Sida 1 av 7

Trocuspa och Banzikan

Postat: 2009-07-05 22:57
av leinder
Trocuspa och Banzikan

Banzikan är en konservativ och enligt mången trakorier förlegad krigsskola. Men ändå högt respekterad när det kommer till krigskonst.
Krigsguden Trocuspa samlar under sig en stor här som han ska leda mot kaos makter och krigarna som följer Banzikans väg lever för att förfina sitt sinne i strid till perfektion.
Man koncentrerar sig mer på inre fokus framför stiliga vapentekniker. Fast det berömda ”gyllende snittet” finns nog ändå i många tankar :)

Banzikans tre symboler : Eken, stenen och fröet är symboler en novis måste bemästra innan de vinner respekten hos sina bröder.
(Citerar Trakorienboken)
Eken, ty den förmår själv avgränsa sin röta gentemot kärnan.
Stenen, ty den vilar oberörd på strömmens botten.
Fröet, ty det samlar sitt väsen i en sluten kammare.

Egna tankar:
Enligt kampanjboken finns det blott två lärosäten som för Banzikan ; S´rid be Ghile på Bhannavil och på Clusta Noba. Men jag tycker det skulle va trevligt med ytterligare en. För treenighetens skull. Tre skolor efter de tre symbolerna.
Den tredje skulle kunna förläggas i Torilla?
Antas kvinnor i Trocuspas kloster?

Ytterligare för att följa treenigheten så skulle det enligt mig passa bra med tre ”mästare” i vart kloster.
*Rustmästaren
*Fäktmästaren
*Bibliotekarien/Kunskaparen/Kunskapsmästaren
Ingen ensam ”stormästare” finns då Banzikans följe inte värderar ranger och titlar högt. De tre mästarna kanske väljs av sina bröder annars på livstid. Allt för att förfina sin skicklighet och ära Trocuspa.
Rustmästaren är då förutom en utomordentlig krigare en mästersmed som skulle kunna vara tillverkaren av de pator som hyllas högt i Banzikan.
Fäktmästaren lär krigskonsten som helhet och kanske meditation.
Kunskaparen lär andra saker som en god ledare av män och krigare bör känna till.

Har egentligen inte tänkt igenom det hela så mycket utan det är bara tankar som kom i huvudet när jag trampade på en rollperson jag haft :) Nämligen är han då en Banzikankille!
Intresset för Banzikan och Trocuspa träffade mig som ett kraftfullt slag på näsan. Hehe

Nu förväntar jag mig ju inget annat än andra tolkningar, förslag och annat. Finns det någon mer här som tänkt mer i ämnet än mig?

Postat: 2009-07-05 23:01
av leinder
Intressant är ju att den etablerade militärapparaten i Trakorien lite snackar lort om Banzikan(självklart inte när någon av dem hör) men i orostider ändå vänder sig till dessa "omoderna" krigare.
Vad är det som gör dem så betrodda när det ändå kommer till skott?

Och vad är det just som håller dem vid liv, som krigsskola trots att de nu faktiskt kan vara just omoderna och ultrakonservativa?

Re: Trocuspa och Banzikan

Postat: 2009-07-06 01:24
av Brior
leinder skrev: Enligt kampanjboken finns det blott två lärosäten som för Banzikan ; S´rid be Ghile på Bhannavil och på Clusta Noba. Men jag tycker det skulle va trevligt med ytterligare en. För treenighetens skull. Tre skolor efter de tre symbolerna.
Den tredje skulle kunna förläggas i Torilla?
Antas kvinnor i Trocuspas kloster?
Helt OK och det får gärna finnas fler tempel ändå för min del. Överhuvud taget tänker jag mig Banzikan som en halvt bortglömd lära med mer liv i saga och myt än i dagens Ereb. I enlighet med detta får gärna de fåtaliga mästarna vara av typen "vandrande fattigmunkar" (bra exempel: samurajledaren i filmen "De sju samurajerna" eller kanske Aragorns rangers.). I enlighet med detta tycker jag heller inte att lärans tempel eller organisation ska vara för uttalad eller fast i formen. Leinders förslag kan härröra från det klassiska Banzikatemplet som förmodligen fanns i kejsardömet Jorpagna före den tredje konfluxen. Man försöker efterlikna eller rekonstruera ursprunget i de få tempel som fortfarande finns kvar. Det finns alltså få renläriga mästare men många som vill få del av glansen och myten utan att göra jobbet. Som jag framfört till Leinder privat så tycker jag att Banzikan framförallt gäller krigarens personliga utveckling och ställningstagande som ska kvalificera honom / henne för den slutliga striden. Banzikan accepterar alltså män såväl som kvinnor. (Kyrias i romanen har ju även kvinnliga elever).
leinder skrev: Vad är det som gör dem så betrodda när det ändå kommer till skott?
Och vad är det just som håller dem vid liv, som krigsskola trots att de nu faktiskt kan vara just omoderna och ultrakonservativa?
Svar: Resultat när det gäller, till skillnad från många skrävlare bland etablerade militärer i Trakorien. Anhängarna söker sig till läran av övertygelse och fri vilja. Man söker inte rekrytera. Jfr när Bruce Wayne kravlar sig upp till krigarskolan på berget i "Batman begins".

Postat: 2009-07-06 07:24
av Jan Erik Söderman
Om stilen är legendarisk. Borde det inte finnas en massa mästare som hävdar sig ha tränat där som lär ut på andra ställen. Det kanske inte alltid är sant men de kan ju i alla fall påstå det.

Postat: 2009-07-06 08:28
av birkebeineren
Får jag föreslå Tankmästaren som den tredje av de tre mästrarna i Kejsardömet Jorpagnas klassiska Banzikatemplet, liksom mera flyt i den treenhetliga ordalyden då?

I någon regeltråd vore det annars kul att diskutera hur banzikautövare kan ges förmågor och fördelar (nackdelar?) rent spelteknisk...?

Postat: 2009-07-06 09:07
av Jan Erik Söderman
Har alltid tänkt på moderna Jorpagna som den moderna fäktkonstens vagga med lite mer swashbucklingaktig fäktning. Detta behöver ju iofs inte innebära att det inte finns en gammal skola som lär ut orginalformen och att alla de andra fäktskolorna är utvecklingar av Banzikan, vad legionerna använde och andra dåtida fäktskolor. Kanske finns fäktkonsten kvar men Lysande vägen har trängt undan den filosofiska delen på många ställen och endast fragment finns kvar bortom Bhannavil och Clusta Noba?

Edit: Jag har en hel del idéer om hur de borde lösas stämningsmässigt men jag vet inte om jag har ett helt paket att presentera i en egen första post i regeltråden.

Postat: 2009-07-06 10:25
av leinder
birkebeineren skrev:Får jag föreslå Tankmästaren som den tredje av de tre mästrarna i Kejsardömet Jorpagnas klassiska Banzikatemplet, liksom mera flyt i den treenhetliga ordalyden då?

I någon regeltråd vore det annars kul att diskutera hur banzikautövare kan ges förmågor och fördelar (nackdelar?) rent spelteknisk...?
Utmärkt Birke :) Som vanligt ;)
GILLAR 8)

Re: Trocuspa och Banzikan

Postat: 2009-07-06 10:38
av leinder
Brior skrev:
leinder skrev: Enligt kampanjboken finns det blott två lärosäten som för Banzikan ; S´rid be Ghile på Bhannavil och på Clusta Noba. Men jag tycker det skulle va trevligt med ytterligare en. För treenighetens skull. Tre skolor efter de tre symbolerna.
Den tredje skulle kunna förläggas i Torilla?
Antas kvinnor i Trocuspas kloster?
Helt OK och det får gärna finnas fler tempel ändå för min del. Överhuvud taget tänker jag mig Banzikan som en halvt bortglömd lära med mer liv i saga och myt än i dagens Ereb. I enlighet med detta får gärna de fåtaliga mästarna vara av typen "vandrande fattigmunkar" (bra exempel: samurajledaren i filmen "De sju samurajerna" eller kanske Aragorns rangers.). I enlighet med detta tycker jag heller inte att lärans tempel eller organisation ska vara för uttalad eller fast i formen. Leinders förslag kan härröra från det klassiska Banzikatemplet som förmodligen fanns i kejsardömet Jorpagna före den tredje konfluxen. Man försöker efterlikna eller rekonstruera ursprunget i de få tempel som fortfarande finns kvar. Det finns alltså få renläriga mästare men många som vill få del av glansen och myten utan att göra jobbet. Som jag framfört till Leinder privat så tycker jag att Banzikan framförallt gäller krigarens personliga utveckling och ställningstagande som ska kvalificera honom / henne för den slutliga striden. Banzikan accepterar alltså män såväl som kvinnor. (Kyrias i romanen har ju även kvinnliga elever).
leinder skrev: Vad är det som gör dem så betrodda när det ändå kommer till skott?
Och vad är det just som håller dem vid liv, som krigsskola trots att de nu faktiskt kan vara just omoderna och ultrakonservativa?
Svar: Resultat när det gäller, till skillnad från många skrävlare bland etablerade militärer i Trakorien. Anhängarna söker sig till läran av övertygelse och fri vilja. Man söker inte rekrytera. Jfr när Bruce Wayne kravlar sig upp till krigarskolan på berget i "Batman begins".
Vackert. "Korsfarare mot ondskan"
Är det lite av vidskeplighet som gör att det etablerade ändå söker sig till dem för råd inför oroligheter och konflikter? Och de är otroligt eftertraktade i Mana Xifa som hirdmän och officerare ?!
Eller rent att de är just de bästa?

Postat: 2009-07-06 10:45
av leinder
Jan Erik Söderman skrev:Om stilen är legendarisk. Borde det inte finnas en massa mästare som hävdar sig ha tränat där som lär ut på andra ställen. Det kanske inte alltid är sant men de kan ju i alla fall påstå det.
Antagligen. Fast kanske inte så etablerat. Misstänker att Banzikan är petiga med allt som förlöjligar Trocuspas rena Banzika .

