Soltåg

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Soltåg

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Fraxinus skrev:
anders skrev: Jodå, ganska riktigt. Men pacifister är ett starkt ord! De har inget emot "rättfärdiga" krig, eller försvarskrig... Det jag främst syftade på var tvångsomvändelser under svärdshot. Om man med soltåg kan mena att skicka med riddare för att beskydda vallfarare, pilgrimar och munkar så kan Arnos exarker i mina ögon mycket väl sanktionerat det. Om man menar omvändelse med svärdets hjälp skulle jag hellre se karderna och zorakerna stå för en sådan linje. Alternativt kan man tänka sig en exark i Caddos historia som sanktionerade våldsamma soltåg, men som idag ses som heretiker och avfälling av dalkerna.
Men Caddo har varit inblandad i religös strider både i Jorpagna, Terra Oro och Zorakien och enligt det officiella matrialet så godkände Exarken i Arno det första soltåget. Det sistnämnda kan ju lätt avhjälpas att Efarerna eller vilka det nu var anfallit lysande vägens missionärer/kloster i Efaro. Men exempelvis i Jorpagna så har jag förstått det som så att dåvarande Exarken i Arno utdelade "bannbullor" mot de ansvariga som gick med på den fred som de olika religösa falangerna i landet kom överens om.
Att det första soltåget välsignades av exarken i Arno har jag redan godkännt. En slakt av ett kloster i Efaro kan ju ha vareit en bidragande orsak...

Det här om "Terra Oro" måste jag läsa mer om. Kan du ge mig källan?
Varken Terra Oro biten eller Jorpagna biten är officiellt material, mitt fel, mina idéer. Ledsen om det inneburit missuppfattningar. De finns med eftersom vi inte ännu löst varken den vita fläcken eller Jorpagna. När jag får tid skall jag flytta den infon från Historien.

Däremot tycker jag att det borde funnits religiöst grundade maktkamper med svärd i hand efter schismen. Alla kan ju inte bara svalt detta med en axelryckning. Kätteriet var ju uppenbart på båda sidor. Vit fläck jorpur och jorpagna ligger närmast lärans kärnområden, laddat för maktkamp anser jag.

Jag gillar också idéerna om religiösa maktkamper under ytan i Aidne nu år 610. Idéer om dalkiska legotrupper i jorpagna också bra.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Soltåg

Inlägg av anders »

Mikael, jag citerar mig själv:
anders skrev:Sedan är ju soltåg (och framför allt "omvändelse med svärdet") och religiösa stridigheter två olika saker. Att konflikter stundom måste lösas med vapen är ingenting som Arno betvivlar. Att sprida den Lysande Vägen genom påtvingning och våld är däremot något som Caddo sätter sig emot. Munkarna är Caddos missionärer...
Så för att sammanfatta:
- Den dalkiska grenen är emot soltåg i bemärkelsen "omvändande med svärd" eller för att erövra land åt kronan/staten.
- Den dalkiska grenen är inte pacifister (den har ju både solriddare och stridströnade munkar!) och inser att vissa tvister måste lösas med vapen.
- Man anser inte att bästa lösningen på kätteriet är att "döda kättarna", utan att upplysa dem om sanningen genom missionerande.
- Däremot tänker man försvara sanningen (med svärd i hand om man så måste) då den attackeras utifrån eller innifrån. Detta betyder inte att man skickar solriddare för att dräpa exarken i Ekeborg, utan att man t.ex. sänder solriddare till Nya Arno eller kloster i Efaro för att skydda de egna...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Soltåg

