Handelshus

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo det skulle vara genom de stora handelshusens kontor runt Ereb man kunde föra skrivelser, checkar, och få dem utväxlade i kontanter eller råvaror på en helt annan plats. Förutsättningen för att Calvado handelshus skall lita på checken måste man ha förtroende för utfärdaren, vilket ofta begränsar det till samma handelshus eller möjligtvis en allierad. Det måste ju finnas täckning så att säga. Hur dett fungerar skulle vara en intressant tråd inom denna tråd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle det gå att knyta dvärgarna till ett bankväsen? Känns som att dessa borde vara mycket pålitliga (så länge man betalar räntan) och med de säkraste bankvalven.

Eller det kanke räcker med ankorna som "bankras"? :?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Ah älskar de här! Självklart borde ankorna ha dvärgkonkurrenter! Inte fasen vill de ränna runt med sina alster, ädelmetaller och dylikt utan äger/samarbetar med handelshus vilka snabbt kan omsätta deras resurser. Därför behövs egentligen banker av något slag för deras del. Kanske är det rimligt om dvärgarna har sitt pimära intresse längre innåt landet i närheten av gruvkolonier och dylikt (för att minska transporter) men samtidigt kunna få hyfsad valuta för insatsen, medan ankorna främst utmärker sig i handelsstäderna/hamnstäderna.

hmm.. men vad händer när Dvärgerna identifierar en mycket rik Dhorganmetallorder precis intill ett av de starkaste ankfästena?! Äventyrsuppslag =)

Samarbeten mellan handelshus torde vara rimligt men kanske i ganska begränsad omfattning. Framförallt när det gäller mellan ankor och dvärgar. Som Mikael också säger måste det på något vis finnas möjlighet att identifiera utkasseraren. Hur löser vi det? Den enkla lösningen är naturligtvis magi men det vore nästan roligare med en annan.

Edit: Vad tycker egentligen ankor och dvärgar om varandra?
Senast redigerad av Lindén den 2007-06-01 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker inte att en speciell folkgrupp skall ha tjing på bankverksamheten. Denna bör istället följa politiska och kommersiella rutter och organisationer.

Kanske krilloanhandeln med dess långa tidsbundna karaktär har gett upphov till bankväsende i vissa kopparhavsländer?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Jag tycker inte att en speciell folkgrupp skall ha tjing på bankverksamheten. Denna bör istället följa politiska och kommersiella rutter och organisationer.
Absolut, däremot kan olika raser ha olika syn på företeelsen. Visst, du kan sätta in pengar på en dvärgisk bank, och visst, de är oerhört säkra men det gäller att du vet vad du ger dig in på med tanke på dvärgarnas förkärlek till personliga och unika kontrakt. Å andra sidan hade jag inte litat på kastykesanktionerade trakoriska banker heller. Får nog bli att ha guld mynten nedgrävda på Hakkai! :)

Glad på vin. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Banker bör kanske va ganska ovanligt och endast finnas i dom något större städer där just dom större handelshusen finns.

Att dom olika handelshusen skulle vara allierade behöver ju igentligen inte va nödvändigt, kan ju va en 3e part som har hand om världens alla handelshus. en neutralt Bankgille eller liknande som har kontrakt med dom olika Handelshusen. Vilkas Namn tydligt finns utmärkta på det "kvito" alt, bankbok,man får på den plats man lämnar in.
Med det ska man sen som säges kunna lämna in på valfri plats där detta Bankgille har ett kontor. Eller möjligen hos ett av dom Handelshus som finns med på "kontraktet".
Sen bör kanske dvärgarna ha sitt egna även men med möjlighet att byta med det Handelshusen har.

Och med tanke på dvärgas respekt för pengar och rikedom så bör ju deras vara oerhörs säkert. Fast de som får använda det kanske är begränsat, iaf utanför dvärgfolket. Enbart dom som är godkända av antinngen Banken eller av någon respekterad dvärg?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kanske Lysande Vägens kyrka sysslar med bankväsende? Vilka är egentligen de stabilaste internationella organisationerna i Ereb?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Men dom hedniska bestar som inte tillhör den då?
jihad o annat otyg kan det sluta med.
Man ska inte blanda in religion i det ekonomiska tycker jag =)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Alendor skrev:Man ska inte blanda in religion i det ekonomiska tycker jag =)
Nånn realism ska det ju va :P

De första bankerna ordnades av just tempel under tidigantik. Och tempelriddare och johanniterriddare sysslade även de med bankväsen (detta var iofs kopplat till de kostsamma korstågen). Så egentligen är det kanske mina palinoriska riddare som skall vara bankirer. 8)

All makt åt Palinor :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

LVs åsikt om ränta och lån, vet vi den?
Riddarordanr hellre än kyrkan som bank. Klart att några stora giriga riddarordnar blir rika.
Dvärgarna tror jag hellre ser cash is king. Gold gold gold är ju sången!
Några storstadsdvärgar har naturligtvis fattat poängen, men jag tycker det är en rätt kul tanke att ankorna uppfann och dominerar bakidén. Inte monopol, men experter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Att ankorna var dom som kom på iden ser ja inte som ett problem, tvärt om är det roligt att dom får en liten större roll i EA.
Men ja tycker iaf att dvärgar ska se det positiva i det efter som dom handlar men andra och behovet att ta med sig massa mynt som väger en massa är ju bara onödigt.
Och det med riddarordnarna tycker ja inte riktigt är bra. Dom bör väl lite mindre på varandra än vad Handelshusen skulle göra tycker jag då som antingen styrs av ett land eller en religon.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Tveklöst är detta ett bar sätt att föra fram ankorna och ge dem en betydande roll, de är intelligenta och vita ankor är dragna åt köpmannahållet. Tycker att det är självklart att låta dom var experter - lysande. Lika självklart är det att andra raser anammat bankväsendet i viss mån. Men denna verksamhet kan mycket väl vara i sin uppstart eller? Varför måste plötsligt alla raser och länder kommit lika långt? Nej, jag vidhåller vår grundidé med stora handelshus vilka finns lokaliserade på flera platser, med ankor i framträdande roll (rakt igenom effektiva och med störst utbredning) och med dvärgkonkurrenter (vilka borgar för säkrare valv och trygghet).

Gällande kopplingen till folkslag så var judarna mycket framträdande när det gällde ren bankverksamhet och var både effektiva utlånare och indrivare. Att blanda in lysande vägen tycker iallafall jag skulle ta udden ur denna idé då de redan har en så framträdande roll. Ska vi hålla oss till jordens historia (vilket jag inte ser någon egentlig anledning till) så lånade ju bankerna ej ut pengar till privatpersoner (rp) utan enbart till företag.

Håller med Alendo i det mesta men absolut inte i att det skulle skötas av tredje part. Det skulle dels förstöra idén, dels vara otroligt konstigt om alla kom överens om vilken part det skulle vara men kanske framförallt ologiskt då bankverksamhet inte är välgörenhet utan ett tillfälle för handelshuset att tjäna mer pengar.

Frågorna återstår dock om identifieringsbiten, vad tror ni där?

Edit: Låt oss nu inte överanalysera bankgrejen utan helt enkelt först slå fast om alla instämmer i att det finns utrymme för det i Ereb eller t.om Altor. Jag instämmer :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det är väl en anledningarna till att jag är tveksam: kopplingen vit anka - meteltida judar är redan rätt stark, och det vore roligt att kontrastera den: göra mer av deras koppling till vatten: kanske mer lika holländska handelsmän. Snarare långdistans handelsmän än valutaspekulanter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vad spelar det för roll om man kan se en koppling till medeltida Judar? Dom verkar ju ha lyckats riktigt bra med den iden så varför inte Ankorna?

Lindén: sant, det behöver inte skötas av en 3e part men någon form av överenskommelse mellan dom Handelshus som ingår bör ju finnas.

Sen kanske denna företeelse med banker mest ska finnas runt kopparhavet.
Möjligen någon liten bank uppe i norr och på andra ställen men andra kanske ser med misstänksamhet över iden att byta ut guld och silver till en bit papper med ett värde =)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Alendor skrev:Vad spelar det för roll om man kan se en koppling till medeltida Judar? Dom verkar ju ha lyckats riktigt bra med den iden så varför inte Ankorna?

Lindén: sant, det behöver inte skötas av en 3e part men någon form av överenskommelse mellan dom Handelshus som ingår bör ju finnas.

Sen kanske denna företeelse med banker mest ska finnas runt kopparhavet.
Möjligen någon liten bank uppe i norr och på andra ställen men andra kanske ser med misstänksamhet över iden att byta ut guld och silver till en bit papper med ett värde =)
Instämmer till fullo, den kopplingen spelar ingen som helst roll. För mig kommer ankor fr.om nästa spelomgång vara högst framträdande bankirer när den nyinvigda banken öppnar i Nihstrill =)

Då är vi fullkomligt överens. Det borde inte vara enormt svårt att enas om ett par handelshus vilka verkar ha affärer på två platser, och sedan bestämma oss i den frågan. Kopparhavregionen borde som du säger vara bäst inom området men jag anser också att det ska/kan finnas banker lite varstans där det finns stor hamnstad/handelsstad alt. stor inlandsstad med sten/metall export/imoprt etc. (dvärgar).

Misstänksamheten hos vanligt folk är naturligtvis klockren, går lite i samma anda som en lightversion till misstänksamheten mot magi!

En tanke är ju att man egentligen inte behöver få en papperslapp eller en check då.. det borde finnas andra vis, exempelvis att man får ett specialpräglat mynt (för just det handelshuset) vilket identifierar ett visst konto. Eller tungt beskyddade transporter vilka varje vecka går i ilfart för att meddela de senaste X insättningarna. Brevduvor.. finns massor av sätt.
Skriv svar