Handelshus

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Tricilve formligen kryllar av banker, så vi bör inte enbart fokusera på Kopparhavet. Jag ser gärna banker som hyfsat utbredda överhuvudtaget men givietvis är det lättare att etablera banker i samhällen där rikedomen rör på sig.

En bank i ereb, gissar jag, sysslar mest med utlåning. Att "sätta in" sina pengar på banken är nog inte så vanligt. Det handlar alltså om en raffinerad form av penningutlång.

För lite info:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_banking
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

De regioner som verkar civiliserade nog att använda banker vore:
Trakorien och Magilre
Kopparhavets öar och vissa länder (e.g. Felicien)
Krilloan och runt Ormsjön
Kanske Krun och vissa länder runt Kopparhavet.

Banker skulle kunna vara knutna till religiösa institutioner, handelshus, "statliga" handelsnätverk (särskilt i Krilloans fall), soltågsrörelsen, riddarordnar eller andra internationella organisationer.

Ang. vita ankor och judar tycker jag bara att kopplingen redan är så uppenbar (de bor väl t.om. i ghetton) att den inte behöver förstärkas.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Ang. vita ankor och judar tycker jag bara att kopplingen redan är så uppenbar (de bor väl t.om. i ghetton) att den inte behöver förstärkas.
Jag håller helt med. Föga förvånande så tycker jag dessutom att rasindelningen hos ankor efter fjäderfärg är lite trist och skulle hellre se att alla ankor är latenta galningar.

jag har alltså inget emot att ankor ägnar sig åt bankverksamhet men tycker att vita ankor är lite för parodiska. Ankor behöver snarare mer färg, i all tänkbar betydelse. Men jag gillar de små krabaterna!

Handelsgillen är tänkbara "banker" med, ja gillen och skrån överlag.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Herregud, vad är det här?
Är vi i stort överens om något redan efter 3 sidor?? =)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Alendor skrev:Herregud, vad är det här?
Är vi i stort överens om något redan efter 3 sidor?? =)
Jepp. så¨ska en slipsten dras. Då ar det alltså beslutat med att banker ska finnas.

Kvar är frågorna om Ankornas och dvärgarnas roll vilken iallafall jag med flera hävdar vore kul om den var framträdande i detta verksamhetsområde. Det går att hitta 100-tals störande referenser till allt möjligt om man vill i DoD. Vi kan förelså att ankorna startade detta och att de därför kommit längst, men om SL i en grupp sedan vill ändra det så är det ju precis som alltid upp till honom eller henne. Bankinriktningen för ankor stämmer perfekt med deras karaktär, nuvarande egenskaper/brister och skulle dessutom ge dem i färgnyans på samma vis som dvärgerna har sina gruvor/smide, alverna sina skogar/bågskytte eller Svartfolken sina aggressiva attityder, rövartåg etc. Släpp skiten med judarna nu!

Kvar är även dess utbredning. Jag säger egentligen varken bu eller bä men tycker någonstans att bankverksamhet ska vara ett förhållandevis nytt fenomen och därför inte finnas i varenda stad, landsände och där ALLA folkslag plötsligt har kommit lika långt.

Slutligen är det kvar att bestämma hur avancerade de är. Jag skulle gärna se att bankverksamhet, som sagt, är förhållandevis nytt och att man ännu inte har dagens alla avancerade möjligheter.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker också det ska va ganska nytt.
Alla dom större hamn/handels städerna runt Kopparhavet kan det ju va ganska anvnt och mer en del av vardagen.
Men även norr till Trakorien och Magillre ska det finnas i större städer.
Dom mindre städerna runt kopparhavet bör det ju ha spridits till men kanske inte används lika ofta pga misstankar hos dom som inte ingår i nå Handelshus.

Men ja tycker möjligheten för en RP att besöka en bank ska va möjlig istort sett överallt runt kopparhavet och städer iaf nära havet och handelsruter
Senast redigerad av Alendor den 2007-06-02 16:36, redigerad totalt 1 gånger.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Kom på nu var det var jag läste om banker! Det var i Krilloanboken där det står på sid 24.

"..står till tjänst med förvaring och utlåning av pengar samt inlösen av penningväxlar (=checkar) som utfärdats i t.ex Caddo, Erebos, Felicien eller Niferland. Normal avkastning på insatt kapital är ca 10% per år medan räntan om man vill låna är 15% per år (konkurrens råder även här..). Den som vill låna pengar måste antingen lämna något i pant eller hitta..//.. en borgernär. Bankerna har dessutom exremt duktiga och välbetalda "räntenärer", kombinerade kronofogdar och prisjägare"

På sid. 44 står "Handelshusens bank" beskriven vilken är ett gemensamt handelsbolag skapat av tre delägare (Dalkiska handelsförbundet, Festglades handelshus och Trakoriska Transaktioner)

På sidan 73 står flera handelsbolag beskrivna, däribland de ovan nämnda, och där står även vad de handlar med, ibland vilka länder de handlar med etc.

