Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ytterligare en sida ur den gyllene boken...
Den här gången i typisk dalkisk 200-talsstil. Notera hur bokstavsformerna vid denna tid ännu var mer "klassiska".

http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/gylleneboken3.jpg

Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det händer att jag illustrerar annat än skrifter och kartor, här några munkar.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Adragoor skrev:Ytterligare en sida ur den gyllene boken...
Den här gången i typisk dalkisk 200-talsstil. Notera hur bokstavsformerna vid denna tid ännu var mer "klassiska".

http://hem.passagen.se/adragoor/DoD/gylleneboken3.jpg
Öhh...ehh...*mållös*.
Adragoor skrev:Det händer att jag illustrerar annat än skrifter och kartor, här några munkar.
Man kan aldrig få nog med illustratörer! :)
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Det vore intressant att följa historien bakom idégodset som ligger till grund för Den Lysande Vägen. Så vitt jag kommer ihåg så är det arvet från Golwynda som förmedlas via Krunska imperiet (som i sin tur smälter samman med barbarer från Nargur) till Imperium Jorpagna som uppstår efter sammansmältningen? Imperiets huvudstad är väl den plats där barbarerna besegrade krunierna?

Vad är arv från Golwynda? Vad kommer från krunierna, vad kommer från barbarerna? Kanske mest intressantast är väl dalkerna själva för in i mixen? De dyker väl bara upp helt ur det blå, med en säregen kultur och helt annorlunda språk. Är det dessa blonda sjöfarare som bidrar med de mer indiska inslagen i Lysande Vägen? Reinkarnation, snarare än synd, och karmatänkande (något som borde komplementera varandra, än så länge har jag inte hört något om karma). Kan mer begrepp lånas från den indiska idévärlden? Cyklisk världsuppfattning, maya, dharmas, upplysning (har nämnts tidigare men exakt betyder det inom Vägen). Bara namnet Den Lysande Vägen drar ju tankarna till Buddha och buddhismen...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

rust: Vi funderade på att en sen jorpagnisk kejsare varit ett viktigt steg i utvecklingen till soldyrkarmonoteism: det är den s.k. solkejsaren.

Etin skulle kunna vara en rent dalkisk solgud, och den dalkiska lysande vägen mer animistisk/soldyrkande...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har någon kommit med några ideer rörande "Solkejsaren" Domion på 700-talet fO?

Mäster Mikael, har jag för mig, anknytte til några "Hängivna" från Chronopia men hur gillade vi egentligen detta?

När det gäller dalkernas religion innan Den Lysande Vägen så beskrivs den i "Härskarserien" (pandarealiernas religion), en rätt udda sådan, om jag minns rätt?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det bör påpekas att ansvarig för Religion är: ingen

Lukas som var tidigare ansvarig tycks ha lämnat projektet spårlöst.
Jag har även skickat mail utan svar...

Jag ska ändra detta i "Ansvarslistan"
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Har någon kommit med några ideer rörande "Solkejsaren" Domion på 700-talet fO?

Mäster Mikael, har jag för mig, anknytte til några "Hängivna" från Chronopia men hur gillade vi egentligen detta?

När det gäller dalkernas religion innan Den Lysande Vägen så beskrivs den i "Härskarserien" (pandarealiernas religion), en rätt udda sådan, om jag minns rätt?
Jo, men idén med Hängivna har jag tagit bort på allmän begäran. Istället ersatt med annan mörk religion/kult (behöver dock mer känsla).
Solkejsaren Domion passar inte riktigt som bakgrund till lysande vägen tycker jag. Han beskrivs som en hårdför dispot som vördades som halvgud. Han försökte inför total diktatur i Imperiet. Knappast en passande föregångare till Odo tycker jag.
Om det skall finnas en kejasare föreslår jag Aurelion II som var lite av en filosof, skrev bok om konsten att leva, var medmänsklig och skrev lagar som mildrade de sämre stäldas situation. Han förbjöd också all svartkonst i imperiet. Allt enligt Anders Blixt i Sink 28.
Senast redigerad av Mikael den 2007-04-23 19:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker tvärt om att Domion passar bättre. I själva verket behöver vi ingen kejserlig föregångare till Etin om vi inte vill. :P Domion kan ju ha varit den som införde tankegångar om soldyrkan och om människor som utvalts av "solen", likt Odo. De moraliska tongångarna i Lysande Vägen kan ha en annan bakgrud: kanske lokaldalkisk, eller via mandelorden el dyl.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Precis som Peter skriver kan ju Domion lagt grunden hos jorerna om en solgud. Vilket sedan innebar att det gick lättare/snabbare att ta åt sig en lära från en predikande och skomakarson från Caddo, en icke-joriskt ö. Lysande vägen verkar ju ha spridit sig rätt snabbt efter att Odo började predika.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Precis som Peter skriver kan ju Domion lagt grunden hos jorerna om en solgud. Vilket sedan innebar att det gick lättare/snabbare att ta åt sig en lära från en predikande och skomakarson från Caddo, en icke-joriskt ö. Lysande vägen verkar ju ha spridit sig rätt snabbt efter att Odo började predika.
Desutom spred sig den Lysande Vägen vad jag minns genom missionerande munkar. Kanske fanns det en mystisk-monastisk tradition redan tidigare (återigen = mandelorden) vilken genom Odo fogades till Domions solvälde och överherretro.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar inte riktigt vart detta är påväg men skall erkänna att jag inte riktigt föstår heller... :oops:
Får vänta med att komentera tills jag ser kedjan.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Jag gillar inte riktigt vart detta är påväg men skall erkänna att jag inte riktigt föstår heller... :oops:
Får vänta med att komentera tills jag ser kedjan.
Det är väl egentligen inte på väg någonstans, förutom att vi vill skapa en historia åt Lysande Vägen. Och i viss mån ersätta de rent kristna elementen med andra traditioner som balanserar upp dem. Det finns ju en oerhörd rikedom av religiösa filosofier och himlagudsdyrkande monoteismer att inspireras av.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Aidne-modulen står det att Karl Svärd instifta Karlsordenen 354 eO.

Är detta samma riddarorden som förekommer i "Skönheten och Odjuret"?

Detta äventyr har jag bara spelat på norska (ett av få "Drager og Demoner" äventyr som utkom där) och jag misstänker att materialet kan ha varit något redigerad från det svenska originalet.

Finns det något jag missat rörande denna riddarorden?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Är detta samma riddarorden som förekommer i "Skönheten och Odjuret"?

Detta äventyr har jag bara spelat på norska (ett av få "Drager og Demoner" äventyr som utkom där) och jag misstänker att materialet kan ha varit något redigerad från det svenska originalet.
Har faktiskt aldrig spelat "Skönheten och Odjuret", men om den norska v. ar karlsorden och den svenska något annat riddarsällskap tycker jag vi låter den norska v. vara kanon. Fräckare om vi kan knyta samman riddarordnarna.
Skriv svar