Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Den vita tigrinnan
En berättelse om saltleden
...
Ser fram emot fortsättningen! :D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:
(Det är inte meningen att stjäla ditt jobb eller karta spelknepe, men om du vill så kan jag ordna resten av kartan också på samma sätt. Ett ganska enkelt förfarande)
Du är väldigt välkommen att fixa till den precis hur du vill. Vill du ha PSD filen?
PSD filen ska inte vara nödvändig. Jag tänkte bara göra en quick and dirty här och ökar på antalet huskroppar. Sen fortsätter jag med ekeborg.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Elicon ser myllrande ut i sina myllrigare delar. Så snarare streck som får det att se ut som fler hus än fler gränder tror jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Elikon ritade Spelknepe efter mina anvisningar och tanken är att stadens södra delar, Meh-Tolani (Tolaninernas stad), skall bestå av huvudsakligen mindre byggnader. Så om det är aktuellt att myllra till även Elikon så försök att behålla detta intryck. Byggnaderna på öarna som sträcker sig utåt i hamnen, Meh-Morelo (Brostaden), är huvudsakligen palats och stora byggnader så gör inte dessa små.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Elikon ser bra ut, så bra att den får vara förebild. Inget annat menat.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rickard skrev:Här är två versioner jag photoshoppade ihop på några minuter utifrån en av Rubicons bilder.

Bild

Bild

Se det här som utkast på vad jag skulle kunna göra, för det känns meningslöst för mig att sitta och pilla med detaljer med något som eventuellt inte kommer att användas. :)
Den svarta silhuetten skulle funka kanon, förutsatt att den inte anses för lik originalet och riskerar kränka upphovsrätt?
Spelknepe: fick du någonsin mina båtbilder?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker silhuettbilden ser helt rätt ut. Flera sådana! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fafnir: Båtbilder... uhm. Jag har bytt mail. Får kolla när jag kommer hem
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Saltleden

Saltleden kallas den väg som går mellan Jagor och Ibilo i södra Felicien. Vägen har fått sitt namn av de tusentals slavar som transporterar salt från Cherso till någon av hamnarna.

Cherso
Beläget vid en grund saltsjö ligger Cherso, ett enormt läger med fyra byggnader i sten och trä, och med några dussin tält i varierande storlek. Cherso är ett slavläger. Det är omgivet av höga träpalissader där Feliciska vakter patrullerar och svettas i värmen. Innanför palissaden är där ett myller av övervakade solunska och samkarnska slavar som silar salt i knädjupt vatten.

Hettan har alltid varit olidlig i Cherso. Huden blir torr och spricker och saltet letar sig in i såren som skapar en otrolig sveda och irritation. Många får saltchockar eller svimmar av smärtan. Omsättningen på slavar är hög. De få som försöker fly klarar sig inte länge då landskapet är torrt, kargt och öde.

Saltleden
De som inte slavar vid sjöarna får till uppgift att transportera saltet via saltleden. Oftast väljs män ut till denna uppgift då de är tåligare och kan gå längre. Saltet drages av slavar på vagnar där de ibland har djur till hjälp. Som i Cherso är hettan stark och luften är fylld av salt och grus från de öppna slätterna som letar sig in i mun, näsa, öron och ögon.

Legenden om den Vita Tigrinnan
Många slavar berättar historien om den Vita Tigrinnan. En kvinna från Efaro som vandrade saltleden fram och tillbaka under flera år och fick utstå feliciernas förtryck och det hårda livet på vägarna. Legenden talar vidare om hur hon lyckades bryta sig fri under ett uppror, och flydde norrut mot bergen.

Den vita tigrinnan, vars hår var kritvitt, hade blivit härdad av flera års arbete. Hon trotsade törst, hunger, sömn och fysiska påfrestningar och klarade till sist att ta sig till bergen. Där mötte hon en vit tigerhona som skonade hennes liv för att hon endast var skinn och ben. Istället gav tigerhonan sitt hjärta åt kvinnan, som åt upp det och fick krafter och styrka som dess like.

Den vita tigrinnan härjade sen längst saltleden och fritog flera slavar. Än idag lever många på hoppet att de en dag ska bli räddade av den vita tigrinnan.
Senast redigerad av Spelknepe den 2012-12-29 09:56, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mustigt ställe för hjältedåd eller ren misär.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Instämmer. Mustig plats och gott om möjligheter för äventyrande. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Är Saltleden något jag kan rödmarkera? :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det tycker jag defenitivt! :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad har vi egentligen kvar av Felicien? Persongalleri över kända personligheter... mer? Ifall vi nöjer oss med silhuettbilder över båtar så kan jag fixa några sådana
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kung Kuthegil ”Halvskägg”
Fruktad ledare av den kimzonska nationen. Kuthegil drillades som en jämlike bland andra storkimzonska barn och fick redan då försvara sin arvsrätt. Kuthegil var varken starkare eller större än andra, men han hade en inre glöd, en envishet och nästintill fanatisk vinnarinställning. Detta resulterade i att ett större barn under tonåren gav honom ett så kraftigt benbrott att han än idag går lätt haltande. Kuthegil tog dock sin hämnd några år senare när han i en gränd slog ihjäl den större pojken med ett vinkrus. Till sina tränares stolthet anpassade Kuthegil sig till sin skada och blev trots den en skicklig svärdsman.

Kuthegil är en mycket engagerad och aggressiv härskare som förtjänat sitt folks respekt. Tillsammans med sina bröder rensade han ut bland Erbulasbergens svartfolk och erövrade det efariska hövdingadömet Tigranes. Efter att ha bestigit tronen har han också under resor runt i riket eldat undersåtarna med tal om Feliciens överlägsenhet. Kuthegil har med sina bröder länge ansett att Felicien bör ta sin av gudarna givna plats som Kopparhavets nya imperium. Sedan ett par decennier utmanar Felicien Caddo, Berendien och Erebos till havs och delar ut kaparbrev i hopp om att det ska driva motståndarna in i ett krig Felicien oundvikligen kommer att vinna. Samtidigt har Kuthegil utnyttjat familjens band med Hynsolges kungafamilj för att se till att ha ett inflytande på de rojalistiska trupperna i inbördeskriget. Visionen är ett Felicien som omfattar hela Tolan och Efaro samt strategiska besittningar för att upprätthålla ett Pax Felicia där alla kopparhavsnationer betalar tribut till Tyros.

Kuthegil är 52 år gammal men har inte låtit sin kropp förfalla. Han ägnar sig dagligen åt svärdsdans och är inte stor i maten. Hans långa svarta hår tvättas och inoljas varannan dag samt sätts upp i tidens fashionabla långa hästsvans. Vitt har börjat synas i håret och dominerar i hans välhållna skägg. Ingen som står inför kimzonkungen kan undvika att imponeras.

Halvskägg är ett epitet han ådrog sig i samband med duell där motståndarens hugg kom så nära att det kapade halva skägget. Den segrande Kuthegil skall senare ha yttrat "Av alla sätt att ansa skägg anser jag detta som det manligaste..." Han har sedan dess behållit skägget halvt som en påminnelse av att aldrig undervärdera en fiende.


Vad mer?
Bidra gärna med personliga tankar kring Kuthegil.
Senast redigerad av Mikael den 2013-01-30 21:40, redigerad totalt 4 gång.
Skriv svar