Sida 5 av 97

Postat: 2007-03-18 20:20
av Gunther
Palinorerna var inte så fel ute med sin nekromanti alltså? :wink:

Postat: 2007-03-18 21:31
av Psipo
Adragoor skrev:
Kanske den där solkejsaren: tusen år senare
Det låter rätt coolt... :)
Minst sagt! 8)

Postat: 2007-03-18 21:46
av Peter
Psipo skrev:
Minst sagt! 8)
Jag är inte så säker på den här idén...

Men hur som helst finns det ju kampanjupplägg för att låta RP bli odödliga och sedan gudar i någon Sinkadus. Kan några osnutna äventyrare så kan väl Solkejsaren. Den Lysande Vägens moralbud är då sprungna ur Jorpagnas lagböcker, och Solkejsar Etin försöker samla det gamla kejsardömmets folk i enhet, frid och rikedom (helst på otrognas bekostnad).

Fast det här är kanske lite VÄL magstarkt. :oops:

Postat: 2007-03-18 21:58
av Adragoor
Eller så försöker den numera gudaupptagne kejsaren slå i människor att han är den ende guden...

Eller så är det där bara en teori påhittad av ngn halvtokig lärd man/konspirationsteoretiker.

Postat: 2007-03-18 22:09
av Peter
Den fjärde konfluxen är ju inte förklarad än. Den kanske skapade Etin/deifierade den redan odödlige kejsaren.

SPOILER
Jfr. spelet runt 5:e konfluxen, där den som äger konfluxen deifieras
/SPOILER

Postat: 2007-03-20 22:21
av Mikael
354
Den Lysand Vägen. Karl Svärd instiftar Karlsordern. Det är ett allmänt accepterat faktum att denna händelse haft avgörande betydelse för utvecklingen av Aidne därefter. (Vem vet mer?)

Fjärde konfluxen sker på östra halvklotet.

Böneförslag:

Postat: 2007-03-21 13:22
av Peter
Ljusbönen:

Etin du är!
Den Lysande Vägen,
förkunnad av Odo,
för själarnas räddning.

Etin du är!
Den ende bland gudar
som är sant gudomlig
och allsmäktig Herre

Etin du är!
Den Lysande väg
som jag vill följa.

Re: Böneförslag:

Postat: 2007-03-21 21:23
av Hans
Peter skrev:Ljusbönen:

Etin du är!
Etin du är!
Den ende bland gudar
som är sant gudomlig
och allsmäktig Herre

.
Snyggt men den frasen blir väl lite problem
Lysande vägen erkänner de andra gudar?

Postat: 2007-03-22 14:02
av Adragoor
Dalkisk version av ovanstående bön...

Étin, víllea áko
bigúnea Odúni
ver udois iraho
uviõ dúdean

Étin, kás ossá
kékea ságonois
id ontugeipos kásiõ
uviõ dúdean

Étin, víllea áko
ivén mónoiman
uviõ dúdean


med glosor...

víll- ”att lysa, skina”
big- ”att berätta, förkunna”
ver ”för, för att”
udo ”själ, sinne”
iraho ”frälsning”
uviõ ”du”
dúd- ”att vara”
kás ”gudomlig, gudomligt”
ossá ”sann, sant”
kékea ”ensam, enda”
ságõ ”gud, ofta om andra religioners gudar”
id ”och”
ontugeipo ”allsmäktig”
kásiõ ”Herre, Gud”
ivén ”som”
noim- ”att gå”

och en liten språklig analys för dem som orkar ta sig igenom det...

Étin, víllea áko - Etin är här i ett slags tilltalsform, av respekt placerat först. (Normalt placeras inte subjektet först i satsen på dalkiska); víllea är presens particip (ett slags adjektiviserat verb) av verbet víll- "lysa, skina"; áko betyder här "levnadssätt, inställning" (eg. "riktning"), väg som man går på är súsiõ.

bigúnea Odúni - bigúnea är preteritalt particip (också ett adjektiviserat verb) av verbet big- "berätta, förkunna"; Odúni står i instrumentalis, en form som anger det instrument med vilket något utförs eller den agent som utför något. Instrumentalis brukar ofta hamna sist i en sats, men står här mitt för att skapa symmetri i de tre verserna.

ver udois iraho - uro betyder förutom "själ" även "sinne"; iraho bör skiljas från det besläktade ordet irahat "hjälp".

uviõ dúdean - uviõ "du" är subjekt i satsen; dúdean "är", verbet brukar placeras sist.

Étin, kás ossá - kás ossá "gudomligt sann". Ordroten kás- brukar användas om Etins gudomlighet, till skillnad mot ság- som normalt används om "falska" gudar.

kékea ságonois - ordagrant "ensam bland gudar", kás ossá kékea ságonois betyder ung. "ensam sann och gudomlig bland gudar"; ságonois står i genitiv, i det här fallet som ett slags partitivt genitiv "bland/av gudar". Ordagrant betyder kékea ságonois "gudars ensam".

id ontugeipos kásiõ - ontugeipos av ontu "allt" och ugeipo "kraft"; kásiõ "Herre" av kás- "sann Gud".

ivén mónoiman - mónoiman av verbet noim- "gå", som här är böjt i passivt konjunktiv (konjunktiv anger att något skall eller bör hända), ordagrant betyder áko ivén mónoiman "levnadsväg som bör gås". Ordet "jag" kan i det här fallet utelämnas eftersom det är underförstått att det är talaren som åsyftas.

Postat: 2007-03-22 14:08
av Gunther
Shit pommes frites...

Postat: 2007-03-22 14:12
av Adragoor
Hmmm... jo, jag börjar nästan lära mig en del dalkiska vid det här laget... :) Nu känner jag mig extra nördig!

Postat: 2007-03-22 14:15
av Peter
kásiõ-kásiõ (Herre-Gud!)

Mycket vackert Adragoor! :) Det är inte det minsta nördigt: det är ren begåvning och språktalang! Jag är djupt imponerad.

Vad gäller andra gudar: tja vår egen synnerligen monoteistiska kristendom skriver ju: "Du skall inga gudar hava jämte mig!", vilket väl implicerar att det finns andra gudar. Dessutom får jag för mig att Lysande Vägen erkänner att det finns andra, falska gudar. Men Etin är alltets skapare. Eller?

Postat: 2007-03-22 14:17
av Hans
okidåki då är jag med :wink:

Postat: 2007-03-22 14:21
av Adragoor
kásiõ-kásiõ (Herre-Gud!)
Heh... Troligen säger de "O Étin Kásiõ!" i betydelsen herregud...
(Det där hamnar nog bland dalkiska fraser i pdf:en)

Postat: 2007-03-22 14:37
av Psipo
Vilka länder tyr sig till exakarken? Zorakin, Kardien, Klomellien (till viss del), (Magilre?), Palinor (på sitt eget sjuka sätt). Inte mycket till allierade om ni frågar mig. Den Lysande Vägens roll som stormakt är inte alls självklar
Klippte ut detta ur tråden om stormakter. Hur är det med kyrkans resurser?

(Ps. fantastiskt jobb med språket!)