Ny här

Tala, klottra, viska, konspirera...
Lorvaton
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-12-26 23:15

Ny här

Inlägg av Lorvaton »

Hej alla! Har suttit här och läst mycket på forumet för att få lite tips om världen och konfluxäventyren i synnerhet. Har just börjat spelleda en svavelvinter kampanj men en grupp på fem spelare varav bara en har rollspelat förut Själv har jag inte rollspelat på många år men det går ganska bra och vi har väldigt roligt. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

STORT VÄLKOMMEN och god fortsättning!

Här finns mycket nyttigt att hämta och ny förslag välkomnas. :D
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny här

Inlägg av Brior »

Lorvaton skrev:Hej alla! Har suttit här och läst mycket på forumet för att få lite tips om världen och konfluxäventyren i synnerhet. Har just börjat spelleda en svavelvinter kampanj men en grupp på fem spelare varav bara en har rollspelat förut Själv har jag inte rollspelat på många år men det går ganska bra och vi har väldigt roligt. :)
Kul att höra Lorvaton. Roligt har alltid varit mitt ledmärke både när jag spelade och när jag skrev konfluxsviten. Det finns några spelkrönikor på nätet om du vill få inspiration, bl.a:

* Steinristens mycket ambitiösa skrift där Svavelvinter börjar på sid 129: http://www.axelhenriksson.se/downloads/ ... laga_2.pdf
* Roney Lundells väl så ambitiösa krönika: http://hem.bredband.net/b212366/svavelkronika.htm
* samt en pågående kampanj: http://erebaltor.blogg.se/2008/april/introduktion.html

Mycket nöje!

Hälsar
Erik G
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Välkommen välkommen!

Jag sitter själv och SL:ar Svavelvinter-sviten, kan gärna utbyta poänger och tips om du har lust!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Lorvaton
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-12-26 23:15

Inlägg av Lorvaton »

Tack alla för välkomnandet! Krönikorna av kampanjerna ser lovande ut, förhoppningsvis kommer någon form av krönika av vår kampanj också i framtiden. Mina spelare antecknar väldigt mycket och detaljerat under spelmötena vilket är bra då jag är ganska glömsk och dålig på att anteckna själv. (Som SL har man alltid rätt att titta på spelarna anteckningar!)

Jag har gjort som i Eriks bok och tagit in Pranz och även Arn Dunkelbrink på marjura samtidigt som äventyrarna så att dom får träffa på dem i ett tidigt skede.

Spelgruppen består av 5 tjejer och de spelar ett gäng barndomskamrater från Trinsmyra som gått skilda vägar men återförenats för att hjälpas åt med ett välbetalt hemligt uppdrag: att kidnappa Silverhamres son från de ondsinta Shaguliterna. Officiellt är de ute på en arkeologisk expedition för att försöka hitta bevis på en eventuell högkultur som skulle ha funnits på marjura.

De har hjälp dvärgarna och hälsade på Blatifagus som släppte dem efter att de brygt en brygd som lindrade hans stela leder. Sedan besökte de druidernas tempel med Perimma och befriade det. Övertygade av Kvurerna gick de även till Jordblodskällan och stal kung Ottars prylar och kidnappade dolken Demens som protesterade vilt. Snart tog kungen sin egendom och rådgivare tillbaka efter en mycket hård strid. Då Ottar tyckte att de var sådana väldiga krigare beslutade han sig dock för att låna ut de två "mindre" svärden för att låta dem döda sina fiender som de påstod bo i ett järntorn. Dolken Demens ska leda attacken buren av krigarna (rollpersonerna). - "Om det nu finns ett järntorn i mitt rike som jag inte känner till så är det nog bäst att det förstörs!"

Ungefär så slutade vi sist. Nästa möte har jag tänkt försöka få dem tillbaka till Arhem för att kanske befria slavar i svavelträsket samt bli förhörda av fogdens män angående att de sågs i området för en par veckor sedan och nu har draken plötsligt försvunnit (pga Arn har täjmt honom). Då får de också en chans att bevisa för fogden att shaguliterna bör avlägsnas innan de ger sig på järntornet.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Lorvaton skrev: Spelgruppen består av 5 tjejer och de spelar ett gäng barndomskamrater från Trinsmyra som gått skilda vägar men återförenats för att hjälpas åt med ett välbetalt hemligt uppdrag: att kidnappa Silverhamres son från de ondsinta Shaguliterna. Officiellt är de ute på en arkeologisk expedition för att försöka hitta bevis på en eventuell högkultur som skulle ha funnits på marjura.
Fem tjejer låter avundsvärt, men du kanske är en själv. Problemet har nästan alltid och överallt varit att locka kvinnor till hobbyn. Jag hade i alla fall två i min spelgrupp om än i olika omgångar och spelet blir enligt min erfarenhet roligare i en blandad grupp (vilket du ju i och för sig inte har ...)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag har faktiskt inte samma erfarenhet av att en blandad spelgrupp ger någon förbättring alls. Vi hade en något dysfunktionell grupp då det begav sig dock...

Men 5! tjejer? Det är inte kattpiss, vilken social bakgrund kommer ni ifrån? Det här är intressant eftersom, enligt min erfarenhet åtminstone 90% av alla spelare i Sverige är män.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Lorvaton
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-12-26 23:15

Inlägg av Lorvaton »

Jag är den enda killen i spelgruppen. Jag har också den erfarenheten när jag spelade förut så hade vi aldrig några tjejer i grupperna. Den här gruppen startade därför att min flickvän frågade hur man rollspelade, hon har alltid gillat fantasy men blev aldrig tillfrågad att vara med av killarna som höll på med rollspel i högstadiet och gymnasiet.

Min flickväns systrar ville också vara med, en har spelat rollspel förut och en har spelat Internet-rollspel på forum. Då kom jag att tänka på att jag också har en lillasyster och en yngre kusin som aldrig fick vara med och spela, så jag frågade och förvånande nog så var båda peppade :)

Jag tror att de flesta börjar spela i högstadiet och på den tiden blandar man sig inte killar och tjejer så ofta förutom på fester. När man sedan blir äldre så har kanske killarna en erfaren grupp och det kanske känns läskigt att komma in som nybörjare och kanske enda tjej?

Den här gruppen består nu av mig som SL, fyra nybörjare och en som rollspelat tidigare, alla har släktingar och känner varandra sen förut så det är kanske lättare att vara nybörjare i en sådan grupp.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

För mig som konstruktör vore det mycket intressant att höra tjejernas åsikter om och sätt att spela Svavelvinter. Fungerar äventyret, miljön och personerna könsneutralt eller är alltsammans gjort för män och måste anpassas för att bli intressant?
Lorvaton
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-12-26 23:15

Inlägg av Lorvaton »

Jag har inte ändrat så mycket på grund av att de är tjejer. Till en början tänkte jag skippa alla zombier och sådant i druidtemplet men de gillade att strida och det var roligt så jag kommer behålla allt sånt.

Det enda jag ändrat... med risk att bli lynchad här på forumet kanske :P Jag gjorde om druiden Perimma till en man! Fast jag använde exakt samma karaktärsbeskrivning :) Två av karaktärerna har blivit väldigt förtjusta i honom, det kommer nog sluta med slagsmål :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Överhuvud så känns det som om hela fantasygenren ofta blir grabbig samt dåligt anpassad för kvinnliga spelare (det horribla exemplet ringbrynje-BH för att nämna något?). Hur ändrar man detta på bästa sätt?
Vi spelade mycket Neotech med några tjejer på 90talet men aldrig drakar eller dylikt. De kvinnorna var mest intresserade av skådespelet och det var kanske lättare att "connecta" med en privatdetektiv än med en yxgubbe på 1.3 meter?
Det vore kanske sunt om man bjöd in sina eventuella flickvänner för att läsa det som skrivs på forumet ur ett något så närt feminint perspektiv, eller ännu hellre, få in några kvinnliga skribenter här? Även saker som eventuell heteronormativitet kanske skulle kunna behövas ses över om vi skall vara självkritiska?
Det är ofta lättare att hitta öppet homosexuella i talibanernas afganistan än i officiellt fantasymaterial...
Baldyrs resor i Fontra cilor som undantag
Senast redigerad av gtjorgo den 2010-01-05 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Lorvaton skrev:Jag gjorde om druiden Perimma till en man! Fast jag använde exakt samma karaktärsbeskrivning :) Två av karaktärerna har blivit väldigt förtjusta i honom, det kommer nog sluta med slagsmål :D
Bra initiativ. Jag har bytt kön på ett antal personer i romanerna så ingen fara. Allt är underställt upplevelsen enligt min mening.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev:(det horribla exemplet ringbrynje-BH för att nämna något?).
Heh... Tillverkade och sålde en brynje-bh till en lajvar-tjej för länge sen... 8) Det är faktiskt rätt coolt på något sätt...
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag är med i lajvarsvängen och ett par av mina vänner har haft liknande kreationer på sig, på riktigt megafantasy lajv. Jag har ställt mig...lite kall till det.

Kändes det inte...konstigt?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Sopodlare skrev:Jag är med i lajvarsvängen och ett par av mina vänner har haft liknande kreationer på sig, på riktigt megafantasy lajv. Jag har ställt mig...lite kall till det.

Kändes det inte...konstigt?
Nej... iaf inte i plånboken... :)
Skriv svar