Akademier

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Oj oj oj, nu är jag inte med alls.

* Banzikan är ju inte en akademi, det är en religion och en stridsfilosofi.

* Vad det gäller vapenakademier känns det på något sätt rimligare att erkända mästare med sitt goda namn kan ta tjänst som tränare och instruktörer - då främst hos adelsmän. Varför skapa en hel akademi för en så obesutten samhällsgrupp som desparata äventyrare?

* Mikael: schysst lista över olika typer av sammanslutningar. Men vinner vi något på att kalla dem alla akademier? Det blir liksom inflation i uttrycket. För rimligtvis finns det väl ickemagiska akademier också.

* Något som slår mig är att det kanske är så att det helt enkelt finns Akademier, och de flesta har någon typ av magisk undervisning (åtminstone de finare, på samma sätt som alla universitet historiskt undervisade i Latin och grammatik). Däremot så läser nio av tio elever snarare språk, matematik eller dyl. Då kan även sekulära studier övergå i magi. Medeltidens Trivium och Qadriviumsystem passar bra här: Trivium är "enkla" läroämnen, och på toppen av disciplinhierarkien finns den "mystiska" teologien. Vapenakademier kan då vara platser där man studerar vapenlek som ett led i magisk skolning. - detta system gjorde också att man kan ha en magikerakademi med bara två eller tre magiker, och råder bot på ev. magiakademiinflation
1) men med "akademier" på Marjura och Trakorien, eller... :? Du förstår visst vad jag menar.
2) Håller med. Troligare med privatlärare än hela akademier för vinnings skull. För dålig inkomstbas. Naturligtvis finns undantag!
3) Tycker inte det är mer inflation i ordet akademi än i ordet kyrka, tempel eller skola. Vapenakademier, magikerakademier, andra akademier så som...universitet, lycéer, skolor, munkkloster. No biggie.
4) Nä låt magikerna ha sitt eget studieplats. De kanske studerar värdsliga ting som historia, språk, matematik, myter och legender, för att det hjälper dem i deras sökande. Lärde män och andra akademiker aktar sig säkert i det längsta för att komma i kontakt med de egoistiska magikerna. Det huggs nog i ryggarna på universitet och högre skolor. Däremot kan det ju finnas platser där även Trivium/Qvadririum (?) med sidostudier i magi (kunskap om magi och minimagi tex) ingår. Nästan obligatoriskt om du skall vara lärd man i Krilloan tex.
5) Magikerna har ju inte bara akademier utan "gillen" också, dvs skrån va? :?:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Peter skrev: * Vad det gäller vapenakademier känns det på något sätt rimligare att erkända mästare med sitt goda namn kan ta tjänst som tränare och instruktörer - då främst hos adelsmän. Varför skapa en hel akademi för en så obesutten samhällsgrupp som desparata äventyrare?
Vem vill foga sig efter tölpiga adelsmän?
-Lär nu min son att bli en stor stridsman.
-Men, han kan ju inte ens skillnad mellan hjalt och egg. Å dessutom sitter han hellre under en korkek och luktar på blommorna.
-Såja, du får ju bra betalt.

Nä, med det ego man bygger med en legendarisk svärdsarm så måste det ju kännas rätt röjigt när svärdsvingare från när och akrogal kommer och ber på sina bara knän om ynnersten att bli barskrapade och upptas bland lärjungar för att sedan kunna skryta om att "jag minsann har skolats av självaste mäster Shlåss A-lott.

Egentligen har jag inga tungt vägande åsikter i ämnet utan skildrar mest den tolkning jag gjort av ÄS produkter. Har faktiskt aldrig reflekterat så mycket över ämnet, men det är klart uppfriskande att läsa alla teorier och tankegångar :)

Gällasnde Banzikan kan jag tänka mig att det finns gott om tuppkycklingar som inte vet annat om det än just att dom är bra på att slå folk på truten med svärd. Dessa tuppkycklingar kan säkert tänkas ihjälslå och plundra massor av monster för att finansiera en färd till Trakorien och ansöka om vidarebildning i våldsbranchen. Sen sannolikt så kommer dom att bortsållas redan i första mötet likt gangbanger-wannabees som ansöker till karatedojos för att kunna spöa pensionärer på gatan på onsdagskvällarna.

Det ger ju faktiskt uppslag till rollspel. Härdade svärdsvingare som i eget syfte försöker att under falska förespeglingar lära sig lite justa Banzikan-moves. Det lär väl sannolikt springa runt folk och utge sig för att vara banzikanskolade för att vinna respekt också. (Jämför "Passa dig, jag kan Banzikan" med "Passa dig, min brorsa är med i Hells Angels" Båda exemplena kan sluta lika snöpligt när dom genomskådas :) )
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev: Gällasnde Banzikan kan jag tänka mig att det finns gott om tuppkycklingar som inte vet annat om det än just att dom är bra på att slå folk på truten med svärd. Dessa tuppkycklingar kan säkert tänkas ihjälslå och plundra massor av monster för att finansiera en färd till Trakorien och ansöka om vidarebildning i våldsbranchen. Sen sannolikt så kommer dom att bortsållas redan i första mötet likt gangbanger-wannabees som ansöker till karatedojos för att kunna spöa pensionärer på gatan på onsdagskvällarna.

Det ger ju faktiskt uppslag till rollspel. Härdade svärdsvingare som i eget syfte försöker att under falska förespeglingar lära sig lite justa Banzikan-moves. Det lär väl sannolikt springa runt folk och utge sig för att vara banzikanskolade för att vinna respekt också. (Jämför "Passa dig, jag kan Banzikan" med "Passa dig, min brorsa är med i Hells Angels" Båda exemplena kan sluta lika snöpligt när dom genomskådas :) )
Skrämmande likt en av mina spelares rollperson i Svavelvitner. Han blev bryskt men rättvist uppäten av draken Blatifagus.

Man behöver väl inte vara fopp bara för att man är adelsman? Kan tänka mig att många av Erebs krigshärjade länder istället fostrar karska krigarpiltar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Givetvis. Jag bara åskådliggör standardäventyrarens fördomar gentemot den härskande klassen :P
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Man kan ju också undra vem som lär alla dessa vapensvingande äventyrare som springer runt att använda den vassa sidan av svärdet och att undvika egna knän med yxan?
En marknad för vapenakademier borde finnas och det borde heller inte vara svårt att hitta lärare till dessa bland pensionerade krigare?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har egentligen inte så mycket att komma med, förutom två länkar:

Skråväsendet (lista på olika skrån)

Fäktskolan
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar