Idéhistoria

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har inget emot att man lite "vetenskapligt" pekar på korsbefruktning mellan olika läror och filosofier under och efter antiken med influenser från olika håll...om man nu finner det förgyller det man vill berätta om. Vad jag motsätter mig är att spåra tankeskott vidare in i den ännu äldre historien mot en kunskapens källor...eller i det här fallet till urkällan i urtiden. Det låser fast möjligheterna för vidareutveckling.

De raster vi dragit upp tidigare är att Gudarna sannolikt finns, i alla fall vissa av dem. Vi har lite grundläggande riktlinjer för hur gudarna agerar och hur de försöker styra eller undvika att styra. Närmare än så har vi inte beskrivit och jag tycker inte heller att vi skall göra det. För vem vet egentligen hur gudavärlden fungerar, nej inte ens vi. Briors idéer om Höga Språk och multiversumstyrande runor är vedertagna bland Erebs lärda, men jag tycker om att det fortfarande finns en öppning att Brior missuppfattat allt och endast beskrivit lägre gudaväsens egoistiska snickeri i Altor för alla vet ju att Etin är störst och den sanna världsbilden är hans. När han så vill kan han ta de andra i örat och skaka om alltihop, han råkar bara ha tvättid just nu och har inte haft tid på några hundra år...eller så är det tvärtom, men vill vi verkligen ha detta uträtt? STORT NEJ tycker jag.

Södermans urteori för mycket av Erebs kunskap behöver bara tonas ner för att passa in tror jag. Någon absolut teori om Altors eller Erebs visdom/kunskap vill jag absolut inte se.
Ligger beslutet till grund för hela projektet eller är det ett beslut du så att säga kan fatta på egen hand? (Jag trodde inte vi behövde projektledare.)
Jag har inte (ännu :evil: ) fattat något officiellt beslut och Jag kommer inte heller att göra det, utan endast uttryckt min uppfattning och den känsla jag har av vad de flesta forumiterna har gett uttryck för under drygt 2,5 år. Vi diskuterar fortfarande. Erebaltor.se är ett samarbetsprojekt men inte en demokrati så ibland får vi i admin sätta ner foten, då fattar vi ett beslut. Vi är inte där ännu. (Övriga admin har kanske en annan uppfattning och skriver snart att jag pratar strunt?)
Jag tycker inte att det förtar "mystiken" på något sätt, så länge vi inte börjar publicera texter som förklarar skapelsens inre mekanismer i detalj. Det underlättar bara om man exempelvis vet var saker och ting härstammar ifrån. Exempelvis om man vill försöka förklara sådant som vissa "laabniska" inslag i Trakorien.
Visst men att ta en sådan sak som Visdom/Kunskap som är allomfattande skiljer sig från någon enstaka sak som urlaabnisk kultur eller varför ankor använder långskepp, då drar man det för långt anser jag. Aipunlabenteorin gapar över så mycket. Alverna är andar därifrån, djurfolken likaså, naturandarna, soferna och därefter en massa andra filosofier och läror...och pyramider i allmänhet. Aipunlabenandar som inspirerat naturandar i jih-pun, urlaaberna och kanske någon speciell väckelse senare kallad soferna...räcker inte det?
Senast redigerad av Mikael den 2009-09-19 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nej vänta nu. Jag ville inte att alverna skulle komma därifrån. Jag ville mest skriva om dem eftersom deras skapelse inspirerade Aipunlabandarna till att besätta djur. Jag tycker det ska finnas gott om andar som inte är ifrån Aipunlab. :)

Vad gäller pyramiderna var det väl mest en idé. De kan lika gärna som i vår värld få ha byggts i form av ziggurater i babylon och mesoamerika, i form av stenspetsar i axxum och giza och i form av jordhögar i kina. (Jag har säkert missat något) relativt oberoende av varandra.

Jag tycker att kopplingen med djurandarna är viktigast eftersom jag själv hoppas på att använda den teorin som en utgångspunkt för förekomsten av dessa i Jih Pun och på andra platser om som jag hoppas skriva mer om.

Vad gäller soferna tänkte jag att de skulle ha påverkats av en massa olika saker, en del av dessa kommer jag till senare förhoppningsvis när jag inte har 6 timmar kvar till att jag börjar en session och behöver sova lite mer.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag har inget emot att man lite "vetenskapligt" pekar på korsbefruktning mellan olika läror och filosofier under och efter antiken med influenser från olika håll...om man nu finner det förgyller det man vill berätta om. Vad jag motsätter mig är att spåra tankeskott vidare in i den ännu äldre historien mot en kunskapens källor...eller i det här fallet till urkällan i urtiden. Det låser fast möjligheterna för vidareutveckling.
Vill man gå tillbaka till "uuurgambla" källor finns redan mängder av sådana redan, Kejsardömet Jorpagna, språket Erdir, det forna Krun, dvärgkulturen i Grynnerbergen, kanske alverna i Sivoa, margylernas Yndar, Golwyndakulturen, Drakherrarna i Cereval, "Samkarnas indre", norra Erebs barbarfolk, Akrogals tidiga stäppkulturer osv. Förträffliga att referera till i mitt tycke! :)
Mikael skrev:De raster vi dragit upp tidigare är att Gudarna sannolikt finns, i alla fall vissa av dem. Vi har lite grundläggande riktlinjer för hur gudarna agerar och hur de försöker styra eller undvika att styra. Närmare än så har vi inte beskrivit och jag tycker inte heller att vi skall göra det. För vem vet egentligen hur gudavärlden fungerar, nej inte ens vi. Briors idéer om Höga Språk och multiversumstyrande runor är vedertagna bland Erebs lärda, men jag tycker om att det fortfarande finns en öppning att Brior missuppfattat allt och endast beskrivit lägre gudaväsens egoistiska snickeri i Altor för alla vet ju att Etin är störst och den sanna världsbilden är hans. När han så vill kan han ta de andra i örat och skaka om alltihop, han råkar bara ha tvättid just nu och har inte haft tid på några hundra år...eller så är det tvärtom, men vill vi verkligen ha detta uträtt? STORT NEJ tycker jag.
Vill heller inte ha detta uträtt, något som jag heller inte tror skulle vara möjligt på ett fullständigt vis och som då lämnar oss med användbara och interessanta möjligheter.
Mikael skrev:
Ligger beslutet till grund för hela projektet eller är det ett beslut du så att säga kan fatta på egen hand? (Jag trodde inte vi behövde projektledare.)
Jag har inte (ännu :evil: ) fattat något officiellt beslut och Jag kommer inte heller att göra det, utan endast uttryckt min uppfattning och den känsla jag har av vad de flesta forumiterna har gett uttryck för under drygt 2,5 år. Vi diskuterar fortfarande. Erebaltor.se är ett samarbetsprojekt men inte en demokrati så ibland får vi i admin sätta ner foten, då fattar vi ett beslut.
Så ligger det till.
Mikael skrev:
Jag tycker inte att det förtar "mystiken" på något sätt, så länge vi inte börjar publicera texter som förklarar skapelsens inre mekanismer i detalj. Det underlättar bara om man exempelvis vet var saker och ting härstammar ifrån. Exempelvis om man vill försöka förklara sådant som vissa "laabniska" inslag i Trakorien.
Visst men att ta en sådan sak som Visdom/Kunskap som är allomfattande någon enstaka urlaabnisk kultur eller varför ankor använder långskepp då drar man det för långt anser jag. Aipunlabenteorin gapar över så mycket. Alverna är andar därifrån, djurfolken likaså, naturandarna, soferna och därefter en massa andra filosofier och läror...och pyramider i allmänhet. Aipunlabenandar som inspirerat naturandar i jih-pun, urlaaberna och kanske någon speciell väckelse senare kallad soferna...räcker inte det?
Tycker också att det blir för alltövergripande. Men formulera gärna Aipunlaben (gillar namnet :) ) som en myt innom någon religion/kultur/kunskapssfär eller som en äventyrsplats gärna både i denna värld och bortom? Då kan vi både välja att göra det till en del av EA-projektet som myt (fakta blir för stort) eller det kan lämnas till den enskilde SL att använda i egen kampanj.

Ser ni skillnaden i att skriva "... de tre alverna som engång verkade i Klomellerbergen hade något sätt smält samman med andar från det mytiska Aipunlaben ..." istället för "...alla alver stammar från de aipunlabniska andarna..."? :?:

Alverna använder jag nu bara som exempel.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har läst igenom Jan Eriks tråd och tycker att det är i högsta grad genomtänkt och intressant. Men tyvärr inte för erebaltor.se

När jag startade detta projekt för några år sedan så hade jag vissa tankar om vilka gränser man kunde röra sig inom. Och jag återkom alltid till "keep it simple" samt tankesättet att folk ska känna igen sig. De ska inte behöva stå inför nya omvälvande saker som tar dem ifrån det ereb som de lärde känna under 80- och 90-talet. Däremot mindre justeringar, förändringar och framförallt att fylla de luckor och frågetecken som äventyrsspel lämnade.

Peter sammanfattar det väl med
Om tanken är att skapa en metateori för att antal företeelser så tycker jag att det går stick i stäv med hur mycket av erebaltor.se har fungerat hittils: viktigare att hitta det roliga och spelbara i det lilla
...samt Peters förslag till en lösning:
...vag referens som kan skalas upp eller ned i betydelse efter önskan.
Detta är ett utmärkt sätt att införa en faktiskt bra idé utan att göra en omvälvande förändring i tankesättet. Man lämnar mer till spelbarheten - SL, som kan använda sig av detta som ett instrument efter eget tycke. Gillar man inte det så skär man ner på det kontra spär på.

Baldyr: Visst har vi projektledare. Ifall du kollar på http://www.erebaltor.se så kan du se vilka som driver detta projekt. Projektledarens uppgift är inte att "få som den vill" eller övertyga dig om att han har rätt. Det är snarare att upprätthålla det tankesätt som har genomsyrat erebaltor.se sen start. Mikael och Birkebeineren har skött detta strålande och har inte "än" behövt sätta ner foten. Dock kan de med all rätt öppna nya forum, subforum, låsa trådar eller vara en vågskål, bromskloss eller springbräda i olika trådar.

Jan Erik: Hoppas vi kan kompromissa och utbyta förståelse? Birkebeinerens råd att hålla det till "religion/kultur/kunskapssfär eller som en äventyrsplats" låter som en vettig idé där vi inte förändrar metafysiken utan gör den till ett alternativ för de som är för eller emot.

Lycka till! ;)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag förstår men som sagt. Detta är ju inget för publikation utan underliggande teorier som kan tänkas ligga till grund för vidare tankar. Idén var ju att diskutera sakerna sammanhängande här för att vi inte skulle ta de diskutionerna i de olika landstrådarna. Att vi skulle lägga ihop förklaringar och liknande till idéer vi hade om var saker kom ifrån. Om man då inte ska prata om hur det faktiskt är utan ska hålla sig i vaga termer blir inte diskutionen så givande eftersom det då blir väldigt svårt att göra konkreta kopplingar eller ändringar. När man senare skall publicera detta (om det någonsin händer) för folk som inte har läst hela forumet utan ger sig in i wikipedian eller läser PDFerna är det klart att det inte skall stå. Aipunlaben sjönk under första konfluxen och är ursprunget till dessa ideer, gudar och teorier utan det skall stå.

