Noob på den svenska rollspelsscenen :-)

Tala, klottra, viska, konspirera...
drdentista
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2011-05-03 12:32
Ort: Staffanstorp

Noob på den svenska rollspelsscenen :-)

Inlägg av drdentista »

Tänkte passa på att presentera mig och samtidigt ställa några frågor. Jag är nybörjare vad gäller svenska rollspel (har bara spelat/SL:at Kult 1:a utgåvan), men har hållit på med rollspel sen 82-83 nånting. Började med Basic/Expert Dungeons & Dragons, AD&D 1e och RuneQuest. I samma veva kom DoD ut, en kompis skaffade det, men det lockade inte (fanns ju bara en stackars box) så vi fortsatte med D&D och AD&D istället. Nu, på gamla dar, har jag emellertid haft möjlighet att titta igenom en del gammalt DoD-material, och det är ju både bra och välskrivna böcker/äventyr! My bad!

Funderar i alla fall på att testa att spela "Svavelvinter" som verkar vara en ikon i sammanhanget.

Nu till min fråga: vilken utgåva av reglerna skulle ni vilja rekommendera? Nyckelordn är enkelhet, "cinematisk känsla" men jag vill ändå kunna lägga till hyfsat detaljerade regler om jag vill...

En annan fundering är hur stort släktskapet mellan DoD och BRP är? Har erfarenhet av RQ2, RQ3, Call of Cthulhu och sen MRQ och MR2. Nån som vet? Att basen för DoD 1 är den tunna boken som följde med i RQ2-boxen vet jag. Men sen kanske reglerna har utvecklats åt helt olika håll?

Tacksam för tips och tack för ett riktigt bra forum :-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

DOD-91 är väl enligt mig kanske roligast...men alla har nog så pass många husregler att bara grunden är kvar ;)
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Instämmer

Inlägg av Oden »

Sant är nog att 91:an är den som känns mest "Drakar och Demoner" aktig, men själva regelsystemet är, för att citera en i gruppen; En tegelsten. Den kan användas till mycket men den är tung, ful och går lätt sönder. Därav att så många kör med alternativa regelsystem eller husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. 91:an är ju dom bätre grundreglerna där man fördelar istället för att slå grundegenskaper och mycke annat. Men vår grupp föredrar Experts färdigheter då 91:an har för många (knopar :( ) och lika så utrustning där både utbud och pris är roligare, mer koppar och silver än bara en massa silver som 91:an.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

DoD91 är bäst enligt mig med. Egentligen borde man korsa 91 med Experts färdigheter så har man en väldigt bra kombination. Experts färdighetssystem är bra och funkar fint. Att sätta poäng på de nya färdigheterna borde inte vara en omöjlighet heller. Finns det någon sådan lista på forumet? Annars ska jag ta mig tid att skriva en! Jag gillar nämligen den mängd färdigheter som "handböckerna" tillförde systemet.

Men köpa grundegenskaper är mycket bättre än att slå, dock rekommenderar jag att man börjar som "hjälte" med 175 BP eller alternativt använder hjältarnas handbok, även om de RP:na blir OERHÖRT mäktiga med lite tur med tärningarna. Men det upplever jag inte som ett så stort problem om jag ska vara ärlig.

Magnus
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Skulle nog föreslå Rickards http://urverkspel.com/index.php?option= ... 2&Itemid=5
Borde kunna passa fint.
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jag skulle oxå föreslå att använda Rickards system, Matiné.
Ett annat bra alternativ är att vänta ett litet tag och använda reglerna till Svavelvinter-RPG som är under arbete, se http://www.frialigan.se/
drdentista
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2011-05-03 12:32
Ort: Staffanstorp

Inlägg av drdentista »

Skulle det funka att köra med ett BRP-system, typ RQ eller BRP?
Skriv svar