Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

birkebeineren skrev:Är detta samma riddarorden som förekommer i "Skönheten och Odjuret"?
Enligt sidan 38 i äventyret är orden helgad till guden Eiron. Men å andra sidan hette grundaren Karl Svärd. Tidslinjen utgår från då äventyret utspelar sig och inte Odo födelse. I äventyret är Karlsorden 287 år gammal. Hmm...om man tar 610-287 så blir det 323. Det rör sig nog om att man snott en del av idén med orden till Aidnemodulen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då skulle vi kunna låta dessa ordnar vara den samma och på så vis mycket smidigt integrera äventyret i Ereb?

Den kardiska riddaren Karl Swärd grundar 323 eO en ny orden tillägnat Etin, en orden av munkar som med vapen i hand sprider Den Lysande Vägens ljus i det svartfolksrika norra Kardien...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror att det är detta äventyret som gick under arbetsnamnet "eskilsdal" och var tänkt som Eeb Altor vIII (Där Caddo var v1 och Kandra vII) Nu minskade tydlingen dess omfång till att bli ett av två äventyr i ett paket. Dags för återupprättelse tycks det :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sjön Anja (sjön i skönheten) ligger väl i Zorakin enl. Sinkadus och Aidne.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jag tror att det är detta äventyret som gick under arbetsnamnet "eskilsdal" och var tänkt som Eeb Altor vIII (Där Caddo var v1 och Kandra vII) Nu minskade tydlingen dess omfång till att bli ett av två äventyr i ett paket. Dags för återupprättelse tycks det :)
Vet du något mer om varför det blev så, och vad som hände med de "försvunna" sidorna med resten av äventyret?

Tycker absolut vi återinför det i Ereb Altor!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Sjön Anja (sjön i skönheten) ligger väl i Zorakin enl. Sinkadus och Aidne.
Är detta enligt samma Sinkadus artikel som placerar alla oplacerade äventyr? Vilken?

I Aidne-modulen står det väl dock inget, eller?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Fafnir skrev:Jag tror att det är detta äventyret som gick under arbetsnamnet "eskilsdal" och var tänkt som Eeb Altor vIII (Där Caddo var v1 och Kandra vII) Nu minskade tydlingen dess omfång till att bli ett av två äventyr i ett paket. Dags för återupprättelse tycks det :)
Liten rättelse där bara. Kandra var Ereb Altor vI, Svavelvinter vII. Att "Eskilsdal" skulle vara vIII är möjligt och känns inte helt obekant men det blev iaf till slut Marsklandet som blev vIII.
birkebeineren skrev:Är detta enligt samma Sinkadus artikel som placerar alla oplacerade äventyr? Vilken?

I Aidne-modulen står det väl dock inget, eller?
Sinkadus nr 10, sid 16-17 hänvisar att följande äventyr utspelas i Ereb: Skönheten och Odjuret, Svart Duell, Jeraz, Rösten från Forntiden.
Det skrivs även där att följande äventyr inte utspelas i Ereb: Ärans Väg, Dimön, Havets Vargar (no shit!), Novastenen.

Sinkadus nr 28, sid 17 placerar Djupets Fasor i Grynnerbergen/Nidabergen (se dock även Mikael Svanbergs inlägg angående detta under Arbetsbordet - Icke Erebiska äventyr.

Någon här på forumet hänvisade att Ärans Väg ska utspelas i Akrogal men detta har jag inte funnit någon säker referens till.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tack Didra. Jag skrev ur minnet och minnet svek mig :)
Om minnet inte sviker mig igen så var det i sinkadus nr 3 det stod om detta. Och på den tiden hette Kandra typ Kaliz...
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Fafnir skrev:Tack Didra. Jag skrev ur minnet och minnet svek mig :)
Om minnet inte sviker mig igen så var det i sinkadus nr 3 det stod om detta. Och på den tiden hette Kandra typ Kaliz...
Du har helt rätt i det. Kollade just upp det och det står där:
"I detta nummer hittar ni Caddo, den första delen av vår värld som blir publicerad. Andra delar av världen kommer att dyka upp i våra äventyr, t.ex. Kaliz och Eskilsdal. Däremot har vi inga planer på att ge ut världen separat inom den närmaste tiden."
- Sinkadus #3, sid 3, oktober 1985

Lite kul egentligen med den sista meningen i citatet om man ser var vi är med den världen idag :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har inte Skönheten o Odjuret här (skall vara lek med ord Sjö-nheten) men hette inte sjön Anja? Anja är markerad på kartorna i Aidne.

