Soltåg

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Första soltåget tycker jag låter bra. År 280 låter också bra efter som kyrkan då var försvagad och förvirrad p.g.a. schismen - vilket skulle göra Garhuea lättare att erövra... Och visst skulle solfararna (inte solriddarna) kunna förstöra slusstrappan på vägen ut. Bad losers! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Då soltågen nu nämns i tråden om lysande vägen har jag en liten undran om ni funderat något kring när solfararna tar sig mot Furgia. I kampanjboken står det ju bara att det sker "i början av korstågens tid". Så då borde det väl iaf röra sig om antingen det första eller det andra soltåget.
Har även jag funderat på det Furgiska Soltåget (som inte räcknas bland de "officiella"?) och att låta detta vare en slags fortsättning på det Första Soltåget och anknyta till Solfararstaten som utropades 212 eO skulle kunna vara en ide...

Vad har du mer för ideer Bergdahl?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Bergdahl skrev:Då soltågen nu nämns i tråden om lysande vägen har jag en liten undran om ni funderat något kring när solfararna tar sig mot Furgia. I kampanjboken står det ju bara att det sker "i början av korstågens tid". Så då borde det väl iaf röra sig om antingen det första eller det andra soltåget.
Har även jag funderat på det Furgiska Soltåget (som inte räcknas bland de "officiella"?) och att låta detta vare en slags fortsättning på det Första Soltåget och anknyta till Solfararstaten som utropades 212 eO skulle kunna vara en ide...

Vad har du mer för ideer Bergdahl?
Jo det tycket jag låter lysande, mäster birke. Det "furgiska soltåget" ses sålunda som en militärkampanj tillhörande det första soltåget. Skriv ner en liten sammanfattning om dina tankar så kan vi säkert alla komma överens om något bra... Skulle också vara kul att veta hur detta påverkar dagens Krun.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Och visst skulle solfararna (inte solriddarna) kunna förstöra slusstrappan på vägen ut.
Får skylla på att det skrevs för länge sedan... :P
Har även jag funderat på det Furgiska Soltåget (som inte räcknas bland de "officiella"?) och att låta detta vare en slags fortsättning på det Första Soltåget och anknyta till Solfararstaten som utropades 212 eO skulle kunna vara en ide...

Vad har du mer för ideer Bergdahl?
Jag har just inte funderat så mycket kring det. Anledningen till att jag vill involvera solfararna i Krun är först och främst, om jag ska vara ärlig, att jag vill ha lite lysande vägen rester i Stabul med omnejd. För det andra passar det bra att låta solfararna vara den komponent som får balansen mellan de två konkurrerande rikena på krunhalvön till Ashinas ättlingars favör, då krunierna enas till ett folk för att kasta ut "tyrannerna från väst".

Så jag ser väl gärna att det furgiska soltåget främst sker av girighet och äventyrslusta, och inte av religiösa orsaker, och kanske därav inte involverar alla solfarare. Anledningen till att det furgiska soltåget tog vägen förbi Stabul är väl främst för att få tillgång till slusstrappan. Sen att även Stabuls rikedomar kan ha lockat solfararna.

Nu när jag tänker lite mer på det skulle ju ett möjligt upplägg vara att solfararna motages med med öppna armar av Garhuea, av tidigare nämnda orsaker, men att de efter sin nesliga förlust i Furgia istället kastar lystna blickar på Garhueas rikedomar och efter en del incidenter urartar situationen till ett regelrätt slag mellan solfararna och Garhuea med följden att staden plundras och solfararna tar kontrollen över större delen av Garhueas landområden. Då skulle alltså inte sveket ha skett innan furgia soltåget för att komma över slusstrappan, utan pga av nederlaget i Furgia. Skulle ett liknande upplägg passa?
Man skulle ju vidare kunna tänka sig att Garhuea inte blir en del av solfararstaten (som jag fått för mig är det rike som solfararna grundat i Efaro) utan är ett själständigt lysande vägen rike i någon kardisk eller zorakinsk ädlings våld.

Som sagt jag är öppen för förslag...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Bergdahl skrev:
Och visst skulle solfararna (inte solriddarna) kunna förstöra slusstrappan på vägen ut.
Får skylla på att det skrevs för länge sedan... :P
Har även jag funderat på det Furgiska Soltåget (som inte räcknas bland de "officiella"?) och att låta detta vare en slags fortsättning på det Första Soltåget och anknyta till Solfararstaten som utropades 212 eO skulle kunna vara en ide...

Vad har du mer för ideer Bergdahl?
Jag har just inte funderat så mycket kring det. Anledningen till att jag vill involvera solfararna i Krun är först och främst, om jag ska vara ärlig, att jag vill ha lite lysande vägen rester i Stabul med omnejd. För det andra passar det bra att låta solfararna vara den komponent som får balansen mellan de två konkurrerande rikena på krunhalvön till Ashinas ättlingars favör, då krunierna enas till ett folk för att kasta ut "tyrannerna från väst".

Så jag ser väl gärna att det furgiska soltåget främst sker av girighet och äventyrslusta, och inte av religiösa orsaker, och kanske därav inte involverar alla solfarare. Anledningen till att det furgiska soltåget tog vägen förbi Stabul är väl främst för att få tillgång till slusstrappan. Sen att även Stabuls rikedomar kan ha lockat solfararna.

Nu när jag tänker lite mer på det skulle ju ett möjligt upplägg vara att solfararna motages med med öppna armar av Garhuea, av tidigare nämnda orsaker, men att de efter sin nesliga förlust i Furgia istället kastar lystna blickar på Garhueas rikedomar och efter en del incidenter urartar situationen till ett regelrätt slag mellan solfararna och Garhuea med följden att staden plundras och solfararna tar kontrollen över större delen av Garhueas landområden. Då skulle alltså inte sveket ha skett innan furgia soltåget för att komma över slusstrappan, utan pga av nederlaget i Furgia. Skulle ett liknande upplägg passa?
Man skulle ju vidare kunna tänka sig att Garhuea inte blir en del av solfararstaten (som jag fått för mig är det rike som solfararna grundat i Efaro) utan är ett själständigt lysande vägen rike i någon kardisk eller zorakinsk ädlings våld.

Som sagt jag är öppen för förslag...
Tycker jag låter mycket bra, Bergdahl! Det handlar ju inte främst om vad som passar in i den Lysande Vägens historia, utan vad som passar in bäst i Kruns historia! En mindre skara solfarare får en obskyr bontisâls välsignelse att ta sig an Frugia. Resten är upp till dig! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så...

Solfarare från Solfararstaten beger sig mot Furgia med avsikt att sprida Etins ljus (gärna även för att fylla sina reskistor med akrogalisk rödguld) och tar sig över slusstrappan mot Garhuea. Här tas de mot som vänner av krunierna då de tidigare attackerna från vildsinta efarier nu i princip upphört tack vare solfararnas kontroll över nordvästra Soluna. Ekirs Orden (Solfararorden) tillåts kanske upprätta ett kapitelhus i staden och med kruniernas stöd beger de sig vidare mot Akrogal. Hur det sedan gick med det Furgiska Soltåget behöver vi inte gå i detalj med än, men resultatet blev inte som förväntat och arga solfarare återvänder senare till Garhuea utan guld... :evil:

Tänker vidare..
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

och där insåg jag hur dåligt jag förklarat mitt upplägg... :oops:
Solfarare från Solfararstaten beger sig mot Furgia med avsikt att sprida Etins ljus (gärna även för att fylla sina reskistor med akrogalisk rödguld) och tar sig över slusstrappan mot Garhuea.
Garhuea är alltså dagens Stabul, så staden Garhuea är mer eller mindre nyckeln till slussen, den som kontrollerar staden kontrollerar slussen. Alltså tillåts solfararna att ta sig igenom slussen mot Furgia av de styrande i Garhuea trots riskerna att med att släppa in dem innanför sina försvarsverk.
Här tas de mot som vänner av krunierna då de tidigare attackerna från vildsinta efarier nu i princip upphört tack vare solfararnas kontroll över nordvästra Soluna. Ekirs Orden (Solfararorden) tillåts kanske upprätta ett kapitelhus i staden och med kruniernas stöd beger de sig vidare mot Akrogal. Hur det sedan gick med det Furgiska Soltåget behöver vi inte gå i detalj med än, men resultatet blev inte som förväntat och arga solfarare återvänder senare till Garhuea utan guld...
Krun är vid tiden för det första soltåget uppdelat i två riken, ett styrt av Ashinas ättlingar, och där majoriteten är dyrkare av Mulekh. Sydvästra Krun, med Garhuea/Stabul som huvudort, styrs av jorer och här dominerar de "de gamla gudarna". Så solfararna tas emot som vänner av jorerna i Garhuea och ses som potentiella allierade mot det östra riket. Den senare delen av texten är vi iaf överens om. Förnedrade och arga solfarare återvänder till Garhuea och där går något fel och situationen urartar till ett regelrätt slag mellan stadens styrkor och solfararna och slutar med att solfararna ockuperar staden med omnejd och utropar en ny solfararstat, som kommer att bestå ett antal decennier och lämna en del spår i staden.
Skulle också vara kul att veta hur detta påverkar dagens Krun.
Är inte hundra på hur det kommer att bli, men klart är iaf att det kommer påverka dagens Stabul. Jag ser krunierna som rätt så religiöst frisinnade och även om majoriteten är hängivna Mulekhdyrkare har de inga problem med andra religioner. Så det är väl inte omöjligt att de låtit munkar o dyl. att fortsätta verka i staden även efter övertagandet. Självklart kan ju inte dessa missionera fritt i Krun, men de kan ju ta hand om den lilla skara stadsbor som bekänner sig till den lysande vägen, och vårda sjömäns och hadelsresandes själar (vilka det borde finnas rätt gott om i Stabul) och ge allmosor till fattiga (om de nu sysslar med sånt), vårda sjuka osv...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Garhuea är alltså dagens Stabul, så staden Garhuea är mer eller mindre nyckeln till slussen, den som kontrollerar staden kontrollerar slussen. Alltså tillåts solfararna att ta sig igenom slussen mot Furgia av de styrande i Garhuea trots riskerna att med att släppa in dem innanför sina försvarsverk.
Jag är med.
Bergdahl skrev:Krun är vid tiden för det första soltåget uppdelat i två riken, ett styrt av Ashinas ättlingar, och där majoriteten är dyrkare av Mulekh. Sydvästra Krun, med Garhuea/Stabul som huvudort, styrs av jorer och här dominerar de "de gamla gudarna". Så solfararna tas emot som vänner av jorerna i Garhuea och ses som potentiella allierade mot det östra riket. Den senare delen av texten är vi iaf överens om. Förnedrade och arga solfarare återvänder till Garhuea och där går något fel och situationen urartar till ett regelrätt slag mellan stadens styrkor och solfararna och slutar med att solfararna ockuperar staden med omnejd och utropar en ny solfararstat, som kommer att bestå ett antal decennier och lämna en del spår i staden.
Vi behöver egentligen bara hitta några årtal. Inte så mycket är fastlagt rörande denna Solfararstat förutom att den utropades 212 eO och med stöd från de aidniska kungarna och Caddos riksråd skulle styras av Ekirs Orden - Solfararorden. Staten hade länge kontroll över nordvästra Soluna (norra Efaro) men fram emot 270-talet eO hade den börjat förlora makt och även territorium. Sen kom det Andra Soltåget och katastroferna med Stora Schismen. Detaljerna är oklara och möjligheterna många! :)

Angående ditt "gammaljoriska" rike runt Garhuea/Stabul (när ändrades namnet?) så skulle det kanske på något vis gå att anknyta till tankarna kring återupprättandet av ett Jorpagniskt rike i Efaro...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birke, ville göra dig uppmärksam på denna orden jag skrev om under ordnar,
Mikael skrev:Den Helige Odos Orden

Typ
Religiös orden som endast erkänner Ekeborgs Exark som överhöghet. Att med vapen i hand frälsa hedningar och omvända kättare. Stödjer kyrkans ägande av land och ser kyrkans och egna ordens kontroll av mark som en garanti för den sanna tron.

Rikedomar
Orden är förmögen på medlemmarnas donerade tillgångar och egen mark. Tidigare en av de viktigaste maktfaktorerna i Jorpagna och inom Lysande Vägen, men numera långt från sina forna styrka. De får inte längre den tidigare självklara respekten från Jorpagnas furstar och har tappat avsevärda landområden i krig. De senaste exarkena har tappat intresse för orden och det var länge sedan man utlyste soltåg mot något område.

Makt
Tidigare en viktig maktfaktor i Soltågen och Jorpagna. Har sedan 400-t tappat i makt. En inte betydelselös maktfaktor, men numera en bricka snarare än en spelare i Jorpagnas eller kyrkans intriger. Orden fungerar som kejsarens livvakter vilket gett visst inflytande över kejsaren och kejsarvalen. Vid avsaknad av kejsare minskar naturligtvis deras makt.

Syfte
Att föra väpnad kamp med trons fiender var de än må finnas. Man är stora förespråkare av soltåg och har själva använt uttrycket när orden stridit i Jorpagna eller gett sig ut på egna frälsaruppdrag i gränsområdena norr om Kopparhavet. Tidigare exarker har gärna utnyttjat dem för mindre glamorösa våldsdåd de behövt få gjorda. Ordern var en av de starkaste förespråkarna av Soltåget mot Furgia. Var viktig medfinansiärer till 3e och 4e Soltåget.

Idag bedriver man mer försvarskrig för att behålla sin mark mot respektlösa jorpagniska furstar. Orden har försökt ge sig in i kampen om handeln på Kopparhavet, men har länge haft en för konservativ ledning och organisationen har svårt att bemästra köpmannaskapets finesser. Nuvarande Högmästaren drömmer sedan 590-talet om ett nytt Soltåg mot Efaro, men Kurian trycker på försvar och utvidgning av maktbasen i Jorpagna. Den förhållandevis ålderstigne Högmästaren funderar på att avsäga sig sin post och avsegla till Palinor för att få uppleva ett nytt soltåg.

Grundades
Orden grundades av Jorpagniska solriddare under första Soltåget. Förste Högmästaren var förste solriddaren att ta sig in i Kwoske vid erövringen 199 e.O.

Heraldik
En vit sol på ljusblå cirkel omgiven av svart fond.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Den skal nog gå att flätas in på något vis! :)

Tänker...

Jag ser Jorpagna som en viktig rekryteringsbas för legoknektar och även om Den Helige Odos Orden INTE ser sig som sådana råkar de förmodligen ändå betraktas lite på samma vis av utomstående. Kanske ändå ett sätt att få orden accepterad?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skrev följande i Efaro-tråden men den lämpar sig kanske bättre här:
Har några lösa ideer om att låta det bland en av de efariska stammarna finnas Etinstrogna sedan långt innan Odos Uppenbarelse. De är inte många men finns i bergen i västra Ayh-Sarah. På 100-talet e.O. blev dessa upptäckta av missionärer från Caddo och kontakter etablerades. Senare under soltågens tid förespråkade många solfarare (däriblant Den Helige Odos Orden) att detta bergsrike skulle inlämmas i Solfararstaten och...

Är detta något att fundera vidare på? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Skrev följande i Efaro-tråden men den lämpar sig kanske bättre här:
Har några lösa ideer om att låta det bland en av de efariska stammarna finnas Etinstrogna sedan långt innan Odos Uppenbarelse. De är inte många men finns i bergen i västra Ayh-Sarah. På 100-talet e.O. blev dessa upptäckta av missionärer från Caddo och kontakter etablerades. Senare under soltågens tid förespråkade många solfarare (däriblant Den Helige Odos Orden) att detta bergsrike skulle inlämmas i Solfararstaten och...

Är detta något att fundera vidare på? :?

Ja för tusan, birke. Det är ju skitcoolt med primitivt Etins-troende folk som sedan tar emot Odos lära med öppna armar! Ytterligare en anledning till varför platser i Efaro ses heliga och varför LV hade intressen där!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Ja för tusan, birke. Det är ju skitcoolt med primitivt Etins-troende folk som sedan tar emot Odos lära med öppna armar! Ytterligare en anledning till varför platser i Efaro ses heliga och varför LV hade intressen där!
Det är precis det jag är ute efter, att styrka anledningarna till varför LV var så centralt inblandad i Soltågen. Har inte du skrivit någonstans om tidiga missionärer i Efaro?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Ja för tusan, birke. Det är ju skitcoolt med primitivt Etins-troende folk som sedan tar emot Odos lära med öppna armar! Ytterligare en anledning till varför platser i Efaro ses heliga och varför LV hade intressen där!
Det är precis det jag är ute efter, att styrka anledningarna till varför LV var så centralt inblandad i Soltågen. Har inte du skrivit någonstans om tidiga missionärer i Efaro?
Om jag inte skrivit det så har jag i alla fall tänkt det. Redan under Odos livstid ser jag några av hans följeslagare bege sig på långa resor för att sprida Etins ljus. Det kan ju ha varit under dessa resor som en av Odos närmsta lärjungar fick kontakt med stammen i Efaro, men sedan dräptes av en annan stam - och hedrades som martyr av självaste Odo. Kan t.o.m. varit den första martyren, vilket gör hans dödsplats extra anmärkningsvärd. Kanske är denna lärjunge (låt oss säga att det var S:t Tyrs, på dalksiska káso Teiri) nu den upplysta efariska stammens skyddshelgon? :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Om jag inte skrivit det så har jag i alla fall tänkt det. Redan under Odos livstid ser jag några av hans följeslagare bege sig på långa resor för att sprida Etins ljus. Det kan ju ha varit under dessa resor som en av Odos närmsta lärjungar fick kontakt med stammen i Efaro, men sedan dräptes av en annan stam - och hedrades som martyr av självaste Odo. Kan t.o.m. varit den första martyren, vilket gör hans dödsplats extra anmärkningsvärd. Kanske är denna lärjunge (låt oss säga att det var S:t Tyrs, på dalksiska káso Teiri) nu den upplysta efariska stammens skyddshelgon? :)
Det skulle kunna fungera...

Någon mer med åsikter? :)
Skriv svar