Bankväsendet

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bankväsendet

Inlägg av Fafnir »

Har diskuterats i en annan tråd tidigare, vilken jag inte vill kapa mer. :)

Min undran är i vilka länder man kan tänkas att bankväsendet finns väl utvecklat 610eO

Jag kastar helt enkelt fram ett par lösa förslag, baserat enkom på egen känsla utan ngn som helst "källstudie", för att ha ngt att skapa diskutionen ifrån...

Väl utvecklat bankväsende:
Bankväsendet existerar och är väl utvecklat. Utöver handelshusen existerar privata banker, riksbank eller liknande. Banker finns i flera av landets städer.
Erebos, Trakorien, Caddo, Montagor, Krilloan

Utvecklat bankväsende:
Bankväsendet existerar och är relativt vanligt förekommande. Utöver handelshusen kan enstaka privata bankerrörelser och/eller en riksbank tänkas existera. Banker finns i ett fåtal av landets största städer.
Felicien, Kardien, Zorakin, Magillre, Pandarealia, Klomellien, Ankorath, Dunderin, Staden O

Begynnande bankväsende:
Bankväsendet är under uppseglande, inspererat av sina grannationer. Mesta bankrörelsen sker fortfarande genom handelshusen. Viss misstänksamhet råder mot detta ocker. Här finns fortfarande en chans att försöka etablera sig från början, men riskerna är stora.
Berendien, Hynsolge, Monturerna, Palinor, Morëlvidyn, Jorpagna, Mereld, Krun, Mastika Agga

Ingen egentlig existerande bankverksamhet:
Bankväsendet har ännu inte fått fotfäste, och det kommer sannolikt dröja innan så sker.
Jorduashur, Ransard, Barbia, Cereval, Mirel, Nidland

Bankbiten är egentligen inte min gebit, men för kampanjandet så skulle jag vilja ha lite koll på det som kom gärna med omdefitioner, kritik, förslag och....äh, gör som vanligt :lol:
Senast redigerad av Fafnir den 2007-11-17 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Det här är intressant. Då jag snart avslutat religionsdelen i Caddo kommer jag sätta min blick på bl.a. handel och där spelar ju bankerna en stor roll, liksom handelshusen. Hur funkar banker i Ereb? Är de alla privatägda? Kan riksrådet äga en bank? Om någon har historisk kännedom om bakernas uppkomst skulle det vara intressant att veta!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om vi anvander detta system med fyra kategorier, vilket kanns ganska enkelt och anvandbart, kan kanske foljande tillagg goras:

Monturerna: Begynnande bankväsende
Pandarealia: Utvecklat bankväsende
Mirel: Ingen egentlig existerande bankverksamhet
Palinor: Begynnande bankväsende
Morëlvidyn: Begynnande bankväsende
Klomellien: Utvecklat bankväsende
Jorpagna: Begynnande bankväsende
Mereld: Begynnande bankväsende
Krun: Begynnande bankväsende
Nidland: Ingen egentlig existerande bankverksamhet

Montagor: Väl utvecklat bankväsende:
Krilloan: Väl utvecklat bankväsende:
Ankorath: Utvecklat bankväsende
Dunderin: Utvecklat bankväsende
Staden O: Utvecklat bankväsende
Mastika Agga: Begynnande bankväsende

Sen borde dvargarna, i åtminstonde några av deras riken, vara val etablerade bankirer i så fall; val utveklade samhallen, rikedommar, formidabla låssmeder, holder sitt ord...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skulle vilja justera nedanstående klass på följande sätt:

Utvecklat bankväsende:
Bankväsendet existerar och är relativt vanligt förekommande. Utöver handelshusen kan enstaka privata bankerrörelser och/eller en riksbank tänkas existera. Banker finns i ett fåtal av landets största städer.
Felicien, Kardien, Zorakin

Vad tros?

Sedan undrar jag om så många länder skall ha väl utvecklat bankväsende? Har Kopparhavet/Ereb kommit så långt ännu?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Sedan undrar jag om så många länder skall ha väl utvecklat bankväsende? Har Kopparhavet/Ereb kommit så långt ännu?
Kanske endast Trakorien (och då endast paratornierna) och Erebos (De fem Husen)?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Sedan undrar jag om så många länder skall ha väl utvecklat bankväsende? Har Kopparhavet/Ereb kommit så långt ännu?
Kanske endast Trakorien (och då endast paratornierna) och Erebos (De fem Husen)?
Caddo sägs ha ett av de mest utvecklade bankväsendena på Ereb i officiellt material.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Caddo sägs ha ett av de mest utvecklade bankväsendena på Ereb i officiellt material.
Glomde faktiskt att skriva det! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ja, såvitt jag ser det gör det inget om Magilre har ett "utvecklat bankväsende" istället för "väl utvecklat bankväsende".
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Jag röstar på att kopparhavsländerna och Krilloan samt möjligtvis Trakorien är de i princip enda länder som har bankväsende. Enkelt uttryckt borde de mest välutvecklade bankrörelserna finnas där ankorna från början hade störst population/mest handel. Vi snackade ju även i förra tråden om att Dvärger till viss del borde ha bankväsende av smidighetsskäl.

Men bara för att återkomma till debatten efter lång tid, slår jag som vanligt ett slag för Ankorna :wink:

Kan det kanske finnas en "största och mest utbredda" bank (kanske i Dunfjats regi) så kan jag göra personligheten (persongalleriet) och påbörja en beskrivning av rörelsen (till handelshus).

Vad ska banken heta? Var finns den? Vilka är deras största konkurrenter? Hur många år har det överhuvudtaget funnits riktiga banker?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Glöm inte den här mannen...viewtopic.php?t=294
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

En snabb koll på Wikipedia säger att den första riksbanken/centralbanken öppnade 1668 (Sveriges riksbank). Det är ganska sent med tanke på övriga framsteg, men kanske inte omöjligt.
Om man väl väljer att införa en riksbank för ett land i Ereb Altor så kanske man bara ska tänka igenom det en extra gång eller motivera det.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

tjo. då har vi tydligen ganska lika värderingar gällande banker. Trodde faktiskt jag skulle bli nedsablad jäms med fotknölarna, då jag inte läst på i förväg :)
Glöm inte den här mannen...viewtopic.php?t=294
Anders kanske skulle slänga ett dalköga på denne SLP och se hur väl han låter sig inympas med det framväxande Caddo?
Om man väl väljer att införa en riksbank för ett land i Ereb Altor så kanske man bara ska tänka igenom det en extra gång eller motivera det.
Kanske är det bara trakorien som nått så långt? Kastyke bör väl vara ett fullgott själ att utveckla en rikstäckande bankorganisation? Brior?

Kan själv tänka mig i likhet med några andra röster här att bankväsendet inte är så värst vanligt än. Jag editerar första inlägget efter inkomna förslag så kan diskutionen fortsätta därifrån...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Anders kanske skulle slänga ett dalköga på denne SLP och se hur väl han låter sig inympas med det framväxande Caddo?
Jag håller ögonen på honom... Tack för påminnelsen!

Sedan har jag inget emot att Trakorien har det mest utvecklade banksystemet i Ereb. Själv skulle jag gärna flytta allas utvecklingsnivå tillbaka ett steg eller två. Trakorien har det enda utvecklade bankväsendet. Caddo, Erebos m.fl har ett begynnande bankväsende, medan de absolut flesta är utan egentlig existerande bankverksamhet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:Glöm inte den här mannen...viewtopic.php?t=294
Han är ju lysande! Nu står det förvisso inte riktigt att han grundade bankväsendet eller liknande men det är egentigen skit samma - toppen!

Angående att endast Trakorien ska ha banker är jag tveksam till. Självklart borde de ha en bank men kanske borde den egentligen vara "kopparhavsägd" Det bästa vore ju självklart om det fanns en oberoende bank, exempelvis Hugger, som i princip alla länderna kan nyttja vid handeln i kopparhavet, långtidsresorna i Krilloan eller när de når Trakorien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Aven om utvecklingsnivån i till ett lands bankvasen ligger på en hog nivå behover inte bankerna vara så många, om en såkallad "riksbank" finns så kompletteras denna kanske endast av de allra storsta handelshusen, och det ar endast dessa maktigaste krafter som finns i lander på en lagre nivå. Fast det ar det val ingen som har motsatt sig?

Sen ar ju Erebs lander ratt olika i styresatt och utveckling så ett bankvasen måste anpassas varje lands forhållanden.

I Kardien (som kanske borde flyttas ner en nivå?) ar det ev endast Huset Norrtraden som har en slags intern bankverksamhet?

I Klomellien ar det rimligtvis bara i de maktigaste stadsstaterna i unionen vi hittar banker: Mercana och Nya Arno?

I Staden O kan dvargarna och trakorierna vara de som bedriver verksamheten?

I Felicien ar det militaren som ar bank?

I Mastika Agga ar mojligtvis inte "bank" det basta ordet men i brist på battre anvands beteckningen?

Dssa tankar nerskrivna utan att jag ar sarskilt insatt i hur banker varken nu eller genom historien ser ut. :)
Skriv svar