Solorden

Information om religionerna och dess utbredning
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus skrev:Nämns inte Kapten i det officiella matrialet...(bläddrar)....jo för enheter om tio man...hrm!

Varför inte Lans-Korpral som enhetschef för en Lans och Banerriddare som chef för enheten Banér! Eller kan vi stoppa in Fanjunkare någonstans. :wink:
:)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

pegasus skrev:Menade inte att exakta storleksdefinierade kompanier fanns utan begreppeet kompani är äldre än så. Därav begreppet fria kompanier för legosoldatsförband. En adelsmäns styrkor kan vara hans kompani mm.
Jag vet vad du menade. I Göinge härjad friskyttekompanier om flera hundra man under 1600-talet. Populärt kallade snapphanar tillsammans med rövare, våldmän etc av svenskarna. Det gjorde det lättare att avväpna och demonisera friskyttarna (som ofta var organiserade i dasnkarnas manskapsrullar).
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Lanskorpral och Banerriddare var i viss mån allvarligt menade. Kanske fänrik i stället för Banerriddare.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-26 01:22, redigerad totalt 1 gånger.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus skrev:
pegasus skrev:Menade inte att exakta storleksdefinierade kompanier fanns utan begreppeet kompani är äldre än så. Därav begreppet fria kompanier för legosoldatsförband. En adelsmäns styrkor kan vara hans kompani mm.
Jag vet vad du menade. I Göinge härjad friskyttekompanier om flera hundra man under 1600-talet. Populärt kallade snapphanar tillsammans med rövare, våldmän etc av svenskarna. Det gjorde det lättare att avväpna och demonisera friskyttarna (som ofta var organiserade i dasnkarnas manskapsrullar).
Och din poäng är?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Att jag är trött! Nej, men skämt åsido, att kompanier även har haft en mer vid betydelse än som standardmått.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus skrev:Lanskorpral och Banerriddare var i viss mån allvarligt menade. Kanske fänrik i stället för Banerriddare.
Verkligen, då kanske jag ska ta dig på allvar.

Alltså grunden i min ställning är solriddarna är just det, riddare, och att ha massa olika grader, ranger, formationer och liknande känns väldigt främmande för mig. Det inkluderar lanskorporal och även banerriddare. Det inte så att han får bära eget baner som definationen i Kardien och den verkligen världens motsvarighet. Personligen är jag dock förtjust i storriddare som benämning men har varken hittat en verklig användade av ordet eller någonstans där den passar in. Korporal är ju tänkbart tycker jag men i så fall mer passade i formationer bestående av icke-adliga som till exempel infanteri- eller bågskyttekompanier.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Fraxinus skrev:Att jag är trött! Nej, men skämt åsido, att kompanier även har haft en mer vid betydelse än som standardmått.
Håller med dig där, vilket är ganska typisk på väldigt gamla benämningar.

Då du har gjort en del kopiering från wikipedia så kan du även slå upp hetman och titta under etmylogi så kommer följande;
The word is probably derived from German > OHG Hauptmann,[1] with Haupt meaning "main" or "head" and Mann meaning "man". Hauptmann was a common military title during the medieval times meaning "captain" but more corresponding to today's "general". German "Hauptmann" being derived from the Polish "Hetman/Hatman" is less likely. Due to centuries of contact, Poland and Prussian states were influenced by each other's military traditions (see also Rittmeister/rotmistrz) or administrations (Rathaus/ratusz, Bürgermeister/burmistrz). However, an intermediary might have been provided by Czech.[2]
Hauptmann är tyska armens versionen av kapten om jag inte missminner mig och dagens defination av kapten är inte alls samma som gällde under medeltiden. Eller som Tolkien benämnda Faramir och Boromir som captain men i betydelsen härförare.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Du och en del andra vill kanske inte ha en massa rangtitlar. Andra vill ha dem. Jag ger förslag på olika möjligheter. Ni får käbbla!

Fakta från Aidne Kapten finns som titel i Solorden. Rätt eller fel är en anna diskussion. Men titeln finns. Det vi kan göra med den är vrida den till den eller behåll den som den är. Ta bort den helt röstar jag emot (hur dumt det än kan vara). Den finns med i källorna.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Håller även med dig där, vill ha kvar kapten men i annan betydelse. Var även medveten om att den stod i källorna, det var därför jag ville ändra dess betydelse men inte ta bort helt och hållet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Håller även med dig där, vill ha kvar kapten men i annan betydelse. Var även medveten om att den stod i källorna, det var därför jag ville ändra dess betydelse men inte ta bort helt och hållet.
Kan inte någon ta ansvar och skriva ett rangsystem som känns genomtänkt och stämningsfullt?

I sådant fall så kommer jag att anpassa titlar i t.ex. Kungsriddarna och Tornriddarna efter den terminologin då man torde ha sneglat på varandra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Organisation
Solorden är organiserad i ett antal militärdistrikt kallat priorât. Innom dessa har en prior befäl över ett kompani ordensriddare. Kompanierna varierar i storlek men är byggd upp av grupper om tio riddare kallade banér - de som kämpar under ett och samma solbanér - själva grundindelningen av solriddarorden. Ledaren för banéret kallas banérförare och i strid samordnas dessa under en kapten. Solorden leds av stormästaren i huvudsätet Skapen som här tillsammans med ett råd av mästare - mästarrådet - styr och samordnar ordens verksamhet efter direktiv och order från från exarken och glath-kerîgassen i Ekeborg. En solriddare verkar huvudsakligen som stridande, aktiv i fält och kamphandlingar med två underlydande väpnare. De riddare som ålder och krigsskador hindrar från strid verkar som tjänande med endast en väpnare under sig, ansvariga för administration och rekrytering. Väpnaren börjar vid inträdet i orden som underlydande en tjänande riddare, för att sedan efter grundläggande utbildning övergå till att lyda under en stridande riddare.

Edit: Tagit bort rödfärging, se wikin för officiell version: http://www.erebaltor.se/wiki/Solorden
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-02-23 11:54, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Hauptmann motsvarar som du nämnt Kapten.

Det finns en liknande äldre svensk rang (ämbete) som heter Hövitsman. Denna har spelat både rollen som militär rangtitel och som civil ämbetstitel. Vissa menar att Hövitsman var en slags bryte och fogde vid Kungens gårdar i de olika häraderna. Det är också möjligt att Hövitsmannen kombinerade detta med att vara häradets befälhavare i händelse av ofärd. Dvs de män som togs ut som soldater i händelse av krig samlades runt sin hövitsman.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-10-26 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:I sådant fall så kommer jag att anpassa titlar i t.ex. Kungsriddarna och Tornriddarna efter den terminologin då man torde ha sneglat på varandra.
Om så, tank då på att dessa ordnar lyder under ordû-kerîgassen och inte glath-kerîgassen. Det ger de andra ordnarna en mera sjalvstandig stallning i motsattning till Solorden som direkt ar exarkens tjanande styrka.

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Lysand ... .C3.AEgass

Så tolkade åtminstonde jag hur anders tankte sig tots-kerîgassernas ansvarsområden.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Birke, jag gillar vad du har skrivit. Jag har dock en kommentar om definationen på banér.

I min mening så tycker jag dock att baner också inte har ett bestämt antal utan varierar mellan fem och tjugo riddare och besår av som du säger av de riddare som strider under samma baner. Det skulle variera mellan 15 och 60 ryttare. Kanske mindre variation men åtminstone ha ett, att det sedan i normalfallet består av tio riddare är en annan sak. Allt
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Regil skrev:I sådant fall så kommer jag att anpassa titlar i t.ex. Kungsriddarna och Tornriddarna efter den terminologin då man torde ha sneglat på varandra.
Om så, tank då på att dessa ordnar lyder under ordû-kerîgassen och inte glath-kerîgassen. Det ger de andra ordnarna en mera sjalvstandig stallning i motsattning till Solorden som direkt ar exarkens tjanande styrka.

http://www.erebaltor.se/wiki/Den_Lysand ... .C3.AEgass

Så tolkade åtminstonde jag hur anders tankte sig tots-kerîgassernas ansvarsområden.
Helt riktigt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar