Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Cool. Dom här dårarna bara måste vi ju ha kvar. Kan mycket väl tänka mig att de har officiella sympatier ifrån Morillerna till att börja med. Sedan när det väl kommer till att ge sig ut i krigståg långt bort kanske det blir lite annat klang i skällan dock.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror inte anders först och främst var ute efter en koppling mellan Raal och Moril Dilaz men ett uppslag till en magillisk koppling i Munzga finns ju så den borde få vara med om vi nu använder "Helige Raals Orden".
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo jag insåg det. Jag mest ville visa att jag var positivt inställd till idén i allmänhet. Om jag framstår som aningen enkelspårig så ber jag om ursäkt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Jo jag insåg det. Jag mest ville visa att jag var positivt inställd till idén i allmänhet. Om jag framstår som aningen enkelspårig så ber jag om ursäkt.
Började bara bli orolig för att Moril Dilaz skulle ta över värden. :wink:

Förresten läst om soltågen och Magilliska Fristyrkan?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Moril Dilaz måste börja med att sluta försöka döda varandra först innan de kan ta över världen. :)

Nej det hade jag inte gjort. Nu har jag det.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Själv skulle jag säga att orden inte använder namnet Eiron. Vi har dock behållt det i koppling till det gamla Jorpagna som en hattippning till gamla äventyr som t.ex. S&O och (om jag minns rätt) Skelettbyns Hemlighet.
Nej det är riktigt Anders, Eiron används inte och inte heller Eledain (SH) eller några andra misstänkta föregångare till Etin. Lysande Vägen använder endast Etin. Så var konsensus som jag minns den.
OM inte Karlsorden faktiskt har en egen syn på tron på solguden Etin/Eiron. Namnet Erion används kanske parallellt med Etin inom Karlsorden pågrund av någon dunkel koppling tillbaka till kejsardömet.

För övrigt gillar jag Eiron. I ett äventyr jag skapade och som löst baserades på Skönheten och odjuret så är Eiron även ofta omskriven som Nordstjärnan, Vägvisaren i mörkert eller Nattens sol av Karlsbröderna. Karlsorden uppmuntrar dessutom brukandet av magi som de anser vara sjänkt av Erion. I synnerhet elementarmagi men även Animism och Spirtism (det sistnämnda hade uppskattats av Lysande vägen om de känt till detta). Flera av Karlsbröderna var (är) således skolade i elementarmagi, animism eller spiritism samt även astrologi och astronomi.

/Ursäkta ett sent svar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nja, Fraxinus har rätt. Vi nådde konsensus om att Karlsorden tillber Etin, och ingen annan. Om du vill göra något annorlunda i din kampanj är du naturligtvis fri... Annars får du ta upp det med Fraxinus, som är ansvarig för Zorakin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Nja, Fraxinus har rätt. Vi nådde konsensus om att Karlsorden tillber Etin, och ingen annan. Om du vill göra något annorlunda i din kampanj är du naturligtvis fri... Annars får du ta upp det med Fraxinus, som är ansvarig för Zorakin.
? öh? :o Pratar du med Fraxinus om Fraxinus anders? Eller mig om mig om fraxinus? Eller till Dude kanske? Förvirrad som jag är tycks vi vara överens i vilket fall. :wink:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Hur som helst har ni lyckats få mig att skratta. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tanke: e.O betecknar efter beslut; efter Odos uppenbarelse. Right?
Blev lite förtjust i DrHus betäckning; efter den dalkiske krukmakarens födelse. Även annorstädes står det efter Odos födelse, särskilt blandat i olika äldre källor. Att utgå från ngns födelse är dessutom vanligt förekommande på många platser.

Förslag: En liten fotnot som gör gällande att det på olika platser tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med e.Of där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över...

eller nåt sånt?

(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel... :wink: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Definitivt. Humannus verkar ha mycket att stå till svars för. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Galiheribröderna

Inlägg av Mikael »

Snart kommer utlovade dalkiska "kättare"...öns enda tror jag. 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:? öh? :o Pratar du med Fraxinus om Fraxinus anders? Eller mig om mig om fraxinus? Eller till Dude kanske? Förvirrad som jag är tycks vi vara överens i vilket fall. :wink:
Bwahaha... Jag menade naturligtvis "Mikael har rätt"! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Tanke: e.O betecknar efter beslut; efter Odos uppenbarelse. Right?
Blev lite förtjust i DrHus betäckning; efter den dalkiske krukmakarens födelse. Även annorstädes står det efter Odos födelse, särskilt blandat i olika äldre källor. Att utgå från ngns födelse är dessutom vanligt förekommande på många platser.

Förslag: En liten fotnot som gör gällande att det på olika platser tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med e.Of där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över...

eller nåt sånt?

(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel... :wink: )
Åh, vad bra!! Jag lade till denna fotnot på LV-wikin:
Den Arcivaliska tideräkningen räknar år 0 som året för Odos uppenbarelse, och betecknar årtal med f.O. (före Odos uppenbarelse) e.O (efter Odos uppenbarelse). På vissa platser förekommer dock tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med "e.Of" där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över. Detta har givit upphov till det vanliga talesättet, Errare humannus est - Det är Humannus fel!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

:D

btw: Hummanus daterade alltså sina texter med "e.Of". Hans 10 e.Of ger alltså 17 f.O

Så går det när man vill briljera... :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar