Bankväsendet

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Sedan har jag inget emot att Trakorien har det mest utvecklade banksystemet i Ereb. Själv skulle jag gärna flytta allas utvecklingsnivå tillbaka ett steg eller två. Trakorien har det enda utvecklade bankväsendet. Caddo, Erebos m.fl har ett begynnande bankväsende, medan de absolut flesta är utan egentlig existerande bankverksamhet.
Håller med. Trakorien, Erebos och Caddo utvecklat bankväsende (fortfarnde handelshusen dock, ingen riksbank), annars endast de största handelshusen.
(ankornas handelshus och dvärgarnas kan ha längst erfarenhet men behöver inte dominera eller vara störst)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:
anders skrev:Sedan har jag inget emot att Trakorien har det mest utvecklade banksystemet i Ereb. Själv skulle jag gärna flytta allas utvecklingsnivå tillbaka ett steg eller två. Trakorien har det enda utvecklade bankväsendet. Caddo, Erebos m.fl har ett begynnande bankväsende, medan de absolut flesta är utan egentlig existerande bankverksamhet.
Håller med. Trakorien, Erebos och Caddo utvecklat bankväsende (fortfarnde handelshusen dock, ingen riksbank), annars endast de största handelshusen.
(ankornas handelshus och dvärgarnas kan ha längst erfarenhet men behöver inte dominera eller vara störst)
Jag tror att ordet "Bankväsende" leder tanken för långt även för Trakoriens del. En bank kan vara så enkel som att en köpman med pengaöverskott erbjuder människor lån över disk under en viss tid mot att han får något för besväret. Om det rör sig om en fast låneperiod så behöver det inte ens vara så avancerat som ränta utan bara en fast avgift eller del i möjlig vinst (dvs en investering med risk*) eller politiska fördelar med tillstånd och sådant (dvs vad vi idag skulle kalla korruption). Nästa steg är bankverksamhet på flera orter där man idkar handel såsom familjen Medici gjorde (återigen får jag rekommendera boken "The Medici money")

Bankverksamheten kan med fördel vara kopplad till handel snarare än fungera som en fristående institution. Någon riksbank ser jag inget behov av utan bara en rikskassa där skatter och del av mutor hamnar för att finansiera krig eller härskarens prål. Skrytbyggen och institutioner som vi idag ser som offentliga (skolor, poliser, brandkår, sjukhus) betalas till stor del av gillen och rika enskilda personer - för att vinna prestige eller inflytande eller för att ta hand om uttjänta soldater och medlemmar eller smörja sympatisörer. Just i Trakorien kan det dock finnas en mer avancerad bank i Kastykerkyrkans tjänst eftersom avkastning är en religiös handling men den har i så fall inte en direkt eller självklar koppling till rikskassan. Minns också att det inte finns behov av att försvara någon abstrakt valuta eftersom mynt av guld och silver har sitt reella metallvärde.

Man kan förstås också tänka sig rena ockrare. Ta Shylock i "Köpmannen som Venedig" som exempel även om man får passa sig att (som Shakespeare) hamna i historiska nidbilder av judar. Vad jag förstått så hade detta att göra med att Kristna inte fick ta ränta av andra Kristna så att judarna därför kunde dominera utlåningen.


* Praanz da Kaelve köpslår med huset Mogger om del i vinst från Svavelhandeln i romanen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att investera/riskera för framtida vinst tror jag sker bland köpmän i de flesta Kopparhavsnationerna och längs västkusten på ereb.

Den typ av bank jag tycker skall förbehållas mycket få länder är där insättning och uttagande av pengar kan ske vid olika "bankkontor" dvs handelshus i olika städer. detta genom revers/check/annat dokument med rätta sigillen för att det skall gå att genomföra. Handelshusen sköter sedan den faktiska förmögenhetsöverföringen genom sin interna handel.
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Ett litet föslag

Inlägg av Magister Economicus »

Praanz da Kaelve handlar på ett tidstypiskt sätt då han agerar kring svavelhandeln på Marjura. När han behöver stora mängder pengar, ”orimligt mycket pengar”, vänder han sig till en köpman och inte till en bankir. När jag skriver tidstypiskt så menar jag att man kan förvänta sig att en person i da Kaelves situation i vår värd under medeltiden skulle handla på motsvarande sätt vid behov av sådana summor. Även kungar och prinsar lånade av handelshusen och inte av banker. Det var hos de internationellt aktiva köpmännen som pengarna fanns.

Någon riksbank i de olika länderna i Ereb ser jag ingen orsak till att införa. Vad skulle de fylla för funktion och hur skulle det motiveras? Som nämnt tidigare i tråden så grundades Sveriges Riksbank 1668. Detta är även världens äldsta riksbank. Ett unikum med andra ord. Dessutom var banken av begränsad betydelse.

Möjligtvis skulle Kastykerkyrkan kunna fylla en motsvarande plats (men inte funktion då den skulle vara frikopplad från statsmaktens ekonomi) och detta skulle kanske kunna motiveras med religionens beskaffenhet. I vårt Europa hade religionen som bekant motsatta effekt på banker, ränta och ocker.

