Fjärde konfluxen

Övrigt om Ereb Altor
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Måste bara säja, gillar din sida
bilderna har du gjort dom? snyggt
gillar PR delen inför kampanjen
jag blev riktigt sugen :lol:
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skitkul att få ta del av. För min egen del blir detta den "officiella" versionen av vad som hände under den 4e konfluxen.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Kul att höra! (mottagandet var bra mycket svalare på rollspel.nu-forumet.)

Och när det gäller bilderna så har jag följt mottot (av Picasso): "mindre artister lånar; stora artister stjäl". Det enda jag stått för själv är lite kartor och heraldik.

PR-delen behövdes för att få lite liv i spelarna så att de kunde göra klart sina RPer innan kampanjen satte igång :wink: . Det var även gott att kunna konstatera vad man har lyckats samla ihop för det är tveksamt om jag någonsin kommer göra något så här stort eller förberett någon mer gång.

Jag kanske skulle ta och skriva ihop en sammanfattning för hur en historiker ser på händelserna i dagens ögon (~380 år senare) alternativt en liknande sammanfattning fast ur ett objektivt perspektiv, hmm.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kaigon skrev:Jag kanske skulle ta och skriva ihop en sammanfattning för hur en historiker ser på händelserna i dagens ögon (~380 år senare) alternativt en liknande sammanfattning fast ur ett objektivt perspektiv, hmm.
Gör gärna det, men ta en titt här först.
viewtopic.php?t=228
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

På anmodad anledning.
Som Peter och Psipo mycket riktigt påpekat skulle din histroieskrivning vara en från Chronopia och Östra Altor. Den världshalvan har i princip ingen påverkan eller kontakt med Väst och Ereb. Materialet blir alltså inte del av Ereb Altor då det inte är något som man känner till.

Jag kan dock tycka att det ändå är kul att ha "kunskapen" även om INGEN i Ereb har den. Kanske vill någon göra ett expedition-/upptäcksresande-äventyr!?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker att ditt material verkar ruskigt skönt, Kaigon, och det syns verkligen att du lagt ned själ och hjärta för din spelgrupp. All cred till dig.


Det är inte Kaigons text jag reagerade på Mikael, utan vad du själv skrivit under konfluxerna. Men dessa kanske inte är tänkta att läggas upp som "officiella" texter

Om jag skulle skriva om vad som finns på Östra Halvklotet skulle inte bara Chronopia och allt som nämns i Altors Baksida vara borta. Det skulle på det hela taget vara en helt annan känsla: präglad av exotiska kulturer, glömda dalar, prunkande städer och jadekejsare. Jag skulle ta det väldigt lungt med västerländskt feudala kungariken och riddarordnar. Detta eftersom jag skulle beskriva östra halvklotet _utifrån_ vad som finns på västra...
Senast redigerad av Peter den 2007-06-12 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Vad säger ni då? Ska vi skriva om Altor istället för Ereb Altor? :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Vad säger ni då? Ska vi skriva om Altor istället för Ereb Altor? :)
Om:et är viktigt här.

Visst kan vi sträva ut från Ereb så småningom, men kanske inte än, och det finns många kontinenter att titta på innan vi når östra halvklotet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej jag förstod att det var vad jag skrev, men trodde kanske du ville tygla in Chronopierna samtidigt som vi kommit överens om tidigare. Jag tycker fortfarande att vi skall skriva Ereb först. Sedan kanske Altor.se?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag ser ju att det "drar" åt det hållet! Spännande tycker jag! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag kan redan på förhand flagga för att om en utvdgning av projektet innebär att vi inkluderar Chronopia och det som nämns om Alots Baksida så blir jag djupt besviken. Jag har skrivit med förespeglingen att vi skriver för klassiska Ereb Altor, vilket för mig konceptuellt och spelmässigt är ett helt annat spel och en helt annan värld än Chronopia.

Jag tror inte jag är den ende som skulle vända sig mot att element från Chronopia lånas in. Både i texter om konfluxerna, och i en text om östra halvklotet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Förresten håller jag med dig Peter om hur Östra Altor borde se ut... åtminstone annorlunda än det ser ut idag. Jag skulle också beskriva det från Trakoriens synvinkel, de stora upptäcksresandena. Börja med Jih-pun och Tsun-kuo...osv.

När det gäller konfluxerna tycker jag det kan finnas lite officiell text om dem med i Ereb, i alla fall D1K-D5K. Naturligtvis begränsat avseende de jämna två. Men som vi diskuterat lite på Historietråden, det gäller att finna en balans mellan att ge SL näst intill gudomlig info, och ändå lämna öppet för spelarnas fantasi då deras RP inte känner till något. SL måste inte, men kan dra fördel av att känna till även det okända för de stora samanhangens skull.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Har kortat ner konfluxernas beskrivning under histroia.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Det känns fortfarande oklart i hur information från Altors baksida hanteras, men men. Här är ett sammandrag som skulle kunna ersätta texten om D4K i Altors baksida.

Den fjärde konfluxen, 307 e.O/1666 e.K
Altors baksida skrev: För hela det östra halvklotet kom den fjärde konfluxen att bli oerhört ödesdiger. Upp ur magmaoceanernas djup steg Karon, den ondskefulle gud som sedan urminnes tider varit fjättrad av sin bror Kaleb, fängslad för sina illdåd mot människorna i en mytisk urtid. Han slöt en pakt med mörka demoner, slöt vildsinta eldbestar från Sydpolen till sina led och inledde så sitt korståg mot resten av världen. Hans bror och alla andra gudar skulle knäböja inför honom, de skulle frukta och älska honom, de skulle hata och respektera honom, och framför allt – alla världens folk skulle lyda honom.

Sedan den dagen har hela det östra halvklotet varit indraget i en kamp om överlevnad. Man har kämpat mot varandra samtidigt som man har kämpat mot de Hängivna, vilket Karons följeslagare snart kom att kallas. De Hängivna växte sig under flera hundra år starkare och starkare och vi har nu kommit till en punkt när de behärskar väldigt stora delar av den civiliserade världen. Det enda som tycks vara en möjlig räddning för mänskligheten är kejsaren och att en sjätte konflux skall infalla som kan behärskas av någon med ett gott hjärta, starka armar och ett välsmitt svärd.
Kaigon skrev: Det är osäkert var den fjärde konfluxen faktiskt inträffade för det fanns två platser som drabbades samtidigt. Den ena platsen var på södra halvan av kontinenten Jargal i Mergals västliga ödemark, Komios stenslätter, senare känd som Kartoch de Hängivnas högborg. Den andra platsen, som kallas för Volcanos, låg långt söderut över magmaoceanen på den plats där Karon hölls fjättrad. De direkta effekterna var att Karon släpptes fri och skapade det Hängivna folket innan han lämnade Altor. På Komios stenslätter så var det en man vid namn Kublai Shakkar som tog konfluxen i sin hand, sedermera känd som en av de Hängivnas främsta generaler och kejsare över Mergal. Med de mäktigaste föremålen från de plågade hjältarna, med konfluxen i sin hand och Karons välsignelse så lät Kublai frammana pestdemonen Frika.

Frika färdades norrut mot de Hängivnas största hot, Svartblodsimperiet, och lät sina pestvindar svepa längs slätterna. Endast de som tillbad Karon slapp undan misären. Frika tog sig därefter vidare till ön som numera kallas Gräldingsö, då den civiliserade staten Phisea som fullständigt utplånades. En samling välsignade hjältar mötte upp henne på ön och dräpte henne men enligt legenden strök de även med själva. Utan Frika som kontrollerade pesten så upphörde dess magiska kraft och den spred sig likt den vanliga sotpesten över hela östra Altor och tron på Karon hjälpte intet. Även om pestvindarna har släppt taget om Gräldingsö så är den klippiga ön fortfarande obeboelig och marken är död. De Hängivna återhämtade sig gradvis men manfallet från pesten tvingade dem att sluta ofördelaktiga avtal med demoner för att klara sig undan sina fiender.

I efterhand har konfluxologer tagit fram en teori om att konflux var splittrad över de två punkterna vilket också skulle bekräfta det kaos som följdes. De två andra varianterna är att Kublai med konfluxens makt frigjorde sin herre Karon eller att Karon tog hand om konfluxen och skänkte en del av dess makt till sin trotjänare Kublai.
En not är att Frika har en koppling till Onaabys (från Oktagonen) och/eller Noth (från Chronopias demoner).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag kan redan på förhand flagga för att om en utvdgning av projektet innebär att vi inkluderar Chronopia och det som nämns om Alots Baksida så blir jag djupt besviken. Jag har skrivit med förespeglingen att vi skriver för klassiska Ereb Altor, vilket för mig konceptuellt och spelmässigt är ett helt annat spel och en helt annan värld än Chronopia.

Jag tror inte jag är den ende som skulle vända sig mot att element från Chronopia lånas in. Både i texter om konfluxerna, och i en text om östra halvklotet.
Tro det eller ej Peter, men jag håller med dig till 100% :P
Skriv svar