Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Citat ur ErebAltor Aidne:
...........................................................................................................

"Biblioteket är det enda i sitt slag i hela kopparhavområdet."

...........................................................................................................
Det här faller ju bort, även om Biblioteket är det överlägset främsta.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Citat ur ErebAltor Aidne:
...........................................................................................................

"Biblioteket är det enda i sitt slag i hela kopparhavområdet."

...........................................................................................................
Det här faller ju bort, även om Biblioteket är det överlägset främsta.
Jag tror de syftar på storleken.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Jag har just konstaterat att gillesällskapet Andra Kompaniet av Lärde inte är kopplat till lärdom och undervisning utan snarare är gillet för alla tjänstemännen i staden (räknar enligt gamla siffror till ca 500). Jag överväger höja siffran till mellan 800-1000. Räknat på 100-120 personer per "verk" och ca 8-9 olika kungliga verk i staden.

Det ger vid hand 200 fristående lärde med vardera 4-8 lärljungar=1200 lärljungar bland de fristående.

Ca 100 lärde i Pendons tempelskola och ca 800 lärjungar.

Ca 300 Lärde vid Lyceumet i Pendon, 600 Noviser och 1800 Acolyter

Summa: 600 Lärda, 600 Mandelnoviser, 3800 studenter, 1000 tjänstemän.

Summa
Allt låter bra utom antalet acolyter. :wink:
1 800. Det är väldigt många. Om det skall vara en exklusiv utbildning för överklassen som ger toppositioner i samhället så är det för många. Kan vi sänka till 300 ? Dvs Mandelorden är i först hand en forskande institution, inte en lärdomsanstalt. Jag kan tänka mig max 600 utan att exklusivitetan går helt förlorad (nu utbildar man ju både åt Caddo och Kardien på lyceet, men jag tycker inte att det skall vara för många)

I gengäld kan vi väl höja antalet fristående lärde och deras studenter?
Om det finns 1200 studenter bland fristående Lärde. Och mandelordens lärde är fler! Låter 1800 Acolyter då mycket? Särskilt som studenterna kommer från flera olika länder för att studera här? :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Om det finns 1200 studenter bland fristående Lärde. Och mandelordens lärde är fler! Låter 1800 Acolyter då mycket? Särskilt som studenterna kommer från flera olika länder för att studera här? :)
Absolut inte, sett i förhållande till antalet lärde.
Men, vad jag tror att vi kom överens om var att låta mandelorden i första hand vara en orden som forskar i gamla arkiv och åker på upptäcksfärd till spännande skogar i Kardien etc och inte Kopparhavets motsvarighet till Universiteten. Därav mitt förslag om att minska antalet studenter. Sen försökte vi (ehh, du jag och Peter åtminstone) få en viss exklusivitet i begreppet mandelit. Om nu drygt hälften av alla personer som har fått en ordentlig utbildning i Zorakin har studerat hos mandelorden tycker jag att det faller. Så här resonerar jag...

Så jag menar att mandelordens munkar hellre ägnar sig åt sin forkning än den tidsödande undervisningen, även om man inser att den är nödvändig.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så som jag tolkar det så finns två typer av acolyter vid Mandelorden:

Noviser:
De som lever enligt ordens regel, arbetar för att betala sina studier och avser att svära munklöftet för att stanna innom orden.
Studenter:
De som studerar innom orden under en begransad tid för att lära sig det som kravs av en från samhällets elit. Kallar sig gärna lite informelt för mandeliter.

Hur låter det?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Så som jag tolkar det så finns två typer av acolyter vid Mandelorden:

Noviser:
De som lever enligt ordens regel, arbetar för att betala sina studier och avser att svära munklöftet för att stanna innom orden.
Studenter:
De som studerar innom orden under en begransad tid för att lära sig det som kravs av en från samhällets elit. Kallar sig gärna lite informelt för mandeliter.

Hur låter det?
Det låter bra. Jag tänkte acolyt = student och Novis = Novis tror jag, men det här är väl praktiskt taget samma.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Acolyt är kanske en mycket gammal benämning innom Mandelorden och användes i sammanhang med vördnaden för Ingeril. Den används dock fortfarande lite "löst" om alla som följer hennes sökan efter kunskap. Indelningen i novis och student var tänkt att göra det lättare att skilja på de två grupperna acolyter som finns vid lycéerna.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Acolyt är kanske en mycket gammal benämning innom Mandelorden och användes i sammanhang med vördnaden för Ingeril. Den används dock fortfarande lite "löst" om alla som följer hennes sökan efter kunskap. Indelningen i novis och student var tänkt att göra det lättare att skilja på de två grupperna acolyter som finns vid lycéerna.
Då kör vi på det!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

I boken står Mandelorden som den främst av läroanstalterna i Pendon. Mandelorden i Pendon har 300 Lärde, 300 noviser och ca 1000-1200 studenter. De ska vara något fler än de fristående då flera av dem åker runt på expedtioner och söker kunskap.

De fristående är 200 lärde samt 1000-1200 lärljungar.

Tempelskolan i Pendon har också mycket gott rykte. Lärarna är ca 100 och det finns ca 600 lärljungar.

Summa 600 Lärde, 300 Mandelordennoviser, ca 2800 studenter.

(Tänk på att det finns ca 7 miljoner invånare bara i Zorakien. Mindre än en halv procent av dessa kan komma att studera på Mandelorden i Pendon under den närmsta 50-års perioden med dessa siffror. Det är väl tillräckligt exklusivt?)

Övrigt i Pendon: 480 man i stadsvakt. 240 man i Kungligt garde (Riddare).

Ca 800 tjänstemän. Ca 200 hantverkare, ca 800 gesäller, 1000 hantlangare, hamnsjåare etc, 300 bondefamiljer, 120 fiskare med familjer, ca 200 köp- och handelsfamiljer

Jag har försökt anpassa siffrorna ovan med en stad som innehåller ca 21000 invånare. Fru och barn samt gamla inkluderat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker det ser bra ut.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:I boken står Mandelorden som den främst av läroanstalterna i Pendon. Mandelorden i Pendon har 300 Lärde, 300 noviser och ca 1000-1200 studenter. De ska vara något fler än de fristående då flera av dem åker runt på expedtioner och söker kunskap.
.
Vi kör på det!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har nu läst igenom lite mer om Mandelorden och det tycks som om en Mandelmunks liv kan indelas i tre faser.

Första fasen: Lärdomens väg Den blivande Mandelmunken tas in som novis i rätt unga år hos en Mandelmunk som fått epitetet Lärd. Han får här vidare bildning av den Lärde och sköter om de dagliga sysslorna som matlagning, städning, gör ärenden etc.

Vilken ålder bör vi sätta här? 12-13? Eller äldre?

Andra fasen: Sanningens väg Novisen har nått en bildnings- och mognadsfas där han nu förväntas söka sig ut på vetenskapliga expeditioner, resa till andra länder i sökande efter mer kunskap, böcker skrifter etc. Dessa är inte bara åt honom själv utan också avsedda för de Lärde hemma i Lyceumet. I vissa fall åker de Lärde med på särskilt viktiga expeditioner.

Pengar för dessa resor finner man genom sponsrade vetenskapliga expeditioner från rika adelsmän kungar och handelshus eller genom att utföra arbete vid sidan av sin tjänst som Novis och spara i hop till dessa forskningsresor. Vissa slår sig rent av ihop med äventyrare för att komma iväg.

En sådan Mandelmunk kan vara ovärderlig med sina kunskaper för en äventyrarskara men han kan också ställa till en del besvär och försinka gruppen om han upptäcker något som är relaterat till det han studerar eller söker efter i sitt forsningsresande. Gör han det vill han nästan till varje pris undersöka eller studera detta föremål, bok, ruinlämning, odjur etc.

Tredje fasen: Upplysningens väg När Novisen har rest runt ett par år, studerat gamla skrifter i andra länder, sökt och funnit de ruiner av sedan länge bortglömda städer som han letat efter etc, så har han slutligen nått en mycket hög nivå i sina kunskapsområden (Fv Mästare).

Då blir han graderad till Lärd och förväntas ha nått fullständig Upplysning. Han förväntas nu mer syssla med Utlärande och Upplysning av folket och säkerhetsställa att hans kunskap förs vidare till en ny Novis.

Visserligen är det inte helt ovanligt att Lärda beger sig ut på nya upptäcksresor. Men de flesta tenderar att lugna ner sig med upptäcksresande efter att ha fått ut sin första "egna" Novis på studieresor som kan utföra detta arbete åt dem och skicka hem deras upptäckter till sin Mästare där han i lugn och ro kan studera matrialet i sin kammare.


PS: Finns det Mandelnunnor??
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 11:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fraxinus skrev:Debatter diskussioner och anföranden på Lyceiplatsen kan ta form i rena dueller mellan dessa olika fraktioner. Lärda från olika sammanslutningar utmanar varandra på Bezzevizz. De skyddar ”sina” kamrater när dessa har anförande och försöker häckla impopulära lärda från de andra sammanslutningarna och institutionerna. Inte så sällan har sådana här debatter gått över i ren handgriplighet. Mer än en gång har palatsvakten fått skingra flera hundra Lärde som löper amok, sparkar, slåss med skriftrullar och försöker hugga ner varandra med sina fjäderpennor.

Detta gör det hela till ett popuärt nöje bland stadens mindre bemedlade och lägre klasser att titta på. Det finns flera vadslagningsfirmor i staden som sätter odds på olika anföranden. Framförallt huruvida det blir slagsmål eller inte. I de fall ett anförande har en utsedd opponent görs det också vadslagningar om dessa båda kommer att ryka ihop och vem som i så fall vinner...rent handgripligen.
:lol:

Tyckte först som Regil att det lät som många Mandelordenmedlemmar, men kanske inte ändå. Även 1000 hantverksmästare lät många, men ?

Birkes beskrivning av skillnaderna mellan Noviser och studenter är riktig, men studenterna är acolyterna, vilket alltså gör Birkes definition av acolyter onödig.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Jag har nu läst igenom lite mer om Mandelorden och det tycks som om en Mandelmunks liv kan indelas i tre faser.

Vilken ålder bör vi sätta här? 12-13? Eller äldre?

Pengar för dessa resor finner man genom sponsrade vetenskapliga expeditioner från rika adelsmän kungar och handelshus eller genom att utföra arbete vid sidan av sin tjänst som Novis och spara i hop till dessa forskningsresor. Vissa slår sig rent av ihop med äventyrare för att komma iväg.

PS: Finns det Mandelnunnor??
Kommentarer:

1) Jag kan tänka mig yngre. 10-13 kanske?

2) När svär man munklöftena? Antar att det vore lämpligt senast innan man övergår till andra fasen.

3) jag tycker att mandelorden står för kost och logi etc för alla noviser och att det inte är en tjänst man har utan att man är en del av en orden.

4) mandelorden borde väl även kunna sponsra en del expeditioner själv? givetvis efter en del intern politik

Jaa, finns det mandelnunnor?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:Jag har nu läst igenom lite mer om Mandelorden och det tycks som om en Mandelmunks liv kan indelas i tre faser.

Vilken ålder bör vi sätta här? 12-13? Eller äldre?

Pengar för dessa resor finner man genom sponsrade vetenskapliga expeditioner från rika adelsmän kungar och handelshus eller genom att utföra arbete vid sidan av sin tjänst som Novis och spara i hop till dessa forskningsresor. Vissa slår sig rent av ihop med äventyrare för att komma iväg.

PS: Finns det Mandelnunnor??
Kommentarer:

1) Jag kan tänka mig yngre. 10-13 kanske?

2) När svär man munklöftena? Antar att det vore lämpligt senast innan man övergår till andra fasen.

3) jag tycker att mandelorden står för kost och logi etc för alla noviser och att det inte är en tjänst man har utan att man är en del av en orden.

4) mandelorden borde väl även kunna sponsra en del expeditioner själv? givetvis efter en del intern politik

Jaa, finns det mandelnunnor?
Bra uppställning Fraxinus.
1) Åldern bör anpassas så att man kan vissa grunder i läsning, eller får de det av orden? Och hur var det med inträdeskrav isf?

2) Löftet svärs innan 2a fasen låter bra.

3) orden må försörja noviserna men det sker mot att de jobbar för de Lärde.

Nunnor helt uteslutet. Med undantag för Ingeril så kan inte kvinnors små hjärnor hantera den nivå av upplysning som orden eftersträvar så det vore bortkastat på dem. Att man sedan träffat mkt kunniga kvinnor i avlägsna länder får förklaras med magi eller humoristiska gudaväsen.
Skriv svar