Mina anteckningar kring skeppstyperna.. eller ja galärerna. Väldig små förändringar överlag i texten, lagt till vilka som använder galärerna och ändrade namnen för att bättre överensstämma med det kîmzonska jag jobbat på. Jag har också tagit bort referenser till vad andra länder i Ereb kallar skeppstyperna då jag är väldigt osäker om dessa namn har slagits fast i de olika länderna ännu.
Ursprunglig text:
viewtopic.php?p=22671#22671
En droinom är den tyngsta stridsgalären och den enda med roddarna placerade i flera (två) nivåer med två roddare vid varje åra. Antalet roddare på droinomen är sammanlagt 240. Inför strid fälls de två till tre stora kîmzonersegel (=latinsegel), som skeppet är utrustat med, ned för att minska brandfaran från fientliga projektiler. Rammen i fören är skodd i stål och används, myter till trots, inte för att sänka fartyg utan för att krossa motståndarens åror samt som en sorts änterbrygga då bordning är feliciernas favoritsätt att erövra skepp då det ger tillfälle för felicierna att utnyttja sina ypperliga marinsoldater. På förskeppet konstrueras ofta ett torn i och på vilket det ofta monteras ballistas och arbalester.
En av droinomens stora svagheter är att roddarkonfigurationen samt mängden roddare tillåter mycket litet utrymme för förnödenheter och den har därmed kort räckvidd. Detta innebär att den har ett väldigt begränsat användningsområde för den feliciska havskåren som främst nyttjar denna fartygstyp, vilket gör att endast ett begränsat antal finns tillgängliga och att nybyggnationen utgörs av ett fåtal. I stället används oftare taridoner som tyngre enheter med stort antal marinsoldater.
Namnet ändrats till Droinom från dromon, en erebifiering av ordet för att undvika direkt association till en skeppstyp som användes främst av det Östromerska riket.
Kelíandrion, den tunga galären används av både havskåren och marinkåren, är en galär med åror enbart i en nivå med tre roddare per roddarbänk och ca 25 nedställda roddarbänkar roddarbänkar per sida. En bänk på vardera sidan används för matlagning och under däck finns visst utrymme för förnödenheter, vilket ger ett typiskt totalt roddarantal på 144 man. Kelíandrionen har således bättre räckvidd och uthållighet än droinomen men är inte stabil och bred nog för större torn eller tyngre belägringsmaskiner. Droinomen och kelíandrion är lika snabba under rodd, men kelíandrionen är mera manövrerbar.
Ursprungligen hette den här typen Celandion men då det är på tok för likt Celine Dion var jag bara tvungen att ändra det.... då jag mycket väl vet vilka plumpa skämt min spelargrupp skulle komma med om det namnet bestod.
Satterikon, den lätta galären används främst av marinkåren men även i viss mån av havskåren, är en lätt och extremt smal galär byggd för maximal hastighet. De trettio roddarbänkarna har vardera två roddare, 120 roddare, och skeppet har oftast bara ett fåtal marinsoldater ombord. Denna skeppstyp är mycket snabb, speciellt över längre sträckor, och används i sjöslag på flankerna, som rörlig reserv och som kurir- och spaningsfartyg. Deras svaghet är att de är de minst sjövärdiga av de feliciska galärerna (inga av dem är dock särskilt tåliga för hög sjö, satterikonen minst av alla).
Ursprungligen Saettion, men då Saetta är italienska för blixt kände jag att det inte lät kîmzonskt nog, kanske det blev lite för likt Satyricon
http://sv.wikipedia.org/wiki/Satyricon_%28musikgrupp%29 istället....
Halvgalären, Xeliakos, har 20 roddarbänkar med två roddare vardera och används som patrullfartyg och som eskort till segelfartyg främst av marinkåren men även de feliciska handelshusen använder skeppstypen flitigt. Den är den långsammaste av galärtyperna under åror, men den bästa seglaren. Brigandonen används också av feliciska sjörormsjägare - ett riskfyllt feliciskt mandomsprov. Att tjäna en sommar på en sjöormsjägare anses vara en viktig mandomsrit för unga kîmzoner.
Ursprungligen Brigandon,vilket var absolut inte kîmzonskt nog enligt mig, utan jag gjorde ett ihopslag av orden Xebec och Brigandon och sen erebifierade det.
Ett mellanting mellan segelfartyg och galär är Taridonen som är den lastdrygaste och sjödugligaste av galärtyperna och används främst av marinkåren även om havskåren nyttjar den också, många av dessa galärer hyrs ut av flottan till diverse feliciska handelshus i fredstid. De har samma roddarbänkskonfiguration som kelíandrionen, men kan klämma in en fjärde roddare vid behov. De är utrustade med tre stora kîmzonersegel och använder årorna framförallt vid stiltje, då de ska runda farliga uddar eller gå in i hamn. Roddarna kan vid behov beväpnas och fungerar framförallt som inbyggda vakter (få piratskepp kan borda ett fartyg med 200+ beväpnade män på försvararsidan). Felicierna använder dessa galärer framförallt vid värdefull last t.ex. i Ormsjötraden eller vid mycket långa seglatser, som till Tricilve. Lastdrygheten uppgår till ca 150-200 ton.
Inga större förändringar, behöll namnet då det var helt okej.
Åsikter?