Döda Skogen, Maktens portar m.m. placerades i Akrogal i den Sinkadus som hade ett fortsättningsäventyr dit....Sink 16 el 17 kanske?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Mikael skrev:Har inte Skönheten o Odjuret här (skall vara lek med ord Sjö-nheten) men hette inte sjön Anja? Anja är markerad på kartorna i Aidne.

Döda Skogen, Maktens portar m.m. placerades i Akrogal i den Sinkadus som hade ett fortsättningsäventyr dit....Sink 16 el 17 kanske?
Jo, Anja hette sjön och den placerades på den första Ereb-kartan i Sinkadus #10 vartefter den senare följde med till Ivanhoe-boxen. Vad jag vet så förekommer den dock inte i Ereb-boxen men den kanske var för liten och obetydlig för det.

Gällande Ärans väg så har jag letat i Sinkadus 16 (där fortsättningsäventyret finns) men inte funnit referensen till Akrogal men jag är nog antagligen blind/trött och kan bara inte se ordentligt just nu. Hittar någon en sidhänvisning får de gärna hojta till.
Aeodyr
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-05-01 21:09
Ort: Uddevalla

Etin och Eledain

Inlägg av Aeodyr »

Hej. Som nykomling på forumet gör jag ett försök att skicka en liten tanke.
Måste bara börja med att uttrycka min glädje över att vårt gamla klassiska Ereb får en ny chans. Min nostalgikick är total. :D

Men till saken om Etin-dyrkans ursprung.

Kan den kontinentala variantens Etin-dyrkan (med Etin som personlig gudom) ha plockat upp den gamla Eledain-tron som var spridd i folkdjupens minne och traditioner?
Religionerna är liknande: en "god och barmhärtig" ljus-/sol-gud som lätt harmonierar med både riddarordnar och god magi.

Om Eledain som gud är mer mån om spridandet av sina värderingar än om att benämnas med rätt namn skulle kontinentalvarianten av Etin vara till nytta för honom.
Kan detta vara en användbar idé för att knyta ihop trådar?

/A
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Med anledning av att jag påbörjat Erebs Historia som den nedtecknats i Pendon i början av 600-talet efter Odo, med Ljusa Handens glödgade järn runt knuten, så tog jag och läste genom denna tråden igen.

Lukas Sjöströms och Charlie Larsson grejer är mycket bra, och borde gå att kombinera ihop till en slutlig lösning. Aidneskolan "mer" lik medeltida katolicism än Caddoskolan.

När det gäller Etins historia tycker jag att en kombination av de "egyptiskt" inspirerade tankarna om en solgud 'Tn i Golwyndkulturens långa historia (soldyrkan naturligtvis ännu äldre) som omvandlats och levt vidare i olika former geom imperiets historia, ofta som en del i en hel familj, men även mindre monoteistiska versioner. Mot slutet av imperiets dagar utvecklades tron på den barmhärtige Etneldan :roll: , som under Mörkertiden blev Eledain-tron. Caddo var på den tiden en ö med polyteism och Eledains föresåpråkar dök upp där, även om de inte var del i den officiella gudafamiljen var dess utövare inte förbjudna. Samtidigt hade Caddo ett mycket gammalt arv, från innan imperiets dagar kanske, med solens gud Eat'n i sin gudafamilj. Odo hade intresserat lyssnat på dessa gudars förespråkare och hans filosofiska ådra, "han var ett märkligt barn", hjälpte honom finna Etin och uppenbarelsen.

Ta' da' !? Snabb historisk linje, med fullt av utrymme för utfyllande detaljer.

