Feliciskt mode

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Peter skrev:
Didra skrev:Förutom kaptenen och andra befäl som gärna får ha långt då det ser lite coolare ut och kan vara en statusgrej. "Jag kan ha lång kaftan för jag behöver inte ägna mig åt simpelt grovarbete" :D
Jo, det är ju ett vanligt resonemang. Men den feliciska statens kärva militärism borde innebära att kaptenen förväntas leda sina mannar i strid, och han behöver således trots allt vara fri och rörlig. Dessutom, hmmm... ombord på ett skepp? "Jag kan ha lång kaftan så att jag inte kan simma ordentligt om mitt skepp skulle kapsejsa."
Ok, du har en poäng. Men det kan ju inte vara svårt att i så fall ta av sig kaftanen när det blossar upp till strid. Till sjöss är det svårt att överaska så mycket att man inte hinner göra ett enkelt klädbyte. Nåväl, anars kanske man kan se den långa kaftanen som något som mest förekommer på land... eller inte alls (vilket vore synd då den är cool).
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Om ena eller båda sidorna är uppslittade så kan kapten röra sig obehindrat trots längd. Se bara på alla kung-fu filmer...:)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Om ena eller båda sidorna är uppslittade så kan kapten röra sig obehindrat trots längd. Se bara på alla kung-fu filmer...:)
Och plötsligt ser jag framför mig Jet Li i någon fräck shaolinpose på poopdäcket av en felicisk galär.

De typsika strama hårflätorna hos shaolinmunkar är annars ett fräckt "jag behöver inte jobba" statement.

Att kombinera med långkaftan, förstås...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Tänk på hur riddare kunde få för sig att traska ombord på ett fartyg i full rustning... Hur utbredd är t.ex. simkunnighet... Hur ofta förväntas en kapten på ett krigsfartyg beblanda sig i närstrid... Skulle närstrid närma sig kanske han kastar av sig kaftanen...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej...det verkar vara på sin plats att göra lite mer halvfärdiga skisser. Varsågod!

Bild
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Pärlfiskare kan simma och tvättsvampfiskare, men att en felicisk kapten skulle kunna simma är ju som om en kardisk adelsman skulle kunna läsa och skriva dvs helt fel.
Jag anser att de flesta som jobbar på havsgående skepp inte kan simma, druttar man i är det ju oftast kört ändå. Feliciska krigsskepp har ju också alltid ett släptåg av vitspräcklig oxhaj i kölvattnet, man hinner inte ta många simtag oavsett innan hajarna kommer och nafsar.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vad säger ni? Det här med öppen kaftan tar ju bort lite av styvheten i den tyvärr. Vill ni ha mer öppen/mindre öppen? En synlig väst istället för livstycket (som tyvärr inte syns pga knäppningen av kaftanen)? Är jag helt ute och cyklar?

Angående simkunnighet så är jag överens om att den ska vara ganska låg. Det framgår ju även av Kopparhavets Kapare om man läser mellan raderna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Vad säger ni? Det här med öppen kaftan tar ju bort lite av styvheten i den tyvärr. Vill ni ha mer öppen/mindre öppen? En synlig väst istället för livstycket (som tyvärr inte syns pga knäppningen av kaftanen)? Är jag helt ute och cyklar?

Angående simkunnighet så är jag överens om att den ska vara ganska låg. Det framgår ju även av Kopparhavets Kapare om man läser mellan raderna.
Låt den vara slittsad (heter det så?) på sidan istället. Då är de ändå strama.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jo, men jag tänkte just kragen. Peter ville ju ha den ganska öppen så man ser skjorta, väst, m.m. Kanske vi ändrar det och sluter hela vägen upp mot halsen och en uppfälld krage. Slitsar under bältet på sidorna också.

Man kan ju tänka sig kraftiga broderier över bröstet på ett kraftigt, vitt tyg. Lite längre kaftan också.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Jo, men jag tänkte just kragen. Peter ville ju ha den ganska öppen så man ser skjorta, väst, m.m. Kanske vi ändrar det och sluter hela vägen upp mot halsen och en uppfälld krage. Slitsar under bältet på sidorna också.

Man kan ju tänka sig kraftiga broderier över bröstet på ett kraftigt, vitt tyg. Lite längre kaftan också.
Definitivt. Och tycker man ändå att man vill ha flera lager kan man sätta ett livstycke ovanpå kaftanen. Jfr de makedonska folkdräkten längre upp i samma tråd.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Man kanske borde döpa om den här tråden till mode eller?
när det väl börjar snackas Felicien så finns det redan tre sidor syslöjd :wink:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Visst, men i modet hittar vi också den feliciska kulturen! Som det påpekats många gånger tidigare så är det väldigt antika Grekland. Hittar vi ett mode så hittar vi (förhoppningsvis) känslan.

Så...innan jag börjar rita på officeraren igen. Så här?
  • Hjälm
    - Plåthjälm med veckat nackskydd

    Kaftan
    - styv, strikt
    - lång med hög knäppning
    - uppvikt krage
    - rikligt broderad på övre framsidan
    - slitsad i sidor, under bältet
    - ärmlös

    Skjorta
    - lite luftigare
    - långärmad
    - ljus, odekorerad

    Kraghandskar
    - långa, vida
    - styva kragar

    Byxor
    - vida, pösiga
    - ljusa, odekorerade

    Livstycke
    - brett
    - rött

    Bälten
    - två stycken, varav ett vapenbälte
    - kraftig kant
    - mönster på mittpartiet

    Övrigt
    - kroksabel
    - långdolk
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther: Just så! Fast hur grekiskt det är längre vet jag inte. Snarare... feliciskt :)

Vad gäller hjälmen kanske den bör matchas av harnesk eller brynja. Men då kan man inte se klädedräkten. Hmm... :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lite annorlunda tråd detta, men mycket trevlig! :D

Hur skulle det se ut med en targ hängande i bältet, med familjens väpen och utsmyckad med evt gradsbetäckningar och utmärkelser, för den stolta feliciern att visa båda sin starka familjetillhörighet och sin status med?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peter skrev:Vad gäller hjälmen kanske den bör matchas av harnesk eller brynja. Men då kan man inte se klädedräkten. Hmm...
Man skulle ju kunna ha en långärmad ringbrynja som syns istället för skjortärmarna?
birkebeineren skrev:Hur skulle det se ut med en targ hängande i bältet, med familjens väpen och utsmyckad med evt gradsbetäckningar och utmärkelser, för den stolta feliciern att visa båda sin starka familjetillhörighet och sin status med?
Jag har också funderat över det där med gradbeteckningar. Vad är en targ för något?
Skriv svar