Berendisk riddare

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Berendisk riddare

Inlägg av Fafnir »

Här är min nuvarande karaktär. Vi spelar DoD men med regelsystemet FATE, ngt editerat. Jag lägger upp karaktären här med förhoppningen att den kan inspirera till utvecklandet av det feodala Berendien :) Tips och idéer till utveckling och intrig emottas tacksamt. Vi kör ett väldigt öppet spel, så bra idéer kan komma både spelare och SL till gagn. (Vitorio nedan är en av de andra spelarkaraktärerna)

Landoril Månekorp
Aspekter
Känslosam:
Känslorna svallar starka i alla riktningar. I vrede är han snar till handling. Om berörd eller i sorg gråter han öppet och ofta ljudligt. Om han generas eller känner skam rusar blodet till ansiktet, som tar färgen av en nykokt flodkräfta.

Fördelar: Känslostormarna ger ett ärligt intryck och kan också inspirera andra. Inte sällan, om än baserat på stundens infall, kan det snara handlandet sammankopplas med dådskraft.
Nackdelar: Det är nästintill omöjligt att dölja vilken känslostämning som råder. Vidare kan känslostormarna leda till handling utan eftertanke.

Etins välvilja:
Som troende att den enda sanna guden vakar över varje steg finns ingen fara att i sanning frukta. Etin har en plan för oss alla och så länge jag handlar i enlighet med hans vilja håller han sin hand över mig. Etin kräver naturligtvis att man i gengäld håller sig till stigen. Varesig Etin är delaktig eller ej, får nog antas att personen om inte annat är välsignad med en gnutta tur…

Fördelar: Övertygelsen om Etins välvilja leder också till ett självförtroende i överkant. Vidare påverkas dubblas effekten av en Riarks välsignelse eller liknande. Förbannelser från andra religoner har bara halv effekt eftersom trons kraft är stark.
Nackdelar:Avsteg och budbrott skulle plåga honom svårt och kunna tvinga ut honom på pilgrimsresor eller svåra uppdrag å kyrkans räkning. Den uppenbara risken i allt för djup tilltro till Etin är naturligtvis att ge sig in i situationer med odds som folk med mer jordnära värderingar skulle se som orealistiska. Vidare drabbar bannor eller förbannelser från en Riark dubbelt så hårt som normalt. En välsignelse eller liknande från en utövare av en annan religon har i bästa fall halv effekt.

Romantiker:
De hjälteballader och riddarsånger som Berendien är känt för är något som följt Landoril sedan födseln. Trots att de var ett lågadligt släkte, eller kanske just därför matades han med de dygder och ideal som förväntades av en episk riddare. Senare tillkom historierna om alla hjältedåd under soltågen, om alla martyrer som osjälviskt offrat sig för att frälsa folket och utföra Etins vilja. Alla Landorils bröder fick detta berättat för sig. Men Landoril tog allt detta till sig och det är en lika stor del av honom som hans hjärteblod.

Fördelar: Ett fast rättsnöre underlättar beslut i rätt och fel. Det inspirerar andra och kan väcka beundran. En fast övertygelse ingjuter mod i både sig själv och sina likasinnade.
Nackdelar: En romantisk livssyn kan också tyckas ganska blåögd. En vän jungfru i nöd är alltid just en vän jungfru i nöd, även där fällan för andra kan tyckas uppenbar. Att ge sin antagonists bortslagna vapen åter, är en gest som man vanligen kanske inte skulle tänka sig återbördas… Dessutom kommer heder alltid i första hand, även när plikt kan tyckas bråd på annat håll.

Tjurskallig:
En inställning, tro eller åsikt som fått fäste ligger så fast att det nästan krävs ett mirakel för att ändra det. Om Landoril är övertygad att norr är rätt riktning så spelar en tydlig skylt och fyra vittnesmål om motsatsen föga roll. Om Landoril är övertygad om att den gamla fula kvinnan med vårta på näsan, kvast, svart katt och en konstig spetsig hatt går att lita på så är andra personers åsikter om motsatsen av ringa betydelse. Om Landoril har beslutat att hålla bron mot fienderna så spelar motståndet ingen roll. Han håller bron tills svärdets bryts ur hans likstela fingrar.

Fördelar:Personen anses som pålitlig och lojal i det han har åtagit sig.
Nackdelar:Personens järnvilja kan anses som en smula irriterande om man är av en annan åsikt. Minst sagt…

Riddare:
Landoril är riddarslagen. Han är förvisso en riddare utan egendomar eller tillgångar, men hyser vissa privilegier. Han har som väpnare och riddare utbildats i vapenlek, rytt, tornej, heraldik, höviskt sätt, etikett och annat som hör riddarväsendet till.

Fördelar: Som riddare har man en fördelaktigare ställning rent juridiskt. En riddare räknar inte med att behöva lämna ifrån sig sitt svärd i stadsporten. En riddare kan (men bör inte) ta sig vissa friheter bland lägre klasser. I viss mån agera lag och ordningsmakt om sådan annars saknas.
Nackdelar: En riddare har en herre vars ord bör vara oemotsagt. En riddare har hederskodex som måste efterlevas om det inte skall fläcka hans, hans släkts och hans herres heder och namn. Som tillhörande en släkt, en religon och en högre klass så ökar också antalet tänkbara fiender.

Väktare:
Fördelar:
Nackdelar:

Färdigheter:
Svärd: 4
Lans: 4
Rida: 3
Etikett: 3
Skrivkonst: 2
Skalderkonst: 2
Flöjt: 1
Teologi: 1


Bio
Som yngsta sonen i den inte allt för betydande nordberendiska, lågadliga släkten “Månekorp” vet Landoril att inget arv står att vänta. Istället hägrar dådskraft, äventyr och ära annorstädes. Det axelånga kastanjebruna håret hänger vanligtvis fritt eller sätts upp i en svans som brukligt bland de mer lantliga Berendiska riddarna. Något som naturligtvis fnissas åt i Atrema och Entika. De hasselnötsfärgade ögon skiner ofta av ungdomlig glädje och iver, men mörknar snabbt om temperamentet skiftar.

Kommer ifrån Lardamendrien i Norra Berendien

Persongalleri:

Hertig Aftonfalk: Dominerande adelsätten i Lardamendrien och den herre som Månekorp lyder under. Aftonfalkarna håller huvudet högt när det gäller tradition och religion och bekänner sig fortfarande till de Unga Gudarna. Nymodiga påhitt som den Lysande Vägen faller inte i god jord här. Aftonfalkarna sägs också ha en viss kontakt med de mystiska älvfolken i de norra Landoriskogarna. Den åldrade hertigern tillhör en av Berendiens ursrungliga adelsfamiljer och är väl medveten om vilken ställning det ger honom.

Baron Emolus Månekorp: Landorils far och tillika herre till Skogehus. Sitter något obekvämt på två stolar i de religösa spörsmålen. Som vasall till Aftonfalk förväntas han följa de Unga Gudarna, men i sitt hjärta har han funnit Etin. De inre striderna har gjort Emolus tämligen tystlåten, butter och introvärt. Han är inte heller särskilt konsekvent i sitt handlande. I ena stunden kunde han berömma sina söner för de fina Vishnadrakarna de byggt till drakfesten, för att i nästa raljera svavelosande predikningar om faran med att lämna Stigen och dyrka falska gudar. Att Emolus salig far bekände sig till de Unga Gudarna har inte gjort sakn bätter, då denne agerat Emolus förebild i allt.

Baronessa Aulina Månekorp: Landorils mor.
Andriolus Månekorp: Äldsta brodern
Genario Månekorp: Äldre bror
Morandil Månekorp: Äldre bror
Gisilia Månekorp: Yngre syster.

Vitorio: Barndomskamrat till Landoril. Son till Skogehus klensmed XXX. Som pojkar tiibringade de all tillgänglig tid tillsammans. Genom Landorils försorg kunde Vitorio exempelvis lära sig rida och kom andra ting nära som annars hade legat utom räckhåll för hans sociala status. Baronessan ansåg att Vitorio hade en lugnande inverkan på den impulsive Landoril och hade därför ett gott öga till honom, tillskillnad från exempelvis Morandil som kunde vara en riktig plåga för ynglingarna.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ikväll fortsätter Landorils äventyr. :D
De som så önskar kan följa våra strapatser här:
http://www.obsidianportal.com/campaigns ... ns-vaktare

Tack till Spelknepe för den nya kartan som så lyckosamt täcker upp de domäner där vi förnärvarande rör oss. :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartorna över Atrema och Ventimiglia, något som kan användas här?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Atrema är "lånat" från Saga och sannolikt signerat Arfert, så den är nog no-no. :(

Ventimuglia vet jag inte. Tyckte SL nämnde italiensk mrdeltida hamnstad. Jag ska fråga :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ventimiglia är en karta över någon random italiensk by som SL hittade på google. Den går nog använda, men är ganska lågupplöst och måste nog tecknas om i vilket fall :S

Har vi inga rollspelande stadsplanerare/kartritare på forumet?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor gjorde ju på sin tid den snygga Kardienkartan och en stadskarta över Nohstril...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ingen konsekvens här inte.. Nu jobbar jag med att göra en användbar karta av Ventimiglia. Får se om jag ror projektet i hamn :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Här kommer kartan so far...

Den finns som PSD fil med hus, murar, vägar etc på separata lager. Staden är alltså baserad på en existerande stad, men det ser jag inget fel i, då exempelvis Skuger (om jag inte missminner mig) av en slump är förvillande likt Visby ;)

Om inga konstigheter dyker upp, så antar jag att det går att göra en officiell Ventmigliakarta av den här så småningom :)

Tjoa till om ni hittar konstigheter eller kommer med förslag...

http://www.fafnir.se/bilder/doldis/Ventimiglia.jpg


Edit: Gjorde om bild till länk för att inte döda trådens läsbarhet.[/url]
Senast redigerad av Fafnir den 2011-09-27 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Denna diskusion om Ventimiglia kanske bör fortsätta i Berendien?

Ser bra ut, men...

Staden ser lite väl stor ut. Lite för många kvarter, jämfört med Kandras och Entikas kartor. Men det kan ju justeras genom att justera skalan för då kan kvarter istället bli hus?

Borde inte hamnen vara bättre befäst med tanke på dess närhet till Felicien?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Dubrovnik heter staden som ligger till grund för Ventmiglia. Googla gärna lite foton. Försvarsmässigt ser det relativt svårintagligt ut, men förändringar på kartan är lätta att göra i det här stadiet :)

Befolkning i Dubrovnik är idag ca 44000, men de flesta bor utanför det som idag kallas old town, den del jag kikat på. Jag hittar ingen populationsstatstik från förr i världen. Men även här går ju lätt att göra ändringar :)

Jag har inte lagt den i Berendientråden än, då jag inte vetat om det finns önskemål att få in denna stad officiellt. Men detta är iaf Ventimiglia i vår kampanj, och oavsett vad forumet beslutar så kan ju saker från vår Berendienkampanj inspirera andra. Om röster höjes för att låta detta vara en del av Berendien så postar jag även i den tråden :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så länge inte kartan är en kopia av en karta någon annan gjort borde det inte vara några rättighetsfrågar att tänka på. Eller?

Angående hur kartan ser ut tycker jag den är helt fin. Ventimiglia skall enligt Berendienkartan ligga precis öster om floden Alemins mynning men det borde väl gå att rita in? Sen skall det också finnas en liten ö ute i Ventimiglias hamn där den berömda Duellen i Ventimiglia utspelade sig. Sen kanske det kan stå något om staden och dens försvarsverk i Kopparhavets Kapare under äventyrscenariot Det feliciska piratkriget och/eller i Sinkadusäventyret Skuggor över Nohstril där piratkriget vidareutvecklas.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fafnir skrev:Dubrovnik heter staden som ligger till grund för Ventmiglia. Googla gärna lite foton. Försvarsmässigt ser det relativt svårintagligt ut, men förändringar på kartan är lätta att göra i det här stadiet :)

Befolkning i Dubrovnik är idag ca 44000, men de flesta bor utanför det som idag kallas old town, den del jag kikat på. Jag hittar ingen populationsstatstik från förr i världen. Men även här går ju lätt att göra ändringar :)

Jag har inte lagt den i Berendientråden än, då jag inte vetat om det finns önskemål att få in denna stad officiellt. Men detta är iaf Ventimiglia i vår kampanj, och oavsett vad forumet beslutar så kan ju saker från vår Berendienkampanj inspirera andra. Om röster höjes för att låta detta vara en del av Berendien så postar jag även i den tråden :)
Jag har suttit och räknat på stadens möjliga befolkning utifrån den plan du har lagt fram här. Det är ju inte lätt men jag skulle gissa att den här staden iallafall rymde mellan 10000 och kanske uppmot 15000 invånare innanför murarna. Det är inga säkra siffror men de baseras på ett antal faktorer som antal möjliga bostadshus, teoretisk höjd på bostadshusen samt familjestorlekar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Gjorde sedan en enklare läsning och googlade info. Dubrovnik som stad har som mest haft 40000 invånare (under 1600talet. Under medeltiden hade man mellan 15000-25000 invånare. Staden var konstant överbefolkade och tidvis (läs 1600-talet) väldigt överbefolkad (så helt fel hade jag inte). Republiken Ragusa som helhet hade 60000-80000 invånare och var en vagel i ögat på Venedig.

När jag tittar på kartan kan jag nog tänka mig att man med lite god vilja dra ner befolkningen till 8000-10000 invånare. Men då uppfattas den som "rymlig" för dåtiden människor. Detta förutsätter att staden som idag är bebyggd mestadels med två-, tre-, fyravåningshus.

Själv tycker jag att kartan passar utmärkt för ventigmilia.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ön är noterad. Den åtgärdas vid nästa photoshopsession. Jag tror att jag även skall stycka upp kvarteren till huskroppar.
Jag hittade ingen info i kopparhavers kapare och mina sinkaduser vet jag inte ruktigt vart dom är :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kollade i Skuggor över Nohstril (Sinkadus 37) och det enda jag hittar om Ventimiglia är att staden attackerades av felicierna som en av tre hamnstäder på Berendiens västkust 615 eO (de övriga var Atrema och Entika) och att just här massakrerades flera hundra civila under angreppet. Ingen om staden i övrigt alltså.
Skriv svar