Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Själv skulle jag säga att orden inte använder namnet Eiron. Vi har dock behållt det i koppling till det gamla Jorpagna som en hattippning till gamla äventyr som t.ex. S&O och (om jag minns rätt) Skelettbyns Hemlighet.
Nej det är riktigt Anders, Eiron används inte och inte heller Eledain (SH) eller några andra misstänkta föregångare till Etin. Lysande Vägen använder endast Etin. Så var konsensus som jag minns den.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har kommit på ett förslag till en sed.

Lystring (Förkortning för Lysträning eller Lysande Vägen-träning)
Den troende träffar sin personlige riark och berättar om eventuella budsbrott han anser sig ha begått. Efter detta avgör riarken om detta verkligen stämmer och ger en uppgift som motsvarar det brott han har begått. Vissa brott är givetvis mycket stora att botgöra varvid riarken kan råda sin församlingsmedlem att anmäla sig själv till det sekulära rättsväsendet. I praktiken kan detta på platser där riarkerna är mer intresserade av makt än upplysning utnyttjas till att utpressa och lura sina troende men detta är inte normen om inte platsen i fråga är extremt korrupt.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Idén med Lystring gillar jag, men vi måste göra en del för att det inte skall bli en platt kopia av bikt. Lite frågor som borde besvaras:

1) Varför skulle man gå till Lystring? Vad är den drivande orsaken? Skulle vara trevligt med en annan drivkraft än förlåtelse.
2) Varför kallas det "träning"?
3) Är det en juridisk funktion? Vad ger riarken rätt att ge lagliga råd? (D.v.s. "varvid riarken kan råda sin församlingsmedlem att anmäla sig själv till det sekulära rättsväsendet")

EDIT: För övrigt vore det mycket trevligt att knyta säcken om den Lysande Vägen den här sommaren. Kan vi alla sikta på det? Hur går det med soltågen, Birke?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

1) Inte för att få förlåtelse utan för att få råd om hur man förbättrar sin ställning på egen hand. Kanske har de mer cyniska Aidniska riarkerna någon slags system för att "köpa eller avarbeta" sin skuld men egentligen handlar det ju mer om att få rådgivning för att kunna lära sig att agera rätt och eventuellt själv ta hand om sin "Karma" (kommer inte ihåg vad det heter i LV men konceptet finns i lysande vägen på Wiki) när denna har tagit en törn av något budbrott man har begått.
2) För att man just tränas i att tänka rätt. Man börjar förmodligen med att gå på sådan här Lystring redan vid ung ålder. Eventuellt är det någon slags förhör på att man förstår den gyldene bokens budskap ifrån början men att man också förväntas ta upp eventuella problem. Så att det är en blandning av de svenska "läxförhören" som folk fick på bibeln förr och den katolska bikten.
3) Det finns ingen juridisk funktion. Jag mest tänker mig att om någon kommer och erkänner massmord så är det väl så att riarken mest konstaterar att han är karmamässigt stekt och att en av de få saker han kan göra för att bättra på sin karma är att faktiskt ta ansvar för vad han har gjort. Det är väl för övrigt i allmänhet ett råd som folk som begår brott får i templet. Att de skall ta straffet för det de har gjort som en del av sina handlingar i enlighet med buden.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vad ska du göra när du är färdig med lysande vägen egentligen? Intresserad av vad det blir härnäst?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hur låter det här...?

Lystring
Vid lystring (vilket är en förkortning på "ljusträning") kommer en budbrytande troende inför sin riark och ett särskilt vittne (en s.k. lystrings-ulepp) och redogör för de budbrott och försyndelser som denne, enligt sitt samvete, anser sig ha begått. Riarken ger råd om vad personen i fråga skall göra för att ställa saker och ting till rätta (t.ex. ge tillbaka det som stulits, överlåta sig till de världsliga myndigheterna), men ger också råd till botgöring för att inte förlora Etins gunst. Lystringen sker alltid inför en statyett eller staty av solserafen Angarion. Poängen med lystring är att den troende skall kunna avlasta sina budbrott så att dessa inte längre påverkar poddorno, och hur den troende kommer att återfödas i nästa liv. Enligt läran kan dock inte själva lystringen rena själen från försyndelser, men däremot kan riarken ordinera botgörelse som väger upp budbrottet.

På många håll förväntas man gå till lystring varje fortdag, vare sig man anser sig ha begått budbrott eller inte. Lystringen fungerar nämligen också som en "skola" där riarken belyser något ur den Gyllene Boken som är relevant för den troende. Nästa fortdag förväntas då den troende ha memorerat och lärt sig det utvalda stycket. Det är vanligt att barn börjar gå till lystring ett par år innan deras virelia, vilket anses förbereda dem för det vuxna livet.

Lystrings-uleppen är enbart där som ett vittne, och får absolut inte tala om det som kommit i dagern för någon, bortsett från riarken och dennes bontisâl. På vissa håll är det sed att välja en stum man eller kvinna som lystrings-ulepp. Inte heller riarken får diskutera de erkända budbrotten med någon annan än andra rairker eller bontisâler. Trots detta händer det på platser att korrupta riarker och bontisâler använder lystring för att utpressa och lura sina troende för egen vinning.

Även riarker förväntas praktisera lystring, vilket sker inför bontisâlen och en eller två andra riarker. Lysting är en aidnisk tradition, och praktiseras inte lika systematiskt på Caddo.


Vi får se om jag tar på mig ytterligare ett projekt efter LV. En sak i taget...
Senast redigerad av anders den 2009-06-12 16:29, redigerad totalt 2 gång.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Verkar jättebra fast jag skulle nog gärna se att själva träningsaspekten togs med i seden också. DVS att det är något en troende gör en gång i veckan eller månaden oavsett om den begått ett budsbrott eller inte. Om det inte finns något att rapportera så pratar man helt enkelt med riarken om teologiska funderingar och frågor eller om sitt liv eller vad man nu har lust med.

Således kan det vara något man börjar med i ung ålder, när man är ung ägnar man sig mest åt olika former av memorerande av viktiga passager i den gyllene boken och förklarandet av dessas innebörd etc. Detta tjänar delvis för att indoktrinera sina troende i religionens grundprinciper och delvis genom att vänja dem vid att tala förtoligt och öppet med en riark.

Förmodligen i platser där det finns fler än en riark så försöker man ha två olika personer som predikar för församlingen och som tar emot Lystrare eftersom predikaren lätt kan bli en allt för sträng och bister figur i många troendes ögon.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Har justerat texten något, och lagt till en paragraf. Skriver inget om riarkât med fler än en riark, eftresom dett verkligen tillhör ovanligheten. Man har valigtvis endast en riark per riarkât.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Lysande (pun intended). Nu känns det dessutom mer som en egen sed och inte riktigt lika fundamentalt rotad i bikten.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Väntar på andra reaktioner, och wikifierar sedan om ingen har några invändningar...

EDIT: Jag har också lagt upp "Pilgrimsfärder" unde Lysande Vägen på Wikin. Vet inte varför de inte kommit upp förrän nu...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tycker om, och har inget att invända :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter bra Söderman och anders.

Angående soltågen är första, andra och fjärde färdigskrivna ur den mer detaljerade historiska synvinkeln, tredje håller jag på att redigera klart. Första och andra finns färdiga ur LV-perspektiv (för LV-wikin), tredje och fjärde nästan färdigredigerade.

Något helt annat: Vad med en kort beskrivning av LV i de olika länder tron finns? Kort om hur den spridit sig (historia), lokala säregenheter, förhållande till exarken i Ekeborg (och Arno?), namn på kerisgass, lokala ordnar namngivna osv
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Wikifierat! :D

Nu en annan fråga: Vad hände egentligen vid Helige Raals klippa? Varför är den helig? Vem var Raal? Om vi har diskuterat detta tidigare - förlåt mig, och vänligen visa vägen till gamla trådar som jag glömt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Vänligen förklara vad du refererar till så att jag slipper titta igenom allt källmaterial och hela tråden för att hitta det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Nu en annan fråga: Vad hände egentligen vid Helige Raals klippa? Varför är den helig? Vem var Raal? Om vi har diskuterat detta tidigare - förlåt mig, och vänligen visa vägen till gamla trådar som jag glömt.
De ända ställen något skrivs om "Raal" är i LV-tråden s. 3 i det långa inlägget som skrevs om ordnar i Ereb. Mycket av detta material är numera ändrat men nedanstående är vad som finns:
Heliga Raals order.
Typ.
Religiös ordern till minnet av Raals klippa i Efaro. Ordern är en Solriddarordern.
Säte.
Orderns ledning sitter i Sterborg. Man har också samlingspunkter i Pharynx i Zorakin, Munzga i Magillre och i en äldre borg en veckas rytt norr om Jorgund i Jorpagna.
Storlek.
Ordern är en av de största grenarna av Solriddarordern och omfattar drygt 300 riddare.
Tillträdeskrav.
Ordern kräver stridsduglighet av sina noviser innan de tas som väpnare, väpnartjänsten är sedan mycket hård och omfattar minst tre år. Riddare från andra ordnar med gott rykte och bevisad stridsduglighet kan efter rekommendation få tillträde till ordern. I utbildningen och den dagliga rutinen ingår mycket bön och kontemplation över döden då oräddhet inför denna ses som riddaren främsta dygd.
Rikedomar.
Ordern har god ekonomi då man fått tacksägelsedonationer från många adelsmän man bistått i hårda tider.
Makt.
Då ordern spelar stor roll i kyrkans försvar har man också visst inflytande över politiken. formellt har ordern inga övriga befogenheter.
Organisation.
Ordern styrs av ett litet råd i Sterborg bestående av fem riddare som med ålderns rätt dragit sig tillbaka och på fältet av erfarna riddare med titeln ”Upplyste” riddar...
Syfte.
Syftet med ordern är att försvara Kardien, Zorakin, Magillre och även Jorpagna från externa militära hot med hjälp av gränsförsvar och motattacker mot orcher, alver och andra fientliga utlänningar. Man uppför befästningsverk och går i strid med fiender varhelst det kräv längs med gränstrakterna och bedriver på sina håll patrullverksamhet. Uppförda befästningsverk lämnas i de lokala herrarnas händer eller rivs ner. Just nu riktas uppmärksamheten mot Klomellien som ju enligt ryktena planerar sätta upp en stående armé. De mest hängivna Etinsdyrkarna vill naturligtvis rensa upp i Aesir träsken innan det är för sent men än så länge har inga sådana planer fått gehör från högre ort. Bland de mest krigshetsande rösterna märks upplyste riddar Johannes Slättmark som ljudligt proklamerat på ett ordensmöte att Aesirdyrkarna kommer att göra med Magillre och Kardierna vad Efariterna gjorde med Solfararorderns kolonier och Felicierna med Zorakins flotta om man inte, i Etins namn, skrider till verket nu. Etin har inte gett oss svärd för att vi skall sitta vid härden och slipa dem, inte heller lansar och fanor för att visa upp dem på pråliga tornerspel. Ont skall med ont förgås och vad ont finnes i världen om inte Aesir och hans slemma anhang! Många solriddare stämmer in i Slättmarks stridsrop men som sagt, Exarken måste ju ta hänsyn till politik och annat innan fälttågen dras igång…
Grundades.
Ordern grundades i Kardien 395 till minne av försvaret av klippan Raal. Det sägs att solfararriddarna där höll ut i sin fästning mot efariterna med övermänskligt mod. När de sista 20 riddarna insåg att slaget var förlorat samlades man i bön till Etin och bad Guden att störta klippa, fästning och hedningar i havet. Klippan rasade i havet under vad man säger tusendet hästhovar och stöveltramp från de orenas hundrafalt överlägsna armé tillsammans med riddarna i havet. Detta dödsförakt och denna hängivenhet är orderns främsta hållpunkter. Sägnen är inte historiskt belagd men lever med all kraft inom ordern.
Heraldik.
Svart kippa med sol ovanför på mörkblå bakgrund.
Övrig historia
Se Ekirs order.
Sen kom vi in på platsen i Efaro-tråden s. 6 där Bergdahl hade följande ide:
Angående Heliga Raals klippa. Om det ine är något officiellt kanske man skulle kunna tänka sig att det ligger på den efariska sidan av Raas Narram. Jag har tänkt mig att kusten sydväst om Raas Narram fallen är mycket brant och klippig. vi har ju diskuterat om inte det inte skulle kunna vara möjligt att göra det efariska området närmast fallet till ett heligt område för efarier, skulle man inte kunna tänka sig att (helige) Raal försökte omvända hedningarna där och blev utslängd från någon brant klippa och dog martyrdöden. Klippan har sedemera blivit en vallfärdsort och riddarna är tvungna att ta sig dit till fots/med häst pga den klippiga kusten, en färd som går igenom områden kontrollerade av inte sällan fientligt inställda efarier...

Slutligen, även om inte upplägget faller i god jord tror jag ändå platsen för helige Raals klippa är lämplig.
Borde kunna gå att koppla ihop de båda, en helig plats för efariterna (de etinstrogna efarierna) där sedan ett "mirakel" (?) utspelade sig som involverade solfarare från Ereb.
Skriv svar