Altorisk Tideräkning

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Go for it :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

birkebeineren skrev:Funderar på att särskilja på Tideräkning och Kalendrar.

Så som det ser ut nu så använder vi (och i huvudsak jag!) orden om varandra och det blir lite förvirrande. Exempelvis så använder många länder den Arcivaliska Tideräkningen där åren räknas från Odos uppenbarelse, men kalendrarna i dessa länder kommer att skilja sig något åt, dvs helgdagar, namn på månader, lokala varianter mm.

Jag tänker mig att i wikin kort beskriva de olika tideräkningarna; dvs den Arcivaliska, den Kejserliga Jorpagniska, den Narguriska (egentligen bara likartade kalendrar hos alla narguriska folk(?)) den Golwyndiska, den Alviska, den Dvärgiska (flera olika men utifrån samma premisser), den Kimzônska, den Akrogaliska och den Nidländska, samt den kalender som användes ursprungligen.
Under dessa tideräkningar listar jag de olika länder som använder denna och länkar till beskrivningen i respektive land/folk artikkel. På så vis så kan Ansvarig med utgångspunkt i dessa förutsättningar själv utvekla en kalender (om behovet känns) och låta denna endast finnas i artikkeln för landet eller folket.

Låter detta bra? :?
Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan tideräkning och kalender, men förslaget du ger låter bra. Om en beskrivning av en kalender/tideräkning växer i ett lands/ folks artikel kan man lätt bryta ut den vid ett senare tillfälle.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så ja, duktiga medforumiter! :wink:

Skillnaden mellan en tideräkning och en kalender är inte så klara, åtminstonde inte i vanlig språkbruk, men jag tänkte med denna uppdelningatt HÄR göra ett försök.

Tideräkning tänker jag anger från vilket år man räknar, Odos uppenbarelse, Jorpagnas tillblivelse osv samt anger vilket kalendersystem som i ursprunglig form användes. Kalender är den variant de enskilda länder, folk, religioner använder av detta grundsystem tillhörande en tideräkning, med ändrade namn, egna högtider, lokala egenheter osv

Då skrider jag till wikin..
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Någonting intressant dök upp i mitt mail i morse. Jag prenumererar på en kul tjänst, http://www.omettord.se där man får ett nytt ord förklarat för sig varje dag.
Dagens ord var Vecka där det stod bl.a. så här:
Olika kulturer har haft olika sätt att gruppera dagarna. Att vår vecka innehåller just sju dagar beror troligen på att babylonerna räknat till sju himlakroppar på himlen och att det är ett tal som setts som magiskt. Veckan är alltså sannolikt inte en indelning av månvarvet i fyra delar.
Kanske lite inspiration till en annan Altorisk tideräkning?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

ilmarinen skrev:
Olika kulturer har haft olika sätt att gruppera dagarna. Att vår vecka innehåller just sju dagar beror troligen på att babylonerna räknat till sju himlakroppar på himlen och att det är ett tal som setts som magiskt. Veckan är alltså sannolikt inte en indelning av månvarvet i fyra delar.
Kanske lite inspiration till en annan Altorisk tideräkning?
Om ursprunget till sju-dagars veckan tvistas de lärde och förmodligen är det så att den har flera olika, himlakroppar, måncykeln, räknesystem, bilologiska processer m.fl. Babyloniernas namn på veckans dagar används fortfarande i stora delar av världen i mer eller mindre varierad form, solens dag, månens dag, jupiters dag osv.

Att bygga tideräkningar på andra himlakroppar än solen och månen Lahunia känns helt rätt, och Altors astronolgerna kan säkert reda ut hur de olika systemen förhåller sig till varandra och till hur dessa planeter, stjärnor, månar och kometer rör sig, så länge gudarna inte trasslar till det för mycket.

Har redan ett system på gång som utgår från en viss svart måne...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kalte 21e Vårdagjämningen
Spire 12-15 Odos död och uppståndelse
Sole 4e återföreningen med Odo 21e Soldansen
Skörde 3e stora skördedagen 20e Ångerdagen
Vile 1e Sköna damernas dag
Etinne 20e Odos födelse (mässor+gåvor)
Festevecka 1e årets slut, 2e Mörkrets fall, 3e fastan, 4e Solens återkomst, 5e Nyår (fest)

Var/Hur/När har du Birke (Regil? Fraxinus?) tänkt passa in dessa högtider från Aidne?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Kalte 21e Vårdagjämningen
Spire 12-15 Odos död och uppståndelse
Sole 4e återföreningen med Odo 21e Soldansen
Skörde 3e stora skördedagen 20e Ångerdagen
Vile 1e Sköna damernas dag
Etinne 20e Odos födelse (mässor+gåvor)
Festevecka 1e årets slut, 2e Mörkrets fall, 3e fastan, 4e Solens återkomst, 5e Nyår (fest)

Var/Hur/När har du Birke (Regil? Fraxinus?) tänkt passa in dessa högtider från Aidne?
Jag skulle kunna göra en gemensam "aidnisk" högtidskalender utifrån dessa, som i princip är lik för både Zorakin och Kardien, baserad på det arcivaliska kalendersystemet och som självklart följer den Arcivaliska Tideräkningen. Mitt system skiljer sig, som tidigare nämnt, från de officiella källorna eftersom jag tyckte kristendomen blev för tydlig, men nu när anders skrivit mera om hur LV fungerar borde en "egen" lösning gå att få till.

Så kan mästrarna Fraxinus och Regil redigera och tillägga utifrån denna! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Kalte 21e Vårdagjämningen
Spire 12-15 Odos död och uppståndelse
Sole 4e återföreningen med Odo 21e Soldansen
Skörde 3e stora skördedagen 20e Ångerdagen
Vile 1e Sköna damernas dag
Etinne 20e Odos födelse (mässor+gåvor)
Festevecka 1e årets slut, 2e Mörkrets fall, 3e fastan, 4e Solens återkomst, 5e Nyår (fest)

Var/Hur/När har du Birke (Regil? Fraxinus?) tänkt passa in dessa högtider från Aidne?
Jag skulle kunna göra en gemensam "aidnisk" högtidskalender utifrån dessa, som i princip är lik för både Zorakin och Kardien, baserad på det arcivaliska kalendersystemet och som självklart följer den Arcivaliska Tideräkningen. Mitt system skiljer sig, som tidigare nämnt, från de officiella källorna eftersom jag tyckte kristendomen blev för tydlig, men nu när anders skrivit mera om hur LV fungerar borde en "egen" lösning gå att få till.

Så kan mästrarna Fraxinus och Regil redigera och tillägga utifrån denna! :)
Ja, utgå gärna från den caddiska kalendern, speciellt vad gäller ovanstående högtider. Lägg dock märke till att Caddo inte firar t.ex. Sköna Damers Dag. Låt LV komma till sin egen rätt och låt oss göra upp med de alltför tydliga kristendoms-anspelningarna.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Så här har jag placerat de högtidsdagarna vi känner (kan inte kolla mina källor men antar du fått med alla Mikael).

Vårdagjämning 15 Töemånad
Odos död 12 Spiremånad
Odos uppståndelse 16 Spiremånad
Odos återförening 10 Halvemånad
Soldansen - Soldagen (sommarsolståndet, fjärde dagen av sju i Sommarfesteveckan))
Stora skördedagen 3 Skördemånad
Ångerdagen - Ångerdag (första dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Sköna damers dag 1 Vilemånad
Odos födelse - Förstadag (fjärde dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Nyår - Etins dag (vintersolstånd, tredje dagen av fem i Vinterfesteveckan))
Mörkrets fall - Sistadag (andra dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Fastan ?
Solens återkomst - Botsdag (femte dagen av fem i Vinterfesteveckan)


Sen har jag lagt till följande:

Första dagen av sju i Sommarfesteveckan Mundes dag
Andra dagen av sju i Sommarfesteveckan Tyrs dag
Tredje dagen av sju i Sommarfesteveckan Justins dag
Femte dagen av sju i Sommarfesteveckan Tars dag
Sjätte dagen av sju i Sommarfesteveckan Frids dag
Sjunde dagen av sju i Sommarfesteveckan Lars dag

30 Groddemånad Första såddedag
31 Groddemånad Andra Såddedag
13 Mörkermånad Hemaquiels dag
14 Skördemånad Höstdagjämning, tillsammans med Skördemånads Odosdag den 15 kallad Lilla Höstfesteveckan

Bara en början och hur högtidsfirandet ser ut får ni gärna hjälpa till med! :)
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-12-05 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev: Ångerdagen - Ångerdag (första dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Mörkrets fall - Sistadag (andra dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Nyår - Etins dag* (vintersolstånd, tredja dagen av fem i Vinterfesteveckan))
Odos födelse - Förstadag (fjärde dagen av fem i Vinterfesteveckan)
Solens återkomst - Botsdag (femte dagen av fem i Vinterfesteveckan)

Vårdagjämning 15 Töemånad
Odos död 12 Spiremånad
Odos uppståndelse 16 Spiremånad
30 Groddemånad Första Såddedag
31 Groddemånad Andra Såddedag
Odos återförening 10 Halvemånad

Första dagen av sju i Sommarfesteveckan Mundes dag
Andra dagen av sju i Sommarfesteveckan Tyrs dag
Tredje dagen av sju i Sommarfesteveckan Justins dag
Soldansen - Soldagen (sommarsolstånd, fjärde dagen av sju i Sommarfesteveckan)
Femte dagen av sju i Sommarfesteveckan Tars dag
Sjätte dagen av sju i Sommarfesteveckan Frids dag
Sjunde dagen av sju i Sommarfesteveckan Lars dag

Stora skördedagen 3 Skördemånad
14 Skördemånad Höstdagjämning, tillsammans med Skördemånads Odosdag den 15 kallad Lilla Höstfesteveckan
Sköna damers dag 1 Vilemånad
13 Mörkermånad Hemaquiels dag

*Årets början
I rätt ordning blir helgdagarna så här. Märk att jag tagit bort fastan, den kan heller vara något man gör på en av dagarna. Några flera dagar kan kanske firas; Valentindagen, Segern över Lindskiarnarna, Vinprovardagarna, Första simmardagen, Dansnatten, Svarta Odosdagen, Tallerins död, Gubbarnas morgon, Efaros fall, Bontisalens förälskelse, Hästdagen osv.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har här börjat med en aidnisk kalender. Den är mycket lik den caddiska kalendern eftersom båda bygger på den Arcivaliska Tideräkningen, men några egenheter har den och flera har jag tänkt lägga till i samråd med ansvarige.
Etinsdag¤(Vintersolstånd)
Förstadag
Botsdag


1/2 Etinsmånad (14 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Öppnemånad (29 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Kalltemånad (28 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Töemånad (29 dagar) (Vårdagjämning 15)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag¤, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Spiremånad (29 dagar)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Groddmånad 31 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Första sådag, Andra sådag

1/2 Halvmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mundes dag
Tyrs dag
Odes dag
Soldagen
¤(Sommarsolstånd)
Tars dag
Frids dag
Lars dag


1/2 Halvmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Växtmånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mognemånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Skördemånad 29 dagar (Höstdagjämning 14)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14¤, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Vilemånad 29 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Mörkermånad 30 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, #,13 , 14, Odosdag, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

1/2 Etinsmånad 14 dagar
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Ångerdag
Sistadag
Förklaring till de markerade högtidsdagarna:
Såddedagarna
Sommarfesteveckan
Lillahöstfesteveckan
Vinterfesteveckan
Profetens dagar
-12 Spiremånad-Odos död
-16 Spiremånad-Odos uppståndelse
-10 Halvmånad-Odos återförening

Stora Skördedagen 3 Skördemånad
Sköna damers dag 1 Vilemånad
Valentin Echtes dag 15 Öppnemånad
Dansnatten 13 Kalltemånad
Bontisâlens förälskelse 2 Töemånad
Tallerins död 28 Töemånad
Maktskiftet 15-16 Skördemånad
Aidniska kyrkans heliga dag 21 Vilemånad
Vinprovarkvällen 14 Etinsmånad
# Hemaquiels dag
¤ Solstånd & Dagjämningar
Förslag till ytterligare festligheter och markeringar: Valentindagen, Segern över Lindskiarnarna, Vinprovardagarna, Första simmardagen, Dansnatten, Svarta Odosdagen, Tallerins död, Gubbarnas morgon, Efaros fall, Bontisalens förälskelse, Hästdagen osv.

Edit: Lagt till flera helgdagar.
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-04-14 18:07, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Lysande som vanligt, mäster birke! :D Väd sägs om en högtidsdag till minne av bildandet av den aidniska grenen (dvs. Pergons utropande av sig själv till exark av Ekeborg)?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någongång under senhösten 281 eO vill jag minnas det var... kanske den 21 Vilemånad, eller mera folkligt uttrykt; "sjätte dagen i Viles andra fortdag"!

Namnförslag?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Pergons utropande: Ja.

Lokala högtider: Echternas maktövertagande (slutet på hösten). Dagen då Odo landsteg på divras udde. Valentin Echtes dag. Brands dag (dagen då han slaktade Tallerin).

Sedan kan väl Anders servera oss med några ytterligare helgondagar :wink:

Kan inte lilla höstfestveckan vara längre? Det är nu skörden är bärgad, folk får ut sin lön, alla städer håller marknad, drängar kan byta husbonde, skatter bringas in, skulder skall betalas, inköp för nästkommande år görs osv. En av årets absoluta högtider!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Några fler förslag...

Valentin Echtes dag: 15 Öppnemånad
-denna årets första Odosdag tillägnas echternas första hövding.
Dansnatten:13 Kalltemånad
-unga som gamla, bonde som adlig, dansar från solnedgång till soluppgång; en mycket gammal tradition som sags gå tillbaka till Kejsardömet Jorpagnas tid men trots misstycke från Lysande Vägen är den mycket populär.
Bontisâlens förälskelse: 2 Töemånad
-man ger sitt hjärtas utkårade en gul blomma.
Tallerins död: 28 Töemånad
-en kardisk festdag som i Zorakin på senare tid har anammat under namnet Brands dag; drakar flygs under dagen för att under kvällen "dödas", historien om hjälten och draken återberättas.
Maktskiftet (lilla höstfesteveckan fortsatt): 16-17 Skördemånad
-firas i bland echterna i Kardien i åminne tronövertagandet 424 eO
Aidniska kyrkans heliga dag: 21 Vilemånad
-denna dag 281 eO utropade den echtiske kerigassen Pergon av Ekeborg sig till Exark över den Lysande Vägens aidniska gren.
Vinprovarkvällen: 14 Etinsmånad
-en butilj av årets vin provas; den påföjjande mer religiösa Ångerdagen kallas folkligt "Tunga huvuds dag".

Säg annars bara till vilka högtider ni vill ha med och när de inträffar, gärna med en liten beskrivning, så lägger jag in dessa i kalendern. :)
Skriv svar