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Mikael, jag citerar mig själv:
anders skrev:Sedan är ju soltåg (och framför allt "omvändelse med svärdet") och religiösa stridigheter två olika saker. Att konflikter stundom måste lösas med vapen är ingenting som Arno betvivlar. Att sprida den Lysande Vägen genom påtvingning och våld är däremot något som Caddo sätter sig emot. Munkarna är Caddos missionärer...
Så för att sammanfatta:
- Den dalkiska grenen är emot soltåg i bemärkelsen "omvändande med svärd" eller för att erövra land åt kronan/staten.
- Den dalkiska grenen är inte pacifister (den har ju både solriddare och stridströnade munkar!) och inser att vissa tvister måste lösas med vapen.
- Man anser inte att bästa lösningen på kätteriet är att "döda kättarna", utan att upplysa dem om sanningen genom missionerande.
- Däremot tänker man försvara sanningen (med svärd i hand om man så måste) då den attackeras utifrån eller innifrån. Detta betyder inte att man skickar solriddare för att dräpa exarken i Ekeborg, utan att man t.ex. sänder solriddare till Nya Arno eller kloster i Efaro för att skydda de egna...
Jo jag hade uppfattat det tidigare, men det finns under schismen ställen där icke-dalkerna med våld tar makten över caddisterna, fövisar dem eller än värre slaktar kättarna. Eller är det så att caddisterna frivilligt alla emigreade till Caddo eller Nya Arno? Till platser där de kanske inte fick äga mark eller bosätta sig? Det var en orolig tid och jag tror nog dalkerna agerade mer. Soltågen har jag köpt helt och hållet din inställning till.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Absolut. Men...

Kom dock ihåg en sak... Fastlandskyrkan var många gånger större än den dalksika. Dessutom var den rikare och hade flera kungahus bakom sig. Att bråka med en sådan makt är farligt. Det var inte förrän senare som Caddo växte till ett handelsimperium och hade resurser att utöka sin flotta, här och solriddarorden.

Dalkerna intog istället i stora drag en försvarsposition. Man höll sig till Caddo och Nya Arno och kolonier i Efaro och bedrev ingen aggressiv mission. Detta av två anledningar: 1) det var farligt att stöta sig med den militärt överlägsna fastlandskyrkan, och 2) dalkisk teologi har en mer "låt barnen komma till mig"-attityd.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Det Andra Soltåget

Inlägg av birkebeineren »

Har kommer en text som forsoker klargora handelserna kring det Andra Soltåget 275 eO. Har forsokt hålla mig till kallorna och de tankar som verkar råda kring Solorden, Stora Schismen och synen på Soltåg. Innehåller en del "upplysningar" som om de godkanns av respektive kan fylla några historiska luckor. Jag ar oppen for modifikasjon! :D

Det Andra Soltåget

Upptäkten
Sedan det Första Soltåget avgick mot Efaro 196 eO hade otaliga solfarare begett sig över havet till den av Solfararorden upprättade statsbildningen. Skälen var många, altifrån fromma tankar om mission, pilgrimsfärd till heliga platser och som bot för allvarliga budbrott , till utsikter för rikdom, strävan efter odödlig ära och ren äventyrslust. Länge var Solstaten ett möjligheternas rike för solfarare men gradvis hade efarierna återhämtat sig och på 270-talet eO lyckade de återta flera besittningar. Sedan det stora slaget vid Hittin 212 eO då hela norra Efaro förlades under Ekir Johan Nordmarks kontroll hade Solfararorden blivit mäktig men den var i ett evigt behov av pengar och krigare. De efariska framgångarna nu gjorde att maktbalansen var i rubbning och ordens stormästare sänder bud till både Aidne ch Caddo.
Kung Brand II av Kardien är trots sina blott 24 år en kraftfull mann, son av själva Brand Tallerinsbane. Han hörsammar Solfararordens böner om hjalp och rustar for ett nytt soltåg. Starkt stöttad av bontisâl Pergon av Ekeborg samlar sig snart en mäktig styrka. I Zorakin är kung Girlof II i början tveksam men låter sig övertalas av sin karismatiska frände på den kardiska tronen och ställer upp med lika många riddare. Caddo känner sig tveksam i frågan då flera mäktiga handelshus gör stora fortjänster på handeln från Soluna men exarken vill inte att den Lysande Vägen skal befatta sig med soltåg. Mycket tack vare den zorakiska bontisâlen Kerkel av Framhundra som beger sig till Arno för att förhandla kommer ett kompromiss att uppnås. Bontisâlen ser ett officiellt godkännande från exarken som ett sätt jämna ut spänningarna innom den Lysande Vägen och något motvilligt tillåter Benidio II Solorden att delta i soltåget.

Soltåget
Soltåget avseglar officiellt från Ekeborg och Pendon för att anslutas av Solordens skepp utanför Arno. Caddos Riksråd skickar inga styrkor men låter många dalker som vill hedra sitt nya helgon S:t Justin ta sig till Efaro genom att följa med civila handelsskepp. Den zorakiska kolonien Hakkai blir ett viktigt mellanstopp på färden österut och här samlas även solfarare från övriga länder sig for att delta i soltåget. En hel del fria jorpagniska legostyrkor betalade av Solfararorden sluter öven upp här. Kung Brand II insjuknar i feber kort tid efter ankomsten till Efaro och tvingas overlämna befälet över de kardiska styrkorna till hertogden Bougar av Darensslätt. Besviken över att inte få visa sig i strid lovar han att återigen gå ut i soltåg när han blir frisk. Kungen bivånar bittert hela soltåget från Solfararordens fäste i Hittin. Soltåget huvudäger förläggs utanfor borgen Harkarion som är den viktigaste punkten efarierna har återtagit. Solordens riddare vill visa sig värdiga sin forna solmästare S:t Justin, som året innan förenats med Etin, och väljer att slåss i främsta leden. Harkarion erövras huvudsakligen tack vare solriddarna men dessa lider kort tid senare ett mycket stort nederlag i ett nattligt anfall öster om staden och måste låta de aidniska styrkorna leda de fortsatta striderna. Under tre år kämpar solfararna i Efaro men intärna konflikter mellan krigarna från Aidne och dalkerna gör att bara dödlagen nås. Mycket av dessa konflikter handlar om användandet av magi och resulterar eftervart nästan i inbördes stridigheter. Efarierna använder sig nämligen flitigt av magi i striderna och både dessa mäktiga krafters onda och goda sider är mycket tydliga. Solfararorden får mer medla mellan dessa Andra soltågsfarare än att motta hjälp. Aven solriddarna är splittrade i synen på magi. Solmästaren Abin Edelfara av Solorden faller på Etinsdagen 278 eO efter att en grupp magiker från Mentalisternas Hus i Pharynx orsakat en massiv snedtänding och sprängt bort halva stadsmuren på staden Kwoske (Kar Vosheke på efariska) så att efarierna kan strömma in och återta denna for solfararna så viktiga nyckelpunkt. Hans döda kropp återfinns alldrig, ej heller hans mäktiga svärd. Edelfara var den ende som kunnat hålla samman Solorden och hösten 278 eO när den Stora Schismen brutit ut innom den Lysande Vägen lämnar solriddarna Efaro splittrade. Stridigheterna fortsätter efter Kwoskes fall under några år men utan vidare framgång, mycket tack vare Stora Scismen som avspeglar sig starkt mellan de troende, och det Andra Soltåget når slutlign bara dödlägen. 281 eO har de flesta solfararna antingen stupat eller lämnat Efaro.

Efterspelet
Solorden splittras 278 eO som en av följderna när den Stora Scismen bryter ut innom den Lysande Vägen. I Aidne tar riddarna sig namnet Solriddarorden medans de dalkiska riddarna tar namnet S:t Justins Orden. Båda de nya ordnarna ser sig som de sanna solriddarna och konflikten dem emellan bidrar stärkt till att vidga schismen.

Kung Girlof II av Zorakin mördas i den zorakiska kolonin Hakkai 281 eO på väg hem. Han lämnar tronen till den omyndige Borodrik II, sin tidigare älskarinna och ett maktlystet riksråd.

Bontisâl Pergon av Ekeborg har efter sin delaktighet i soltåget blivit en mycket mäktig mann, något han utnyttjar till fullo då han senhösten 281 eO utropar sig till Exark over den Aidniska kyrkan.

Caddo fortsätter att utnyttja marknaden som det Första Soltåget oppnade mot Soluna. Den försvåras dock i takt med att Feliciens ständigt ökande jakt på slavar gör de sombatzinska och thelguliska karavanlederna farligare.

Solfararorden i Efaro lyckas inte trots stödet från hemlanderna återta alla sina förlorade besittningar och tappar mycket makt. De får dock hjalp av den nybildade S:t Willems Orden och lämnar over ett av sina borgkomplex, Akra, till denna.

Felicien gör sin närvaro i norra Soluna ännu mer aktiv efter att Solstaten och solfararna förlorar makt, något de dock kommer att ångra sig 311 eO då den efariska dermanerstammen går till massivt motattack.
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-12-21 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birke: Jag kommer att börja kalla dig Solmästare! :D Utomordentligt skrivet och väl genomtänkt. Har inga större invändningar, och jag tycker att du representerat Caddo väl. Ett par småsaker:

- Istället för "ånger över ett syndefult leverna" kanske man kan säga "som bot för allvarliga budbrott"?

- Exarkens namn var Benidio II, inte Bendio II.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

:D

Allvarliga budbrott och ett extra i.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Som vi tidigare har varit inne på: lite osäker på faltrakiernas medverkan. jag skulle helt vilja flytta över till "echterrike", men vad säger källorna? är det officiellt at det var kungen av Kardien som gick med? I sådant fall ger jag med mig, men vill fortfarande att echternas jarl är pådrivande.

Så, jag läser på och återkommer.

Annars så gillar jag det jag ser. Soltågen börjar ta form, nu är det bara att se vad som triggade det första. Väntar med spänning.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag böjer mig för den helige skrift: Brand Korsfararen är ju ett väldigt tydligt namn. men du får gärna lägga in echternas jarl som en kille som också var med och var mycket entusistisk över att slå ihjäl otrogna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Jag böjer mig för den helige skrift: Brand Korsfararen är ju ett väldigt tydligt namn. men du får gärna lägga in echternas jarl som en kille som också var med och var mycket entusistisk över att slå ihjäl otrogna.
Den echtiska jarlen skal få ett extra stort svard bara for din skull! :twisted:

Skal flata ihop handelserna bara jag fått allas åsikter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu är det jag som är förvillad över alla ordnar.
Solfararorden är "värdslig"?!
Solorden är solriddarnas orden!? Som sedan splittras i Solriddarorden och S:t Justins Orden!? Är jag med? Försökte nyligen uppdatera Historien på wikin att möta detta, men skulle du Birke kunna läsa det som står där och räta ut frågetecknen för mig, vet inte om vi är överens eller inte. Gillar dock texten! (kanske inte titeln Solmästare, kan bli för mkt av det goda?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nu är det jag som är förvillad över alla ordnar.
Solfararorden är "värdslig"?!
Solorden är solriddarnas orden!? Som sedan splittras i Solriddarorden och S:t Justins Orden!? Är jag med? Försökte nyligen uppdatera Historien på wikin att möta detta, men skulle du Birke kunna läsa det som står där och räta ut frågetecknen för mig, vet inte om vi är överens eller inte. Gillar dock texten! (kanske inte titeln Solmästare, kan bli för mkt av det goda?)
Det ar lite forvirrande, jag vet, men det ar mest for att forsoka ta hansyn till alla "kallor". Du verkar dock hanga med bra; Solfararorden var vardslig (den allra forsta riddarorden som sedan fått stå som mall for andra); Solorden som var den forsta andliga riddarorden splittrades 278 eO i Solriddarorden och S:t Justins Orden.

Skal lasa genom Historien på wikin och kommentera. Skal aven revardera "solmastaren"! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Master Mikael: Ville inte gå in i sjalva Kronoloigin och andra så jag har saxat ut relevanta bitar och andrat så som jag tankt. Det lar också bli flera andringar rorande Soltågen eftervart som Aidne utvecklas så ingenting kanns helt spikat an.
212
Den Lysande Vägen/ Efaro. Hela norra Efaro under solfararnas kontroll. Caddo och Felicien drar nytta av den nya marknaden och börjar handla med bland annat Sombatze.
Den Lysande Vägen/Aidne. Solfararorden - Ekirs orden (den första riddarorden) startas av soltågets befälhavare Ekir Johan Nordmark med valsignelse från båda de aidniska kungarna och exarken på Caddo. Syftet ar att administrera de erovrade områderna. Orden skulle komma att fortleva till dess att den sista besittningen i Efaro faller 369 eO. Solfararorden bildades efter soltågets egentliga kamphandlingar och deltog aldrig i något stort krig.

233
Den Lysande Vagen. Solorden bildas på exarkens onskan efter att skomakarlarlingen Justin hittat Odos svard i Arno. Ordens syfta ar att vara den Lysande Vagens militara forsvarare. Den blir den forsta andliga riddarorden och krigare från både Aidne och Caddo strommar till for att skolas enligt en mycket hård ordensregel.

251
Den Lysande Vagen. Solorden tar officiellt upp sitt kall nar dens ledare Justin Metera svar trohet till exarken och ordensregeln.

275
Den Lysande Vägen/Aidne. Det andra soltåget avgår från Pendon och Ekeborg. Caddo skickar inga trupper men många dalker sluter sig andå till soltåget. Man riktar in sig på att återta de landområden man förlorat till Efarerna men når bara dödlägen. Delvis beror Efarernas framgångar på inre splittringar bland solfararna. Tvister uppstår om huruvida man skall begagna sig av magi eller inte. Detta bäddar för den stora schismen.
Den Lysande Vägen/Efaro. Solorden deltar i soltåget som den forsta andliga riddarorden.

278
Den Lysande Vägen. Den stora schismen, brytningen mellan den caddiska och fastländska kyrkan. Dispyten handlar om huruvida magi skall vara tillåtet eller inte. Dalkerna förbjuder all magi men fastlandsgrenen av kyrkan tillåter den. Även all handel rikena emellan blir lidande.
Den Lysande Vägen/Efaro. Solorden splittras upp på grund av att riddarna tar olika sidor i schismen. Solriddarna ändrar på fastlandet namn till Solriddarordern och på Caddo läggar solriddarna beslag sin ordens grundares namn och kallar sig S:t Justins Orden.
Jorpagna. Vid den stora schismen splittras Jorpagnas olika län. Denna splittring i trossats har använts som ursäkt för många krig i landet sedan dess.

369
Efaro. De sista aidniska besittningarna i Efaro forloras. Solfararorden splittras och bildar tre nya ordnar; Harias Orden, Wilekhs Orden och Heliga Raals Orden.
Erebos. Efter flera stora missväxtår på Dakkilo ser Sagrin Erövraren chansen att erövra ön och gör det med några hundra man, mestadels legosoldater. Sagrin undanröjs och en ordning liknande den som gäller på övriga Erebos införs även på Dakkilo.
Det ar inte perfekt, men kanske en borjan! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack. GOD JUL!!!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Då soltågen nu nämns i tråden om lysande vägen har jag en liten undran om ni funderat något kring när solfararna tar sig mot Furgia. I kampanjboken står det ju bara att det sker "i början av korstågens tid". Så då borde det väl iaf röra sig om antingen det första eller det andra soltåget.

Anledning till att jag undrar är ju att jag berört denna händelse tidigare när det gäller planer för Stabul. Från Kruntråden:
I och med det första soltåget och dess framgångar i Efaro vänder många segerrusiga solfarare sina blickar åt andra håll. Efter ett överraskande anfall intar korsriddarna Garhuea som en del i deras mål, att ta sig till det sägenomspunna Furgia, för att ”omvända” hedningarna och ta del av landets vittomtalade rikedomar. Solfararna slogs tillbaka av Furgierna efter hårda strider, men de behåller kontrollen över Garhuea. Efter den stora schismen försvagas dock deras ställning allt mer och Garhuea som styrs av solriddare trogna fastlandsgrenen av den Lysande Vägen, erövras med hjälp av stadens invånare (ledande är den ätt av ädlingar som senare tar namnet Garhushman) år XXX eO (funderar på att låta det ske runt 280-300 eO) av Kejsar XXXs styrkor med understöd av furgiska styrkor. För första gången efter den tredje konfluxen är Krunhalvön enad i ett rike. Vid återerövringen förstörs slusstrappan av de retirerande solriddarna?
Garhuea är namnet Stabul hade under det Jorpagniska riket. Troligt vis intar de staden genom någon form av list eller svek. Det är ju inte helt omöjligt att Garhueas styrande kan ha sett solfararna som potentiella allierade mot ashinapacket, och därigenom mottagits med förhållandevis öppna armar.

Att låta Garhuea/Stabul vara ett solfararfäste ett antal decennier kanske kan vara något som kan behöva nämnas i andra texter också, om det faller i god jord hos er andra.
Skriv svar