Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Fraxinus skrev:Debatter diskussioner och anföranden på Lyceiplatsen kan ta form i rena dueller mellan dessa olika fraktioner. Lärda från olika sammanslutningar utmanar varandra på Bezzevizz. De skyddar ”sina” kamrater när dessa har anförande och försöker häckla impopulära lärda från de andra sammanslutningarna och institutionerna. Inte så sällan har sådana här debatter gått över i ren handgriplighet. Mer än en gång har palatsvakten fått skingra flera hundra Lärde som löper amok, sparkar, slåss med skriftrullar och försöker hugga ner varandra med sina fjäderpennor.

Detta gör det hela till ett popuärt nöje bland stadens mindre bemedlade och lägre klasser att titta på. Det finns flera vadslagningsfirmor i staden som sätter odds på olika anföranden. Framförallt huruvida det blir slagsmål eller inte. I de fall ett anförande har en utsedd opponent görs det också vadslagningar om dessa båda kommer att ryka ihop och vem som i så fall vinner...rent handgripligen.
:lol:

Tyckte först som Regil att det lät som många Mandelordenmedlemmar, men kanske inte ändå. Även 1000 hantverksmästare lät många, men ?

Birkes beskrivning av skillnaderna mellan Noviser och studenter är riktig, men studenterna är acolyterna, vilket alltså gör Birkes definition av acolyter onödig.
Jag kom på mig själv om hantverksmästare. Får skylla på att jag var trött. Jag har gjort en ny uppställning över befolkningskategorier i Aidne som är mer korrekt och som jag har postat både här och under Zorakienfliken
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:
Regil skrev:
Fraxinus skrev:Jag har nu läst igenom lite mer om Mandelorden och det tycks som om en Mandelmunks liv kan indelas i tre faser.

Vilken ålder bör vi sätta här? 12-13? Eller äldre?

Pengar för dessa resor finner man genom sponsrade vetenskapliga expeditioner från rika adelsmän kungar och handelshus eller genom att utföra arbete vid sidan av sin tjänst som Novis och spara i hop till dessa forskningsresor. Vissa slår sig rent av ihop med äventyrare för att komma iväg.

PS: Finns det Mandelnunnor??
Kommentarer:

1) Jag kan tänka mig yngre. 10-13 kanske?

2) När svär man munklöftena? Antar att det vore lämpligt senast innan man övergår till andra fasen.

3) jag tycker att mandelorden står för kost och logi etc för alla noviser och att det inte är en tjänst man har utan att man är en del av en orden.

4) mandelorden borde väl även kunna sponsra en del expeditioner själv? givetvis efter en del intern politik

Jaa, finns det mandelnunnor?
Bra uppställning Fraxinus.
1) Åldern bör anpassas så att man kan vissa grunder i läsning, eller får de det av orden? Och hur var det med inträdeskrav isf?

2) Löftet svärs innan 2a fasen låter bra.

3) orden må försörja noviserna men det sker mot att de jobbar för de Lärde.

Nunnor helt uteslutet. Med undantag för Ingeril så kan inte kvinnors små hjärnor hantera den nivå av upplysning som orden eftersträvar så det vore bortkastat på dem. Att man sedan träffat mkt kunniga kvinnor i avlägsna länder får förklaras med magi eller humoristiska gudaväsen.

Så var frågan med nunnorna avklarad! De Lärde från Mandelorden har satt ner foten och de bör ju veta då de är de Upplysta som känner till Sanningens och Lärdomens innersta väsen! :lol:

Punkt 2 och 3 ser det bra ut tycker jag!
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har slutat skriva att vad jag lägger fram är vad "jag tycker", skall istället försöka markera officellt material när det behövs. Om fötterna sätts ner säger jag det och använder allt för många smilies. :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikaels Punkt 1

Jag tycker att vi har läsa/skriva som krav för Acolyter (studenter). Eventuellt också grundläggande matematik(FV 5)?

Med noviser är jag mer osäker. De kommer ju in redan i mycket unga år. Inte så sällan kan det vara någon fattig bonde eller hamnsjåare som sänder ett av sina många barn till Mandelorden för att trygga dennes försörjning. Frågan är hur bra dessa barn kan läsa och skriva oavsett om de är 10 eller 13.

Vad gäller inträdeskrav för att bli Novis så har nog de Lärde en, i undantagsfall två, noviser knutna till sig under Lärdomsfasen. Sedan har de kanske ytterligare två eller tre äldre Noviser men dessa är ute på sina forsknings- och studieresanden (i den så kallade Sanningsfasen) och befinner sig sällan i Pendon.

Det begränsar hur som helst hur många Noviser som kan tas in per år rejält då det finns max 300 Lärde i Lyceumet i Pendon.

En snabb kalkylering säger att om Novisernas första fas pågår i.......åtta år så kan man som mest ta in 30-40 noviser om året. Om novisernas åldersfördelning är jämnt spridd.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Punkt 1
Med noviser är jag mer osäker. De kommer ju in redan i mycket unga år. Inte så sällan kan det vara någon fattig bonde eller hamnsjåare som sänder ett av sina många barn till Mandelorden för att trygga dennes försörjning. Frågan är hur bra dessa barn kan läsa och skriva oavsett om de är 10 eller 13.

Vad gäller inträdeskrav för att bli Novis så har nog de Lärde en, i undantagsfall två, noviser knutna till sig under Lärdomsfasen. Sedan har de kanske ytterligare två eller tre äldre Noviser men dessa är ute på sina forsknings- och studieresanden (i den så kallade Sanningsfasen) och befinner sig sällan i Pendon.

Det begränsar hur som helst hur många Noviser som kan tas in per år rejält då det finns max 300 Lärde i Lyceumet i Pendon.
Jag tycker nog att mandelorden kan lära barnen att läsa om de har den rätta läggningen, men föredrar att det redan är avklarat. för acolyter måste läsa, skriva och räkna vara en självklarhet.

Vad gör det här för relationen mellan noviser och lärde? 300 + 300 verkar ju inte stämma?

Skall vi inte ha två namn för noviser? En för steg 1 och en för steg 2? Kan vi inte använda oss av "Lärjunge" som ju redan är officiellt?

Förslag:
300 lärde. 300 lärjungar. 150 noviser (detta eftersom man måste vara novis kortare tid än de båda andra).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Jag har slutat skriva att vad jag lägger fram är vad "jag tycker", skall istället försöka markera officellt material när det behövs. Om fötterna sätts ner säger jag det och använder allt för många smilies. :D
Tycker att du skall börja med det igen :wink:
Det kan vara otroligt irriterande när ena sidan i en diskussion presenterar alla sin åsikter som "så här är det". :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus tre faser ser bra ut, och att noviserna svärs in i orden vid den den andra av dessa, men frågan är inträdeskravet?

Läs och skrivkunnighet för studenterna låter rimligt men vad med noviserna? Om kravet även gäller för noviserna så har vi ju en förklaring till ett begränsad antal av dessa!

När jag föreslog acolyt som benämning för alla vid Mandelorden och detta som ett mycket gammalt ord var det för att få med mandeliterna som det studenterna senare i livet gärna kallar sig. Men som sagt; ett förslag (som gillades?)!
De kan kanske kallas acolyter när de studerar vid orden och mandeliter senare?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nja jag tänkte att när man uppnått det du kallar Lärljunge så förväntas man resa ut på expeditioner och till bibliotek i andra delar av Världen. När Lärjungen lämnar Pendon så tar den Lärde upp en ny Novis. På så vis finns det alltid en novis knuten till en Lärd.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Fraxinus tre faser ser bra ut, och att noviserna svärs in i orden vid den den andra av dessa, men frågan är inträdeskravet?

Läs och skrivkunnighet för studenterna låter rimligt men vad med noviserna? Om kravet även gäller för noviserna så har vi ju en förklaring till ett begränsad antal av dessa!

När jag föreslog acolyt som benämning för alla vid Mandelorden och detta som ett mycket gammalt ord var det för att få med mandeliterna som det studenterna senare i livet gärna kallar sig. Men som sagt; ett förslag (som gillades?)!
De kan kanske kallas acolyter när de studerar vid orden och mandeliter senare?
Men samtidigt så pratade vi om att många (inte alla) noviser kom från fattigare familjer. Om dessa har en ålder av 10-13 år och kommer från någon fattig arbetarklass. Hur många av dem kan läsa och skriva?

Att studenterna ska kunna läsa, skriva samt eventuellt ha basala kunskaper i Matematik är självklart men Noviserna blir ändå begränsade då det max kan tas in 30 om året. Inträdelsekrav här vet jag inte men jag värjer mig mot att det ska vara läs och skrivkunnighet. Det får de Lärde gärna lära ut till dessa barn.

Detta blir då samtidigt Mandelordens alibi att de sprider kunskap och upplysning även neråt i klasserna.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 22:20, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JAG trodde studenterna var nivån under Novis? Så tänkte jag mig det.
Skall hålla tyst. :wink: Så länge det nu går...
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:JAG trodde studenterna var nivån under Novis? Så tänkte jag mig det.
Skall hålla tyst. :wink: Så länge det nu går...
Novis= antagen till Mandelorden som förberedelse till munkliv. Dock ej insvuren i Mandelorden ännu. Ålder 10-12 år fram till 18-20 år.

