Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tips: när det gäller historia och kronologi rekomenderas mina ansträngningar på wikin! :idea:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det skulle gå att tolka texten på sidan 53 i Aidne-modulen så att flera påfoljande dalkiska exarker under längre tid verkar i sodra Kardien (vilket borde innebära Divras udde och echternas rike) och här, av okända(?) politiska skäl, eggar till soltåg?

Jag tänker mig att det fram till stora Schismen fanns en exark och att denne fanns i Arno på Caddo, men sen så utropade sig kerigassen i Ekeborg till exark och splittringen var ett faktum.

Detta igen förde med sig att den kardiske kungen Brand III Solfararen ville visa sig som lika god Lysande Vägen-troende som någon echt nere i Ekeborg (echternas rike var annu inte en officiell del av faltrakiska Kardien) och drog ut på soltag 287 eO, sex år efter splittringen.

Ideer...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Jag tänker mig att det fram till stora Schismen fanns en exark och att denne fanns i Arno på Caddo, men sen så utropade sig kerigassen i Ekeborg till exark och splittringen var ett faktum.
När i sådana fall hände det? Och det skulle betyda att det faktiskt var exarken i Arno som utlyste de första soltågen. :(

Solandar: Detta är något som jag ser fram emot att återinföra i ny tappning i mitt arbete med Caddo! :) Är manifesterade solandar någonting som är genomgående för hela den Lysande Vägen, eller bara för den caddiska grenen? Jag har inte läst om solandar någon annanstans än i Sinkadus #3. Omnämns de ens i Ivanhoe?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Det skulle gå att tolka texten på sidan 53 i Aidne-modulen så att flera påfoljande dalkiska exarker under längre tid verkar i sodra Kardien (vilket borde innebära Divras udde och echternas rike) och här, av okända(?) politiska skäl, eggar till soltåg?

Jag tänker mig att det fram till stora Schismen fanns en exark och att denne fanns i Arno på Caddo, men sen så utropade sig kerigassen i Ekeborg till exark och splittringen var ett faktum.

Detta igen förde med sig att den kardiske kungen Brand III Solfararen ville visa sig som lika god Lysande Vägen-troende som någon echt nere i Ekeborg (echternas rike var annu inte en officiell del av faltrakiska Kardien) och drog ut på soltag 287 eO, sex år efter splittringen.

Ideer...
Före schismen var exarksätet i Arno. Aidne tolkar jag som att åtminstone två exarker (kanske de två första echterna på den positionen!?) sittande i Arno eggade till soltåg. Detta skulle kunna ha varit en faktor som bidrog till den senare splittringen. Frågan är då varför ”dalkerna anfaller under förevändning av korståg Morëlvidyn”? Vem tog det beslutet? Vem kunde ta det beslutet för dalkerna? Caddisk ledare med storhetsvansinne som utmanade Arnos exark direkt efter schismen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev: När i sådana fall hände det? Och det skulle betyda att det faktiskt var exarken i Arno som utlyste de första soltågen. :(

Solandar: Detta är något som jag ser fram emot att återinföra i ny tappning i mitt arbete med Caddo! :) Är manifesterade solandar någonting som är genomgående för hela den Lysande Vägen, eller bara för den caddiska grenen? Jag har inte läst om solandar någon annanstans än i Sinkadus #3. Omnämns de ens i Ivanhoe?
Inte i Ivanhoe men eventuellt i den errata rättning som finns i sink 18?
Personligen tycker jag att solandar i sink 3 formen skall finnas endast för dalkernas solriddare/solmunkar. Det ger lite mer att bo så nära Odos födelseplats och grav. Vad sägs om solandar i EA?
Änglar och Solandar? Som jag minns beskrivningen i Krilloanäventyr nr 3 så åkallades just "änglar", inte solandar. För min del räcker det med solandar, men det kan ju också vara så att solandar kan ta olika form. Solandar sink 3 på Caddo och Solandar typ Krilloan för fastlandstroende? Har någon tillgång till äventyret?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det är ju faktiskt möjligt att exarken i Arno vid tidpunkten för det första soltåget såg sig tvungen att utlysa soltåg mot ett utomstående hot för att förhindra en intern konflikt/splittring inom kyrkan. Politika överväganden har i högsta grad genomsyrat kyrkorna tidigare.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Krilloanäventyret Vredens Dag

Inlägg av Sopodlare »

Jag har. Försöker att inte spoila nu, men Angarion är enligt äventyret etins högra hand, hans ärkeängel. En Kardisk munkorden fösökte frambesvärja honom år 378, men misslyckades. Syftet var att han skulle utplåna alla syndare. Han skall först döda 49 syndare på varierande trevliga sätt "sju gånger skall blod droppa från himlen, och eld skall sju gånger förgöra kött.." osv osv. Profetian som skrevs angående Angarion skrevs på 200-talet efter Odo.

Angarion lyser som solen men kan också vara osynlig och kämpar med ett gnistrande magiskt svärd.

Lite väl mycket kristen ängel kanske?
Senast redigerad av Sopodlare den 2007-08-03 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
anders skrev: När i sådana fall hände det? Och det skulle betyda att det faktiskt var exarken i Arno som utlyste de första soltågen. :(

Solandar: Detta är något som jag ser fram emot att återinföra i ny tappning i mitt arbete med Caddo! :) Är manifesterade solandar någonting som är genomgående för hela den Lysande Vägen, eller bara för den caddiska grenen? Jag har inte läst om solandar någon annanstans än i Sinkadus #3. Omnämns de ens i Ivanhoe?
Inte i Ivanhoe men eventuellt i den errata rättning som finns i sink 18?
Personligen tycker jag att solandar i sink 3 formen skall finnas endast för dalkernas solriddare/solmunkar. Det ger lite mer att bo så nära Odos födelseplats och grav. Vad sägs om solandar i EA?
Änglar och Solandar? Som jag minns beskrivningen i Krilloanäventyr nr 3 så åkallades just "änglar", inte solandar. För min del räcker det med solandar, men det kan ju också vara så att solandar kan ta olika form. Solandar sink 3 på Caddo och Solandar typ Krilloan för fastlandstroende? Har någon tillgång till äventyret?

Jag VET att jag läst att solandar och änglar är samma sak. Eftersom vi vill ta bort ngt av kristendomsplagiatet är jag helt för att hellre använda ordet solandar. Jag tror också att solandar kan ta olika form och manifestera sin makt på olika sätt. Jag gillar idén med att solandar a'la Sinkadus #3 bara finns på Caddo. Det ger "den heliga ön" en känsla av mystik (och förklarar varför Caddo är ett så populärt vallfartsmål under sommarsolståndet!). Anledningen till att det är viktigt för mig att veta är för att jag sitter och plitar på Caddo just nu. Om Sink3-solandar är unika för Caddo borde jag beskriva fenomenet där. Om de å andra sidan är genomgående för hela den Lysande Vägen så ska de naturligtvis beskrivas tillsammans med religionen, inte Caddo.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Frågan är då varför ”dalkerna anfaller under förevändning av korståg Morëlvidyn”? Vem tog det beslutet? Vem kunde ta det beslutet för dalkerna? Caddisk ledare med storhetsvansinne som utmanade Arnos exark direkt efter schismen?
Går det eventuellt att vrida lite på betydnigen "...förevändning av soltog mot Morëlvidyn..." och låta dalkernas anfall (?) vara av annan anledning (läste jag om detta precis?) än just soltog?

Tror det står om solandar i Kandra-modulen men det är möjligens bara samma saker som i Sinkadus 3? Gillar definitivt solandar framfor änglar! Angarion kanske är en ärkeande? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Mikael skrev:
anders skrev: När i sådana fall hände det? Och det skulle betyda att det faktiskt var exarken i Arno som utlyste de första soltågen. :(

Solandar: Detta är något som jag ser fram emot att återinföra i ny tappning i mitt arbete med Caddo! :) Är manifesterade solandar någonting som är genomgående för hela den Lysande Vägen, eller bara för den caddiska grenen? Jag har inte läst om solandar någon annanstans än i Sinkadus #3. Omnämns de ens i Ivanhoe?
Inte i Ivanhoe men eventuellt i den errata rättning som finns i sink 18?
Personligen tycker jag att solandar i sink 3 formen skall finnas endast för dalkernas solriddare/solmunkar. Det ger lite mer att bo så nära Odos födelseplats och grav. Vad sägs om solandar i EA?
Änglar och Solandar? Som jag minns beskrivningen i Krilloanäventyr nr 3 så åkallades just "änglar", inte solandar. För min del räcker det med solandar, men det kan ju också vara så att solandar kan ta olika form. Solandar sink 3 på Caddo och Solandar typ Krilloan för fastlandstroende? Har någon tillgång till äventyret?

Jag VET att jag läst att solandar och änglar är samma sak. Eftersom vi vill ta bort ngt av kristendomsplagiatet är jag helt för att hellre använda ordet solandar. Jag tror också att solandar kan ta olika form och manifestera sin makt på olika sätt. Jag gillar idén med att solandar a'la Sinkadus #3 bara finns på Caddo. Det ger "den heliga ön" en känsla av mystik (och förklarar varför Caddo är ett så populärt vallfartsmål under sommarsolståndet!). Anledningen till att det är viktigt för mig att veta är för att jag sitter och plitar på Caddo just nu. Om Sink3-solandar är unika för Caddo borde jag beskriva fenomenet där. Om de å andra sidan är genomgående för hela den Lysande Vägen så ska de naturligtvis beskrivas tillsammans med religionen, inte Caddo.
Ordet ängel tar jag gärna bort. Det kan ju dock vara så att ärke-andarna, de som tar plats vid Etins hov pga av sin ålder, kan ta formen av "änglar" med vingar osv som det beskrivs i Krilloan. Vad sägs?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Ordet ängel tar jag gärna bort. Det kan ju dock vara så att ärke-andarna, de som tar plats vid Etins hov pga av sin ålder, kan ta formen av "änglar" med vingar osv som det beskrivs i Krilloan. Vad sägs?
I like.
birkebeineren skrev:Går det eventuellt att vrida lite på betydnigen "...förevändning av soltog mot Morëlvidyn..." och låta dalkernas anfall (?) vara av annan anledning (läste jag om detta precis?) än just soltog?
Det är så jag skrivit det i Caddo-dokumentet(utkast):

285 eO Caddo sänder trupper till Morëlvidyn för att hålla ett brohuvud öppet mot södern. Borgen Osahiln intas, och sydhandeln är säkrad.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Ditto. Det känns överhuvudtaget som att Krilloan-boxens version av den lysande vägen är misstänkt lik den katolska kyrkan, något jag inte riktigt är en fan av.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare skrev:Krilloan-boxens version av den lysande vägen är misstänkt lik den katolska kyrkan
Det där är något jag tror att vi skulle vinna på att tona ner. JU mer egna koncept och ord vi kan väva in med det officiella materialet detå bättre. Själv tycket jag det vore bäst att gå tillbaka till de äldre källorna (Sinkadus #3, Kandra, Ereb Altor boxen och naturligtvis i viss mån Ivanhoe). Vi lyfter fram det som är unikt med den Lysande Vägen och tonar ner elller förädlar de delarna som mest ser ut som romersk katolskt plagiat.

Korståg heter numera alltid soltåg (kors har ju inget med den Lysand Vägen att göra)
Änglar blir solandar (även om kanske vissa karder kanske envisas med att kalla dem änglar - från joriskans ángal, sändebud).

Allt för tydliga paralleller som avlatsbrev och dyl. kan definitivt tonas ner. Mycket av den "egna" touchen kommer naturligtvis att manifesteras i arkitektur, ämbetskläder och beskrivningen av gudstjänstlivet. Där kan vi verkligen tänka till för att skapa ett sant "erebiskt" Lysande Vägen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Och då kommer vi definitivt in på ett ämne jag är intresserad av precis nu.

Hur ser en Solkyrka/ett Soltempel ut? Vad gör man där?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

För att tala om den Lysande Vägens tempelarkitektur måste vi först gå till roten med generell caddisk arkitektur, vilket jag ser som en blandning av Zorakinsk, Morëlvidynsk och Krunsk stil. De flesta hus är fyrkantiga och omfattar en till tre våningar. Nästan samtliga är vitkalkade. Helgedomar har av "för-Odisk" tradition varit försedda med kupoltak. Detta behölls när den dalkiska kyrkan grundades, och kupolen anses nu symbolisera den uppgående solen. Därför har nästan alla tempel på Caddo kupoltak - antingen i guld, koppar, vitkalkade eller blåmålade.

På fastlanded ser det annorlunda ut, eftersom man där inte ägde den caddiska traditionen. Tempelkatedraler i Kardien och Zorakin är därför enorma byggnader med höga tinnar och torn. Symboliskt sägs detta vara för att byggnaden "sträcker sig ut mot Etin" och solens strålar möter tinnarnas toppar. Historiskt sett är det mer troligt att fastlandskyrkan helt enkelt ville ha större, högre och pråligare tempel än Caddo.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar