Mode och utsmyckning

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Mode och utsmyckning

Inlägg av Rickard »

Hittade ett gammalt dokument om några saker som jag skrev på ett forum. Har inte direkt gjort några efterforskningar på detta, så allt det som står nedan kommer från min fantasi endast. Det handlar om olika folkslag och hur de styr ut sig och kan kanske tjäna som inspiration?

Alver

Håret:
Brukar i regel vara långt.. Förklaring saknas.. Håret är alvernas viktigaste, kroppsliga statussymbol. Alverna tvättar sig ofta och hårskötseln är en viktig del av badet.. Nära släktingar, vänner eller älskande kan sköta om varandras hår i en form av vänskapsförklaring.. Flintskallighet (alver blir inte det av naturen) är genant.. Att raka av håret på en alv är detsamma som att skämma ut denne..

Klädstil:
Lätta och lediga kläder i naturens färger.. Eftersom alverna klarar av kyla och värme bättre än människor bär de ungefär samma typ av kläder året runt.. Alvernas tyg slits inte lika lätt som människornas..

Tatueringar:
Tatueringar eller målningar kan förekomma.. Vissa har även en magisk kraft (Jag tänkte skriva en magiskola om det).. De kan betyda allt från stamtillhörighet, status, grad (om krig), andligt namn och giftemål.. Det finns en hel del som kan sägas med kroppsmålningarna..

Utsmyckning
Väldigt sparsamt.. Alven har högst 2-3 smyckesföremål som då har väldigt stort affektionsvärde för denne.. Det kan vara föremål som är en del av en händelse eller annan varelse..

---

Dvärgar

Skägget:
Kan vara flätat och ha saker inflätade i skägget..

Hår:
Beroende på vad de har för sysselsättning så varierar hårets längd..

Utsmyckningar:
Dvärgar brukar gilla att skryta lite visuellt om sin förmögenhet.. Smycken brukar vara större än människosmycken (1,5 till 3 gånger större) så att den inte kan missas..

---

Ankor

Klädstil:
Ankorna brukar i regel anamma människornas klädkultur men om det finns många fjäderfän inom samma område så kan olika moden förekomma.. Bjällra färger som skär sig är ett mode, liksom mångfärgade plagg.. Det på något sätt symboliserar rikedom..

Fjädrar:
Att ha ett stycke fjäder på plaggen är aldrig fel.. Ankorna kan också stoppa in andra fjädrar i sin egen fjäderdräkt och på så sätt få lite variation på den (ungefär som vi färgar strimmor i håret idag).. Vi talar runt 5 fjäderpennor, inte en hel fjäderdräkt här.. En anka kan även ha sin kärestas fjäderpenna instoppad någonstans väl synligt för att visa alla den andres tillhörighet.. Ankmammor kan ha sina barns dun, vilket ger ett gulligt och kärt intryck..

Piercing:
Kan förekomma bland sjölevande ankor då tatueringar inte fungerar lika bra på ankorna, om de inte tatuerar näbbarna då..

---

Orcher

Hår:
Hår anpassas enbart efter den praktiskt biten.. Är det för långt skärs/slits/gnags det bort.. Mycket hår är bra vid kallare klimat, alltså brukar orcher vara mer behårade under vintern.. Därav har det förekommit teorier om att orcherna fäller hår under sommaren..

Skägg är relativt opraktiskt (ur mänskligt skönhetssyfte) då orcherna har tjocka hårstrån som sitter glest. På vissa ställen kan det finnas samlingar av hår och på andra ingenting alls.

Färger:
För att skicka signaler av vissa intryck kan orchen smeta in sig eller hälla färg på sig.. Var eller hur mycket någonstans spelar ingen roll men huvudet brukar favoriseras.. De olika färgerna symboliserar i orchsamhället flera saker.. Vad och vilka färger som symboliserar vad orkar jag inte ta upp (se mer om det i Svartfolk)..

Odör:
Att ha en väldig kroppsodör kan sätta skräck i andra eller få andra att sätta sig på ett behörigt avstånd.. Ju närmare varandra några sitter desto mindre status har orchen (ses som om de måste söka skydd hos andra).. Alla svartfolk brukar till exempel lämna trollen ifred, dels för deras styrka och ibland vildhet men även för deras ohyggliga kroppslukt.. När orcherna drar ut i strid kan de smeta in sig i illaluktande ämnen som träck, skunkdoft (vet inte vad vätskan heter som skunkar sprutar ut) eller vad de nu kan hitta som luktar illa.. Detta fungerar lite som krigsmålningar, fast utan någon egentlig betydelse..

Piercing (finns det något annat ord för detta?):
Att pierca sig kräver viljestyrka och ger ett prov på att uthärda smärta.. Vad piercingen förekommer kan variera kraftigt.. Det beror lite på hur uttråkad/fantasifull orchen är..

Sår/ärr:
Mäktiga sår och ärr inger respekt.. Orcherna kan även ärra sig genom att bränna sig med eld.. En populär lek (efter att orcherdrank har varit inblandad) är att se vem som kan längst hålla armen strax över en eld..

---

Människor

Hur de ser ut och klär sig skiljer sig mellan från vilket land/kultur de kommer ifrån.. Eftersom jag kör med Ereb Altor finns sådant redan beskrivet.. Jag har förmedlat den informationen till spelarna rätt mycket medan jag spelleder..

Att arbetarna brukar ha adelns färger har jag redan nämnt och det är i stort sett vad jag har kommit på om människorna..

Utsmyckning:
Medaljonger, utmärkande bältesspänne, utmärkande mantelspänne, armring/"armskydd", handledssmycke, ring (finger eller öra), fotring, tatueringar (mestadels för sjöfolk), örtpåse, parfym, olika mönster på klädesplagg som bälte, fotbeklädnad eller plagget som man bär på överkroppen (tunika/skjorta/särk)..

Höftväska:
Något som används mycket i min värld är höftväskor.. De brukar hänga med en rem över den motsatta axeln, från den höft sett som väskan hänger vid.. Vissa väskor är svårare att öppna (för att hindra för ficktjuvar) och vissa går att även fästa i bältet..

Mantlar:
En varm mantel att svepa in sig i när mörkret faller på är aldrig fel.. Jag hoppas att ni har tänkt på detta och inte släpar med sovsäckar överallt..

---

Hur man ser om en person är välbärgd

Håret:
Om man har långt hår innebär det att man kan hålla det rent och välskött. Vanligt är hår till axlarna.

Smycken:
Säger sig självt. Ju mer smycken och ju mer detaljerade de är, desto mer välbärgad.

Kläder:
Klädesmaterialet är givetvis ett tecken men också hur bra kläderna passar, hur snitten är lagda och hur trasiga eller skitiga kläderna är.

Vapen:
Svärd är ett tecken på rikedom medan yxor anses brutala. Påkvapen är för fattiga. Projektilvapen är lite lyxigare än kastvapen och slungor.

Kropp:
Ju fetare desto bättre ställt. Lukt och renhet säger mycket det också. Damer av fin börd brukar ha örtpåsar hängandes i bältet eller runt halsen.

Kroppsspråk:
Ledigt och man gör ofta överdriva kroppsspråket för att förstärka det man säger.

Ärr:
Ju grövre ärr desto sämre läkningsmöjligheter har man haft.

Språk:
Tonfall och uttryck skiljer agnarna från vetet. På landet brukar man förkorta orden och inte säga de sista vokalerna i ordet. Det blir ett monotomt mumlande..

Djur:
Brukar i regel vara utstyrslade eller kammade/flätade.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ett lämpligare ord för piercing skulle kunna vara kroppssmycken.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Dvärgar brukar gilla att skryta lite visuellt om sin förmögenhet.. Smycken brukar vara större än människosmycken (1,5 till 3 gånger större) så att den inte kan missas..
Haha... får mig att tänka på detta

...fast med jättemycket skägg då! :lol:
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:
Dvärgar brukar gilla att skryta lite visuellt om sin förmögenhet.. Smycken brukar vara större än människosmycken (1,5 till 3 gånger större) så att den inte kan missas..
Haha... får mig att tänka på detta

...fast med jättemycket skägg då! :lol:
Själv tänkte jag på denna. ;)

http://www.rollspel.com/humor/handbok/rub8.htm
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar