Magiakademier i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Magiakademier i Ereb

Inlägg av Krille »

Tänkta att man kanske kunde försöka lista de kända från officiellt material här. De jag kan komma att tänka på på kort arm är:

Akademin i Grynnerbergen (E, An, Sym, I, M, N enligt Monster&Män då det nämns att alla magiskolor finns representerade, även nekromanti, men detta var innan Magi Boxen släpptes, tror jag, så jag utgår från EDDs magibok)

I KANDRA finns ett magikergille/liten akademi.

Fortsätt gärna fylla ut......
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra att få dem samlade, kanske de kan få komma upp på wikin samlade likaså!? Krille, samlar du en lista på wikin?
Från tidigare diskussioner:
Mikael skrev:Skall vara ärlig och säga att det var länge sedan jag läste om de olika städerna, men kan vi göra en lista på vilka som har magikerakademier av något slag. Ur minnet:
Nohstril 2 st (elementarmagi och illusionism)
Kandra 1
Krilloan unik som magikerdominerad stad
Stabul 1
Peter skrev: HOXOH: Illusionistakademi
Det finns en dold nekromantikerakademi någonstans runt Jorpagna ...?
Mikael skrev:I kardien någonstans inte för långt från Marsklandet.
Didra skrev:Sen har vi ju staden Bosza i Klomellien. Staden är känd i hela Ereb för sina "hundra och en" magikerakademier. (EA Spelarboken sid 35)
Gunther skrev: T.o.m. Montagor har ju en.
Tistalion skrev:Vi får inte glömma Nidland där har vi också en! :twisted:
//Tistalion
Bergdahl skrev: Arkhaz, skrev bara att det inte vaore helt otroligt att en stad på runt 200 000, erebs största, har åtminstone en. Det borde då troligen vara en som håller på med antingen elementarmagi, symbolism eller mentalism då området har en lång historia rörande de tre skolorna.
Senast redigerad av Mikael den 2008-04-15 10:06, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Magikerakademier som Birke hittat i källorna:

Erebos
-Åttafaldiga vägens hus, Nohstril (elementarmagi)
-Symbolistakademin, Nohstril

Hynsolge
-Cerpedus-Ib-Anyak, Ansorvia (ljus-och eldbaserad elementärmagi, religiös)
-akademin i Grynnerbergen (alla skolor, grundat 347 eO)

Kardien
-Akademin for Elementäristernas Skolning, Ekeborg

Trakorien
-akademin i HOXOH (illusionism)
-akademi i Tricilve (där ”Den guldurska styggelsen” engång dök upp)

Zorakin
-Mentalisternas hus, Pharynx
-Animisternas Orden, Kra

Berendien
-Magikernas hus, Kandra
-magikerakademi i Entika

Jorpagna
-akademi i Jorgund (Houd Istiman stulit böcker därifrån, nekromanti?)
-akademini Vidvindens skog (nekromanti)

Montagor
-Havsmagikerakademin

Felicien
-havsmagikerakademi i Tyros

Krilloan
-Ordo Magica
-Ordo Corporem


Dessutom...

-Dansakademin i Goiana (Harmonism)

Krun
-akademin i Stabul, (symbolism infiltrerad av nidlänningar?)
-Ordo Magica (?)

Nidland
-Mörkerakademin, Labraatiet i Khaanikel

Klomellien
-De Hundra och En i Bosza
Senast redigerad av Mikael den 2008-04-15 14:34, redigerad totalt 5 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Erebaltor.se akademier:

Jorduashur
Rakeborg i Halle (aergir/"runmagi"? animism, symbolism, krigsmagi, mentalism, spiritism?...Krille?)

Krun
Arkhaz (elementarmagi, symbolism, mentalism?...Bergdahl?)

Mastika Agga
liten akademi (elementarmagi?...Birke?)

Thelgul
Tempelskolan i Theon (Symbolism, religiös; Adragoor)
Senast redigerad av Mikael den 2008-04-15 14:28, redigerad totalt 4 gång.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Hette inte Sasha Shivans akademie eller orden i Krun också Ordo Magica?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I Theon (Thelguls huvudstad) bedriver det styrande prästerskapet undervisning i sin egen form av symbolism i en tempelskola. Man måste dock vara initierad i prästerskapet innan man kan få undervisning och lärorna är ytterst hemliga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Hette inte Sasha Shivans akademie eller orden i Krun också Ordo Magica?
Tror det står så någonstans, men hur detta går ihop med Ordo Magica i Krilloan och om det endast är en "felskrivning" i källorna eller inte är oklart vad jag vet?

Sen finns det i Berendien ett par religiösa ordnar som undervisar i magi; Delitha-templet utanför byn Keram och Zeeris-templet i byn/staden Sekim.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu kommer jag inte ihåg på rak arm var det står, men har för mig att det står att Ordo Magica i Krilloan är skapad/inspirerad av sin förlaga och namne i Krun. Sen så är ju en av grundarna krunier enligt en del källor. Så det hade väl inte varit så konstigt om de bägge akademierna/organisationerna har samma namn, speciellt med tanke på att det inte känns som något direkt "unikt" namn.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:Erebaltor.se akademier:

Jorduashur
Rakeborg i Halle (aergir/"runmagi"? animism, symbolism, krigsmagi, mentalism, spiritism?...Krille?)
Hmm jag har alltid tänkt mig att det finns ett stort gudahov i Halle där runmagi/aergir undervisas (de skolor du räknat nämnt). Rakeborg? Menar du Krakeborg? Finns säkerligen en blothall/gudahov där också då den är en av endast tre städer i landet dit säkerligen folk från hela jarladömet Krakelid färdas vid julablot/midvinterblot.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

På ön Chracz utanför palimux skall det finnas någon form av lärdomssäte för "mörka, uråldriga, magiskolor" som kargomiterna använder. /sida 28 Trakorien

Är det yndars inflytande med nekromanti och spiritism som åsyftas eller kan man tänka sig allmänt farliga besvärjelser oknytna till en specifik magiskola (typ eld eller vandrande mörker, kanske demonologi.

Vet dock inte om denna ö räknas som havande en magikerakademi eller mer utav en kultplats. Vad tror ni?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

det verkar f.ö. gå viss inflation i nekromantiakademierna i erebaltor.... :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:På ön Chracz utanför palimux skall det finnas någon form av lärdomssäte för "mörka, uråldriga, magiskolor" som kargomiterna använder. /sida 28 Trakorien

Är det yndars inflytande med nekromanti och spiritism som åsyftas eller kan man tänka sig allmänt farliga besvärjelser oknytna till en specifik magiskola (typ eld eller vandrande mörker, kanske demonologi.

Vet dock inte om denna ö räknas som havande en magikerakademi eller mer utav en kultplats. Vad tror ni?
Jag tror Yndars mörka skolor lite löst så nekromanti/mörkermagi. Jag tror också både skola och kultplats. Bra spanat gtjorgo. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krille skrev:
Mikael skrev:Erebaltor.se akademier:

Jorduashur
Rakeborg i Halle (aergir/"runmagi"? animism, symbolism, krigsmagi, mentalism, spiritism?...Krille?)
Hmm jag har alltid tänkt mig att det finns ett stort gudahov i Halle där runmagi/aergir undervisas (de skolor du räknat nämnt). Rakeborg? Menar du Krakeborg? Finns säkerligen en blothall/gudahov där också då den är en av endast tre städer i landet dit säkerligen folk från hela jarladömet Krakelid färdas vid julablot/midvinterblot.
Kolla mitt Halle under Jorduashur (o wikin?). Rakeborg är en gammal jarlsborg i Halle som de rakde tatt över. Utveckla gärna.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

enligt den vita magiboken från magiboxen, sida 31
"men det finns en liten nekromantiakademi i Erebos som har perytoner som specialinriktning"
varför har nekromantin så många akademier?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

gtjorgo skrev:enligt den vita magiboken från magiboxen, sida 31
"men det finns en liten nekromantiakademi i Erebos som har perytoner som specialinriktning"
varför har nekromantin så många akademier?
För att det är roligast med onda och elaka magiker som frammanar horder av odöda! :twisted:
Skriv svar