I munken Mahdustras ord "Det ryktas om ett rike som växte sig så starkt i åldern innan människans tid att gudarna valde att sänka det i haven. Men somliga säger att demoner, drömmar och skuggor ifrån denna tid fortfarande färdas över världen och påverkar de dödligas hopp och idéer. Denna teori är mycket omstridd och det finns också många sällskap som hävdas av andra ha tankegods ifrån denna tid och de som hävdar sig följa den så kallade Aipunlabiska traditionen. (Följt av en lista på sällskap som påstås ha påverkats av dessa andar, minst hälften av dem helt missvisande och utan någon som helst faktisk koppling till Aipunlabens andar, filosofi eller magi)

Men just nu hoppas jag på att få folk att brainstorma och är inte ute efter att varken kontrollera forumet eller komma hit och skriva en uppsatts. Det verkar dock inte finnas så mycket intresse för ämnet så jag antar att jag ska använda min kreativitet till något annat.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag kan ju bara tillägga att jag ännu en gång har lärt mig någonting om projektet och det arbetssätt som vi har att förhålla oss till. Så jag tackar för förklaringarna och för tålamodet.

Vad gäller Södermans initiativ så ter den sig på tok för kontroversiell för projektet, med tanke på de givna ramarna. Och jag håller givetvis med att vi ska hålla oss till dessa ramar.

Jag skulle dock ändå vilja uppmuntra Söderman att spekulera vidare om exempelvis djurfolkens ursprung. Som jag så ofta upprepat på det här forumet så skadar det inte att ha en arbetshypotes om den bakomliggande metafysiken i bakfickan. Denna kommer ju ändå inte att publiceras men upphovsmannen borde ändå komma undan med att inkludera denna på forumet som en förklaring till hur hans egen tankegång utvecklats. Sedan behöver inga beslut tas om dess allmängiltighet eller dylikt - åsikter kan rent av vara överflödiga - men materialet skulle som sagt kunna refereras till i subjektiva teorier eller dokument i själva spelvärlden. Utan att någon annan behöver känna sig bunden av denna bakomliggande teori. (Däremot kan ju någon annan anknyta till dessa idéer i sitt eget skrivande.)

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:I munken Mahdustras ord "Det ryktas om ett rike som växte sig så starkt i åldern innan människans tid att gudarna valde att sänka det i haven. Men somliga säger att demoner, drömmar och skuggor ifrån denna tid fortfarande färdas över världen och påverkar de dödligas hopp och idéer. Denna teori är mycket omstridd och det finns också många sällskap som hävdas av andra ha tankegods ifrån denna tid och de som hävdar sig följa den så kallade Aipunlabiska traditionen. (Följt av en lista på sällskap som påstås ha påverkats av dessa andar, minst hälften av dem helt missvisande och utan någon som helst faktisk koppling till Aipunlabens andar, filosofi eller magi)
Här börjar du strålande Söderman, en mystisk teori som lockar, men sen är det tillbaka till att det inte är en myt utan fakta när du vill dela upp i det som inte härstammar från ett Aipunlab och det som gör det. :(
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

I munken Mahdustras ord "Det ryktas om ett rike som växte sig så starkt i åldern innan människans tid att gudarna valde att sänka det i haven. Men somliga säger att demoner, drömmar och skuggor ifrån denna tid fortfarande färdas över världen och påverkar de dödligas hopp och idéer. Denna teori är mycket omstridd och det finns också många sällskap som hävdas av andra ha tankegods ifrån denna tid och de som hävdar sig följa den så kallade Aipunlabiska traditionen. (Följt av en lista på sällskap som påstås ha påverkats av dessa andar, minst hälften av dem helt missvisande och utan någon som helst faktisk koppling till Aipunlabens andar, filosofi eller magi)
Tycker också du lockar med något spännande. Och låter man en spelledare avgöra om detta är sant eller inte, utan att låsa fast det till att det faktiskt är sant, så kan det fara rätt in i wikin tycker jag.

Baldyr: Glädjer mig att du tar det positivt. Vi admins borde även kanske vara mer tydliga om vad som gäller och inte gäller.
Skriv svar