Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det finns ju redan en Lysande Vägen trosrikning i Kardien; fastlandsvarianten, den kardiska, ..eller vad vi nu kommer fram till att kalla den, en inrikning som särskiljer den ifrån den dalkisk ursprungliga tron.

Men en sekt eller ytterligare variant skulle vä fungera, echtinismen, men kanske inte låte den vara alltfor framträdande?

När det gäller kopplingen mellan Lysande Vagen och echterna så står det i Aidne-modulen att echterna såg likheter mellan profeten Odo och sin anfader Valentin Echte. Detta skulle kunna, som du skriver, ge grund for en syn hos echterna som särskilda övriga folk...?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Snarare än en egen gren vore det roligt om echterna är ruskigt ortodoxa, och identifierar sig med den Lysande Vägens lära.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev:Snarare än en egen gren vore det roligt om echterna är ruskigt ortodoxa, och identifierar sig med den Lysande Vägens lära.
Jag gör som statsministern och vänder kappan efter vinden när det börjar blåsa. Det kanske inte var min bästa idé. :oops:

Men den var inte usel heller, bara för storslagen. Jag kommer att omarbeta idén till en sekt som blir en del av ett äventyrsuppslag, istället för en del av echtisk kultur.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag tycker att det ändå skulle vara kul att se en koppling mellan den dalkiska tron och fastlandstron (kom vi fram till ett namn för de båda inriktningarna?), så att de inte blir två religioner och "kyrkor". Tycker t.ex. det skulle vara kul att en munk måste ge sig av på lång pilgrimsfärd och avlägga sina munklöften på Caddo innan han blir officiell munk. Det är viktigt att mottaga sin kåpa och solamulett från en klosterfader påp den heliga ön där Odo själv vandrade...

Och så Odo ja. Vem var han? Om man läser gamla Sinkadus #3 och Ereb Altor-boxen så framstår Odo väldigt starkt som en Kristusgestalt. Odo dog och återuppstod (!), återförenades med Etin (himmelsfärden någon?) och föddes i december. Jag tror att vi alla håller med om att vi vill komma bort från kristendomsplagiatet så mycket som möjligt, och jag håller med. Inte för att jag har något alls emot kristendom. Tvärtom. Jag är troende och utbildar mig till präst. Men Ereb Altor är Ereb Altor - så själv skulle jag vilja se Odo som en upplyst profet som levde i enhet och närhet med Etin.

Dessuton tycker jag att det skulle vara lite kul ifall den dalkiska läran faktiskt motsätter sig soltåg och våld, och iställer tar en mer fridsam och konservativ ställning till Odos budskap ("Begå icke grymma handlingar!", EA s.35).

...bara lite tankar. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Caddos pacifistiska inställning har diskuterats tidigare.
2007-05-15 18:28 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Frågor:
* Enligt Sjöström motsatte sig Caddiske exarken soltågen (bra ord för övrigt, ingen tvekan om vad det hanlar om) på pacifistisk grund. Ändå skickar Caddo ett eget soltåg år 285 och har i Morëlvidyn passiva trupper samtidigt som Kardiska kungen stupar försvarandes sårade. Hur är det egentligen med Caddo och soltågen?
Kan det inte helt enkelt vara så enkelt som att det sedan det första soltåget 196 eO, har bytts exark på Caddo ett antal gånger och att den då sittande inte var lika pacifistisk, tolkade texterna på ett annat sätt etc., Kanske hade det splittringarna mellan de båda grenarna redan börjat skönjas för de mer insatta och exarken då hade mer maktpolitiska ambitioner för att involvera dalker i soltågen.
- - - - - - - - - --

Kanske var soltågstiden ett udda tillfälle när En eller Två exarker i Arno också ville frälsa med svärdet bland Morëlvidyns pirater?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael: I vår egen värld handlade inte korstågen i första hand om att "frälsa med svärdet", utan att säkra de heliga platser som "skändats av hedningarna". Mission skedde fortfarande på det traditionella sättet genom förkunnelse. Man skulle därför kunna tänka sig att de missionerande munkar som lämnade Caddo för att bege sig till det vilda Morëlvidyn hade med sig flera båtlass soldater och riddare för att skydda sig mot Kopparhavets kapare. Dessa "passiva trupper" är med andra ord där framför allt för att skydda missionerande munkar och pilgrimar.

Å andra sidan gillar jag idén med en heterodox exark. Denna exark, som stod för det som senare den kontinetala kyrkan skulle bli känd för, är en skamfläck i den dalkiska kyrkans historia. Han kan ju till och med avsatts av kyrkan och blivit bannlyst efter att utropat det första soltåget.

Oavsett hur så tycker jag att Caddo borde hålla en mer barmhärtig ton än den solfarande kontinentala kyrkan. Caddos intolerans mot magi gör ofta att man får bilden av dem som en bunt intoleranta religiösa fanatiker. Jag vill gärna se flera positiva inslag i den dalkiska läran - och motstånden mot soltågen kan vara just ett sådant.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Varför inte? Goda förslag/alternativ!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Jag tycker mig fått svar på mina frågor, med undantag av vad en Kres-bontisal är.
Några kommentarer eller idéer kring orden?
Jag undrar om det egentligen ska vara kerisgass - vilket motsvarar den kristna kyrkans ärkebiskop. Bontisâl motsvarar ju biskop.

PS. Var är Lukas Sjöström?
Senast redigerad av anders den 2007-08-01 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev:Jag tycker mig fått svar på mina frågor, med undantag av vad en Kres-bontisal är.
Några kommentarer eller idéer kring orden?
Jag undrar om det egentligen ska vara kerisgass - vilket motsvarar den kristna kyrkans ärkebiskop. Bontisâl motsvarar ju biskop.
Kerisgass och Tots-kerisgass känns igen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev: I vår egen värld handlade inte korstågen i första hand om att "frälsa med svärdet", utan att säkra de heliga platser som "skändats av hedningarna". Mission skedde fortfarande på det traditionella sättet genom förkunnelse. Man skulle därför kunna tänka sig att de missionerande munkar som lämnade Caddo för att bege sig till det vilda Morëlvidyn hade med sig flera båtlass soldater och riddare för att skydda sig mot Kopparhavets kapare. Dessa "passiva trupper" är med andra ord där framför allt för att skydda missionerande munkar och pilgrimar.
Fast även om det kanske var sant vad gäller de klassiska korstågen mot det heliga landet, så var det verkligen inte sant vad gäller de nordiska korstågen mot baltikum och östeuropa - och för den delen mot det kristna Ryssland :P Sedan är det snyggt att nyansera korstågsbilden lite så att soltågen blir något eget.

anders skrev: Oavsett hur så tycker jag att Caddo borde hålla en mer barmhärtig ton än den solfarande kontinentala kyrkan. Caddos intolerans mot magi gör ofta att man får bilden av dem som en bunt intoleranta religiösa fanatiker. Jag vill gärna se flera positiva inslag i den dalkiska läran - och motstånden mot soltågen kan vara just ett sådant.
Barmhärtig fantaism tycker jag klingar fint: utrikespacifism och (troll)bokbål s.a.s. för ett avrundat Caddo med både trevliga och mindre trevliga inslag. Vet att Granström hade en del tankar (som jag hoppas att vi får se i nästa bok) om hur den "osjälviska" tigwalwanorden från Mereld har en del mindre sympatiska drag mitt i sin självuppoffrande hjälpsamhet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Sedan är det snyggt att nyansera korstågsbilden lite så att soltågen blir något eget.
Här kan jag inte annat än att hålla med dig helt och hållet. Syftet med det jag skrev var just detta, att inte bara fastna i den stereotypska bilden att korståg/soltåg enbart handlar om att omvända med svärd och spjut. Det finns andra aspekter och anledningar - inte minst politiska! Ta de nordiska korstågen t.ex. - vad jag minns var de mer politiska aktioner än uttryck för kyrkans missionsiver.

Kanske var det likadant med Caddos soltåg? De politiska krafterna på Caddo såg att Soluna behövdes öppnas upp för handel och ingick en ohelig allians med den heterodoxe exarken i Arno, vilket han senare fick betala för genom bannlysning!

Sedan kan ju knappast Caddos soltåg varit särskilt omfattande. Enl. EA har Caddo en befolkning på ca 100.000. De flesta av dessa är troligtvis bönder och fiskare. En försvinnnande liten del riddare, och en "liten fast armé" av soldater. Dessutom ville man säkert inte lämna Caddo helt utan försvar. Så en omfattande omvändelsekampanj var det nog inte frågan om - snarare att bereda vägen för handel och utbyte genom att besegra några av de främsta pirathövdingarna som stod i vägen... Eller är jag ute och seglar? :wink:

EDIT: Efter att ha läst om Caddo i EA uppfattar jag det som att det första soltåget inte initierades av Caddo! Det står nämligen: "...när den Lysande Vägens kyrka, som spridit sig till fastlandet, sände ut korståg mot Morëlvidyn ville dalkerna vara med. Detta var början till den Stora Schismen..."

Varifrån har vi fått att det faktiskt var exarken i Arno som sände ut soltåget?
Senast redigerad av anders den 2007-08-01 16:40, redigerad totalt 2 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vi har ju som en tumregel tiodubblat befolkningssiffrorna så det blir inte riktigt så få som du talar om men jag skulle faktiskt inte kunna tänka mig att mer än 30-40 skepp seglade över, med mer än kanske 6000 soldater totalt. Väl planerat och placerat kan det dock vara MER än tillräckligt, dalkerna är skickliga till havs, och de små rikena allierar sig sällan.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare skrev:Vi har ju som en tumregel tiodubblat befolkningssiffrorna så det blir inte riktigt så få som du talar om...
Fast i just Caddos fall skulle det betyda en miljon människor på en ö som är femtio mil lång. Det blir en befolkningstäthet på över 100/km2! :shock: Det är väl iofs möjligt, men gosse... Det låter ganska mycket med 1.000.000 innevånare.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Tumregel tumregel! :D

Men skämt åsido. Caddo handlar extremt mycket och skulle därigenom kunna plita in rätt mycket mat som import, och det faktum att de är ett sjöfarande folk gör ju att de inte störs lika mycket av bristen på tillgänglig åkermark.

Har dock inte riktigt varit med i diskussionerna kring Caddo, kanske skall just det landet inte uppförstoras riktigt lika mycket.

Enligt http://www.io.com/~sjohn/demog.htm skulle det inte alls vara en orimlig siffra.

I ryggmärgen kanske det känns lite i överkant dock :/
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tja, eftersom detta var innan schismen så borde det rimligen varit exarken i Arno som skickade ut soltåget. I alla fall när det gäller dalkerna.
Skriv svar