Frågor:
* Enligt Sjöström motsatte sig Caddiske exarken soltågen (bra ord för övrigt, ingen tvekan om vad det hanlar om) på pacifistisk grund. Ändå skickar Caddo ett eget soltåg år 285 och har i Morëlvidyn passiva trupper samtidigt som Kardiska kungen stupar försvarandes sårade. Hur är det egentligen med Caddo och soltågen?
*Kres-bontisâl?
*Lysande vägens tro innehar på fastlandet tron på att man när man dör förs själen till dödsriket för att dömas av Etin själv (eller är det av Hemaquail vid domens sten?). De som är superduktiga blir helgon, elakingarna hamnar i "helvetet" (Rodomelantos?), och de andra får sona/renas från synderna i "skärselden" (Infernos olika kretsar). Efter reningen får de evig ro (enligt EA kampanj). Att själavandringstron är levande i den Caddiska grenen är inget problem för mig, men i Aidne måste den sammansmältas med tron på evig ro, känner jag. Något förslag? Att denna återfödelse i Kardien ger legitimitet till härskarklassen gillar jag skarpt.
*Vad står det i Sinkadus 3/EA om Caddo avs magiker? Är de välkomna till ön alls, eller får de inte ens landstiga?
*Inte bara Kyrkan skall ges lydnad, även respekten för samhället och lagarna ingår i den Aidniska läran. (Ingen fråga...)

Bra ord som är lätta att fatta men som ändå inte är för mycket våra ord är inte alltid lätt att hitta.
Korståg=Soltåg tycker jag är toppen.
Helvete= som begrepp OK, men andra namn som Infernos olika namn mer flitigt använda när man talar om LV:s Hel.
Kyrkan=återigen Ok som begrepp på organisationen. dvs oavsett religion, men hellre Templen för byggnaderna i LV.
Himlen = Inte som namn på paradiset (om det finns, vad är det, den eviga ron?), men ändå som referens till Etins hem då Solskivan är hänger där.
Änglarna= borde kunna finnas ett bättre ord som ändå lätt assopcierar med begreppet. Att de finns står det väl om i Krilloan? förmodligen i den Aidniska skolan.
Arnoer och Pendoner = för att förenkla har jag låtit nyjorerna i Jorpagna benämna de två vägarnas anhängare med dessa namn.

Ta gärna också en titt på wikin Erebs historia för att se hur LV-överbyggnaden påverkat de vetenskapliga och faktasökandena Mandelmunkarna (doppas lämpligen i Indarsolhonung och socker från Nordmarkiska betor... för den receptsugne Samkarnern).

Så då fick vi lite att tänka på under pausvilan... 8)

PS. Att Karl Swärd och hans orden är de samma i Aidne som i Skönheten är väl spikat nu eller? Ser gärna på Wikin rubriker uner Lysande vägen om ordnar (munk och/eller riddarordnar) och helgon kanske?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Frågor:
* Enligt Sjöström motsatte sig Caddiske exarken soltågen (bra ord för övrigt, ingen tvekan om vad det hanlar om) på pacifistisk grund. Ändå skickar Caddo ett eget soltåg år 285 och har i Morëlvidyn passiva trupper samtidigt som Kardiska kungen stupar försvarandes sårade. Hur är det egentligen med Caddo och soltågen?
Kan det inte helt enkelt vara så enkelt som att det sedan det första soltåget 196 eO, har bytts exark på Caddo ett antal gånger och att den då sittande inte var lika pacifistisk, tolkade texterna på ett annat sätt etc., Kanske hade det splittringarna mellan de båda grenarna redan börjat skönjas för de mer insatta och exarken då hade mer maktpolitiska ambitioner för att involvera dalker i soltågen.
*Lysande vägens tro innehar på fastlandet tron på att man när man dör förs själen till dödsriket för att dömas av Etin själv (eller är det av Hemaquail vid domens sten?). De som är superduktiga blir helgon, elakingarna hamnar i "helvetet" (Rodomelantos?), och de andra får sona/renas från synderna i "skärselden" (Infernos olika kretsar). Efter reningen får de evig ro (enligt EA kampanj). Att själavandringstron är levande i den Caddiska grenen är inget problem för mig, men i Aidne måste den sammansmältas med tron på evig ro, känner jag. Något förslag? Att denna återfödelse i Kardien ger legitimitet till härskarklassen gillar jag skarpt.
Det intryck jag fick efter att snabbt ögnat igenom Lukas text om Lysande vägen var att man på fastlandet fortfarande tror på reinkarnation, men att de "riktigt goda" och de "riktigt onda", lösgör sig från återfödelsen för att hamna i paradiset respektive helvetet. De andra för tänka igenom sitt liv och sina synder, renas i skärselden, för att senare åtderfödas på nytt. Kanske är det så att de som levt ett gott liv, men inte riktigt nått upplyst nivå återföds som framstående individer, härskarklass osv.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar bägge förklaringarna.
Skriv svar