Lärljunge = har nått fas två i sin utveckling mot att bli Lärd
(Fortfarande Novis men upptagen och insvuren i Mandelorden. Vi funderar på ett annat namn för de Noviser som har nått den andra fasen och ger sig ut på sina studieresor - lärljunge verkar som ett bra namn). Ålder: Från 18- 20 upp till när de bedöms värdiga att bekläda positionen Lärd

Lärd =Mandelmunk som nått Upplysning och som själv börjat lära ut.

Acolyt =betalande student som ej förväntas bli kvar i orden. Han har redan läs och skrivkunnighet samt viss basal kunskap i matematik när han börjar sina studier i Mandelordens regi. Acolytens utbildning är mer allmän och omfattar kanske Matematik, Geografi, Historia, Administration/Juridik och Språk. De studerar bara under en begränsad tid 4-6 år? Eller lika länge som Novisernas första fas?). Ålder från 10-12 upp till 16-18?

Novis och Acolyt ligger ungefär lika i utveckling med den skillnaden att Acolyten alltid kan läsa och skriva ( och eventuellt Fv 5 i räkna?) när han kommer till Mandelorden. Medan Novisen (eventuellt?) inte behöver ha den kunskapen när han kommer till Mandelorden?
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 22:23, redigerad totalt 4 gång.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:[Acolyt =betalande student som ej förväntas bli kvar i orden. Han har redan läs och skrivkunnighet samt viss basal kunskap i matematik när han börjar sina studier i Mandelordens regi. Acylotens utbildning är mer allmän och omfattar kanske Matematik, Geografi, Historia Administration/Juridik och språk. De studerar bara under en begränsad tid 4-6 år? Eller lika länge som Novisernas första fas?). Ålder från 10-12 upp till 16-18?
Ser bra ut. Tänkte också att 6 år kunde vara bra. Kan man tänka sig olika längd? Så att en adelsman kan nöja sig med säg tre år för att bilda honom lute, mnedans den som vill göra civil karriär läser 6 år. Bara tankar...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser MKT Bra ut Fraxinus!
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:[Acolyt =betalande student som ej förväntas bli kvar i orden. Han har redan läs och skrivkunnighet samt viss basal kunskap i matematik när han börjar sina studier i Mandelordens regi. Acylotens utbildning är mer allmän och omfattar kanske Matematik, Geografi, Historia Administration/Juridik och språk. De studerar bara under en begränsad tid 4-6 år? Eller lika länge som Novisernas första fas?). Ålder från 10-12 upp till 16-18?
Ser bra ut. Tänkte också att 6 år kunde vara bra. Kan man tänka sig olika längd? Så att en adelsman kan nöja sig med säg tre år för att bilda honom lute, mnedans den som vill göra civil karriär läser 6 år. Bara tankar...
Ja varför inte? Man kan tänka sig två scenarior.

1. "Frivillig" studietid för Acolyten (vilket jag inte är så förtjust i) eller

2. Mandelorden vill försäkra sig om att de Acolyter som studerar på deras skola har ett visst minimum av kunskap innan de går ut så att inte Mandelordens rykte helt förstörs. Därför har man hos Acolyterna en lägsta tid man ska var på skolan om man ska studera där. Den är 3 år. Sedan är det frivilligt upp till 6 års studier. Ska man studera längre hos Mandelorden måste man sväras in i orden.

Eventuellt kan man tänka sig att den som vill studera som Acolyt hos Mandelorden måste betala för de första tre åren när de börjar. På så vis förhindrar man att släktingar börjar snåla och tar dem ur skolan efter endast ett eller två år.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-24 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag gillar, Fraxinus, och tycker vi använder denna indelning!!
Novis= antagen till Mandelorden som förberedelse till munkliv. Dock ej insvuren i Mandelorden ännu. Ålder 10-12 år fram till 18-20 år.

Lärljunge = har nåt fas två i sin utveckling mot att bli Lärd
(Fortfarande Novis men upptagen och insvuren i Mandelorden. Vi funderar på ett annat namn för de Noviser som har nåttden andra fasen och ger sig ut på sina studieresor). Ålder: Från 18- 20 upp till när de bedöms värdiga att bekläda positionen Lärd

Lärd =Mandelmunk som nått Upplysning och som själv börjat lära ut.

Acolyt =betalande student som ej förväntas bli kvar i orden. Han har redan läs och skrivkunnighet samt viss basal kunskap i matematik när han börjar sina studier i Mandelordens regi. Acylotens utbildning är mer allmän och omfattar kanske Matematik, Geografi, Historia Administration/Juridik och språk. De studerar bara under en begränsad tid 4-6 år? Eller lika länge som Novisernas första fas?). Ålder från 10-12 upp till 16-18?
...och noviserna kan tas in utan ett krav om läs- och skriv-kunnighet! :)

Ett sista förslag rörande namnen är att Lärjungen kallas Acolyt och Acolyten kallas Student (senare Mandelit[/i
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-01-24 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar