Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

När det gäller ordnar så tycker jag som anders att LV pdf kan innehålla de ordnar som är direkt kopplade till kyrkan, tex genom att exarken anges som dess "överhuvud" :? . Övriga ordnar dyker upp i olika länder där de dominerar eller verkar, allt efter områdesansvariges behag. En hänvisning kan ju också göras till wikin "för fler ordnar se".?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Vad gäller riddarordnar är det nog många som har blandade syften - både världsliga och andliga. Vidare är nog många "världsliga" ordnar Etinstrogna, har egna kapell osv. Tror det är bättre att använda följande definition: Alla ordnar som är organisatoriskt kopplade till kyrkan räknas som andliga ordnar. De som inte har några konkreta kopplingar till kyrkan ses som världsliga.
Låter som en battre definition. Jag tankte också att många ordnar ar Etinstrogna utan att vara kopplade til exarken och LVs organisation men det framgick inte helt av mitt något roriga inlagg.

Den historiska Solfararorden (212-369 eO) var en vardslig orden men varmt Etinstrogen. Solorden/Solriddarorden ar en andlig orden.

Tornriddarnas orden ar aven den vardslig, likaledes Kungsriddarorden om jag forstått det ratt.

Hur med DHOO Mikael?

Jag namnde S:t Willems Orden som mojligtvis andlig men efter att ha last genom det som står i Aidne-modulen hittar jag inte de ord som jag trodde direkt sade att den hade exarken som overhuvud. Den passar kanske bast som vardslig, och egentligen helt sjalvstandig (åtminstonde utifrån så jag tolkat den), men det skulle kunna gå att låta exarken på pappret stå som overhuvud aven om orden helt handlar på eget bevåg, en ordning kerîsariet "tillåter" då den vill forsoka få in willemiterna under den kontroll de engång var...?
Nogot overkonstruerat kanske, skal vi låta S:t Willems Orden vara vardslig? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det låter onekligen som om S:t Willemsorden är världslig... Så vilka andliga ordnar finns, frånsett Solriddarorden??
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Det här med andlig eller värdslig har väl att göra med från vem man fått mandatet. De flesta kungar gillar inte att ha en massa okontrolerade ordnar springa omkring eftersom de är en maktfaktor. Alltså borde det vara så att ordnar som fått sitt tillstånd att grundas av exarken är andliga. Ordnar som fått sitt tillstånd av en kung är värdsliga. Andra ordnar som inte fått ett mandat är olagliga ordnar (vilket inte betyder så mycket igentligen om det inte finns någon kungamakt)

Jag tror att ni hakat upp er för mycket på att andliga ordnar skall vara någon slags munkorden. S:r Wiliams orden skspades under ett soltåg och borde vara andlig.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev:Det här med andlig eller värdslig har väl att göra med från vem man fått mandatet. De flesta kungar gillar inte att ha en massa okontrolerade ordnar springa omkring eftersom de är en maktfaktor. Alltså borde det vara så att ordnar som fått sitt tillstånd att grundas av exarken är andliga. Ordnar som fått sitt tillstånd av en kung är värdsliga. Andra ordnar som inte fått ett mandat är olagliga ordnar (vilket inte betyder så mycket igentligen om det inte finns någon kungamakt)

Jag tror att ni hakat upp er för mycket på att andliga ordnar skall vara någon slags munkorden. S:r Wiliams orden skspades under ett soltåg och borde vara andlig.
OK, jättebra! Men frågan återstår - vilka andliga riddarordnar har vi (om vi med Snibbens definition räknar S:t Willemsorden som andlig)?

S:t Willems orden (Så vi har bytt namn från S:t Williams orden?)
Karlsorden? (ÄP1: Sjönheten och Odjuret)
Solriddarorden
S:t Justins orden (Caddo)
Den Helige Odos Orden
Solfararorden? (även om den inte finns längre, och inte beskrivs som andlig kan jag inte tänka mig ett bättre ställe att beskriva den än i LV-modulen)

Fler som borde beskrivas i LV-modulen?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hmmm... .Eftersom Efarokartan fortfarande är i arbetsskede får jag använda mycket generella beskrivningar. Men hur låter det här?


Efarofärden
Efarofärden följer i stort sett det första soltågets färdväg, men med flera betydelsefulla avstickare. Den tar sin början på ön Tabris utanför Efaros nordvästra kust, landstiger i Dermanien och går via karavan över det nordliga Eah-Sarahs enorma slättland. Man korsar Vosekhefloden och fortsätter via Helige Raals Klippa, sedan Kwoske, och slutar vid Tyrs grav i Akra. Det är en lång och strapatsrik färd som kan ta över ett år att genomföra. På vägen besöker man heliga källor, gravplatser och pilgrimstempel. Bland annat färdas man genom både aidniska, dalkiska och efaritiska områden. Det är med andra ord ingen ofarlig resa, och alla som har möjlighet reser med tungt väpnad eskort. Både den aidniska och den dalkiska kyrkan har avsatt solriddare för just detta ändamål.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker en generell beskrivning kan funka ganska bra. Jag har gjort en uppdatering av kladdkartan over norra Efaro under soltågens tid och du får garna passa in pilgrimsfarden på den. :)

viewtopic.php?p=19511#19511

En sak; i Akra vilar S:t Willem Korps altoriska kvarlåtenskaper så kanske S:t Tyr kan gravas ner någon annanstans?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Jag tror att ni hakat upp er för mycket på att andliga ordnar skall vara någon slags munkorden. S:r Wiliams orden skspades under ett soltåg och borde vara andlig.
Om vi jamfor med andliga riddarordnar från våran varld tror jag vi hittar en hel del likheter med just munkordnar, men det behover inte ha betydelse for hur det ser ut i Altor. Så som jag tolkat riddarordnarna i Ereb (åtminstonde de anknutna till lander/kulturer dar LV ar stark) så foljer de en ordensregel och ar hårdt hierarkisk uppbyggda, likaledes har de ett klart definerat mål eller syfte.
Att S:t Willems Orden ar andlig bara for att den bildades under ett soltåg behover lite mera tankar om det skal vara ett argument som passar in med hur soltågen utvecklat sig har på forumet. Orden får garna vara andlig och med exarken som overhuvud men då måste vi forklara det sjalvstandiga intrycket beskrivninge i Aidne-modulen ger (inget om exarken som overhuvud, skoter egna knappa finanser). Det står att willemiterna skyddar pilgrimmar och det tror jag kan vara något att utgå ifrån.
anders skrev:Men frågan återstår - vilka andliga riddarordnar har vi?

S:t Willems orden (Så vi har bytt namn från S:t Williams orden?)
Karlsorden? (ÄP1: Sjönheten och Odjuret)
Solriddarorden
S:t Justins orden (Caddo)
Den Helige Odos Orden
Solfararorden? (även om den inte finns längre, och inte beskrivs som andlig kan jag inte tänka mig ett bättre ställe att beskriva den än i LV-modulen)

Fler som borde beskrivas i LV-modulen?
Det ar nog jag som lite omedvetet har bytt från S:t William till S:t Willem då jag i mitt EA har forsokt undvika namn som ar identiska med jordiska namn. Kan andra tillbaka om ni tycker det! :)

Det står att S:t Willems Orden skyddar pilgrimmer och då kanns det logisk att knyta samman riddarna med Efarofarden. Darfor jag namnde pilgrimmar i den korta texten om Tabris. Willemiterna verkar dock ganske krigerska och kanske inte helt rumsrena men jag kan tanka mig att exarken inte lagger sig for mycket i då orden faktisk skyddar de många pilgrimmar som vill gora Efarofarden. Det står i kallorna att orden ar liten och endast verksam i sina tre borgar och från sina skepp, så hela farden over norra Efaro kanske de inte skal skydda men garna de som tar sig från Tabris till Abn Haza (dar det Forsta Soltåget borjade) och de som besoker Akra.
Sen kan vi skapa en egen riddarorden, en andlig som lyder under exarken (men som inte har de starka hamnbefastningarna som S:t Willems Orden har dar pilgrimmarna kan gå i land sakra från efariska pirater), vars syfte ar att skydda pilgrimmer. Den kan aven verka langs Via Aidne och andra platser men i Efaro foljer de med pilgrimsfoljerna genom Dermanien, over Tigranes dar felicierna har två starka slavkolonier att undvika, kanske genom skogarna i sodra Aderrahaman, over Vosekhefloden och in i det torra Eah-Sarah, sen norrut till Kwoske for att dar overlamna åt S:t Willems Orden som tar over mot Akra och mojligens den har mystiska Helige Raals Klippa.
Vad tros om det? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

St Willem/William tycker jag kan vara med i LV då den just sysslar med pilgrimmer och dess väl och kopplingarna till Solstaten mm. Passar där.

DHOO tycker jag också skall med i LV då de endast erkänner Etin och Exarken över sig.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Den nuvarande pûr-kerîgassen (och sålunda överhuvudet för Ljusa Handen) är Yvein av Krerex. Han blev invald som pûr-kerîgass år 591 e.O. och har sedan dess påbörjat något av en reformation av den aidniska kyrkan. Yvein föddes som son till en echtisk riark och växte upp i ett starkt troende hem. Då han i unga år hade föga intresse för religion valde Yvein att studera vid lycéet i Ekeborg. Efter ett år blev han dock utkastad på grund av osedligt leverne och en mycket uppstudsig attityd. Hans föräldrar blev ursinniga och skickade honom till en av Aidnes striktaste klosterskolor, vilket innebar en vändpunkt i den unge Yveins liv. Efter något av en personlig uppenbarelse började Yvein hänge sig helt åt teologiska studier och ägnade dagligen många timmar i bön och tyst meditation. Han blev snart invigd som riark, och började först undervisa som skolast i katedralskolan i Ekeborg. Inom några år hade han blivit vald till bontisâl, och tjänade direkt under exarken i Ekeborg. Redan som bontisâl visade han en enorm effektivitet i att få ut bekännelser ur heretiker och kättare - även om hans metoder stundom kritiserades. Exarken Verolex I gjorde Yvein kerisgass över Divra kerisât en kort tid innan han blev vald tots-kerîgass några år senare. Nuvarande exark Partomus II är mycket förtjust i sin pûr-kerîgass, och det verkar som om ny resurser kommer att avsättas för Ljusa Handen inom en snar framtid.
Så vitt jag vet finns inget lycée i ekeborg :wink:
(det står på någon plats att där finns ett universitet, men det skall bort. Biblioteket och katedralsskolan är det som finns och ett bibliotek kan man inte bli utslängd ifrån.)
Ändra förslagsvis till Pendon?

Via Aidne:
Jag skriver gärna ihop det. Tar det som prio ett i EA projekt just nu.

Just hemkommen efter en vecka i USA :D och har inte riktigt hängt med på sistone, men ger sedvanligt bifall till Anders. tycker att du fick med allt och lite till.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
anders skrev: Den nuvarande pûr-kerîgassen (och sålunda överhuvudet för Ljusa Handen) är Yvein av Krerex. Han blev invald som pûr-kerîgass år 591 e.O. och har sedan dess påbörjat något av en reformation av den aidniska kyrkan. Yvein föddes som son till en echtisk riark och växte upp i ett starkt troende hem. Då han i unga år hade föga intresse för religion valde Yvein att studera vid lycéet i Ekeborg. Efter ett år blev han dock utkastad på grund av osedligt leverne och en mycket uppstudsig attityd. Hans föräldrar blev ursinniga och skickade honom till en av Aidnes striktaste klosterskolor, vilket innebar en vändpunkt i den unge Yveins liv. Efter något av en personlig uppenbarelse började Yvein hänge sig helt åt teologiska studier och ägnade dagligen många timmar i bön och tyst meditation. Han blev snart invigd som riark, och började först undervisa som skolast i katedralskolan i Ekeborg. Inom några år hade han blivit vald till bontisâl, och tjänade direkt under exarken i Ekeborg. Redan som bontisâl visade han en enorm effektivitet i att få ut bekännelser ur heretiker och kättare - även om hans metoder stundom kritiserades. Exarken Verolex I gjorde Yvein kerisgass över Divra kerisât en kort tid innan han blev vald tots-kerîgass några år senare. Nuvarande exark Partomus II är mycket förtjust i sin pûr-kerîgass, och det verkar som om ny resurser kommer att avsättas för Ljusa Handen inom en snar framtid.
Så vitt jag vet finns inget lycée i ekeborg :wink:
(det står på någon plats att där finns ett universitet, men det skall bort. Biblioteket och katedralsskolan är det som finns och ett bibliotek kan man inte bli utslängd ifrån.)
Ändra förslagsvis till Pendon?

Via Aidne:
Jag skriver gärna ihop det. Tar det som prio ett i EA projekt just nu.

Just hemkommen efter en vecka i USA :D och har inte riktigt hängt med på sistone, men ger sedvanligt bifall till Anders. tycker att du fick med allt och lite till.
Välkommen hem! Synd att du inte svängde förbi på ett besök när du ändå var på denna sida Atlanten. Här finns alltid en bekväm madrass och en vinflaska redo för rollspelskollegor!!

Kul att du tar dig an att skriva om Via Aidne... Jag hoppades att du skulle säga det! :)

...och jag har ändrat från Ekeborg till Pendon i texten på wikin.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev: Välkommen hem! Synd att du inte svängde förbi på ett besök när du ändå var på denna sida Atlanten. Här finns alltid en bekväm madrass och en vinflaska redo för rollspelskollegor!!

Kul att du tar dig an att skriva om Via Aidne... Jag hoppades att du skulle säga det! :)

...och jag har ändrat från Ekeborg till Pendon i texten på wikin.
Jag var i Philadelphia och NY, så det var fortfarande ganska långt till dig tror jag :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Blir det fel att benamna en tjanande lekman tillhorande Solriddarorden for ulepp? :?

Jag tanker mig dessa som utforare av alltifrån de tjanser som beskrivs under Ulepp i wikin till brukare och skotare av ordens egendomar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Blir det fel att benamna en tjanande lekman tillhorande Solriddarorden for ulepp? :?

Jag tanker mig dessa som utforare av alltifrån de tjanser som beskrivs under Ulepp i wikin till brukare och skotare av ordens egendomar.
Jag tycker att Ulepp låter bra för en andlig riddarordens lekmän.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det funkar. Om klargörande behövs kan man kanske kalla dem riddarulepper.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar