Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

"Error Hummani est".

Eller till och med endast "Error Hummani" om man är riktig latin-mupp. Error = nominativ singularis, Hummani = (Mansnamn) Maskulin Genitiv Singularis. Apropå att briljera (med risk för att gör bort sig). :D

Fast det blir kanske inte riktigt som ni tänkt er. :wink:
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-06-18 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:Fast det blir kanske inte riktigt som ni tänkt er. :wink:
Nja, man förlorar ju liksom själva ordleken... Här får nog grammatiken ge plats för DoD-humor. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Kunde just tro det! :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:
Fafnir skrev:Tanke: e.O betecknar efter beslut; efter Odos uppenbarelse. Right?
Blev lite förtjust i DrHus betäckning; efter den dalkiske krukmakarens födelse. Även annorstädes står det efter Odos födelse, särskilt blandat i olika äldre källor. Att utgå från ngns födelse är dessutom vanligt förekommande på många platser.

Förslag: En liten fotnot som gör gällande att det på olika platser tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med e.Of där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över...

eller nåt sånt?

(Då har vi dessutom ngt att skylla på om årtalen inte går ihop någonstans...Errare humanum est- Det är Humannus fel... :wink: )
Åh, vad bra!! Jag lade till denna fotnot på LV-wikin:
Den Arcivaliska tideräkningen räknar år 0 som året för Odos uppenbarelse, och betecknar årtal med f.O. (före Odos uppenbarelse) e.O (efter Odos uppenbarelse). På vissa platser förekommer dock tyvärr är ett vanligt missförstånd att den Arcivaliska tidsräkningen utgår från Odos födelse, vilket inte är fallet. Inte blev det bättre av att Mandeliten Humannus ville briljera med sina kunskaper och daterade alla sina texter med "e.Of" där han utgick från Odos födelse istället för, som brukligt är, hans uppenbarelse. Tilltaget har lett till många feltolkningar i historiska texter som än idag vållar stort förtret för historiker ereb över. Detta har givit upphov till det vanliga talesättet, Errare humannus est - Det är Humannus fel!
Lägger den även till under Tideräkning! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Galiheribröderna

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Snart kommer utlovade dalkiska "kättare"...öns enda tror jag. 8)
Har börjat fundera på om de verkligen fyller en funktion...återkommer. :(
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vilket år kan Odo ha besökt Echterna på Divras udde?

År 5?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Vilket år kan Odo ha besökt Echterna på Divras udde?

År 5?
Någonstans mellan år 4-7 låter rimligt för Odos begynnande resor i Kardien. Zorakin var nog annars hans första utrikesresa.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Kardienwikin:

Odos landstigning: 21 Halvemånad
Man firar Odos landstigning i Arntuna nio dagar efter sommarsolståndet 12 eO. Enligt sägnen sägs det att echternas jarl lovade att vara den första som mötte profeten då denne steg i land på Divras udde, men jarlen låg sjuk när skeppet från Caddo anlände. För att hedra jarlen fortsatte därför Odo upp för Gridefloden och tog så sina första steg på aidnisk mark framfor den echtiske jarlens sjukbädd som burits ner till staden Arntunas flodhamn.

Vill ni ändra på årtalet?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Årtalet kan funka. Divras Udde behöver ju inte vara Odos första resa till Kardien...

Däremot skulle jag säga att hans första steg på aidnisk mark ägde rum tidigare.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tanken med den kardiska festdagen var just att detta var Odos första resa till Kardien... Jag ändrar årtalet (ev) när Regil tyckt till.

Odo kan ha besökt Zorakin innan Kardien?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Odo kan ha besökt Zorakin innan Kardien?
Det är just det jag yrkar för, då Zorakin ligger så mycket tillgänligare än Kardien.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Vi kan väl ta 12 eO som Odo stora resa till Divra. Hurvida han hade varit där tidigare och sonderat terrängen låter jag vara osagt, men det här var resan då Odo mötte det echtiska folket och vann deras hjärtan.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Palinors Soltåg: text till Lysande Vägen

Inlägg av Peter »

Soltåg
De Palinoriska soltågen uppstod ur en blandning av religiös strävan och ekonomisk desperation. Den ordens- och handelsstat som St: Palins Orden hade grundat i västra nargur såg sig hotad och överskuggad av de expansiva och hedniska rikena i nuvarande Ransard. Under tidigt 200-tal kom de avsides belägna Palinorierna i kontakt med söderns soltågstradition, och många solfarare begav sig norr ut för att fortsätta Etins verk i vildmarken. För att sprida Etins Ljus, och försvara sina intressen och sin mission i Nargur angrep Palinor år 210 Timolerien, och startade därigenom en egen Soltågstradition, långt borta från den Lysande Vägens stora soltåg i södern, men ändå genomsyrad av samma anda, och i viss mån underhållen av samma professionella solfarare, som sökte lycka och helig kamp både i söder och norr.


p.s. Det här är min tolkning. Vad säger ni, funkar det? Skall det internationella draget nedtonas, betonas mer eller ändras. Genomgång av tågen och dess förlopp kommer...

EDIT: Ändrad för att avspegla Timoleriens roll.
Senast redigerad av Peter den 2009-06-26 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Första soltåget gick enligt EAs spelledarbok mot det belgothiska riket Timolerien, ej mot vortigerns ransard. Ranerna hjälpte dock Timorelierna och driver tillbaka solfararna.
Kanske var man i Palinor oroad över att det förhållandevis nya Timoleriska riket skulle skära av handelsförbindelserna med Gauland? (Timolrien grundas 176eO av belgothiska flykingar från ljusna efter kriget mellan Ljusnabelgotherna och Klavykerna år 130-?) Att belgotherna var hedningar kanske var mera av ett svepskäl (även i Gauland var man "hedningar") vad jag kan förstå?

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Helt riktigt, dåligt researchat av mig. Första soltåget skall förstås skrivas om: men både Timolerien och Ransard skär av Palinors handelsvägar, vilket är den huvudsakliga krigsorsaken. Ransard ärver sedemera Timoleriens krig.

Till mitt försvar misstänker jag att inte Palinorierna gör någon skillnad på Belgother, Raner och Sarder...
Skriv svar