Sida 1 av 1

Noob på den svenska rollspelsscenen :-)

Postat: 2011-05-03 13:00
av drdentista
Tänkte passa på att presentera mig och samtidigt ställa några frågor. Jag är nybörjare vad gäller svenska rollspel (har bara spelat/SL:at Kult 1:a utgåvan), men har hållit på med rollspel sen 82-83 nånting. Började med Basic/Expert Dungeons & Dragons, AD&D 1e och RuneQuest. I samma veva kom DoD ut, en kompis skaffade det, men det lockade inte (fanns ju bara en stackars box) så vi fortsatte med D&D och AD&D istället. Nu, på gamla dar, har jag emellertid haft möjlighet att titta igenom en del gammalt DoD-material, och det är ju både bra och välskrivna böcker/äventyr! My bad!

Funderar i alla fall på att testa att spela "Svavelvinter" som verkar vara en ikon i sammanhanget.

Nu till min fråga: vilken utgåva av reglerna skulle ni vilja rekommendera? Nyckelordn är enkelhet, "cinematisk känsla" men jag vill ändå kunna lägga till hyfsat detaljerade regler om jag vill...

En annan fundering är hur stort släktskapet mellan DoD och BRP är? Har erfarenhet av RQ2, RQ3, Call of Cthulhu och sen MRQ och MR2. Nån som vet? Att basen för DoD 1 är den tunna boken som följde med i RQ2-boxen vet jag. Men sen kanske reglerna har utvecklats åt helt olika håll?

Tacksam för tips och tack för ett riktigt bra forum :-)

Postat: 2011-05-03 14:57
av gtjorgo
DOD-91 är väl enligt mig kanske roligast...men alla har nog så pass många husregler att bara grunden är kvar ;)

Instämmer

Postat: 2011-05-03 15:20
av Oden
Sant är nog att 91:an är den som känns mest "Drakar och Demoner" aktig, men själva regelsystemet är, för att citera en i gruppen; En tegelsten. Den kan användas till mycket men den är tung, ful och går lätt sönder. Därav att så många kör med alternativa regelsystem eller husregler.

Postat: 2011-05-03 17:49
av Alendor
Hmm.. 91:an är ju dom bätre grundreglerna där man fördelar istället för att slå grundegenskaper och mycke annat. Men vår grupp föredrar Experts färdigheter då 91:an har för många (knopar :( ) och lika så utrustning där både utbud och pris är roligare, mer koppar och silver än bara en massa silver som 91:an.

Postat: 2011-05-03 22:20
av Lillen
DoD91 är bäst enligt mig med. Egentligen borde man korsa 91 med Experts färdigheter så har man en väldigt bra kombination. Experts färdighetssystem är bra och funkar fint. Att sätta poäng på de nya färdigheterna borde inte vara en omöjlighet heller. Finns det någon sådan lista på forumet? Annars ska jag ta mig tid att skriva en! Jag gillar nämligen den mängd färdigheter som "handböckerna" tillförde systemet.

Men köpa grundegenskaper är mycket bättre än att slå, dock rekommenderar jag att man börjar som "hjälte" med 175 BP eller alternativt använder hjältarnas handbok, även om de RP:na blir OERHÖRT mäktiga med lite tur med tärningarna. Men det upplever jag inte som ett så stort problem om jag ska vara ärlig.

Magnus

Postat: 2011-05-04 09:46
av Hans
Skulle nog föreslå Rickards http://urverkspel.com/index.php?option= ... 2&Itemid=5
Borde kunna passa fint.

Postat: 2011-05-04 11:06
av Didra
Jag skulle oxå föreslå att använda Rickards system, Matiné.
Ett annat bra alternativ är att vänta ett litet tag och använda reglerna till Svavelvinter-RPG som är under arbete, se http://www.frialigan.se/

Postat: 2011-05-04 15:41
av drdentista
Skulle det funka att köra med ett BRP-system, typ RQ eller BRP?