Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillade tanken som någon slängde fram med något slags långskepp som hangarfartyg. :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Jag gillade tanken som någon slängde fram med något slags långskepp som hangarfartyg. :twisted:
Haha.. Underbart!!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag köper att de inte har ändrat sig faktiskt. Jag antar att jag bara ville göra en billig poäng. :(

Nu ville jag egentligen prata om utvecklingen under och efter 610 i detta fall då vi väl etablerat att de gärna kommer att ändra sig efter sin första sammandrabbnig med Palinor.

Birke: Det är ju då min poäng att man började tillverka plåtdetaljer för att det var billigare än ringbrynjan och inte för att de var bättre. Att de var lite bättre var bara en positiv bieffekt. Mitt argument är såleldes att om det finns så skulle det nog hålla på att sprida sig i ganska hög takt. Men jo det kan ju precis ha börjat så att det bara än finns inom de finare klanerna då det är tekniker som inte helt spridit sig än.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Det är ju då min poäng att man började tillverka plåtdetaljer för att det var billigare än ringbrynjan och inte för att de var bättre. Att de var lite bättre var bara en positiv bieffekt. Mitt argument är såleldes att om det finns så skulle det nog hålla på att sprida sig i ganska hög takt. Men jo det kan ju precis ha börjat så att det bara än finns inom de finare klanerna då det är tekniker som inte helt spridit sig än.
Dvärgarna kanske gjorde annorlunda och började tillverka plåt för att det var bättre och inte för att det var billigare! :wink:

Om plåtsmidestekniken skall vara på väg att sprida sig bland ranerna så kanske så att de fått ögonen upp för den efter erövringen av Alerien där tekniken sedan längre (via dvärgarna?) varit känd men förbehållen fyrkorsriddarna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tänkte mig att influensen till Alerien mer kom från Magilre och Klomellien som är de närmaste riddar/kunga-traditionerna, men kanske från dvärgar? Isf den mer levande staden som någon skapade och vi inkluderat inom det stagnerade Kuldkres.

Kan inte delar av den här diskussionen överföras till Ransardtråden Birke vet du hur?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Jag tänkte mig att influensen till Alerien mer kom från Magilre och Klomellien som är de närmaste riddar/kunga-traditionerna, men kanske från dvärgar? Isf den mer levande staden som någon skapade och vi inkluderat inom det stagnerade Kuldkres.

Kan inte delar av den här diskussionen överföras till Ransardtråden Birke vet du hur?
Jag kan dela, flytta och få in dessa inlägg under länder men inte ända in under Ransard, går det Spelis? annars får jag väl helt enkelt citera och klistra skiten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Quota det relevanta och posta i aktuell tråd, samt hänvisa till denna tråd.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag tror att jag redan i princip har gjort min poäng. Jag ville inte ta det i Ransardtråden eftersom jag känner att det här var mer av en teoretisk diskussion och inte så konstruktiv nödvändigtvis. Det är ju ändå upp till Fafnir och eventuella andra personer att skriva om Ransarderna. Jag tog väl från början Ranerna som exempel på en av flera kulturer där den teknologi som används inte överensstämmer med vilken teknologi som används runt omkring och vilken nivå av framgång de skall ha.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Tycker att man kan forma Erebs folk utan att vara låsta i logiska eller vår världs utveckling för det. Vill man använda ringbrynjor i ett lands armé så gör man det.
Måste allt vara logiskt och hänvisas till vår världs historia?

*Lite flummiga tankar bara*
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Inte alls. Men det går väl att tänka på sådana detaljer och försöka förklara dem i alla fall.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Inte alls. Men det går väl att tänka på sådana detaljer och försöka förklara dem i alla fall.
Enig. Någon förklaring bör ju finnas .
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det är därför jag föredrar denna tråden för små detaljer och förklaringar istället för att fastna i sådana struntsaker på Ransard och tappa bort visionen av hur landet faktiskt skall vara.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jan Erik Söderman skrev:Det är därför jag föredrar denna tråden för små detaljer och förklaringar istället för att fastna i sådana struntsaker på Ransard och tappa bort visionen av hur landet faktiskt skall vara.
leinder skrev:Tycker att man kan forma Erebs folk utan att vara låsta i logiska eller vår världs utveckling för det. Vill man använda ringbrynjor i ett lands armé så gör man det.
Måste allt vara logiskt och hänvisas till vår världs historia?
Istämmer med er båda.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Tror att det är rätt tråd...

Hur utspelar sig belägringar i Ereb?

I krigarensh handbok finns ett kapitel om belägringar, där de påpekar att taken har taggar för att kontra flygande varelser osv. Vad finns det mer för modifikationer gentemot vår egen värld?

Hur fungerar magi här?

Varför använder inte alla arméer ett par besvärjare med jordväg/jordbävning/väderkontroll osv. Eller gör de det?
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka vapen och rustningar speciella för Ereb och övriga Altor har vi?

Officiella
Nordyxa (Jorduashur, Kard)
Hesapisk björnspjut (Trakorien)
Barbisk oxhjälm (Barbia)
...

Nytillkomna
Lardamenderbåge (Berendien)
...
Skriv svar