Om du lånar ut pengar till en landsman, till en nödlidande i mitt folk, skall du inte göra som ockrarna och kräva ränta av honom.
2 Mosebok 22:25

Du får inte ta ränta av din broder, vare sig det gäller pengar, livsmedel eller något annat som kan lånas ut mot ränta.
5 Mosebok 23:19

Ovanstående citat är även orsaken till att judarna fick ta ränta då de inte ansågs vara de kristnas broder. Detta har sedan, lite förenklat, genom århundradena gett upphov ryktet om judarna som giriga bankirer. Finns det folk i motsvarande situation i Ereb? För övrigt skulle det var trevligt med lite citat ur Kastykerkyrkans urkunder som motsvarar dessa citat från bibeln förutom det självklara att Kastyke älskar den som älskar sig själv.

Naturligtvis ska det finnas banker i Ereb. Både internationella och lokala. Förmodligen har dessa sitt ursprung i olika handelshus eller köpmän som bedriver utlåningsverksamhet. Ofta kan en köpman inte hosta upp allt silver precis när man kommer överens om affären. Köpmannen hamnar i skuld och får kanske senare betala en liten avgift. Till slut kanske man har så många indrivningar att göra att man kan börja koncentrera sig på det som sysselsättning. Och så rullar det på. Så in med ockrare och gina affärsmän bara.

Vidare tycker jag mig se en fara med att definiera ett lands bankväsende förutom att jag liksom Brior tycker begreppet är en aning magstarkt. Det kan bli många definitioner av olika slag så fort man vill klura på något ekonomiskt spörsmål i ett visst land; bankväsende, penningsystem, myntslag, handelshus, fjärrhandel, lokal handel, konsumtion, marknadssystem, börser, försäkringssystem, gillen, skrån, tullar, skatter, produktion och så vidare. Jag kan fortsätta i oändlighet och även med nöje lägga förslag på vart och ett av dessa områden och mer därtill. Trots min entusiasm för ämnet så tycker jag att man kan nöja sig med en enkel beskrivning av ett lands ekonomiska system i sin helhet i stället för att bryta ner det i olika delar. Ofta hänger delarna ihop. Saknas pennigekonomi och mynt så är det troligt att landet saknar banker. Man kan tänka sig följande indelning.


Primitiv ekonomi – Byteshandel råder. De flesta saknar överhuvudtaget koncept om pengar. Varor bytes mot varor. Handel bedrivs i närområdet.

Enkel ekonomi – Handel med ädelmetaller förekommer dock sällan som mynt. Då mynt föreslås som handelsvara kommer dessa att vägas precis som om det varit guldstoff eller silverbitar. Vara bytes oftast mot vara. Vissa förstår dock konceptet pengar men det är ganska ovanligt förekommande. Handel bedrivs med grannområden.

Avancerad ekonomi – Landet bedriver långväga handel. Penningekonomi råder. Det finns handelshus samt köpmän som bedriver bankverksamhet.

Mycket avancerad ekonomi – Landet bedriver fjärrhandel. Full penningekonomi råder. En övervägande majoritet av all handel sker mer pengar av olika slag. Väl utvecklade handelshus. Ett välutvecklat kreditsystem med både banker och handelshus m.m. som långivare.



Kanske kan man låta det stanna vid detta och sedan införa lokala variationer och varianter. Indelningen ovan är skriven i hast och tål nog inte så mycket kritik. Se det som ett försök till en skiss i viss riktning.

Om det ni söker istället är ett förslag till hur bankerna kan se ut och fungera i praktiken i Ereb så får ni hojta till.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Magister Economicus: Bra förslag, den tar vi tycker jag!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag föreslår att vi initialt bortser lite smått från första posten, och låter MagEc spåna på sen stund. Det kan bli mycket intressant.

Kan poängtera att jag skapade tråden mest för att se vad alla tror om bankverksamhet. Funderade på om jag skulle placera en i "mitt" Atrema eller ej.

Kontenta så här långt?
Bankverksamhet förekommer i Ereb.
Bankverksamhet sköts framför allt av hendelshus
På Trakorien finns det möjligen en Kastykebank
Riksbank existerar ej i Ereb.

Rätt så?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kanske vissa riddarordnar och internationella ordnar ägnar sig at bankeri?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter skrev:Kanske vissa riddarordnar och internationella ordnar ägnar sig at bankeri?
Tanker du någon sarskilt? :wink:

En egen bankorden kanske? Annars har vi fortfarande alternitiven att anknyta en ras, ankor eller dvargar, till bankliknande verksamhet?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:
Peter skrev:Kanske vissa riddarordnar och internationella ordnar ägnar sig at bankeri?
Tanker du någon sarskilt? :wink:

En egen bankorden kanske? Annars har vi fortfarande alternitiven att anknyta en ras, ankor eller dvargar, till bankliknande verksamhet?
He he jag sprider mina tentakler :P

Fast jag menar snarare mer generellt. Det finns ju ingen anledning att banker skulle uppsta som separata institutioner: de skulle även kunna uppsta inom ramarna för tempelväsende, riddarordnar, kungahov eller piratförbund.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sysslade inte tempelriddarna just med något liknande? tror de tom tog rta!?
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Magister Economicus »

Alla med gott om pengar kan ju alltid låna ut pengar. Där borde framgångsrika ankor och andra köpmän och handelshus ha nyckelpositioner. Kungar och överhet är nästan alltid i behov av pengar till sina skrytbyggen och krig. I Spanien var den klassiska metoden hos överheten att låna ofantliga summor av stora handelshus för att sedan slå ihjäl borgenären. Beroende på hur snabbt man behöver pengarna, vem man är, var man befinner sig och vad man ska ha pengarna till får man vända sig till olika personer – närmsta vännen, handelshuset, banken, köpmannen, rika ankan, pirater, maffialiknande organisationer, riddarordnar, kyrkan, hövdingen eller vem det än är i din närhet som kan låna ut en slant. Sedan kan det bli mer eller mindre otäckt när man inte kan betala tillbaka.

Det ni tänker på vad gäller tempelriddarna är kanske deras depositsystem. Man kunde i till exempel Lyon lämpa av så där 10 000 livre hos tempelriddarna och få ett litet kvitto på det, en slags check. Sedan var det bara att åka till säg Jerusalem, stiga in i tempelriddarnas borg och lösa ut motsvarande summa i fräscha denierer. På det sättet slapp man att på den farliga och strapatsrika resan föra med sig allt i guld och silver. Det räckte med en handkassa för utgifter på vägen. Systemet utvecklades även vidare av riddarna. Kanske kan Kastykerkyrkan stå till tjänst med detta, mot en avgift så klart.

Jag lät min grupp stöta på ett sådant kvitto på en riddare på väg på ett heligt uppdrag. Riddaren dog under olyckliga omständigheter vilket ledde till att gruppen kom på en mycket snillrik plan för att kunna få ut pengarna som lovades den som kunde identifiera sig som riddaren i närmsta borg i hans orden. De lyckades genom trolldom och falskspel med detta drag men utförde inte riddarens heliga uppdrag och hamnade på så vis rejält i klistret. Bannlysta av kyrkan har de numera svårt att utnyttja sin nedgrävda förmögenhet då de inte vågar återvända till skattgömman.

Hur som hälst tycker jag riddarordnar och andra liknande organisationer är utmärkta långivare med ordentlig kraft att driva in pengarna igen. Dock kanske det krävs en viss rang, status eller annat för att få låna hos dom. Situationen påverkar ditt val av ockrare. Ska du köpa en stor mängd svavel gör du nog rätt i att låna av en rik köpman som förstår spelet. Ska du finansiera en gravplundrarexpedition bör du kanske söka dig till mindre officiella utlånare och hålla dig ifrån ljuset och officiella dokument.

Att ett visst handelshus eller ras skulle vara dominerande i utlåningsverksamhet är väl troligt. Om de är någorlunda utspridda i till exempel Kopparhavet skapar detta ett stort kontaktnät samt kontroll över stora ytor på de som har lånat. Att ankor eller något handelshus skulle dominera här är troligt.

Kanske man skulle ge sig i kast med att beskriva ett större handelshus i grunden för att försöka skapa en bild för sig själv hur det skulle kunna se ut i praktiken i Kopparhavet eller Trakoriska sjön.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lite OT, men en tanke som slagit mig efter att ha läst denna tråden är om inte det skulle kunna vara ett möjligt upplägg, med tanke på de goda förbindelserna mellan Krun och Caddo, att låta dalkiska handelshus vara inblandade i finansieringen av återuppbyggnaden av slusstrappan vid Raas narram. Detta genom frikostiga lån till den krunska kejsaren. Kanske får de för detta tullättnader och antagligen andra framtida fördelar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Magister Economicus skrev:Kanske man skulle ge sig i kast med att beskriva ett större handelshus i grunden för att försöka skapa en bild för sig själv hur det skulle kunna se ut i praktiken i Kopparhavet eller Trakoriska sjön.
Du skulle kunna valja ett handelshus vi kanner till, exempelvis ett från Kopparhavets Kapare-modulen, och utveckla detta?

Forslagsvis Huset Hypon som kapten Fontani innan sitt mytteri seglade for, eller Dunians handelshus som inte har någon nationell anknytning utan gor affarer med alla och allt?

:)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fast om du istället väljer Handelshuset Calvado (som har mycket att göra med de dalkiska bankerna, Kopparhavets Kapare, sid. 37) så kan beskrivningen få följa med i Caddo-modulen som närmar sig sitt slutskede ("Insha’allah").
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ah MagEco, varför bara välja en när det finns så många fina alternativ :twisted:
Det kan ju bli första delen av "Handel och Ekonomi i Ereb- En avhandling över Erebs ekonomi sedan tredje konfluxen, komplett med en fullständig encyklopedi över de 101 största handelshusen"...

Adragoor ritar borderna och spelknepe gör kartor över handelsrutter, valutavandringar och transaktionsflöden. Anders illustrerar och jag...jag kan sitta brevid och busvissla å applådera :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar