Handelshus

Övrigt om Ereb Altor
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Peter skrev:Jag tycker du har tenderat att tolka mina inlägg som ilskna genom hela den här debatten. Jag hoppas att jag inte framstår på det sättet, och jag hopppas att du kan ha tålamodet att försöka läsa igenom mina inlägg igen, och försöka se vad det är jag _försöker_ säga
Då missupfattar du mig, jag är en typiskt munter gosse, jag läser igenom vad du skrivit noggrant och jag har inte tolkat dig som ilsk. Du har en annan uppfattning vilket ju är helt okej, du diskuterar precis som jag gör så jag ser inget problem. Men jag är sån som gillar när man kommer någonstans och kommer överens i stora drag innan man näslar in sig i smådetaljer. Vi kommer aldrig kunna beskriva Ereb in i minsta detalj, så låt oss istället slå fast vad vi är överens om för att sedan diskutera småsakerna som isolerade företelser. Allt behöver inte dyftas i evighet, ibland är det bättre att gå vidare.

Fred? :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Precis :) Och vi har väl kommit fram till vad vi är överens om i den här tråden redan.

Hur ankorna skall se ut och huruvida de skall ha en särskild koppling till bankväsendet kan vi ta i anktråden.

Givetvis råder frid och samförstånd :) Jag var bara lite orolig över vissa formuleringar: forum är ett så trubbigt... öhh... forum. Pax et concordia
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Peter skrev:Precis :) Och vi har väl kommit fram till vad vi är överens om i den här tråden redan.
Helt riktigt! Jag kan tänka mig att börja skriva om diverse handelshus, ska vi försöka komma fram till en mall?

Har läst på om de flesta nu och det finns aldrig mycket/tillräcklig information. Kanske borde beskrivningarna bli ganska korta och att vi tillsammans kommer fram till det som saknas (exempelvis i vilka länder de är verksamma, om de sysslar med bankverksamhet, hur stora de är etc).

Har förvisso förbaskat dåligt med tid fr.om imorgon(Torsdag) men det får lunka på allteftersom vi fattar beslut och jag har tid. Denna del kanske det inte är jätte bråttom med? Vi skulle även kanske kunna använda en karta för att märka ut vilka handelshus som har vilka rutter etc. blir det riktigt bra så har vi snart, som en bonus, kartlagt vilka skepp som går vart och hur ofta vilket hade varit användbart för en SL kanske när Rp ska resa.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Varför inte skriva om handel överhuvudtaget? Det är nästan mer spännande att få lite ramar kring detta, inte minst för att kunna definiera de olika handelscentran och viktiga trader. Det få så klart vara ett pågående projekt eftersom vi inte vet hur framtida riken kommer att beskrivas. Så kanske är det bättre att börja med handelshus ändå?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bank funkar ju bra, vi verkar ju överens. Jag skulle också kunna tänka mig Ank efter de som kom på idén (behöver inte dominera idag eller så), istället för efter det feliciska ordet för stånd.

Ja ja jag vet, "nu är han där med ankorna igen". :P
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Bank funkar ju bra, vi verkar ju överens. Jag skulle också kunna tänka mig Ank efter de som kom på idén (behöver inte dominera idag eller så), istället för efter det feliciska ordet för stånd.

Ja ja jag vet, "nu är han där med ankorna igen". :P
Jag håller inte med om att ankorna bör ha kommit på idén: tvärt om är ett bankväsende något som växer fram ur stora handelshus och sammanhang.

"Ank" är kanske lite väl putslustigt.

Låt det heta bank, det är helt ok.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ankorna har ju just stora handelshus. Dluring o Dunfjat för att nämna två.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Ankorna har ju just stora handelshus. Dluring o Dunfjat för att nämna två.
Jupp, men det är de stora handelshusen som startar bankverksamhet, inte ankorna. Dluring och dunfjat är två i mängden bland Festglade mfl. Handelshus som Festglade har ju dessutom en hel nations kassakistor att falla tillbaka, vilket gör att de antagligen ses som stabilare och seriösare aktörer - ett sådant hus är stabilt och trovärdigt och därför antagligen en bankpionjär. Ankhus är antagligen flexiblare och mer inställt på nya marknader, investeringar och spekulationer - eftersom de inte är lika integrerade i samhället.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror ankorna hittade på det hela, använde det inom och mellan sina handelshus. Storfolken hörde talas om det men tyckte det lät riskfyllt och farligt för de egna husens. När det visade sig vilka fördelar ankorna fick av den gemensamma tilliten och när vissa kapitaltörstiga storfolk fick låna, vilket gav ankorna än mer vinst, så snappade strofolkens handelshus upp idén. Ankorna hade helt enkelt mer envishet och mod än människorna för den här typen av idé.
Dessutom fanns Sextettens stora kapital i bakgrunden, tyst och välspritt över Kopparhavet and beyond.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag håller inte med om att ankorna bör ha kommit på idén: tvärt om är ett bankväsende något som växer fram ur stora handelshus och sammanhang.

"Ank" är kanske lite väl putslustigt.

Låt det heta bank, det är helt ok.
Det kanske heter bank efter vad ankorna fick när de tog ut för stora räntor... :D
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag skulle säga att vi lämnar ankorna utanför i stort men utgår från att de har en viss roll att spela när det gäller banker, men innan vi vet hur ankorna som folkslag ser ut känns det fel att spika förhållandet vit anka = förslagen ockrare. Jag tycker att dvärgbanker är mycket coolare. Varför inte låta ett konservativt och kontraktspetigt folk som vet pengars värde ligga bakom fenomenet?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Psipo skrev:Jag skulle säga att vi lämnar ankorna utanför i stort men utgår från att de har en viss roll att spela när det gäller banker, men innan vi vet hur ankorna som folkslag ser ut känns det fel att spika förhållandet vit anka = förslagen ockrare. Jag tycker att dvärgbanker är mycket coolare. Varför inte låta ett konservativt och kontraktspetigt folk som vet pengars värde ligga bakom fenomenet?
Då var vi väl tillbaks i det vi bestämde? Dvärgar har banker (instämmer i att det är tufft) , ankor har banker (kanske kom just deras handelshus på idén men vi får se).. banker finns men det är förhållandevis nytt och outvecklat.. känns som vi är rörande överens. Toppen!

Mikael: Stå på dig! haha

Edit: Jag har inte haft tillgång till internet på 1 vecka och kommer inte ha det på ytterliggare 2 (kanske nångång) men ni vet var jag står i frågan ;)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lindén skrev:
Då var vi väl tillbaks i det vi bestämde? Dvärgar har banker (instämmer i att det är tufft) , ankor har banker (kanske kom just deras handelshus på idén men vi får se).. banker finns men det är förhållandevis nytt och outvecklat.. känns som vi är rörande överens. Toppen!
Nej, jag tycker att handelshus skall ha banker. Varför skall saker och ting delas upp på olika folkslag? Att sedan både dvärgar, människor, ankor och halvlängsmän är inblandade i handel och penningtransaktioner är en annan femma.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror vi alla är överens om att det är handelshus som har banker, oavsett vem som äger huset. Men vem äger banken, och kan något folk lika väl som någon nation dominera eller ha längst tradition av bankväsendet? Där tycker vi olika, eller i alla fall drar vi olika stora växlar ( :) ) på det. En beskrivning av skillnaderna mellan de olika folkslagens olika banker, vad som funkar eller inte funkar, vad de har för specialitet osv. är väl kul läsning?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Jag tror vi alla är överens om att det är handelshus som har banker, oavsett vem som äger huset. Men vem äger banken, och kan något folk lika väl som någon nation dominera eller ha längst tradition av bankväsendet? Där tycker vi olika, eller i alla fall drar vi olika stora växlar ( :) ) på det. En beskrivning av skillnaderna mellan de olika folkslagens olika banker, vad som funkar eller inte funkar, vad de har för specialitet osv. är väl kul läsning?
Men nu gör du fortf. folkslag till en faktion/aktör som kan tycka saker, äga banker etc. Återigen: internationella organisationer kan vara aktörer. Folkslag är det inte - de är ju bara en typ av varelse.
Skriv svar