta in det bäst du vill. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:2) Vad gäller: "Hmhmhm...säger" avs de länder som redan har sådana i Spelarboken så tycker jag att vi ska hitta på nya personligheter. Köpmannen har vi visserligen redan, men jag tänkte att vi kanske inte behöver ytterligare en magiker, äventyrare eller legosoldat. Salte sjöbjörnen, piraten, vandrande riddaren, lärde mannen, kurtisanen...? Var kreativa, det tänker i alla fall jag försöka vara.
Från EA-Spelar:

Gamle legosoldaten
Erfarne äventyraren
Mäktige magikern
Snikne köpmannen

Från Krilloan:

Vittbereste sjöfararen
Klåfingrige tjuven

Från forumet:

Glade gycklaren
Godmodige munken

Varianter från forumet:

Arrogante echten
Berendiske riddaren
Ärrade legosoldaten
Lärde mandelmunken
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag fotomanipulerade lite för att fylla ut med skeppstyperna och det här nedan tog mig en timme. Säg till om det är något jag bör tänka på angående stilen. Jag ska försöka efterlikna Fafnirs stil.

Uppdatering: se bild nedan
Senast redigerad av Rickard den 2013-07-15 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vittbereste sjöfararen säger: I min ungdoms syndiga tid höll man sig långt från Feliciernas farvatten. I god vind kan de inte komma ifatt en, men i sämre vind kan de utnyttja både segel och åror. Då står ens enda chans till att nå hög sjö innan de hinner ikapp. Ingen besättning öster om Sobética kan mäta sig med deras havskår och många våghalsiga bukanjärer slutade hängda i nocken på en galär på den tiden. Nu är det ju andra tider. Idag kan en företagsam opportunist helt lagligt plundra i Feliciens namn. I Ankorath talas om kapare med guld, slavar och sommarhem i Darition som belöning. Det säger jag er ungdomar (viskar), om ni har ett skepp och en hyfsat erfaren besättning så segla till Darition för friseglarbrev. Även om det blir krig framöver som Erebos hotar med så kommer ni vara på den vinnande sidan. Feliciens flotta, marinkår och deras välbetalda korsarer kommer att krossa varje motståndare. Denna gamla sjöbjörn är för gammal för krig, så då kommer jag lämna havet bakom mig för gott.
Senast redigerad av Mikael den 2013-08-02 14:18, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Då är det dags att rapportera in vad ni har gjort under de här varma sommardagarna. Delge här så att folk kan komma med förslag på ändringar. Jag ger alla en vecka att finputsa på vad de har gjort. Jag själv har lite finslipningar kvar på bilderna nedan (som inte är i skala).

Segelbåtar
Bild
Gaulos

Bild
Karabos

Bild
Karavell, variant av karabos.

Båtar
Bild
Dgaisos

Bild
Manalon

Jag har tre skepp kvar och hinner förhoppningsvis med dem idag.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Har tyvärr haft för lite tid till dessa göromål den senaste tiden. Det hade varit kul att utveckla kimzon ytterligare och göra det till ett språk som influerar jori att låta grekiskt, men har haft för mycket annat.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Har tyvärr haft för lite tid till dessa göromål den senaste tiden. Det hade varit kul att utveckla kimzon ytterligare och göra det till ett språk som influerar jori att låta grekiskt, men har haft för mycket annat.
Vi ser fram emot Kimzon Adragoor. Vi kan gå vidare med Felicien-pdfen och lämna utrymme för språket.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill verkligen inte peta i det militära när det finns två tre andra på forumet som känner passionerat för ämnet, men om ni tittar under senaste ändringarna i wikin kan ni se mindre saker jag gjort för att anpassa texten till källorna. Mina tillägg/ändringar kan naturligtvis justeras om det inte passar, exempelvis städerna armékårerna styrs från, så länge källorna inte ignoreras.
Senast redigerad av Mikael den 2013-07-21 22:18, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Justering av:
Skapelsen

I begynnelsen var allt Hav och Havet var Allt. Det mörka Havet, Zykidos, var i ständig rörelse och i rörelsen födde hon tre tankar: Dagon, Philodon och Paridon.Dagon, Den Första, var stilla och mörkret samlades kring honom. Han sjönk ner i Havet och i sjunkandet föddes Underjorden och Havet fick sin första gräns. Philodon, Den Andra, höll sig vid ytan och dess havsdjur. Då hans skyddslingar strävade högre sökte också stilla Havet och han skapade så Land och Himmel. I skapandet av Land och Himmel så fick Hav, Land och Underjord sina gränser. Paridon, Den Tredje, var den snabbaste och full av rörelse men älskade djupen. Paridon blev vred att Philodon skapat sin egen sfär. Med stor fart simmade han uppåt och bröt Havets yta med ett högt rop. I hans ord föddes Människan så att Philodon inte skulle få ha sitt verk för sig själv. Människan var överlägsen alla Philodons varelser, men när Philodn försökte överglänsa sin bror lyckades han enbart skapa halvfolken. Zykidos blev även han vred. Där förut allt var gränslös rörelse var hon nu instängd. Tre tankar födde hon åter och den första tanken var Skorpion. Dess gadds gift fick Havet att koka, Landet att skrika, och Himlen att färgas gul. Skorpionen sjönk till botten och steg ner i Underjorden. Där mötte Skorpionen Dagon och stack honom med sin gadd. Dagon var tyst och reste sin hand och Skorpion tjänade honom, ty ingen gadd och intet gift kan döda Döden. Där giftet fläckade Underjorden föddes Guld och Guld är ständigt ett gift i människans sinne.Den andra tanken var en Lejoninna. Hennes ögon såg genom allt dunkel och i hennes panna fanns ett tredje öga som stirrade in i framtiden. Lejoninnans glädje låg i blod och hennes andedräkt och rytande var såsom öknens hetta och storm. Lejoninnan lämnade havet och steg upp på Land. På Land hittade hon Philodon och med stort språng störtade hon mot honom. Philodon skrattade, fångade henne i svansen och lägrade henne. Tre gånger lägrade han Lejoninnan innan han dräpte henne och ur hennes kropp föddes De Lyckliga Gudarna: Anatadan, Shahadon och Shaladon. Den tredje tanken var den mest vreda och tog formen av en Drake. Dess vingar skuggade Land och Hav och ur dess käftar strålade Underjordens eld. Ögonen stängdes aldrig och de såg Allt. Draken sam genom Hav och flög genom Himlasfärararna och fann Paridon. I Hav och i Himmel stred Paridon med Draken. Landet brann och Underjorden skakade men Paridon dräpte Draken och hennes blod droppade i Himmel, i Hav, och på Land. Så föddes fågel och växt, liksom andar och demoner. Zykidos var nu icke mer och ändock var hon evig och det är sagt hon på den sista dagen skall komma åter och med allt sitt svarta blod söka förstöra gudabrödernas och deras Skapelse.
Senast redigerad av Mikael den 2013-08-05 22:59, redigerad totalt 5 gång.
Skriv svar