Postat: 2009-07-06 10:51
av Jan Erik Söderman
Jovisst. De blir säkert vanligare ju längre bort från banzikans faktiska maktcentra man kommer. DVS ju otroligare det är att någon skulle komma dit och tvinga en att byta namn på sin skola.

Postat: 2009-07-06 11:01
av leinder
Banzikans ursprung kan man fundera på ja :wink:
Antingen då från det gamla Jorpagna eller från mörkertiden efter tredje konfluxen. I kaoset som följde konfluxen föddes denna rena lära som ett vapen mot mörkrets krafter/svartfolk eller bara som försvar i de otaliga krig som följde.
Dyrkades Trocuspa i Jorpagna? Verkar vara en mer lokal stridsgud i Trakorien...
Kanske gjordes ett förbund mellan de första Banzikans mästare och Trocuspa att om guden skulle beskydda folket på Bhannavil skulle de ställa upp med den här som han behövde för den kommande slutstriden mot kaos?
Eller tvärtom. Guden tar kontakt med dessa modiga kämpar och erbjuder dem beskydd och äran att träna de första mot att alla trogna som dör i hans namn skall ställa upp i gudens här.

Postat: 2009-07-06 11:04
av leinder
Jan Erik Söderman skrev:Jovisst. De blir säkert vanligare ju längre bort från banzikans faktiska maktcentra man kommer. DVS ju otroligare det är att någon skulle komma dit och tvinga en att byta namn på sin skola.
Precis så :P

Postat: 2009-07-06 11:30
av Brior
leinder skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Om stilen är legendarisk. Borde det inte finnas en massa mästare som hävdar sig ha tränat där som lär ut på andra ställen. Det kanske inte alltid är sant men de kan ju i alla fall påstå det.
Antagligen. Fast kanske inte så etablerat. Misstänker att Banzikan är petiga med allt som förlöjligar Trocuspas rena Banzika .
Instämmer med Jan Eriks fundering. Min syn är att det inte finns någon auktoritär makt eller orden bakom Banzikan så ingen kommer att bry sig om plagiatörer. Sanna Banzikaskolor kommer att ignorera de oseriösa med inställningen att den som verkligen är intresserad kommer att hitta rätt - annars var han/hon ändå inte värdig.

Re: Trocuspa och Banzikan

Postat: 2009-07-06 11:35
av Brior
leinder skrev: Vackert. "Korsfarare mot ondskan"
Ett förtydligande: I min världsbild så är striden gott vs ont en motsättning INOM skapelsen. Motsättningen ordning vs kaos är en motsättning mellan skapelsens ordning och de som vill sabotera denna ordning, således en nivå högre upp. Trocuspas slutstrid gäller denna senare motsättning där guden är en av skapargudarna. "Korsfarare mot kaos" passar därmed Banzikan bättre (även om "kors-" kan bli missvisande). Man kan följdaktligen tänka sig en ond Banzikamästare så länge denne har tillräcklig självdisciplin och personlig integritet vad gäller sina principer. Arn Dunkelbrink är ju inte direkt god utan snarare neutral till sin läggning. Man skulle därmed kunna tänka en motsättning mellan goda och onda Banzikautövare, ungefär som Jedi vs Sith.
leinder skrev: Vackert. "Korsfarare mot ondskan"
Är det lite av vidskeplighet som gör att det etablerade ändå söker sig till dem för råd inför oroligheter och konflikter? Och de är otroligt eftertraktade i Mana Xifa som hirdmän och officerare ?!
Eller rent att de är just de bästa?
Förmodligen är Banzikamästare eftertraktare när det kniper men till vardags så tycker nog de flesta Trakorier att de är besvärligt egensinniga och moraliska - jfr Praanz da Kaelves problem med Arn D i romanen. I Trakorien kan det vara bra att veta när man bör se mellan fingrarna men så fungerar inte Banzikamästare.

Postat: 2009-07-06 11:42
av leinder
Brior skrev:
leinder skrev:
Jan Erik Söderman skrev:Om stilen är legendarisk. Borde det inte finnas en massa mästare som hävdar sig ha tränat där som lär ut på andra ställen. Det kanske inte alltid är sant men de kan ju i alla fall påstå det.
Antagligen. Fast kanske inte så etablerat. Misstänker att Banzikan är petiga med allt som förlöjligar Trocuspas rena Banzika .
Instämmer med Jan Eriks fundering. Min syn är att det inte finns någon auktoritär makt eller orden bakom Banzikan så ingen kommer att bry sig om plagiatörer. Sanna Banzikaskolor kommer att ignorera de oseriösa med inställningen att den som verkligen är intresserad kommer att hitta rätt - annars var han/hon ändå inte värdig.
(Citerar trån Trakorienboken)
Som främling bör man vakta sin tunga i staden (S´rid be Ghile), ty mången svärdhand drömmer på Bhannavil om att få göra "det gyllende snittet"

Verkar ändå som att de kan vara lättstötta, om inte för hederns skull, utan för att få tillfälle att förfina sin stridskonst. Om nu man slår upp en skola över gatan som det står Banzikan på dörren lär man flera än en se detta som ett ypperligt tillfälle att "träna" hehehe