Kanske borde vi tillsammans bestämma och beskriva ett par handelshus extra i detta projekt och där även märka ut vilka som har bankverksamhet..? På så vis skulle man kunna låta ankor styra ett av de största handelshusen medan ett annat har mycket starkt samarbete med dvärgarna (eller ägs av dem). Då hade väl kanske vi alla kommit överrens?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lindén skrev:Bankinriktningen för ankor stämmer perfekt med deras karaktär, nuvarande egenskaper/brister och skulle dessutom ge dem i färgnyans på samma vis som dvärgerna har sina gruvor/smide, alverna sina skogar/bågskytte eller Svartfolken sina aggressiva attityder, rövartåg etc..
Om du läser och sätter dig in i det som skrivits om dessa folkslag kommer du att se att de har ett lite djupare koncept än så. Jag tycker att vi skall gå vidare i den traditionen, och se till att de olika folkslagen har djup, konsistens och logik, inte bara platta klichéer.
Lindén skrev:Släpp skiten med judarna nu!
onödig ton :x !
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lindén skrev:Kom på nu var det var jag läste om banker! Det var i Krilloanboken där det står på sid 24.

"..står till tjänst med förvaring och utlåning av pengar samt inlösen av penningväxlar (=checkar) som utfärdats i t.ex Caddo, Erebos, Felicien eller Niferland. Normal avkastning på insatt kapital är ca 10% per år medan räntan om man vill låna är 15% per år (konkurrens råder även här..). Den som vill låna pengar måste antingen lämna något i pant eller hitta..//.. en borgernär. Bankerna har dessutom exremt duktiga och välbetalda "räntenärer", kombinerade kronofogdar och prisjägare"

På sid. 44 står "Handelshusens bank" beskriven vilken är ett gemensamt handelsbolag skapat av tre delägare (Dalkiska handelsförbundet, Festglades handelshus och Trakoriska Transaktioner)

På sidan 73 står flera handelsbolag beskrivna, däribland de ovan nämnda, och där står även vad de handlar med, ibland vilka länder de handlar med etc.
Perfekt, precis vad jag tänkt mig :) Bankverksamheten i kopparhavet är alltså kopplat till den stora handelsrutten till Krilloan. De mäktiga handelshusen är huvudspelare. Kanske man skulle ö.h. förklara kopparhavets politik och vissa länders samhällsliv utifrån tongivande handelshus.

Givetvis har ankor en roll i det här, men kanske inte konkret kopplat till handelshus: de är ju snarare sjöhandelsexperter.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Överens?! Ha... nu ska jag läsa detta... *mummel* *mummel*

...ok, ser ut som om vi är överens! Vita ankar + banker = strålande!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Överens?! Ha... nu ska jag läsa detta... *mummel* *mummel*

...ok, ser ut som om vi är överens! Vita ankar + banker = strålande!
Nej, det är just ankorna vi inte är överens om. Vi är överens om att det finns ett bankväsende i Ereb som inte är så särskilt utvecklat. Möjligen är vi också överens om att detta främst finns i kopparhavet och på Trakorien.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Att ankor håller på med handel och har handelshus tror jag att vi är överens om
och att en del handelshus bedriver bankverksamhet är väl också nått som vi är överens om tror jag

så problemet tror jag är: Är ankorna bäst på bankverksamhet eller ligger dom på samma nivå som de andra?

Så har jag fattat det iallafall 8)

om jag har rätt så röstar jag på att dom inte är bäst :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag röstar på att de är bäst... jag tycker det är en kul idé! Och kom inte och säg att det är klichée för ankor finns inte i många andra rollspel.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Jag röstar på att de är bäst... jag tycker det är en kul idé! Och kom inte och säg att det är klichée för ankor finns inte i många andra rollspel.
Det kan vara stereotypt även om det inte är en fantasystereotyp

För det mesta blir det platt och tråkigt om ett folkslag sysslar specifikt med en verksamhet. Det tyder på att de är dåligt integrerade i världen, och känns igen på gimmicks snarare än att de är insatta i ett sammanhang.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

men hade jag fattat saken rätt?
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar