Dvärgarnas religion

Information om religionerna och dess utbredning
Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av leinder » 2011-10-22 07:29

Dvärgars tjurskallighet?
Ja det skulle ju vara det då. Tillsammans med konservatismen.

birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren » 2011-10-22 09:42

Mikael skrev:Tjaaa, njaaa :?
Vi har sedan tidigare gjort spännande kopplingar mellan Kards runor och norddvärgarnas runor...så visst kan det finnas kopplingar, men...)

Nej Aesir tycker jag inte ska vara del av norddvärgarnas kultur. Jag har alltid sett Guazzo som en särling. Jag ser inget märkligt med att en dvärg får ett kall från en annan gudaskara, kom ihåg att gudarna finns. 8)
Vi har ju ingenting annat att gå på så varför inte utnyttja det lilla som, eventuellt, finns? :(

De aesirtrogna människorna ser guden Karker som Berget och de stora djupens gud, underordnat överguden Wodur. Dvärgarna ser Karkôr som den store Skaparguden och den som satt Wodûr att regera överjorden. Wodûr är kanske också den som satt till att vara de storvuxna stenfolkens gud, jättarna och cykloperna? En koppling mellan de enögda cykloperna och att Wodûr tar ett öga som pant (Guazzos) kan även göras

Enligt nordadvärgarnas myter stannade den ena av gudarnas två krigsbröder hos dem när de skildes från vad som skulle bli grynnerdvärgarna: Thôrm är nordadvärgarnas krigsgud och Titatân är grynnerdvärgarnas krigsgud.

Namnvarianter: Aesir - Æsír -Asîr

Användarvisningsbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av leinder » 2011-10-22 10:21

GILLA!
Asîr
låter mkt bra.

lawisendro
Zorakisk Väpnare

Inlägg av lawisendro » 2012-01-24 15:07

leinder skrev:GILLA!