Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om vi skal låta Mandelorden vara en munkorden som alstrar både spränglärda mandelmunkar som verkar innom orden och såkallade mandeliter som under en tid studerar det joriska för att skapa sig den rätta ytan och de senaste avskrifterna, så är det kanske dags att ta upp universiteten och andra utbildningsinstitutioner så att dessa inte glöms bort?

För tanken är väl att skilja mellan Mandelordens lyceer och "vanliga" universitet, även om många likheter finns? :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och jag som trodde att vi nått någon form av konsensus och minsta gemensamma nämnare! :(
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev: För tanken är väl att skilja mellan Mandelordens lyceer och "vanliga" universitet, även om många likheter finns? :?
Vad är tanken med att ha bada? Om vi droppar universiteten slipper vi ocksa kopplingen till var verklighet och vardag...

Bara en tanke :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:
birkebeineren skrev: För tanken är väl att skilja mellan Mandelordens lyceer och "vanliga" universitet, även om många likheter finns? :?
Vad är tanken med att ha bada? Om vi droppar universiteten slipper vi ocksa kopplingen till var verklighet och vardag...

Bara en tanke :)
LV borde ju i alla fall ha klosterskolor och dylikt. Både för blivande riarker och munkar, och som tjänst till adelsmän som vill ge sina söner en starkt moralisk utbildning och uppfostran.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:

LV borde ju i alla fall ha klosterskolor och dylikt. Både för blivande riarker och munkar, och som tjänst till adelsmän som vill ge sina söner en starkt moralisk utbildning och uppfostran.
Jupp, det köper jag definitivt.

Jag kan tänka mig att uppdelningen iaf i Zorakien ser ut sa här

I) Lysande Vägens tempelskolor, bade för prästerskap och för utvalda fromma.

II) Mandelordens lycéer - för alla (som kan läsa, skriva och erlägga inträdesavgift eller hur det nu var sagt)

III) Privata informanter och läromästare. Ibland avsigkomna gamla mandeliter som försörjer sig vid sidan av - eller läromästare fran andra länder.

IV) Magikerakademier, obskyra esoteriska ordnar, skumma sekter och andra organisationer som bedriver undervisning eller "omskolning" vid samhällets skuggsida
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

anders skrev:
Peter skrev:
birkebeineren skrev: För tanken är väl att skilja mellan Mandelordens lyceer och "vanliga" universitet, även om många likheter finns? :?
Vad är tanken med att ha bada? Om vi droppar universiteten slipper vi ocksa kopplingen till var verklighet och vardag...

Bara en tanke :)
LV borde ju i alla fall ha klosterskolor och dylikt. Både för blivande riarker och munkar, och som tjänst till adelsmän som vill ge sina söner en starkt moralisk utbildning och uppfostran.
Så var det också tänkt. I Aidne är Mandelorden och LV.s tempelskolor de dominerande lärocentrarna. Utöver Lycéet i Pendon så är LVs tempelskola i Indarsol den främsta av högre skolor man kan gå i Zorakien. De är bittra konkurrenter...eller rättare sagt tempelskolan anser att Lycéet i Pendon är dess värsta konkurrent. Lycéet i Pendon anser närmast att tempelskolan är en uppkomling utan verkligt sinne för Lärdomens innersta väsen...om de överhuvudtaget noterar någon form av konkurrens.

Låt mig återigen påpeka att man förmodligen inte kan ta in hur många noviser och studenter som helst i I Lycéet i Pendon. Vilket begränsar och försvårar intagning. Vi diskuterade 3000 runt om i övriga Ereb samt ytterligare 200 Lärde och 800 noviser i Pendon.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:
anders skrev:

LV borde ju i alla fall ha klosterskolor och dylikt. Både för blivande riarker och munkar, och som tjänst till adelsmän som vill ge sina söner en starkt moralisk utbildning och uppfostran.
Jupp, det köper jag definitivt.

Jag kan tänka mig att uppdelningen iaf i Zorakien ser ut sa här

I) Lysande Vägens tempelskolor, bade för prästerskap och för utvalda fromma.

II) Mandelordens lycéer - för alla (som kan läsa, skriva och erlägga inträdesavgift eller hur det nu var sagt)

III) Privata informanter och läromästare. Ibland avsigkomna gamla mandeliter som försörjer sig vid sidan av - eller läromästare fran andra länder.

IV) Magikerakademier, obskyra esoteriska ordnar, skumma sekter och andra organisationer som bedriver undervisning eller "omskolning" vid samhällets skuggsida
Låter utmärkt på alla sätt. Kan tänka mig att många baroner, hertigar och adelsmän sänder uppstudsiga och bångstyriga piltar till tempelskolan där de får sträng disciplin och stark morallära. Kan tänka mig att just disciplinen är starkare i tempelskolorna än lyceerna, och därför favoriseras de kanske av militärfamiljer och traditionalister...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev:
birkebeineren skrev: För tanken är väl att skilja mellan Mandelordens lyceer och "vanliga" universitet, även om många likheter finns? :?
Vad är tanken med att ha bada? Om vi droppar universiteten slipper vi ocksa kopplingen till var verklighet och vardag...

Bara en tanke :)
Kan vi i sådant falla återuppta tanken om att mandelorden undervisar i ämnen som är användbara i samhället? Det var väl droppandet av det som gjorde det nödvändigt att ha en annan form av utbildning...

Jag kände att Mandelorden fick en stark twist bort från allt annat än insnöad forskning. Jag tycker den utvecklingen var tråkig. Om det bara är 3000 st Brior Brådfot så blir det väldigt introvert och lite meningslöst (att en stor andel sedan försjunker i "meningslösheter" är däremot bara trevligt). Jag tycker att orden skall undervisa i sådant som juridik, matematik och arkitektur som sedan är användbart i samhället.

Jag tror att mitt i allt "konsensus" så råder det delade meningar om just frågan vad Mandelorden gör. Vad de kan och vad de undervisar i. Eller också är det bara jag... Men jag tycker inte att det verkar så...

Jag ser gärna Mandelorden som hela den existerande univeristetskulturen.
Senast redigerad av Regil den 2008-01-22 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Låt mig återigen påpeka att man förmodligen inte kan ta in hur många noviser och studenter som helst i I Lycéet i Pendon. Vilket begränsar och försvårar intagning. Vi diskuterade 3000 runt om i övriga Ereb samt ytterligare 200 Lärde och 800 noviser i Pendon.
Ja... :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lindén: eftersom Mandelorden skulle strimmla falsk forskning och bevisning och vanära skulle falla på den som försökte bevisa adlig härkomst som inte finns, så lär de som inte faktiskt HAR blått blod i historien finna det stört när omöjligt att använda sig av Mandelorden. Finns andra namnkunniga universitet med mer mutbara medlemmar och institutioner.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev: Låt mig återigen påpeka att man förmodligen inte kan ta in hur många noviser och studenter som helst i I Lycéet i Pendon. Vilket begränsar och försvårar intagning. Vi diskuterade 3000 runt om i övriga Ereb samt ytterligare 200 Lärde och 800 noviser i Pendon.
Ja... :?
Alternativt finns det fler medlemmar av Mandelorden än vad som står i Aidneböckerna. Detta antal Mandelister baserar sig dessutom på Erebs ursprungliga invånarantalet vilket i Aidne ligger 20 ggr lägre än vad vi kommit fram till ska finnas i länderna runt Aidnehalvön. Ska vi överväga att det runt om i Aidne åtminstonde finns 10 ggr fler studerande på Mandelorden dvs 30000 Lärde, noviser och studenter. Ca 3000 av dessa finns i så fall i Pendon?

Ändrat: Nu när jag funderat lite tycker jag att 30000 är lite mycket. Ska vi säga 15000 istället i hela Ereb och 3000 för Pendon?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker fortfarande att Mandelorden skall vara en obskyr liten forskarorden, med ett för viss makthavare nostalgiskt och traditionellt existensberättigande. Huvudsätet i Pendon är förhållandevis stort, 100 lärde och kanske 300 acolyter och noviser. (De Lärdes skara och Pendon kryllar av andra lärda män och institutioner, se Aidne). 3000 i Ereb räcker gott. (Dessa siffror får naturligtvis utvidgas för att matcha nya befolkningssiffrorna).

I Aidne kanske man ser på orden och lärosäten på det sätt Peter föreslår, men i övriga Ereb finns Universitet (som är en gammal kejserlig institution) som växt fram på olika sätt (religiös botten, ekonomisk eller annan, även gamla lycéer som övergetts) men som står för den mer avancerade utbildningen.

Mandelorden studerar och undervisar Historia, Juridik och Medicin. Undervisningen har dock ingen praktisk del och är därför endast användbar som grund för mer praktisk utbildning/erfarenhet eller för fortsatt forskning. Insnöad forskning (om än upplyst sådan) som för 800 år sedan försökte förbättra världen, men sedan Ingerildyrkan upphört och orden fallit i glömska (med undantag för Pendon) så övergav orden Ereb som inte ansågs mogen ännu. Japp 3000 Brior spridda över Ereb med kranskontinenterna. Studierna sker för studierna och kuskapens skull, för orden och den Lärdes egen tillfredsställelse, inte för samhällets bästa (lite som våra Univeristetsstudier Peter :wink: )

Det fanns en del av det nya föreslagna, nya för mig alltså, som jag tyckte kunde passa, men nu börjar orden helt spinna ifrån vad jag kan svälja så jag tar mina händer ifrån dem och spritar dem. Jag orkar inte dansa längre. Ser ändå fram emot slutprodukten. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag trodde ochså ett tag att vi hade nått konsensus men det har vi tydligen inte, även om vi har kommit en bit på vägen! :)

En central fråga är om det finns både lycéer och universitet i Ereb?

På Aidne: Det är frågan som vi bör enas om här i denna tråd.

Övriga Ereb: Det tycker jag definitivt, annars känns det som om vi måste förlägga lyéer på väldigt många platser och frångå den lilla enighet vi nått om Mandelorden (även om vi själklart KAN göra det).

Utbildningen på Aidne tycker jag Peter har summerat upp bra här:
I) Lysande Vägens tempelskolor, bade för prästerskap och för utvalda fromma.

II) Mandelordens lycéer - för alla (som kan läsa, skriva och erlägga inträdesavgift eller hur det nu var sagt)

III) Privata informanter och läromästare. Ibland avsigkomna gamla mandeliter som försörjer sig vid sidan av - eller läromästare fran andra länder.

IV) Magikerakademier, obskyra esoteriska ordnar, skumma sekter och andra organisationer som bedriver undervisning eller "omskolning" vid samhällets skuggsida
Frågan är om universitet skal tillkomma även här i Aidne?

I Pendon finns redan en organisation för Övriga Lärde (minns inte exakta benämningen) och detta skulle kunna vara ett universitet, även om det inte kallar sig så? Kanske så att kungen och hans skyddsling (?) Mandelorden vill undvika konkurens om studenter och därför lagt många restriktioner på dessa övriga lärde, exempelvis att få kalla sig "universitet", men även insett att utbildat folk i ämnen som mandelmunkarna inte lär ut behövs?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Såg precis vad du skrivit Mikael och tycker stort sätt som du.
Jag tycker vi säger både Lycéer och Universitet, så får förespråkar för olika typer av utbildningsväsen var sin kategori att utveckla! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Nu är jag fullständigt förvirrad? Är det pa grund av min fraga om universitet som vi inte har konsensus? Jag insag inte att det var en viktig del av mandelorden. Anledningen att jag fragade var i själva verket att jag inte insag vad skillnaden mellan universitet och lyceeum var ö.h., förutom lyceets relgiösa roll, men vi hade väl kommit fram till att Ingeril inte ägnades regelrätt dyrkan längre (atm inte i det öppna)

Sa jag är hemskt ledsen om jag bröt en konsensus. Jag har svart att se att nagonting ändrats sedan vi var överens. Hoppas att nagon kan upplysa mig :)
Skriv svar