Ännu en revidering av befolkningssiffror?

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

gtjorgo skrev:Utan spannmålsöverskott kan inga städer finnas så det urbana Paratorna (samt även delvis Palamux) har antingen 3/1 eller så är man ruskigt framgångsrika handelsmän och köper in de stora mängder spannmål som städerna slukar.
Palamux torde vara jämförelsevis glest befolkat efter försaltningen. Klavykerna lär ha varit väldigt beroende av Saphynas överskott mot slutet och när krigen störde handelslederna skakade riket i sina grundvalar. Även trakorierna torde basera mycket av sin makt på kontrollen över ön.

Saphynas bördighet beskrivs annars som sagolik och torde vara i storleksordningen 10/1, alltså att man inte behöver så utan de korn som faller i marken vid skörden räcker till för nästa skörd, typ. (Man skördar litet slarvigt, helt enkelt.) Se det gärna som ett fantasyinslag. 8)
gtjorgo skrev:Kan ett liknande förhållande råda mellan Bralorge och Saphyna (...)?
Det är en intressant idé! Saphynierna säljer billigt av sitt överskott till trakoriska handelshus som jobbar inom ett slags monopol- eller kartell-system. För intäkterna köper bönderna andra läckerheter, så som bralorgiska köttprodukter eller konserverade langocker. Dessa jordbruksprodukter produceras i sin tur av slavar på stora plantager i adelshusens regi.

/Baldyr
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Baldyr skrev:Enligt Wikipedia har dagens Europa en befolkningstäthet på 70. (EU:s dito är 114.) Om befolkningen år 1350 var en femtedel så blir befolkningstätheten alltså 14 (eller ca 23 om man utgår ifrån EU). Jag siktar på 7-8 med bergslandet jag arbetar på, vilket faktiskt inte känns så tokigt.

Just att jordbruket borde vara mindre effektivt har jag också tänkt på, men jag visste däremot inte hur mycket. Om vi utgår ifrån 15-20% effektivitet så borde man kunna räkna ut hur mycket åkermark/betesmark som behövs för att försörja en viss population.

Alltså: Hur effektiv är dagens produktion (per hektar, typ) och hur mycket mat konsumerar folk egentligen? Någon som vet?

Frågan blir intressant eftersom svaret exempelvis ger en fingervisning om hur stort behovet av att importera mat är.

/Baldyr
Dagens produktion ligger väl på en 30:1 mot medeltidens 2-7:1...
Skriv svar