Akademier

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Akademier

Inlägg av Spelknepe »

Just det ja. Det finns olika sorters akademier i Ereb som vissa går hand i hand med regler. T.ex. Vapenakademier, där olika vapenmanövrar lärs ut.

Vad har vi för olika (intressanta) akademier i Ereb?

Vapenakademier?
Magikerakademier?

Var finns dem?, hur fungerar dem?, och framförallt...
Hur behandlar de rollpersoner/nya medlemmar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är det här en fortsättning från en annan tråd, eller...?

Oavsett så finns det tre vapenakademier beskrivna i Krigarens Handbok, et i Gringul i Erebos, ett i Jorduashur och ett i Cerbergen (tror jag).
Har för mig att i alla fall de två första var bra och kanske också det tredje med lite modifieringar (namnet "Kain" på ledaren förexempel...).

Även "Krigarnas Hus" i Kandra och minst ett i Krilloan.

Fler?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Banzikan återfinns på Bhannavil (Palamux) och Clusta Noba (Marjura). Vore coolt med en djuoare artikel om den orden.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låt mig ställa en fråga.

I en bok har vi en magikerakademi. Det står beskrivningarav de olika rummen, hur många magiker där finns, vad de sysslar med. Kanske ett bibliotek och lite om deras verksamhet, inflytande, ansvar, etc...

HUR ska en spelare kunna använda sig av detta?
Givetvis är det kanske beroende från magikerakademi till magikerakademi, men finns det någon standard sätt att gå med i ett gille för en rollperson.

Vad krävs det för att gå med?
Vad förväntas av rollpersonen?
Vilka fördelar kan rollpersonen dra nytta av?
Vilka nackdelar innebär det?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant fråga som jag själv ochså funderat på, hur förhåller spelaren och dennes rollperson sig till ett akademi?

Står lite i Kandra-modulen under "Magikernas Hus" om hur Erebs magiker är organiserade, och även om detta kanske skulle behöva en modifiering skulle det kanske kunna gå att bygga vidare på?

Har ochså alltid velat ha lite beskrivningar (med speltekniska data också) av hur en akademi fungerar rent praktisk för en student, och kanske en slags mall för hur studier går till. Vilka magiskolor det undervisas i, vilka besvärjelser som lärs ut och bibliotekens omfattning (vilket material det finns där och vilken kunskapsnivå man kan nå).

Självklart kan detta vara upp till varje SL av avgöra, men en slags gemensam beskrivning för hur det går till i Ereb (och kanske även övriga Altor) skulle vara trevligt. Magin finns likartad (?) överallt, men hur har användandet av den förändrats och utvecklats under historiens lopp? Havsmagikerna i Montagor använder magi, och det gorde den unge "Vicotnic" och hans samtida i det förlorade Densel också, men på lite olika sätt kan jag föreställa mig?

Jag skulle vilja att magi inte alltid klassas som bara nekromanti, illusionism, elementärmagi osv, utan att olika former för magi och användandet av den beskrivs mera. Också olika sätt att lära ut magi och syn och argument för just detta sättet att göra det på skulle ge mer krydda åt magistudierna. Kanske inte alla Erebs magiker har valt att följa en "Bologna-process"?

I "mitt" Ereb har jag låtit de klassiska magiskolorna dagens Ereb ser vara baserade på en formalisering av olika typer magi som gjordes under Kejsardömet Jorpagnas tid, med en encyklopedi för varje sätt. Detta system finns i stort fortfarande kvar, och de flesta av de "nya" magiskolorna har följt denna mall och anpassad sin "skola" till detta.

Inte helt utarbetade åsikter och formuleringar detta men jag skriver ändå...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, absolut vore det bra att veta hur träningen går till. Tyvärr vore det ultimata att ha med regler för detta, men det får väl bli upp till SL då. Har vi bara en textuell mall så...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Dessa eviga akademier...

Inlägg av Peter »

I vår egen värld startade Aristoteles sin Akademia, och eftervärlden blev mäkta impad. Genom grekisk hegemoni, romersk hegemoni och kristen hegemoni blev akademitänkande sakta men säkert allmän valuta i den europeiska kulturen, även om många varanter, andra benämningar och variationer fanns. (Lycéer, universitet etc...)

Vad är en Akademi i Ereb Altor och varför är de så attans vanliga? I vår värld brukar det vara så att endast akademiska ämnen anses höra hemma på akademier, men i Ereb lärs vapenkonst och annat dräng-göra ut.

Var kommer akademitanken ifrån? Är vapenakademier och magiakademier utslag av samma sorts "tänk" och tradition? Kan en Svärdsmästare och en Mentalismmästare umgås på lika fot. Frågorna anfräter mitt enkla sinne som pälsödlor en månadsgammal mammut..
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Magiakademierna ser jag inte främst som skoler utan mer föreningar klubbar
där man har ett gemensamt bibliotek, labb och vinkällare
man kan få råd och stöd där
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag ser de som skrån, i princip. Precis som t.ex. ett hantverksskrå. En mästersmed, en handfull utbildade smeder kanske och sedan tar de in X antal lärjungar varje år.

I mina ögon fungerar vapen- och magiakademier på samma sätt.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

En yrkesorganisation alltså? Som förutom lärdom och förkovran också siktar mot inbördes kontroll och stöd? Så får jag väl också erkänna att jag sett magikerakademierna. Men är akademi isf ett så bra ord? Borde de inte snarare kallas magikerskrån (och är inte det fräckare?)

Vapenakademier som beskrivits brukar ju syssla enbart med vapenträning. (Vilket för mig verkar en smula udda. Var får de resurser från? Borde de inte kontrolleras av en stat eller intressegrupp. Jfr. de madrassor där blivande talibaner utbildades att strida som mujaheddin mot sovjeterna med bl.a. västerländskt kapital).

Krigarskrån var inte ovanligt under senmedeltid. Då rörde det sig oftast om det dominerande vapenslaget som befäste en rik stad. T.e.x uppförde armborstskyttarnas gille en storslagen katedral i Bryssel, och muskedunderskyttarna i Antwerpen gjorde samma sak. Är det den typen av organisationer som bekostar utbildning? Men i så fall utbildar de säkerligen bara de sina.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Handlar det inte om att tjäna pengar också då? Mästaren som äger akademin lär ju tjäna skitmycket pengar när han väl betalat marken/byggnaderna/et.c. och när det börjar rulla in elever som betalar en hel drös med guldmynt för att få träna vid "Den Store Otvin Käkslites Akademi - Om du tycker att långsvärd och värjor är töntiga, kom till oss och lär dig falchion. Ett vapen för riktiga män."



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

I mångt och mycket tycker jag mig ana att de vapenakadenier som presenterats i ereb drivs av eldsjälar, inte sällan framgångsrika äventyrare som har sitt svärd (yxa, spjut, slåsspinne, etc) som religon. De tycks inte snarast vara ett ställe att levla bredsvärd två steg utan snarare för vapenfetichister att lära sig fräcka specialmoves att ihjälslå sina antagonister med.

Banzikan är väl isådana fall den mest hårddragna varianten där svärdet närmast nog ÄR religon...

Krigarens Hus i Kandra skiljer sig så till vida att ÄS inte ännu hade uppfunnit vapentekniker och dyl, varför stackars hjälte-Milrik står sig slätt mot mer nyuppdiktade instruktörer. Men back then var han the shit!

Gällande medel så kan jag tänka mig att konstruktörerna primärt tänkte sig att grundaren byggde kåken och skaffade sin utrustning genom nobelt äventyrande och monsterslaktande med tillhörande skattgömmeplundrande. Sekundärt och framöver genom att pungslå nästa generations äventyrare som bill bli bättre på nobelt äventyrande och monsterslaktande med tillhörande skattgömmeplundrande. Såsmånigom är dessa gröngölingar eliten och kan bilda egna vapenakademier och därmed odödliggöra sina namn och bravader och framleva gott på att utbilda/pungslå nästa genration av vapenivrande äventyrargröngölingar så att dom kan............osv.

Sedan kanske detta inte är det mest realistiska tillvägagångsättet. ...och det kanske snarare var det tråden handlade om. Och i sådana fall har jag förslösat dyrbara minuuter av både min och eran tid... Vilket är rätt fräckt i sig för det tyder på att min makt tilltar. Snart kan jag dominera världen! :twisted: (Var la jag nu nekronomikon?)

Nu ska jag nog gå och lägga mig.....
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Måste akademierna definieras? Naturligtvis finns det likheter som beror på historisk och traditionell bakgrund, men ändå.

:idea:

Vapenakademier: 1. Vapenteknik som religion eller filosofi. "Cains" och Banzikan, ett led i att uppnå högre medvetande och Zen.
2. Skola. Kan vara för pengar, kräver dock nog en stor stad då inte vem som helst kan ha råd att gå i en sådan skola, ev. skickas dit av sin arbetsgivare. Rena soldater/stadsvakter utbildas säkert av det "militära", dvs redan etablerade soldater och officerare. Vapenakademier är dyrt trams för de som ändå bara skall patrullera en mur eller bli nåldyner på slagfälten.

Magikerakademier: 1. Skola. Dvs en plats dit hoppfulla eller upptäckta söker sig för att ta inträdesprov och utbildas i magins konst.
2. Studieplats för magiker i civilisationen, en kollegial sammanslutning där pengar inte är målet och där man fokuserar på sin egen magiska utbildning och forskning. Kanske forskning om vad som finns i Kandras kulle? Pengar har de redan, men för extra fickpengar tillhandahåller man vissa magiska tjänster till populasen och dess herre. Mindre intresserade att lägga sin tid på studenter.
3. Issolerad magikerstudieplats. Här är endast magiker som kan försörja sig själva välkomna. Man kan utbyta tjänster kollegialt, men man har inte tid med att ta sig an lärjungar, utom i speciella fall, som när arbetsbördan blivit så stor och ens Igor slitits ut. Eller man är Mr Miyagi och ser en diamond in the rough.
4. Krilloan. Magikerna är maktapparaten och ser därför stadsstatens välbefinnande och sociala asvar som del av akademin. En unik plats.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Måste akademierna definieras? Naturligtvis finns det likheter som beror på historisk och traditionell bakgrund, men ändå.



Vapenakademier: 1. Vapenteknik som religion eller filosofi. "Cains" och Banzikan, ett led i att uppnå högre medvetande och Zen.
2. Skola. Kan vara för pengar, kräver dock nog en stor stad då inte vem som helst kan ha råd att gå i en sådan skola, ev. skickas dit av sin arbetsgivare. Rena soldater/stadsvakter utbildas säkert av det "militära", dvs redan etablerade soldater och officerare. Vapenakademier är dyrt trams för de som ändå bara skall patrullera en mur eller bli nåldyner på slagfälten.

Magikerakademier: 1. Skola. Dvs en plats dit hoppfulla eller upptäckta söker sig för att ta inträdesprov och utbildas i magins konst.
2. Studieplats för magiker i civilisationen, en kollegial sammanslutning där pengar inte är målet och där man fokuserar på sin egen magiska utbildning och forskning. Kanske forskning om vad som finns i Kandras kulle? Pengar har de redan, men för extra fickpengar tillhandahåller man vissa magiska tjänster till populasen och dess herre. Mindre intresserade att lägga sin tid på studenter.
3. Issolerad magikerstudieplats. Här är endast magiker som kan försörja sig själva välkomna. Man kan utbyta tjänster kollegialt, men man har inte tid med att ta sig an lärjungar, utom i speciella fall, som när arbetsbördan blivit så stor och ens Igor slitits ut. Eller man är Mr Miyagi och ser en diamond in the rough.
4. Krilloan. Magikerna är maktapparaten och ser därför stadsstatens välbefinnande och sociala asvar som del av akademin. En unik plats.
Det där känns rätt rimligt. På en del platser är det magikerskrån vi pratar om, på andra platser verkliga akademier...
Kanske är det så att det är magikerakademier som har varit förvaltare av värdslig kunskap och litteratur på samma sätt som munkordnar var i vår egen värld. Munkordnarna i Ereb kanske nästan uteslutande sysslar med religiös kunskap.

Samma funktion som universiteten hade i det medeltida Europa kanske oftast innehas av magikerakademier i Ereb. Det skulle kanske vara en rätt bra twist för en fantasyvärld...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Oj oj oj, nu är jag inte med alls.

* Banzikan är ju inte en akademi, det är en religion och en stridsfilosofi.

* Vad det gäller vapenakademier känns det på något sätt rimligare att erkända mästare med sitt goda namn kan ta tjänst som tränare och instruktörer - då främst hos adelsmän. Varför skapa en hel akademi för en så obesutten samhällsgrupp som desparata äventyrare?

* Mikael: schysst lista över olika typer av sammanslutningar. Men vinner vi något på att kalla dem alla akademier? Det blir liksom inflation i uttrycket. För rimligtvis finns det väl ickemagiska akademier också.

* Något som slår mig är att det kanske är så att det helt enkelt finns Akademier, och de flesta har någon typ av magisk undervisning (åtminstone de finare, på samma sätt som alla universitet historiskt undervisade i Latin och grammatik). Däremot så läser nio av tio elever snarare språk, matematik eller dyl. Då kan även sekulära studier övergå i magi. Medeltidens Trivium och Qadriviumsystem passar bra här: Trivium är "enkla" läroämnen, och på toppen av disciplinhierarkien finns den "mystiska" teologien. Vapenakademier kan då vara platser där man studerar vapenlek som ett led i magisk skolning. - detta system gjorde också att man kan ha en magikerakademi med bara två eller tre magiker, och råder bot på ev. magiakademiinflation
Skriv svar