Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Peter skrev:Jorpagna vore också ett fräckt ställe att ha vapensmeder, och ständiga länsherrekrig över de viktiga gruvorna i Mörkrets Berg.
Jo, tex argaldiskt stål låter inte så dumt.
"Det var klingor av argaldiskt stål som högg ut imperiet Jorpagna, och argaldiskt stål skall en gång återbörda den forna makten."

Smidesmästarna i Argald är kanske rentav en stor maktfaktor i landet, en insluten och stockkonservativ grupp av långskäggiga och mumlande surgubbar.
caffeineshaker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-03-21 22:25
Ort: Göteborg

Inlägg av caffeineshaker »

Jag har alltid använt Entika som lite av ett Toledo/Salamanca. Har även lagt något som jag valt att kalla "Svärdsspelen i Entika"(fritt baserat på en Eon artikel för många herrans år sedan) i just nämda stad. Spelen infaller vart 5:de år och vinnaren får ett svärd av rustmästaren av Entika (dvs Konungens egna).
Annars har ju alltid Torilla varit ett hett mål för äventyrare som vill lägga beslag på dom Tarkoriska svärds typerna på fastlandet.
Har dock alltid sett Arkhaz i Krun lite som Erebs Damaskus.

Några mer Salamanca/Damskus som poppar upp ?
Alvbåge? Nej för fan, jag har armborst.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar både argaldisk stål och klingor från Entika...
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Exotiskt är bra, tycker jag. Desto längre bort ett föremål kommer ifrån och desto svårare det var att få tag på, desto bättre måste det naturligtvis vara. Ett svärd tillverkat av en förvriden, tretusenårig alvsmed någonstans i mitten av Samkarna (och som han endast byter bort mot priset av hundra av hans forna fränder att offra till sina mörka gudar) är mer imponerande än en klinga tillverkad av en mästersmed i Entika tre dagsritter bort.

Fast nu kanske jag bara är inne på unika och ovanliga vapen...
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Större vapen - mer skada.
Följde diskussionen om bågar och tänkte delge mina tankar. Hur tung bågen är att spänna torde vara direkt avgörande för den kraft projektilen får. Sammansatta bågar torde dock vara kortare än vanliga träbågar men kan förmedla mer kraft i projektilen pga av sammansättningen av material. MEN det borde väl vara så att (aovsett typ av båge) desto tyngre en båge är att spänna desto hårdare skjuter den.

Glöm dock inte bort armborsten (med metallbåge) som absolut kickar ass i genren projektilvapen eftersom där använder inte skytten armarna för att spänna vapnet utan kan använda benstyrkan eller i vissa fall sin kroppstyngd. Sen när vapnet är spännt kan skytten i lugn och ro sikta utan att behöva anstränga sig.
(Armborsten inträde blev förödande för medeltiden riddare eftersom de sköt igenom riddarnas rustningar OCH de var så lätta att lära sig hantera att även otränade bönder kunde besegra en elit- och rustad arme med hjälp av dessa vapen.
En del adelsmän ville t.om förbjuda vapnet eftersom det var så farliga - kunde nämligen rubba maktbalansen mellan adel och bönder.)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Större vapen - mer skada.
Följde diskussionen om bågar och tänkte delge mina tankar. Hur tung bågen är att spänna torde vara direkt avgörande för den kraft projektilen får. Sammansatta bågar torde dock vara kortare än vanliga träbågar men kan förmedla mer kraft i projektilen pga av sammansättningen av material. MEN det borde väl vara så att (aovsett typ av båge) desto tyngre en båge är att spänna desto hårdare skjuter den.
Det där stämmer till viss del, men inte helt... Har man stycken self-bows av samma form men olika dragstyrka, vinner antagligen den med högst dragstyrka... Det är emellertid inte bara dragstyrkan som avgör avfyrningshastighet och räckvidd. Materialets spänst är minst lika viktigt, och olika träslag har väldigt olika spänst. Även formen på bågen är viktig, samt dess storlek. En båge med dålig spänst kan vara aldrig så tung att spänna med samtidigt ge en lägre avfyrningshastighet än en annan båge med större spänst... Kan man lite enkel fysik (vilket jag inte kan) går det säkert att ställa upp en rätt enkel formel för hur det hela hänger ihop...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det säger ju sig självt att en trästock som man måste spänna med maskiner ändå inte får iväg pilen speciellt långt.
peterb
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 196
Blev medlem: 2007-04-02 18:56
Ort: Lidingö
Kontakt:

Inlägg av peterb »

Psipo skrev:
Peter skrev:Det där är väl en kompositbåge, som jag tänkte? (I berendientråden)

En kompromiss mellan en ev. långbågelinje och kompositbågelinje är den japanska Yumibågen, som också ser ut så här
Exakt. Ja, alverna har kompositbåge, eller sammansatt båge som de av tradition kallats i DoD. Som jag har förstått det blir dessa bågar betydligt bättre än vanliga bågar av ett och samma trä. Jag kan t.o.m tänka mig att alverna förstärker med ben för att ytterligare öka slagkraften. I närstrid är alven ofta i underläge så de använder sig hellre av gerillataktik. Lätta vapen, lätta rustningar, snabb förflyttning, oöverträffad kännedom av terräng m.m. Att besgra alver på hemmaplan är bara möjligt om man är det Jorpagniska imperiet i sin fulla kraft och även då bara för en kort tid.
Vi behöver inte åka så lång bort som till japan för att hitta en häftig kompositpilbåge - det räcker att resa norrut... http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTa ... sambag.htm
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Vildeld

Hur utbrett är detta, hur vanligt, hur svårt att tillverka osv?

Jag har (helt ur luften) arbetat utgående från att Mirel producerar en efterfrågad vildeld (tillverkat under hysh-pysh av det strikt religiösa och eldsdyrkande Ninshibur-gillet).

Nu läste jag just i nåt inlägg om morelwidynsk eld i sjöstrid.

Finns det flera officiella omnämningar av vildeld? (Trinsmyra...?)

Visst kan man ju alltid stryka eld på tunnor av sylvoleum osv, men jag tänker mig att vildeld på något vis är effektivare än så...
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Peter skrev:I Conan finns Akbitana, stålets stad, i Shem. Kanske är det så att även i Ereb Altor finns de bästa vapensmederna i Morelwidyn eller Efaro. Eller krilloan.

Jorpagna vore också ett fräckt ställe att ha vapensmeder, och ständiga länsherrekrig över de viktiga gruvorna i Mörkrets Berg. Givetvis skulle det bara röra sig om ett fåtal samhällen/län som smider.'

Någonstans i Trakorien borde det finnas goda vapensmeder för att kunna producera Patas om inte annat. Bhannavil?
Bhannavil är nog den enda Trakoriska platsen men man kan alltid placera ut någon mästersmed av Asymtoternas gille efter behov. Glöm heller inte de bergtagnas alster - jag förlades lite av den aktiviteten till norra Trinsmyra i romanen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

http://www.wulffmorgenthaler.com/ 22 jan 08

teknikutveckling! :)
Thnker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-03-04 16:15
Kontakt:

Inlägg av Thnker »

Tänk gärna på vad som funnit på riktigt, och varför det var bättre. Det är sant att svärd från vissa områden var bättre än andra, mycket hade det att göra med att materialet från gruvan inte var exempelvis rent järn, utan en blandning med andra metaller, man fick legeringar, som kan vara bättre än det rena ämnet. Se skillnaden mellan olika stål vs järn.

Men hur skulle människorna då kunna veta varför exempelvis ett svärd var bättre när det kom från en viss region? Det är svårt att säga om de gjorde det eller inte men troligen visste de bara att det blev bättre. Om man tar detta tillräckligt lång så kan man säga att en smeds ritualer och sätt att balansera och utforma som kunde föras fram i familjen, kunde ge resultat utan att smeden själv visste exakt varför. Saker som kunskap om balans och vibrations noder var viktigt.

Vapentillverkning överlag var mycket hemligheter, och något som den vanlige smeden inte kunde mycket av. Det är helt logiskt att vissa regioner producerade bättre svärd och andra vapen samt rustningar än andra regioner. Inte minst själva smältans utformning och temperatur bidrar till att skapa materialet.

Alkemistisk metallurgi och annat bidrar till att kunna analysera varför ett blad är bättre än ett annat rent materialmässigt.

Sedan är det halvkinkigt att placera ut var dessa ställen med ypperligt kunskap och material finns på Ereb. Själv har jag mer valt att skapa smeder som på ett par platser som via "gudomlig kunskap/magi" kan tillverka de riktigt avancerade sakerna.

Något som är tillräckligt avancerat är även idag en form av magi.

Rätt intressant text om medeltida svärd.
http://bjorn.foxtail.nu/smide.htm
This space intentionally left blank
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

När jag läste om sammansatta bågar och dess ursprung så kom de till för att asiens träslag inte är lika raka som europeiska träslag, därav kunde man inte skapa bågar av ett enda träd. Jag kan tyvärr inte ge någon källa till det.

Förstärkningar med horn och senor var något som var vanligt förekommande för sammansatta bågar.
Kompositbågar fanns i det tidiga Europa och verkar ha kommit från trupper som slogs för Romarna men även hunnerna verkar ha haft det. Vidare ska man ju tänka på att de arkeologiska fynden av bågar är väldigt lågt pga dess material. Pilspetsar är dock vanligt förekommande och man kan se från slagfält under vendeltid att 'fjärrvapen' hade stor betydelse i strider. Vendeltid är alltså innan vikingatid. Eftersom nordmän stred i romerska riket kan det mycket väl ha funnits kompositbågar här. Tror även att det finns ett mycket gammalt fynd av en samisk båge som är just komposit med horn, ben trä och senor. Hittar tyvärr inte källan. Kompositbågen har säkert uppfunnits på flera ställen på jorden under ungefär samma tid och att den skulle komma från asien känns lite som en discovery dokumentär. Från sibirien har man hittat kompositbågar som härstammar från 3000- 2000 år före kristus.

Det finns dom som hävdar att den klassiska grekiska bågen var av komposit men där är det lite bråk..

Oj då.. :) Nu hittade jag en källa som säger att ursprunget troligen är centrala asien. Där fick jag :) Charles Grayson The traditional Bowyers bible volume two om det är intressant.

Står ändå fast vid mina tankar ovan. Hej hopp. Ojdå, hej förresten. Gillar verkligen sidan. Är ju uppväxt med Ereb Altor och spelade i den världen mina första tio år som rollspelare. Var ett tag sen nu men nu blir man ju sugen igen.
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Apropå svärd så gillar jag tanken på individuella smeder med ett enormt rykte om sina fantastiska svärd. Nästan så det blir lite märkesbögeri i det hela. Så var det under vikingatiden.

Man känner fortfarande idag till namnet på en del kända smeder från den här tiden; Leofric, Hliter, Ulfberth, och Ingelred. Man har även hittat svärd som är förfalskningar av Ulfberths svärd. Någon som inte hade råd med den riktiga varan köpte ett vanligt svärd och slog in Ulfberths namn i klingan, oturligt nog stavade han fel :)

Lite kul kuriosa. Jag vet att dod egentligen är medeltid och då är ju svärdsmidet mera faktoriserat som Wira bruk, Toledo mm även om det är sent. Tycker ändå det vore kul att klämma in några individuellt beskrivna smeder med lång kötid. Spelarna kanske kan få ett svärd som belöning för att de räddat ett kungarike eller gjort en personlig tjänst till smeden. Mina tankar bara.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Såg att Kardientråden förärats med en liten diskussion om rustningar. Kanske dags att damma av den här gamla tråden och passa på att ta med rustningar i samma tråd.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar