Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
vije skrev:Peters lärda femfaldighet känns helt rätt.
Instämmer. Det enda jag undrar över är juridik... Etik kan ju komma under Metafysik - så varför studerar Madelorden juridik? Lagar är ju vad jag förstått ganska primitiva och tolkas (och skrivs... och skrivs om) av kung och överhet. :?
Glöm inte att historia är deras huvudämne och då är redan där studier av juridikens utveckling intressant. I vår värld har den romerska rätten alltid varit viktig då den utarbetats för att lösa samhällets problem, men också motivera varför man funnit en viss lösning...inte bara "för Gudarna vill det". Romarna var djupare än så. Skulle tom kunna vara så att Mandleordens upptäckter, bevarande och spridande av den Imperiala Rätten var en viktig anledning till att kungarikena utvcklades så snabbt i slutet av Mörkertiden?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
anders skrev:
vije skrev:Peters lärda femfaldighet känns helt rätt.
Instämmer. Det enda jag undrar över är juridik... Etik kan ju komma under Metafysik - så varför studerar Madelorden juridik? Lagar är ju vad jag förstått ganska primitiva och tolkas (och skrivs... och skrivs om) av kung och överhet. :?
Glöm inte att historia är deras huvudämne och då är redan där studier av juridikens utveckling intressant. I vår värld har den romerska rätten alltid varit viktig då den utarbetats för att lösa samhällets problem, men också motivera varför man funnit en viss lösning...inte bara "för Gudarna vill det". Romarna var djupare än så. Skulle tom kunna vara så att Mandleordens upptäckter, bevarande och spridande av den Imperiala Rätten var en viktig anledning till att kungarikena utvcklades så snabbt i slutet av Mörkertiden?
Visst, juridikens historia... Men det borde ju också kunna hamna under just Historia. Ska fundera vidare på det här... :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:Rikedomar
Orden investerade sina guldskatter i den enda beständiga rikedomen som stod att finnas i dåtidens Zorakin: jord. Man är idag en stor godsägare i Zorakin och på de övriga platser där man har verksamhet. Normalt sett överlåts driften av godsen helt till uppsyningsmän, många av dem dock tidigare acolyter vid orden. Emellanåt har försoffade akademiker gjort storstilade försök att bygga det ideala samhället, men motsträviga bönder och en oförsonlig verklighet har gjort att dessa försök har tvingats läggas i malpåse. Utöver godsintäkter lever man av de studieavgifter som acolyterna erlägger, försäljning av de skrifter som noviserna sätts att kopiera och donationer från kungar och adel.

Vad tror ni? Jag satte nu inga belopp eller storlekar på studieavgifterna. det står i Aidne att de var låga omkring år 0 då orden inte är vinstdrivande.

Frågor:
Vem studerar vid lyceet? asketiska akademiker eller välbärgad överklass? båda? hur interagerar de? kan man tjäna pengar på sina kunskaper som man får vid lyceet?

Får en mandelmunk gifta sig?
Jag skulle nog vilja påstå att de har flera gods runt om i Västar Ereb inte bara koncentrerat till Zorakien!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Mandelorden tar alltså inte upp som novis någon som inte kan läsa och skriva. Vart utbildar man sig så i läs- och skriv-konst (och räknekonst)?

Lysande Vägen lär förmodligen ut detta i kloster och katedralskolor men är säkert mycket måna om att behålla sina läs och skrivkunniga innom kyrkan och anstränger sig för att inte släppa dessa investeringsobjekt iväg till Mandelorden (även om detta säkerligen händer i enstaka fall ändå).

Handelshus har kanske egna skoler där yngre familjemedlemmar och eventuella andra förmågor lär sig konsterna men likt LV lär de vilja behålla sina kunniga innom Huset.

Om inga andra utbildningsinstitutioner finns så återstår bara det fåtal som faktisk lyckats lära sig läsa och skriva hemma vid städet eller plogen, och adliga som haft råd till en privat informator. Vilket ger ganska få acolyter vid lyceerna.

Eller? :?
Precis Birke! :D
Jag håller med angående det här. Lägger man dessutom till ett minimikrav i räknekonst så faller flera av Regils RP bort då de flesta oftast glömmer att baka in det i sin figur! :twisted:

Dessutom finns det ytterligare begränsning. Och det är andelen lärare och hur många studenter som de faktiskt kan ta in åt gången! De har sannolikt inte obegränsat med utrymme eller kapacitet på Lycéet.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-21 19:55, redigerad totalt 2 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:
Regil skrev:Rikedomar
Orden investerade sina guldskatter i den enda beständiga rikedomen som stod att finnas i dåtidens Zorakin: jord. Man är idag en stor godsägare i Zorakin och på de övriga platser där man har verksamhet.
Jag skulle nog vilja påstå att de har flera gods runt om i Västar Ereb inte bara koncentrerat till Zorakien!
Läs texten en gång till :D
Lägg märke till följande passus: och på de övriga platser där man bedriver verksamhet. :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:
Regil skrev:Rikedomar
Orden investerade sina guldskatter i den enda beständiga rikedomen som stod att finnas i dåtidens Zorakin: jord. Man är idag en stor godsägare i Zorakin och på de övriga platser där man har verksamhet.
Jag skulle nog vilja påstå att de har flera gods runt om i Västar Ereb inte bara koncentrerat till Zorakien!
Läs texten en gång till :D
Lägg märke till följande passus: och på de övriga platser där man bedriver verksamhet. :wink:

:oops: Ursäkta ! Läste visst inte så bra idag!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:1) avgiftsfinasierade acolyter (höga avgifter), edsvurna noviser som studerar gratis men har svurit att aldrig lämna orden utan mästares tillstånd.
Jag skulle nog rösta för en variant av detta. Vad om det finns en årlig avgift som alla måste betala men de fattiga noviserna har inget annat sätt an att arbeta åt orden för att tjäna ihop denna. De är därför tvungna att dela sina studier med praktisk arbete; som underhåll, matlagning, städning, assistenter och liknande. De välbärgande noviserna betalar för att slippa dessa sysslor och får extra tid över till att ägna sig åt ...som oftast stökigheter i klassisk överklassanda. Årsavgiften betalas i förskott och det gör huvuddelen av noviserna (de fattiga) gärna stannar innom orden medans endast en mindre del lämnar den (de rika). Om helt obemedlade noviser skal tas upp i orden kanske de är tvungna att endast arbeta under ett visst antall år innan de kan börja studera?
Gillar det här med som tänkbar lösning!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
vije skrev:Peters lärda femfaldighet känns helt rätt.
Instämmer. Det enda jag undrar över är juridik... Etik kan ju komma under Metafysik - så varför studerar Madelorden juridik? Lagar är ju vad jag förstått ganska primitiva och tolkas (och skrivs... och skrivs om) av kung och överhet. :?
En lärd Mandelit lär sig Juridik för att han vill lära sig den. :)
Framför allt vill han (eller hon) kanske lära sig hur den klassiska joriska juridiken (under kejsartiden) fungerande.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Jag håller med angående det här. Lägger man dessutom till ett minimikrav i räknekonst så faller flera av Regils RP bort då de flesta oftast glömmer att baka in det i sin figur! :twisted:
.
Förtal! eller jag menar ja... de flesta kan nog läsa, men räkna är det nog värre med
jag har varit med om en spelare som har haft matematik på en RP dock... han var riktigt duktig också vill jag minnas...
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Gjorde ett inlägg men tar tillbaks det. Det är mycket bra skrivet Mikael och jag är glad att du tog upp tråden igen =)

Nestor Phorius är stolt och Gringul hälsar sina bröder i Pendon med glatt humör. =)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lindén skrev:Gjorde ett inlägg men tar tillbaks det. Det är mycket bra skrivet Mikael och jag är glad att du tog upp tråden igen =)

Nestor Phorius är stolt och Gringul hälsar sina bröder i Pendon med glatt humör. =)
Hur gick detta till, hann dock läsa ditt inlägg och vill gärna tillmötesgå dig, men orden visade sig vara av mer centralt intresse än jag trodde. :? :shock:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Även jag han fa en titt pa ditt inlägg. Det kätterska kanske vi kan diskutera fram om det är viktigt. Vad gäller att nyfiket ga ditt ingen människa gatt förut s.a.s. tycker jag att det är helt i linje (bla därfôr jag ville ha med geogradi, och dessutom idealet med "Skalpellen och tavlan" - att skära djupt (logiskt eller fysiskt) och sedan nedteckna vad man funnit.) Alltsa mycket som Darwin och Linnes lärljungar som reser världen runt och nedtecknar vad de finner.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:
Lindén skrev:Gjorde ett inlägg men tar tillbaks det. Det är mycket bra skrivet Mikael och jag är glad att du tog upp tråden igen =)

Nestor Phorius är stolt och Gringul hälsar sina bröder i Pendon med glatt humör. =)
Hur gick detta till, hann dock läsa ditt inlägg och vill gärna tillmötesgå dig, men orden visade sig vara av mer centralt intresse än jag trodde. :? :shock:
Haha ja, vem kunde ana att detta intresse kring mandelordern skulle uppstå?? Men det är ju inte utan att den förtjänar denna uppståndelse =) Anledningen till att jag tog tillbaks mitt inlägg var att jag läste ditt ännu en gång och insåg att det inte alls var så underligt att kombinera som jag först tänkte. Pendon är ju centralsäte och där finns ju naturligt de äldste, övriga universitet kan ju fortfarande bära precis samma grundtanke bara det att de är mer missionerande (eller sökande) så att säga. Vad jag inte gillar är den starkt religösa bindningen. Appropå diskussionen om hur de försörjer sig känns det ju ganska rimligt att de tjänar pengar på att sammanställa släktkrönikor, söka upp svunna historiska artefakter osv. Då de är ett resande folk så bör de ju även ha kommit över en och annan investering eller fyndighet (precis som du nämnde med gruvan). Studieresor för mandelordern torde ju vara drömmen =) Tänk vilken äventyrsgrund den lilla mandelordern har lett till! (Kanske en bra ursprungsuppdragsgivare, eller deluppdragsgivare, i den stora tänkta Erebkampanjen där flera länder skulle besökas.)

Peter: Tänkte mig inte dem som kättare riktigt som jag tror att du tolkade det men självklart är det ju ett hot mot många makthavare och religösa samfund att "den sanna historien" framläggs. Därför kan de säkert ses som kättare av vissa. Geografi håller jag helt med om borde vara ett huvudämne och jag tror även Mikael tycker det med tanke på vad som tidigare sagts om mandelordern.

Denna tråd har fått en jäkla fart, vilket är skoj, men låtom oss inte sönderanalysera den, det finns säkert fler ordnar med liknande intressen som kan skapas.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

birkebeineren skrev:
Mandelorden tar alltså inte upp som novis någon som inte kan läsa och skriva. Vart utbildar man sig så i läs- och skriv-konst (och räknekonst)?

Lysande Vägen lär förmodligen ut detta i kloster och katedralskolor men är säkert mycket måna om att behålla sina läs och skrivkunniga innom kyrkan och anstränger sig för att inte släppa dessa investeringsobjekt iväg till Mandelorden (även om detta säkerligen händer i enstaka fall ändå).

Handelshus har kanske egna skoler där yngre familjemedlemmar och eventuella andra förmågor lär sig konsterna men likt LV lär de vilja behålla sina kunniga innom Huset.


Om inga andra utbildningsinstitutioner finns så återstår bara det fåtal som faktisk lyckats lära sig läsa och skriva hemma vid städet eller plogen, och adliga som haft råd till en privat informator. Vilket ger ganska få acolyter vid lyceerna.

Eller? Confused
:?
Unbedingt nicht! =) Några av Ereb Altors mest framstående handelshus har mycket gott samarbete och starkt kontaktnät till Mandelordern av naturliga skäl såsom att mandeliter ofta är medpassagerare på deras skepp, att handelsfurstar törstar efter att befästa sin adliga nerv trots att de härstammar från pöbeln, att de söker reliker att pynta sitt hus med eller lärare till sin avkomma som inte är indoktrinerad i religösa filosofier.

På Erebos är det absolut inte sällsynt, snarare obligatoriskt, att ha deltagit i studier vid Mandelorderns säte i framförallt Gringul (Där flera utbildningsår oftast förläggs även med tanke på att Erebs mest ansedda fäktakademi ligger där (se Krigarens sid. 41). Representanter för alla handelshus är fortfarande inte välkomna i Gringul men på Mandelorderns ägor vistas de ofta och gärna vilket även satt visst avtryck på detta universitet.

Det är inte helt ovanligt att intressen har gått att kombinera och vissa söner och även döttrar till handelsmän titulerar sig idag som stolta mandeliter. Jilliana Gararin (av huset Gararin) är kanske den som gått längst på banan som Mandelit och är mycket respekterad.

Så det så =)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Lite OT kanske, men här är en fenomenalt tråd om sjukvården i trakorien, som framställer fantasyvärldens mångfasetterade medicinska "kunnande" på ett lysande sätt. (Läs det som postats av "Rasmus" ung. i mitten av tråden)

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=19096
Väldigt trakoriskt och väldigt roligt! :)
vije skrev:Eller egentligen borde varje landsbeskrivning innehålla ett kapitel om sjukvård i landet.
Ingen dum ide, åtminstonde bör detta ämna och hur det ser ut i Altor diskuteras.
Skriv svar