Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fraxinus skrev:
Allt det här låter bra och jag! Jag ser som sagt också gärna att man bibehåller de principer som jag skrev i mitt förr inlägg.
Fraxinus skrev:Det absolut viktigaste för mig är Ingerils gyllene rättesnöre om Lärdom Sanning och Upplysning lever kvar som en levnadsregel för de som är kopplade till Lycéet. Samt att Lycéet och Mandelorden INTE står under Exarkens och kyrkans kontroll. Sedan får de som är på Lycéet och Mandelorden gärna vara LV-troende.

Ja och att alla är välkomna till Lycéet oavsett börd. Så länge de är läskunniga och kan betala inträdesavgiften.
Det later alldeles utmärkt. Givetvis kan vi inte överge Lärdom, Sanning och Upplysning! Även det sista är spot on, möjligen med caveatet att om man nu lyckas komma in pa Mandelorden sa hamnar man i smöret sen, även om man skulle raka vara bondeson. Kanske mandelorden är ett av de främsta sätten att klättra socialt i Zorakin (förutom att äventyra da :P )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslagsvis något så här?

Mandelorden

Huvudsäte:
- lyceet i Pendon, Zorakin

Övriga säten:
- lyceet i Gringul, Erebos
- lyceet i Lindaros, Berendien
- lyccet i Jorgund, Jorpagna
- lyceet i Munzga, Magilre

Caddo och Kardien har alltid skickat sin acolyter till Pendon (ger en motvikt mot Arno och Ekeborg). Möjligtvis även ett lyceeum i Krun eller Hynsolge. Tanken att de skal ligga där kunskap från det forna Kejsardömet Jorpagna har funnits (och även fortfarande finns).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Byt Jorgund till Grivela och Argald.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kanske ett fd lycceum i Hynsolge. Bränt till grunden under inbördes kriget av [insert lämplig fraktion här]. Hysolgierna tvingas nu resa till Krun? eller Berendien för att studera, vilket givetvis känns taffligt för hynernas arvingar.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Byt Jorgund till Grivela och Argald.
Om vi inte skal låta det finnas för många lyceer så kanske ett räcker? Fast Grivela borde ju ha någon sorts särställning så... Jag ändrar till Grivela och Argald!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Kanske ett fd lycceum i Hynsolge. Bränt till grunden under inbördes kriget av [insert lämplig fraktion här]. Hysolgierna tvingas nu resa till Krun? eller Berendien för att studera, vilket givetvis känns taffligt för hynernas arvingar.
Fd detta ett i Mirel? Kanske i den sjunkna staden eller så?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Byt Jorgund till Grivela och Argald.
Om vi inte skal låta det finnas för många lyceer så kanske ett räcker? Fast Grivela borde ju ha någon sorts särställning så... Jag ändrar till Grivela och Argald!
Låter väl bra, men tänk på att förr fanns det 20 lycéer bara i Zorakin! Jorpagna, Hynsolge och Krun är de gamla kärnlanden så finns mer att gräva fram...rent historiskt i alla fall. Mitt förslag var ju också att vissa övergivna lycéer har levt kvar som universitet underhållna av lokala potentater, tex ditt lycée i Lirvella eller var det Drakonia?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Såhär kanske?

Mandelorden

Huvudsäte:
- lyceet i Pendon, Zorakin

Övriga säten:
- lyceet i Gringul, Erebos
- lyceet i Lindaros, Berendien
- lyceet i Argald, Jorpagna
- lyccet i Grivela, Jorpagna (nyupprättat?)
- lyceet i Munzga, Magilre
- lyceet i Bemir, Hynsolge (nerbrunnet och översvämt?)

Tidigare säten:
- lyceet i Lîrvella, Cereval (numera självständigt universitet)
- lyceet i ???, Mirel
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Rikedomar
Orden investerade sina guldskatter i den enda beständiga rikedomen som stod att finnas i dåtidens Zorakin: jord. Man är idag en stor godsägare i Zorakin och på de övriga platser där man har verksamhet. Normalt sett överlåts driften av godsen helt till uppsyningsmän, många av dem dock tidigare acolyter vid orden. Emellanåt har försoffade akademiker gjort storstilade försök att bygga det ideala samhället, men motsträviga bönder och en oförsonlig verklighet har gjort att dessa försök har tvingats läggas i malpåse. Utöver godsintäkter lever man av de studieavgifter som acolyterna erlägger, försäljning av de skrifter som noviserna sätts att kopiera och donationer från kungar och adel.

Vad tror ni? Jag satte nu inga belopp eller storlekar på studieavgifterna. det står i Aidne att de var låga omkring år 0 då orden inte är vinstdrivande.

Frågor:
Vem studerar vid lyceet? asketiska akademiker eller välbärgad överklass? båda? hur interagerar de? kan man tjäna pengar på sina kunskaper som man får vid lyceet?

Får en mandelmunk gifta sig?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Skattmästare Regil! Vill dock gärna ha med "symbolisk avgift efter förmåga" och att "undervisningen inte drivs med vinstsyfte".

På Lärd nivå mer torra forskare (asketer men också livsnjutare när de har tid). novise mer blandat, acolyter som studenter är mest, lever (festar) inom sin ekonomi.
Blandat ointresserad överklass och intresserade nördar från lägre stånd. De inteagerar väl som folk gör mest när inte de Lärde ser. Översitteri, mobbing, gängbildning osv. Även bland noviser lär det förekomma rötägg. Officiellt är ens rang uti samhället ointressant för orden, där respekt skall ges för de mer lärde.
En medlem av orden får tjäna pengar på sin kunskap, men så länge han är medlem får han inte göra "vinst", dvs han får tjäna nog för sitt uppehälle och kanske lite fint rökgräs och vin ibland. En lärd får lov att göra viss vinst på uppdrag utanför lycéets undervisning, men den skall då gå till orden, efter avdrag för rökgräs och sherry. :?

Munkarna får gifta sig, men som Lärd anses man "gift med Ingeril" och en andra maka skulle bara störa möjligheterna till fördjupande forskning.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Bra Skattmästare Regil! Vill dock gärna ha med "symbolisk avgift efter förmåga" och att "undervisningen inte drivs med vinstsyfte".

På Lärd nivå mer torra forskare (asketer men också livsnjutare när de har tid). novise mer blandat, acolyter som studenter är mest, lever (festar) inom sin ekonomi.
Blandat ointresserad överklass och intresserade nördar från lägre stånd. De inteagerar väl som folk gör mest när inte de Lärde ser. Översitteri, mobbing, gängbildning osv. Även bland noviser lär det förekomma rötägg. Officiellt är ens rang uti samhället ointressant för orden, där respekt skall ges för de mer lärde.
En medlem av orden får tjäna pengar på sin kunskap, men så länge han är medlem får han inte göra "vinst", dvs han får tjäna nog för sitt uppehälle och kanske lite fint rökgräs och vin ibland. En lärd får lov att göra viss vinst på uppdrag utanför lycéets undervisning, men den skall då gå till orden, efter avdrag för rökgräs och sherry. :?

Munkarna får gifta sig, men som Lärd anses man "gift med Ingeril" och en andra maka skulle bara störa möjligheterna till fördjupande forskning.
Det riskerar bara att bli ett "kryphål". Om vi antar att vi konstruerar ett spel vars syfte inte är att uppleva äventyr utan simulera invånarnas leverna sker följande:
SL: OK, du startar som murare
Regil: ingen bra start, vad gör jag nu...
Regil: kan vem som helst söka int till mandelorden? :?
SL: ja...
Regil: kan jag läsa?
SL: Ok, du gick lite i klosterskola då din far var upplyst.
Regil: Jag söker in till Mandeorden!!!!! :D
SL: det kostar ingenting
Regil: hurra!!!! :D

5 år senare:
SL: nu kan du jättemycket och har blivit kompis med grevar och baroner.
Regil: jag söker jobb hos min kompis Kruxhelm!
SL: Ok, du kan allt man behöver. Du får jobbet.
Regil: hur mycket tjänar jag?
SL: ehh, (räknar) 800 gm per år tror jag...
Regil: Hurra! jag har levlat! det är 5 gånger mer än vad jag gjorde som murare. varför gör inte ALLA som kan läsa så här???? :D

Regil: ja, varför gör inte alla som kan läsa så här när världens bästa utbildning är fri, gratis och öppen för alla som kan läsa... :shock:

I en planekonomi har man köer
I en marknadsekonomi har man priser
Det går inte att varken ha priser eller köer (inträdesprov) som begränsning... Systemet skulle kollapsa på några år...
Det blir som att avgiften för att gå på Harvard Business School och hänga med framtida presidenter och VDar är 30 000 kronor. i engångsumma. alla som har gått ut gymnasiet får komma in :?

Mitt förslag till lösning:
1) Stehårda antagningskrav
2) Hyfsat betalt till noviser, bra betalt till Lärde (men inte jättebra) så att de inte rymmer för att tjäna storkovan!
3) Ädlingar köper sig plats genom frikostiga donationer (~1000 gm)

eller
1) avgiftsfinasierade acolyter (höga avgifter), edsvurna noviser som studerar gratis men har svurit att aldrig lämna orden utan mästares tillstånd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:1) avgiftsfinasierade acolyter (höga avgifter), edsvurna noviser som studerar gratis men har svurit att aldrig lämna orden utan mästares tillstånd.
Jag skulle nog rösta för en variant av detta. Vad om det finns en årlig avgift som alla måste betala men de fattiga noviserna har inget annat sätt an att arbeta åt orden för att tjäna ihop denna. De är därför tvungna att dela sina studier med praktisk arbete; som underhåll, matlagning, städning, assistenter och liknande. De välbärgande noviserna betalar för att slippa dessa sysslor och får extra tid över till att ägna sig åt ...som oftast stökigheter i klassisk överklassanda. Årsavgiften betalas i förskott och det gör huvuddelen av noviserna (de fattiga) gärna stannar innom orden medans endast en mindre del lämnar den (de rika). Om helt obemedlade noviser skal tas upp i orden kanske de är tvungna att endast arbeta under ett visst antall år innan de kan börja studera?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Eller följande lösning:

90-99% av befolkningen är analfabet, de som inte är analfabeter är redan antingen grevesöner eller tillhör en intellektuell (mandelitisk? och LV förstas) överklass.

Även om det finns en handfull smedsöner som lyckats lära sig läsa sa är avstandet till mandelorden, brist pa kunskap och kommunikation ett hinder i vägen.

Pa sa sätt kan en enstaka smedson stiga till skyarna, men de strukturella hindren pa vägen gör att det mest är de som redan har, som far.

Ungefär som svensk universitetsutbildning :P
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Peter skrev:Eller följande lösning:

90-99% av befolkningen är analfabet, de som inte är analfabeter är redan antingen grevesöner eller tillhör en intellektuell (mandelitisk? och LV förstas) överklass.

Även om det finns en handfull smedsöner som lyckats lära sig läsa sa är avstandet till mandelorden, brist pa kunskap och kommunikation ett hinder i vägen.

Pa sa sätt kan en enstaka smedson stiga till skyarna, men de strukturella hindren pa vägen gör att det mest är de som redan har, som far.

Ungefär som svensk universitetsutbildning :P
Jamen i Sverige kan man säga: nääää, jag kände mig inte riktigt bekväm på handels, jag fick inga kompisar. det är inte så jag vill förverkliga mig själv. :cry: I Zorakin - är du dum i huvudet pôjk! nu går du tillbaka till skolan som pappa betalat! :x
man har inte råd att inte ta de chanser man kan tänkas få.

99% analfabeter? - aldrig i livet... :) funkar inte någonstans med alla handelshus, kyrkor, huvudstäder (inte ambulerande hov), myntverk, munkordnar, mandelordnar som finns beskrivet. 90% kanske OK. Det ger 700 000 Zorakier som kan läsa. 95% - nej. 3 % adel, 2% präster, 2% handelsmän, 1 % övriga intelektuella +en inte förakltlig del av hantverkare etc + kanske en och annan bonde... (1% av bönder blir ganska många även det)

Var det inte du som surrade om renässens och post-feodalt Zorakin :wink: Då får vi nog se till att fler än 1% kan läsa.

Gillar Birkes lösning.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Med undantag för sista meningen håller jag med Peter. Risken för överbelastning är inte så stor. Även Mandelorden kan säga nej, och återigen så tycker inte jag att just utbildning på lycée väger lika tungt för ens karriär som en militär eller kyrklig skolning, om man vill vara tjäna en enskild greve.
Skriv svar