Feliciskt mode

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Otroligt att ingen har detta grymma land än. Tar mig friheten att kommentera feliciskt mode från Hakkaitråden här:
Gunther skrev:Felicier
Vakt i Handelshuset Alkymades tjänst.
Bild
Jag hade faktiskt gärna sett lite mer sextonhundratal i det feliciska modet: Höga stövlar, jackor (om man tycker att knäppta jackor är "fel" så finns kaftanliknande "jackor" som användes av vikingar och centralasiatiska stäppfolk.), pölsiga skjortor och hårt lindade sidenbälten. Samtidigt är det mer antika anslaget från bilderna ovan helt rätt. Kanske en kombo? Kanske skall de ha sandaler snarare än stövlar.

Den hårda hårknuten tycker jag att man kan behålla från EA.

P.S: De fyrkantiga halsmynnignarna och tunikestuket är riktigt tufft :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har snott en del från Alkymades flagga, KK sidan 25.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Jag har snott en del från Alkymades flagga, KK sidan 25.
Mhm... tyckte att jag kände igen ormen :) Missförstå mig rätt, det är en ruskigt frän bild (önskar jag kunde måla så bra). Det är bara det att jag känner att det borde finnas en ingrediens till i min bild av hur en Felicier ser ut. Något mer stramt och uppsnört. Något renässansigt eller 16 - 1700-tal.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej...jag tänkte så här. Det finns ju en schysst bild i Monsterboxen 2. Så jag snodde idéer därifrån och kollade på grekiska tunikor på google. Sedan snodde jag dekorationerna från Alkymades flagga. Han är ju egentligen rätt enkelt klädd.

Kan du länka nån bild eller något så man får en idé av hur du vill ha det?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med Peter, jag vill också komma bort något från Felicien som ett antikt grekland. Ett sätt att göra det är ju att inte ge dem för "antik" utstyrsel. Så kör på mer renesansaktiga kläder med "antika" utsmyckningar. Det sagt så är det en snygg bild du gjort Gunther.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hmm...så lite tightare, styvare, modernare. Ska se om jag får någon inspiration.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Hmm...så lite tightare, styvare, modernare. Ska se om jag får någon inspiration.
Ser fram emot att se vad du kan komma på.

En liten tanke bara: jag har funderat en del på felicisk klädesdräkt och samhällskick. Tror att den Feliciska klädseln är väldigt formell, och att man kan säga mycket med små medel. T.ex. kanske alla har en skjorta (se den makedoniska bilden) men tillhör man den konservativa falangen så syns den inte under kraghandskar el dyl, medan om man tillhör säg den nyrika hovfalangen så låter man sina guldbroderade manchetter "slarvigt" skymta fram under handskarna. Den typen av grejer.

Sedan ligger ju felicien soligt till, och har säkert mycket vitt.

Klutar och hårknutar känns också det väldigt feliciskt. Spanskt.


He he... Det var inte min mening att bombardera dig. Men jag fick så många idéer :P
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Fortsätt bombardera, så kanske jag om en eon eller två får fram någonting vettigt på papper. 8)

Det var mycket att hålla reda på med mantlar hit och stövlar dit. Fick med några av grejerna iaf. Det var svårt att få in både väst och skjorta med vid krage, så jag körde med sash istället. Kasta ändringar på mig! :P
Bild
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Nu snackar vi! Tänk va shysst om vi kunde ha en modeskiss till alla regioner!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Fortsätt bombardera, så kanske jag om en eon eller två får fram någonting vettigt på papper. 8)

Det var mycket att hålla reda på med mantlar hit och stövlar dit. Fick med några av grejerna iaf. Det var svårt att få in både väst och skjorta med vid krage, så jag körde med sash istället. Kasta ändringar på mig! :P
Skitsnyggt :D Det enda jag kommer att tänka på är kanske breda bårder på kaftanen (sådana du har på din tidigare bild).

Sedan hade det varit snyggt att se en mer officerslik klädsel, med kragstövlar och kraghandskar :)

Keep up the good work. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Schysst Gunther! Ser bra ut :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Peter skrev:Skitsnyggt :D Det enda jag kommer att tänka på är kanske breda bårder på kaftanen (sådana du har på din tidigare bild).

Sedan hade det varit snyggt att se en mer officerslik klädsel, med kragstövlar och kraghandskar :)

Keep up the good work. :)
Ska bli!
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag håller på med en ny här...

Kaftan, lite smått nerknölad i ett par kraghandskar. Byxorna likaså nerknölade i kragstövlar. Öppet så man ser skjortan och livstycket.

Några fler önskemål?

En hjälm kanske...
Grekiska hjälmar
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kör vidare på den linjen... Lite hellenistiskt inspirerade prylar är inte fel när det gäller felicierna. Då får man ju in en del österländskt inflytande också, som kan förklaras med feliciernas akrogaliska ursprun...
Skriv svar