Bankväsendet

Övrigt om Ereb Altor
Magister Economicus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-09-04 19:39
Ort: Uppsala

Inget nytt under solen...

Inlägg av Magister Economicus »

Jaså, jaha… såg att mycket av detta redan diskuterats i tråden om handelshus någon gång i juni. Kanske är det dags för en koncentration av vad som skrivits i trådarna ”pengar och priser, ”handelshus”, ”bankväsendet”, ”import och produktion” och ”ekonomi och handel”. Känns lite hoppigt att flyga runt mellan dessa trådar av nästa oskiljaktiga ämnen.

Alternativt kan man låta diskussionerna pågå på lite olika håll för att sedan låta respektive landsbeskrivning stå för informationen. Det kan ju i och för sig bli problematiskt eftersom handeln innefattar så många olika länder och handelshus är så spridda över olika riken.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har åtagit mig att beskriva handelshuset hugger.

Korta drag.

I grunden familjen hugger
Utöver det en sammanslutning (hansa) av handlare
bankverksamhet

Här tänker jag mig ett vidsträckt nät av kontor där insättningar kan göras på en plats och uttag på en annan. Utlåning i första hand i form av gemensamma affärsprojekt där Hugger står för kapitalet och någon annan för arbete och risken at bli ihjälslagen av pirater. I Caddo och delvis på annan plats mer avancerade banktjänster där man förmedlar investeringar och lånar ut pengar till projekt. man har kommit att ha det mest utvecklade banknätet och andra handelshus begagnar sig av Huggers för transaktioner. [med annan plats avser jag nog främst Erebos och möjligen Pendon]. Man tar ut ränta på utlånade pengar och kan ge en liten ränta på inlåning.

Kom med protester fort inann det Wikifieras. Huggers kommer beskrivas som varandes en av de mest avancerade husen vad gäller bankverksamhet, samt det med det största nätet av kontor.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:Jag har åtagit mig att beskriva handelshuset hugger.

Korta drag.

I grunden familjen hugger
Utöver det en sammanslutning (hansa) av handlare
bankverksamhet

Här tänker jag mig ett vidsträckt nät av kontor där insättningar kan göras på en plats och uttag på en annan. Utlåning i första hand i form av gemensamma affärsprojekt där Hugger står för kapitalet och någon annan för arbete och risken at bli ihjälslagen av pirater. I Caddo och delvis på annan plats mer avancerade banktjänster där man förmedlar investeringar och lånar ut pengar till projekt. man har kommit att ha det mest utvecklade banknätet och andra handelshus begagnar sig av Huggers för transaktioner. [med annan plats avser jag nog främst Erebos och möjligen Pendon]. Man tar ut ränta på utlånade pengar och kan ge en liten ränta på inlåning.

Kom med protester fort inann det Wikifieras. Huggers kommer beskrivas som varandes en av de mest avancerade husen vad gäller bankverksamhet, samt det med det största nätet av kontor.
Kanske lägga till antingen TRakorien eller Berendien i kategorin "annan plats"? PMa mig den färdiga produkten så att den kan komma med i Caddo-PDFen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Kanske lägga till antingen Trakorien eller Berendien i kategorin "annan plats"?
Vad med Montagor eller Krilloan?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:
anders skrev:Kanske lägga till antingen Trakorien eller Berendien i kategorin "annan plats"?
Vad med Montagor eller Krilloan?
Jag tänkte att Trakorierna klarade sig själva och att Huggers insats där blir att slå växlar som gäller nere i kopparhavet.

Berendien - tja, kanske. är ekonomin tillräckligt utvecklad?
Kardien - lite mer än bara det grundläggande i Ekeborg.

Jag känner inte Krilloan och Montagor. You tell me! :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Regil skrev:
birkebeineren skrev:
anders skrev:Kanske lägga till antingen Trakorien eller Berendien i kategorin "annan plats"?
Vad med Montagor eller Krilloan?
Jag tänkte att Trakorierna klarade sig själva och att Huggers insats där blir att slå växlar som gäller nere i kopparhavet.

Berendien - tja, kanske. är ekonomin tillräckligt utvecklad?
Kardien - lite mer än bara det grundläggande i Ekeborg.

Jag känner inte Krilloan och Montagor. You tell me! :)
Tänkte att Hugger skulle vara något av pionjärer i Berendien. Eftersom Caddo och Berendien har varma handelskontakter (och militärallians!) skulle det kanske funka...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Text om huset hugger klar, inlagd under Caddo.

viewtopic.php?p=11981#11981
Skriv svar