Droger

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Droger

Inlägg av Rickard »

Har ni funderat på droger i Ereb Altor. Är tobak vanlig hos alla folkslag och vilka är "innedrogerna" hos adeln och konstnärer? Finns det opiumstäder och vilka är det som driver droghandeln kraftigast?

Vilka typer av droger skulle vara kul att ha med i spel? Som stämningshöjare samt äventyrsuppslag.

Hur är drogbrukat hos ickemänniskor? Själv ser jag endast människor som kan tänka sig att missbruka droger medan andra folkslag tar det för förstärka saker, typ närvaron i sociala umgängen, vid seanser, studier eller dylikt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Att det finns droger i Trakorien behöver jag väl inte ens nämna? Hela Skuger är ju ett drogtillhåll för missbrukare i form av cigarillen (?) ponerva.

Vidare kan man från "Kristalltjuren" läsa att morelvern Wifi nyttjar en snabbhetsstimulerande drog från Traxilme (zinkakla-drogen).

Zombin från Marjura är ju också beroendeframkallande, fast det är ju ingen drog utan mer en brygd (eller sinnesförslöande gift?). I och med att den framkallar beroende ser väl iallafall jag att det kanske borde ingå någon ingrediens ur växtriket som skapar ett beroende.

Det finns säkert fler källor ur moduler eller kampanjhäften, men de här var dem jag kom och tänka på först...
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tobak verkar väl förekomma på rätt många ställen i Ereb, men vilka droger som är innedroger varierar nog mellan olika regioner.

I Krilloan-kampanjboken sidan 24-25 kan man bl.a läsa om Rhas som är en mild opiat som odlas runt Krilloan men även importeras dit från Thelgul. Den har bieffekten att den ger blåfärgade tänder. Sen nämns också Koka, som är torkade blad som tuggas likt tuggtobak. Vidare nämns i boken på sidan 85 om drogen Ponuvera (annan stavning på ponerva kanske?) som är en drog som utvinns ur häxörten som ger kraftiga hallucinationer följt av en djup, behaglig sömn. En annan drog som nämns är Svarta rosor som också de är hallucinogena när kronbladen torkas och bränns som rökelse. De ger även en bonus vid demoniska ritualer osv.

Av det kan man väl åtminstone dra slutsatsen att Krilloan är en "opiumstad" men i vilken grad är ju en annan fråga. Sen så får vi ju också reda på att det exporteras Rhas från Thelgul, frågan är ju bara vilka det är som står för den exporten. Det samma gäller ju zinkakla som kommer från Traxilme. Vilka fraktar den drogen till Ereb?

Att missbruka droger gör väl man först när man blivit beroende av dem, vilket jag anser att även ickemänniskor bör kunna bli.
Det sagt så inmundigar ju dvärgar alkohol i stora mängder av tradition.
Man skulle ju kunna tänka sig att t.ex. råttmännens "präster"/heliga män och kvinnor använder sig av droger för att få kontakt med gudarna/guden/andarna... vi får väl se vad som framkommer i texterna om dem. Även för vargmän skulle det ju kunna vara aktuellt. Annars tror jag främst det är ickemänniskor som lever hos människorna som börjar använda sig av droger.
När jag kommer att tänka på det kanske det skulle funka med att göra ankorna som droganvändare, då främst de mer krigiskt inriktade kan ju använda sig av olika stimulanstia. Men även för att koppla av...
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Jahapp, då var det dags för Herr Excellentium att skämmas lite! I Skuger missbrukas inte alls något liten cigarill... :oops: Man nyttjar opianderkryddan (tydligen även liliansblad, haschisch, smaugifonia och rekupera).

Ponerva är nog Ponuvera (eftersom jag lyckades blanda ihop allt annat)! Ja, så går det när man försöker lita på minnet för en gångs skull, och inte sitter med näsan i någon modul... :)
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Soluna och främst Traxilme verkar vara alla drogers moder.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, mycket kommer nog därifrån, även om det som i fallet med Krilloan går att odla på andra platser, tänker då på Rhas. Sen så skulle jag ju kunna tänka mig att Kokans ursprung är i Samkarna. Men det grundar jag bara på Samkarna käns så sydamerika och det inte är någon större svårighet att förstå vad kokans motsvarighet i vår värld är... men att den kommer från Samkarna behöver ju inte vara fallet.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Bergdahl skrev:Att missbruka droger gör väl man först när man blivit beroende av dem, vilket jag anser att även ickemänniskor bör kunna bli.
Grejen är att människor är av natur väldigt destruktiva av sig och kan tänka sig att droga sig för ruset skulle medan jag tycker andra raser drogar sig för sociala tillfällen eller för nytta. En dvärg kanske suger på en mineral för att få en uppiggande effekt vid gruvarbetet och en alv äter en speciell sorts bröd vid festliga tillfällen medan människorna istället koncentrerar sig på att ständigt suga på mineralen för att orka festa så mycket som möjligt (kombination av droger!) eller tuggar enbart fröna som alverna bakar in i brödet för att få en smått hallucinerande effekt.

Varför man skulle göra det, är något som står främmande för alverna. Utan surdegsbrödet så blir den söta smaken på tok för överväldigande och dessutom så blir man väldigt lätt okontaktbar om man inte drygar ut fröna. Jag själv skulle inte kunna tänka mig att halvlingar och dvärgar super sig redlöst fulla medan människor kan spendera sin natt i någon gränd i sin fylla.

Vad jag menade med "missbruk" kontra "bruk" var att andra folkslag gör det med måtta, medan människorna i regel går över gränsen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Ja, mycket kommer nog därifrån, även om det som i fallet med Krilloan går att odla på andra platser, tänker då på Rhas. Sen så skulle jag ju kunna tänka mig att Kokans ursprung är i Samkarna. Men det grundar jag bara på Samkarna käns så sydamerika och det inte är någon större svårighet att förstå vad kokans motsvarighet i vår värld är... men att den kommer från Samkarna behöver ju inte vara fallet.
Håller med om sydamerika delen, kokan köps rakt av! Kokablad (görs kokain på, och koka som andernas fattiga tuggar) är lätta att frkta och förvälla. Funkar bra redan med lite kalk eller krita i blandningen. :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Fast koka i Ereb enligt Krilloanboken används oftast i form av torkade blad som tuggas som tuggtobak, vilket väl skiljer den något från vår världs kokablad va? Har för mig att de tuggas färska av lokalbefolkningen, eller behandlas... men inte torkas det och får formen av tuggtobak. Jag tycker det är bra iofs att den åtminstone skiljer sig lite från vår världs kokablad då namnet är likadant.
Vad jag menade med "missbruk" kontra "bruk" var att andra folkslag gör det med måtta, medan människorna i regel går över gränsen.
Håller med dig om din syn på människor och icke-människor när det gäller droger Rickard, men samtidigt tycker jag att även icke-människor skall kunna bli beroende och börja missbruka, även om de pågrund av deras mer modesta användande löper mindre riks för det. Dvärgen som suger på sin mineral för dess uppiggande effekt vid gruvarbete kanske efter år av brukande av mineralen känner att han behöver mineralen även när han inte arbetar i gruvan osv. Men jag tror nog i slutändan att vi har samma syn på det hela eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

I anderna (till skillnad från amazonas...tror jag) torkas bladen och tuggas tillsammans med krita/kalk-sten. Tänkte mig infot i krilloan på liknande sätt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ahhh... ok, där ser man. Man lär sig alltid något nytt. Trodde de tuggade dem färska.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvärgar som suger på mineraler känns helt rätt. :)

Det sägs också att dvärgarna ursprungligen fick det mästa av sin näring från enbart mineraler och källvatten, men det borde isåfall varit innan de högg sig upp i Överjorden.

En annan drog som näms är Sarsilu som förlanger livet men är mycket beroendeframkallande (Magilre-modulen).
Jerry
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-28 15:38

Inlägg av Jerry »

Det där med dvärgadroger slog an en sträng.

Kvicksalt

En av dvärgarnas mer svartsjukt bevakade hemligheter är det så kallade kvicksaltet, så namnat för dess vederkvickande effekt. Denna substans, som också kallas grottgamman, gruvlycka eller näsfågel, finns ofta att rekvirera från ett dvärgasamhälles saltblandare (en sorts apotekare) inför tjänstgöring i gruva. Det glittrande stoftet intages näsledes och skänker förnyad styrka och tankeskärpa, stadga på hand och vässat mörkerseende. Enda gången kvicksalt intages muntligen är om det påträffas rått i en åder under pågående gruvarbete. Då förväntas den som fann det genast bryta loss ett litet stycke, vilket sedan smältes mellan gom och tunga. Det brusande rus som följer anses stärka bandet mellan gruvort och gruvarbetare, till fromma för ätt och klan.

Användning av kvicksalt utanför gruvan är starkt tabubelagt och bestraffas hårt vid upptäckt. Månget sorgset dvärgakväde behandlar den gamle skumögde gruvarbetarens trängtan efter gruvans värma och kvicksaltets fröjd. Kristallerna är vassa och kan om doseringen överdrivs leda till näsblod, yrsel, "gruvsurr i huvudet", fradga, vansinne och död. Det är också beroendeframkallande, och onda tungor menar att dvärgafolkets längtan till gruvan i själva verket handlar om längtan till kvicksalt.

Andra droger som förekommer i flera dvärgasamhällen och också handhas av saltblandaren: bergasömnstoft (som försätter rasinstängda arbetare i dvala för att inte slösa syre tills räddning hunnit fram), bärsärkalack (som traditionellt strykes kring sköldkanten, inmundigas innan strid) och fnittersvamp.

Men den drogfara som förbittrat flest dvärgaliv är alltjämt alkoholismen.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Ok, vad jag mestadels ville ha var inte förslag på droger, utan snarare mentaliteten till droger i Ereb; vilka personer som kan tänkas nyttja eller sprida drogerna. För mig är det relativt oväsentligt om någon tuggar koks eller röker opium - det viktiga för mig (vilket DoD har misslyckats med att förklara) är på vilket sätt det är utbrett. Så istället för att beskriva drogen och vilka som använder den så vill jag beskriva de grupper som använder droger och sedan vilka droger de kan tänkas bruka.

Några svar har jag visserligen fått i tråden, men är det allt?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jerry, ditt kvicksalt är ju klockrent...
nu behövs bara lite andra droger av den kalibern. Vad pysslar alverna och älvfolket med under korkekarna, inte luktar de bara på blommor va? Vad får svartfolken att glömma av sitt plundrande? Varför är halvlängdsmännen egentligen så lugna... hmm, tror att det finns en hel del skumt runt omkring i Ereb. :P
Skriv svar